I.C.P. Bingo 4S VG

Aloittaja Reijo Österberg, heinäkuu 04, 2010, 12:00:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reijo Österberg

Ja ei kun rakentamaan! Rakennussarja saapui Italiasta 2.7.2010.

Jos kiinnostaa, rakennussarjan osia voi käydä katsomassa Pattijoella!

Puh: 0400896252
Email: roste(at)kotinet.com
-Reijo Österberg-

JariS

Onneksi olkoon! Siinä on sitten joksikin aikaa pientä puuhaa......
Lennän hitaasti ja nauttien

Reijo Österberg

#2
Ensimmäiset osat valmiina!
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Lisää osia valmistuu...
-Reijo Österberg-

jkarjanl

Hieno jos ja kun viitsit dokumentoida rakentamisen edistymistä tänne muidenkin nähtäväksi! Aina se antaa itsellekin rohkeutta kun seuraa toisen rakentamista, että jos itsekin sitten joskus...

Kyselit muuten jossain välissä henkilöä jonka kanssa jäi jutut Jämillä kesken kun puhelin soi. Se olin varmaan minä. Täytyy tunnustaa kuitenkin että I.C.P.:n tuotteet eivät niinkään kiinnostaa, mutta peltisen koneen rakentamisen tekniikka kylläkin. Itse olen ehkä eniten kallellaan Sonexiin päin, ja nähdäkseni Sonexin kasaaminen sarjasta on aika lailla samaantyylinen homma kuin vaikkapa juuri tämän Bingon.

Eli laita vaan kuvia jatkossakin edistymisestä  :thumbsup:


-Janne

Juhannus

Saapa nähä mikä tuosta tulee.... ;)

Reijo Österberg

#6
Lainaus käyttäjältä: Juhannus - heinäkuu 26, 2010, 17:44:03
Saapa nähä mikä tuosta tulee.... ;)

No siitä tulee tietysti I.C.P. Bingo 4S VG! Ei sen kummempi kone. On melkein samanlainen kuin aikaisemmin rakentamani I.C.P. Savannah 912, ainoastaan etupää on erilainen, koska nyt moottori on HKS 700E (Savannahissa oli Rotax 912UL). Erona aikaisempaan projektiin on myös siiven etureuna, Savannahissa oli kiinteä sola, tässä ilman solaa, mutta vortex generaattorit.
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - heinäkuu 27, 2010, 06:54:04
Eihän tossa muuta ole kuin väärä valmistajamaa.  Silvio Berlusconilta ei osteta MITÄÄN.

Hei Veka, en minä ostanut SB:ltä vaan viehättävältä Loredanalta! Ja maahan ei ole väärä, vaan suora kuin saappaanvarsi, katso vaikka kartalta!
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Loput siivekkeet valmiina, samoin korkeusvakaaja ilman päätyihin tulevia korkeusperäsimen saranalevyjä ja muotosuojia.
-Reijo Österberg-

JuhLa

Hauska seurata projektia! (bisselle)

Reijo Österberg

Loput pikkuosat on valmiina.
Korkeusperäsin "luurankona", valmiina ja kiinnitettynä vakaajaan. Päätykappaleet kiinnitetään vasta maalauksen jälkeen. Trimmimoottorin asennus meneillään.
Seuraavana työvaiheena on siipien rakentelu, siinä voi vierähtää muutama kuukausi. Sen jälkeen vuorossa rungon teko. Kaikki muut osat voi siirtää valmistuttua sivuun odottamaan mahdollista maalausta ja loppukokoonpanoa, mutta rungolle on vaikeampi löytää väliaikaista sijoituspaikkaa. Sen vuoksi tämä järjestys.
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Vasen siipi melkein valmiina, kärki tekemättä. Reilu kuukausi meni, pelkkää siiven runkoa voi liikutella yksin, mutta pitkien pintalevyjen liikutteluun ja osittain verhoillun siiven kääntelyyn tarvitsee kaverin. Käsi meinaa toisinaan krampata clecoja puristellessa. Lisäsin 15 mm paksut styrofoam kaaret (3 kpl) 60 cm:n kaariväleihin antamaan pintalevylle lisää tukea ja siiven kärkeen, jotta siipiprofiili pysyisi samana. Seuraavana vuorossa oikea siipi.
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Oikean siiven rakentelua!
-Reijo Österberg-

4trade

Mukavaa katseltavaa, kiitos siitä että että viitsit välillä ladata tänne kuvaa meille kaikille ihmeteltäväksi. Mitä on tuo sikaliiman näköinen tavara siiven pintapellissä/ siipikaarissa??
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: 4trade - lokakuu 23, 2010, 19:13:35
Mukavaa katseltavaa, kiitos siitä että että viitsit välillä ladata tänne kuvaa meille kaikille ihmeteltäväksi. Mitä on tuo sikaliiman näköinen tavara siiven pintapellissä/ siipikaarissa??
Ohjeen mukaan molemmille yhteenliitettäville pinnoille levitetään vesiohenteinen praimeri, tosin ei sitä tarvitse ohentaa, mutta pensselin voi pestä puhtaaksi vedellä tai pitää sitä maalauksien välillä vesiastiassa. Ennen maalauksen jatkamista riittää, kun pyyhepaperilla kuivaa sen. Oikeastaan käytän 15 mm leveää sivellintä tämän praimerin levitykseen. Maali kuivuu nopesti ja jos jostakin pitää myöhemmin pyyhkiä pois, niin bensiiniin kostutetulla paperilla pyyhkimällä sen saa pikkuhiljaa poistettua. Ennen praimerin levitystä pyyhin myös maalattavan pinnan bensiinipyyhkeellä mahdollisen rasvan tai liimajäänteiden poistamiseksi. Liimaa jää osiin eristysnauhasta, joilla osia on niputettu sekä osien tunnistuslapuista, jotka poistan ainakin liitospinnoilta, useasti myös muualta.
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Oikea siiven etureunan asennus. Suora 0.4 mm:n paksuinen 6061 al-levy taivutetaan paikoilleen. Kiristysliinoja piti vielä lisätä muutama ennenkuin levyn reunassa olevat reiät olivat pääsalon reikien tasalla ja clecot sai kiinnitetyksi.
-Reijo Österberg-

Pekka

 "Ennen praimerin levitystä pyyhin myös maalattavan pinnan bensiinipyyhkeellä mahdollisen rasvan tai liimajäänteiden poistamiseksi."

Metyleeni kloridi on parasta tietämääni rasvanpoistoon.
Ainakin  firma Solmaster, Hollola, tuo maahan ko. ainetta.
(ja tietenkin vain "teollisuuskäyttöön" kuten monet hyvät aineet)  

Toma

Silloin aikoinaan kun rakensin Renegadea niin käytin samaiseen MEK:iä, eli Metyylietyyliketonia. Sitä sai jopa silloin yksityinen ostaa mutta nyt taitaa olla vaikeampaa.
Terveisin
Tom Arppe

Reijo Österberg

Takarungon kaarien rakentelua. Koska kaikki ohjainvaijerit ovat valmiiksi tehtyjä, niin myös kaarien alakulmakappaleet ja muoviosat ovat vaijereihin asennettu jo tehtaalla.
-Reijo Österberg-

Markus Hatakka

Tuossa ylempänä postasit otteen rakennusohjeesta, ja siinä oli mainittu toimenpiteet jos esiporatut reiät eivät kohtaa. Kiinnostaisi tietää, minkälaiseksi sarja on osoittautunut rakentaa, mittatarkkuuden suhteen - ja muutenkin?

Markus

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Markus Hatakka - marraskuu 04, 2010, 13:56:26
Tuossa ylempänä postasit otteen rakennusohjeesta, ja siinä oli mainittu toimenpiteet jos esiporatut reiät eivät kohtaa. Kiinnostaisi tietää, minkälaiseksi sarja on osoittautunut rakentaa, mittatarkkuuden suhteen - ja muutenkin?
Markus
Sarja on aika helppo rakentaa, varsinkin nyt, kun teen toista samanlaista (ainoastaan etuosa on erilainen kuin edellisessä, moottorista johtuen). Se jo kertoo mielipiteeni sarjasta. Ohjekirjaa ei tarvitse lukea enää niin paljon mitä eka kerralla. Mittatarkkuus on yllättävän hyvä, yli 95% niiteistä menee reikiin ainoastaan reikien puhdistamisen jälkeen. 1,5 mm:n heittoja reikien kohdistuksessa on aika vähän, yleensä, jos on heittoa, se on alle 1mm:n. Mitään jigiä rakentamisessa ei tarvita, suora työpöytä riittää. Kaikki al-osat on valmiiksi leikattu, taivutettu ja rei'itetty, pientä trimmaustaivutusta joutuu joissakin osissa tekemään, esim. siipikaarissa, joissa reunan taivutus ei ole ihan 90 astettaa, taivutuksen jälkeen kaaria on oikaistava hieman rypyttämällä reunaa. Osassa levyjen reunoja ja reijissä on aika isot jäysteet, johtuu nähtävästi kuluneista/väljistä työkaluista, mutta viilalla (alumiinin viilaukseen tehdyllä viilalla, ei mene tukkoon) ja poralla ne saa kunnostettua.
Sarja (kit#3) on täydellinen, sisältää myös moottorin, pakopuket ja äänenvaimentimen, öljysäiliön ja -jäähdyttimet, potkurin, lento- ja moottorinvalvontamittarit, renkaat ja jarrut, turvavyöt (eivät täytä meidän määräyksiä, olkavyö ommeltu kiinni lantiovyöhön) ja istuinpehmikkeet. Sähkötrimmin ja levyjarrut Bingoon saa lisähintaan, Savannahissa vakiona. Sisäverhouksen saa myös lisähintaan.
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Takarungon kokoaminen alkaa pitkien kulmakappaleiden kiinnittämisellä pohjalevyyn ja kaarien kiinnittämisellä edellisiin.
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Takarunko valmistuu pikkuhiljaa, tästä jatketaan eturungon osilla kohti tuliseinää.
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Rungon etuosan, tuliseinän ja moottoripukin sovittelua.

Hyvää Joulua toivottaa Tonttu Tomera
-Reijo Österberg-

4trade

Tuota vauhtia jouluksi pakettiin ja tapanina taivaalle :thumbsup:
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Reijo Österberg

Pyörillään seisoo ja moottoria odottaa...polttoaineeksi Lasolia....

tuolta pitäisi lämpöä ottaa...
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Keulan muotoa....
Ohjaamon katto cleco-kiinnityksessä....
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Lexanin sovittelua....
-Reijo Österberg-

jkarjanl

Upeaa seurattavaa, tuohan tulee vauhdilla kasaan  (guru)

Kiinnostaisi nähdä tuota alumiinin kasaamista lentokoneeksi ihan livenä. Tällä vauhdilla sulla on vain kohta niittaushommat tehtynä. Kunhan lumet sulaa ja päivä vähän vielä pitenee niin täytyy ehdottomasti tulla käymään tutustumaan projektiin, jos vain sopii?

-Janne

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - maaliskuu 28, 2011, 13:19:32
Upeaa seurattavaa, tuohan tulee vauhdilla kasaan  (guru)

Kiinnostaisi nähdä tuota alumiinin kasaamista lentokoneeksi ihan livenä. Tällä vauhdilla sulla on vain kohta niittaushommat tehtynä. Kunhan lumet sulaa ja päivä vähän vielä pitenee niin täytyy ehdottomasti tulla käymään tutustumaan projektiin, jos vain sopii?

-Janne

Tervetuloa!
-Reijo Österberg-

Toma

Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - maaliskuu 28, 2011, 00:57:13
Nenä paketissa...

Ihmettelin missä minä olin nähnyt tuommoisen nenän aikaisemmin, sitten se iski kun sattumalta näin lasten videon kuoren. Sehän on ilmiselvä Pumban nenä, hieman alakuloinen pumba mutta ehkä se johtuu siitä että nenä on paketissa ;D

Terveisin
Tom Arppe

Reijo Österberg

#31
Poistin tuon "Nenä paketissa"-kuvan, nyt pysyy konepelti kiinni ilman nauhoja...
Rungon maalaus pitäisi tehdä seuraavana, helpompi käännellä pohjaa maalatessa, kun moottoria ei ole asennettu. Maalaaja/maalauspaikka vielä hakusessa.
-Reijo Österberg-

Lentokapt:Hujane

Elä ainakkaa ylivieskaan vie,siellä harrastelijaa kustaan silimään ja reilusti....

Reijo Österberg

#33
Maalaamatta edelleen, mutta moottoriasennus loppusuoralla. Öljy- ja bensaletkut, vaijerit ja moottoritilan sähköjohdot asennettu, seuraavaksi mittaritaulun sähköasennukset.
Moottorin koekäytön esteenä öljynpainelähettimen puuttuminen, sarjan saapuessa öljynpainemittari loisti poissaolollaan, reklamaation jälkeen tuli, mutta painelähetintä en tarkastanut moottorista, kuvittelin sen olevan paikoillaan kuten oli 912:ssa. Moottoria asentaessa puute selvisi, tosin moottorin varaosaluettelossakin on sulkutulppa, jälkeenpäin huomasin. Reklamaation jälkeen lupasivat lähettää ja paketti tuli, listassa "oil pressure sender..." mutta tavara olikin öljynlämpötilan lähetin. Pari päivää sitten lähetin taas s-postia, vielä ei ole kuulunut vastausta. Nyt (13.5 illalla) tuli tieto, että lähtee 16.5.
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

#34
Mittaritaulun sovittelua. Alareunan tyhjiin reikiin vasemmalle tulee ryyppy-
ja lämmityssäätövaijerit, sitten sähkökatkaisimia ja automaattisulakkeita.
Tein koko taulun hiilikuidusta! En vainkaan, 3M tarraa.
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Ensimmäinen käynnistys potkurin kanssa!


Bingo 4S.wmv
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Kesäkuisen koekäytön jälkeen ei rakentaminen ole edistynyt, päinvastoin, elokuun puolivälissä otettiin moottori ja mittaritaulu pois ja siirrettiin runko lentokonehalliin maalausta varten rakennettuun telttaan. Karhunkielellä (Mirka Mirlon VF 360) hionnan ja pesun jälkeen pohjamaali 25.8 ja pintamaali 28.8. Seuraavaksi peräsinten, flaperonien ja muiden pienten osien maalausta säiden (lämpötila ja kosteus) salliessa. Siipien päädyt vielä rakentamatta, samoin ovet, voi mennä maalaus ensi kevääseen. Runko kotiin autotalliin ja talven aikana moottori ja varusteet paikoilleen.
-Reijo Österberg-

Juri

Hienoa nähdä etenevä lentokoneprojekti!
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
To err is human, to fail is machine.

Reijo Österberg

Runko takaisin kotii, kulki auton perässä, nopeus 30 km/h!
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Ovien rakentelua...
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

....teippausta....
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

.... siipien ja streevojen sovittelua runkoon...
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

#42
Rakentamisen suhteen hiljaiseloa...
Edellisen kuvan oton jälkeen siivet irroitettiin ja vietiin lentokentälle "maalaustelttaan". Elokuussa maalasin siivet, flaperonit, streevat, ovet ja muut pikkuosat. Teippasin siipeen tunnuksen. Vuosi sitten maalattu runko ja peräsimet on kotona autotallissa. Syyskuussa käytin peräsimiä paikoillaan, piti laittaa lankku etupyörän alle, jotta sai perän alemmaksi ja asennettua myös sivuvakaajan ja -peräsimen, jotka sitten purin pois, sillä jos ne olisivat paikoillaan, en saisi konetta ulos tallista. Asensin korkeusvakaajaan/-peräsimeen sähkötrimmin, asentopotentiometrin, johdotukset kytkimelle ja mittarille sekä korkeusperäsinvaijerit.
Sarjan mukana tuli varvasjarrusysteemi, mutta otin vai toisen pääsylinterin käyttöön ja tein käsin käytettävän jarrun, jossa on myös pysäköintijarru. Osat leikkasi CAD-tiedostojen mukaan laaserilla?/vesisuihkulla? Kokkolassa Oy Hiltop Ab (oli hieno leikkausjälki)
Keväällä runko sitten kentälle ja loppukokoonpano.
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Loppusuoralla!
Kuva-arvoitus, onko perhosia vai mitä?

-Reijo Österberg-

Toma

VG:t ne pitää koneen ilmassa, hitaammassakin vauhdissa :D
Terveisin
Tom Arppe

Kekkuli

Ja liimallako nuo ovat kiinni? Mahtaisikohan noita saada kiinni kangaspäällysteiseen siipeen (kait dacronia + Randolph -menetelmällä pinnoitettu)?

Toma

Saapa hyvinkin, 3M:llä on teippi jolla pysyy kiinni kuin tauti, mutta lämmittämällä saa ne jopa poiskin ilman että maali vahingoittuu. Teipin tyyppi on 3M 486 MP, 200MP Adhesive.
Terveisin
Tom Arppe

tuomoh

Rakennusluvan jälkeen niitä voi siipiin liimailla. 10 tunnin koelento-ohjelma ja katsastus päälle. Sakkausnopeus pienenee reilut 10 km/h.

jkettu

Mitenkäs käy isommille nopeuksille ja polttoaineenkulutukselle?

SamiM

Miten noiden asennuspaikka ja keskinäinen kulma määräytyy ?

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod