Haluatko lentäjäksi?

Aloittaja tot, kesäkuu 08, 2010, 13:12:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tot

Hei kaikille!

Halusin tehdä gallupia siitä, ketä kiinnostaisi PPL-kurssi pääkaupunki/Turun/Lappeenrannan seudulla? Halukkaat voi ottaa yhteyttä minuun ja katsotaan minkä lentokerhon kanssa voisimme niitä lentää. Myös muilta paikkakunnilta olevat henkilöt voi ottaa yhteyttä minuun ja katsotaan millaisia järjestelyjä saisimme aikaan.

Kurssin kokonaishinta on 12 500€ (2500€ teoriakoulutus ja 10000€ lentokoulutus). Kurssimaksut pystyy suorittamaan osissa koulutuksen edetessä ja kurssijärjestelyt suoritetaan oppilaslähtöisesti.

Ilmailuterveisin,

Tomi Tuominen, lennonopettaja
[email protected]
044-545 1158

Antti Mäkelä

Hei

Turussa PPL(A) lentokurssi Turun Lentokerhossa 7600,- johon koulutussopimukset tehdään suoraan Turun Lentokerhon kanssa ja kerho kouluttaa vain jäseniään.

Antti Mäkelä TLK

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: Antti Mäkelä - kesäkuu 13, 2010, 15:03:23
Hei

Turussa PPL(A) lentokurssi Turun Lentokerhossa 7600,- johon koulutussopimukset tehdään suoraan Turun Lentokerhon kanssa ja kerho kouluttaa vain jäseniään.

Antti Mäkelä TLK

Tämä hintako sisältää siis muka nykyään kaiken muun paitsi viranomais- ja lääkärikulut?
- teoriakoulutuksen oppimateriaaleineen
- lentokoulutuksen lennonopettajineen (siis sisältäen lennonopettajan palkkion)
- koulukoneen vuokran kurssille (45h blokkia?)

Jos hinta ei sisällä esimerkiksi lennonopettajan palkkiota, tuohan on suorastaan törkeän kallis ollakseen kerhon kurssi. Teorioille voi laskea arvoa tonnin, jolloin saadaan mopocessnan tuntihinnaksi n. 160e (olettaen, että ilma-aikaa tulee ~40 tuntia).

Antti Mäkelä

Tarkoitukseni on tuoda esille että lentokerhokoulutus ei ole kaupallinen tuote jolla olisi jälleenmyyntimarkkinat.

Turussa lentokerhon teoriakoulutus tapahtuu työväenopistossa ja hintaluokka on satasia. 7600,- on hinta lennettäessä Cessna 152:lla ja Piper Cherokeella hinta alkaa kasilla.

:police:

Hanu

Lainaus käyttäjältä: Antti Mäkelä - kesäkuu 13, 2010, 15:03:23
Hei

Turussa PPL(A) lentokurssi Turun Lentokerhossa 7600,- johon koulutussopimukset tehdään suoraan Turun Lentokerhon kanssa ja kerho kouluttaa vain jäseniään.

Antti Mäkelä TLK

Tähän Antin viestiin tarkennuksena. Turun Lentokerho tarjonnee vain lento-osaa tuohon hintaan. Teoriat on pitänyt hankkia muualta, ellei ehtinyt työväenopiston talvikurssille.

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: Hanu - kesäkuu 14, 2010, 20:54:02
Lainaus käyttäjältä: Antti Mäkelä - kesäkuu 13, 2010, 15:03:23
Hei

Turussa PPL(A) lentokurssi Turun Lentokerhossa 7600,- johon koulutussopimukset tehdään suoraan Turun Lentokerhon kanssa ja kerho kouluttaa vain jäseniään.

Antti Mäkelä TLK

Tähän Antin viestiin tarkennuksena. Turun Lentokerho tarjonnee vain lento-osaa tuohon hintaan. Teoriat on pitänyt hankkia muualta, ellei ehtinyt työväenopiston talvikurssille.

Kysynpä uudestaan Antilta kun ei oikein tullut selvää vastausta. Minun on siis aiemmin annettu ymmärtää, että TLK:n lento-osan hinta (se reilu 7 tonnia) ei sisältäisi muuta kuin koneen vuokran ja sen, että kerho ns. valvoo koulutuksen opetuslupansa puitteissa, eli, hintaan ei sisälly kaikki tarpeellinen, vaan lisäksi lennonopettajalle pitäisi suorittaa erillinen korvaus (puhutaan kuitenkin kai tuhansista euroista). Eli sisältyykö lennonopettaja tuohon hintaan vai ei?

palmi


onpa tyyriin kuuloista toi ppl rannikko seudulla vesivehmaalta saa ppl 8000-9000 sisältää kaiken paitsi viran omais maksut
ja tais olla vielä kaupallinen koulu et siitä saa jopa kuitin verottajalle. ps.korjatkaa jos olen väärässä?

Hanu

Lainaus käyttäjältä: palmi - kesäkuu 15, 2010, 11:06:41

onpa tyyriin kuuloista toi ppl rannikko seudulla vesivehmaalta saa ppl 8000-9000 sisältää kaiken paitsi viran omais maksut
ja tais olla vielä kaupallinen koulu et siitä saa jopa kuitin verottajalle. ps.korjatkaa jos olen väärässä?

Ainakin ULTRAkevyeen lentsikkaan tarjotaan lentokoulutusta Lahti-Vesivehmaalla hintaan n. 9 200 eur ja tässä koulutuksessa lentotuntejakin tähän hintaan on vähemmän, kuin PPL(A) lupakirjakurssilla vaaditaan? Ja tähän päälle sitten vielä ne viranomaismaksut ja lääkäri.

palmi

tarkistin asian  nimenomaan ppl/a saa lahdesta heinolan ilmailukerhosta alle 9000 eurolla sisältää teoriat lennot ja materiaalit ja konevuokrat ja opettajan.

ja kaupallinen firma blueskies.fi 8600euroa ppl/a lento opinnot 7600e ja teoriat 1200e
ultrapahvin saa alle 5000e lahdesta.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: palmi - kesäkuu 18, 2010, 12:39:34
tarkistin asian  nimenomaan ppl/a saa lahdesta heinolan ilmailukerhosta alle 9000 eurolla sisältää teoriat lennot ja materiaalit ja konevuokrat ja opettajan.

Onpas mennyt mielenkiintoiseksi... sano joku Turkulainen tai lähistöllä asuva, joka oikeasti on kiinnostunut lähtemään lentokoulutukseen Lahteen, vaikka se olisikin hitusen edullisempaa ?  (guru)
- Pirkka -

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: pimattil - kesäkuu 18, 2010, 14:12:20
Lainaus käyttäjältä: palmi - kesäkuu 18, 2010, 12:39:34
tarkistin asian  nimenomaan ppl/a saa lahdesta heinolan ilmailukerhosta alle 9000 eurolla sisältää teoriat lennot ja materiaalit ja konevuokrat ja opettajan.

Onpas mennyt mielenkiintoiseksi... sano joku Turkulainen tai lähistöllä asuva, joka oikeasti on kiinnostunut lähtemään lentokoulutukseen Lahteen, vaikka se olisikin hitusen edullisempaa ?  (guru)

Sano joku Turkulainen tai lähistöllä asuva, joka oikeasti on kiinnostunut maksamaan mopocessnasta 160-170 euroa tunnilta?

Pääkaupunkiseudulta saa alle 8 tonnilla sisältäen lääkärit ja viranomaismaksut, olettaen, että yksi lääkärikäynti ja yhdet viranomaisen teoriakokeet riittävät. Pääsykokeista lisätietoa osoitteessa esimerkiksi osoitteesta http://www.tkk.fi/fi/opiskelemaan/

Antti Mäkelä

Moottorilento on kallis harrastus ja hinnat voivat tuntua kovilta niistä jotka eivät ole tottuneet käsittelemään rahaa.  :plrt:

Lentokoulutuksen tuottamiseksi tämän vuotiseen kurssijärjestelyyn TLK on vuokrannut kalustoa mm. helsinkiläiseltä yritykseltä ja välittömäksi tuntikuluksi koneesta tulee tässä tapauksessa hieman alle 140,-/tunti. Harrastetoimintana ylläpidettävän muun koulutuskaluston kustantaminen ei ole ilmaista sekään (C152, PA28, 2xRF5, 2xkoulupurjekone) ja kerho rahoittaa näiden koneiden olemassaoloa Turun seudulla, sääntöjensä mukaisia tarkoitusperiä edistäen.

Opettajapuolella volyymin lisääminen isojen kurssien hoitoon on aina ongelma, onneksi kerhon vakiokaartiin kuuluu muutama huippuammattilainen.

Opettajanäkökulmasta voin puhua vain omasta puolestani, jokainen arki-ilta kesäaikaan menee korvauksetta RF5:llä tapahtuvaan peruskoulutukseen.  *0* Palkitsevaa toimintaa, muttei rahallisesti. Oppilaan valmistuessa tulevia pulloja en meinaa ilmoittaa verottajalle.  (bisselle)

pimattil

Lainaus käyttäjältä: t.a.t.u - kesäkuu 19, 2010, 05:47:45
Sano joku Turkulainen tai lähistöllä asuva, joka oikeasti on kiinnostunut maksamaan mopocessnasta 160-170 euroa tunnilta?
Kysynnän ja tarjonnan lait pätevät aika kivasti täälläkin päin. Jos täällä on niin sairaan hyvät markkinat, niin luulisi täällä sitten jonkun vuokraavan sitä Mopoa edullisemmin lentokoulutuksen kera. Näin ei kuitenkaan näytä olevan.

Yritä nyt suhteuttaa tätä hintaa myös hieman: paljonko sinä vuodessa käytät ilmailuun (ettäkö se minua oikeasti kiinnostaisi)? Tarkoitan vain sitä, että ehkä tuo kertahintana tuntuu suurelta, mutta jos joka vuosi menee +10k€ ilmailuun oheisaktiviteetteineen, niin ei sillä muutamalla tonnilla ole yhtään mitään merkitystä pidemmällä aikavälillä. Tämä harrastus on vaan kallis ja mielelläni näkisin että lentäminen voisi tapahtua edullisemmin. Ehkä kerhojen pitäisi panostaa enemmän experimentaleihin, sillä tavoin kuluja saataisiin ainakin jonkin verran laskettua ja käyttää tyyppihyväksyttyjä vain pakolliseen ja välttämättömään eli peruslentokoulutukseen.

LainaaPääkaupunkiseudulta saa alle 8 tonnilla sisältäen lääkärit ja viranomaismaksut, olettaen, että yksi lääkärikäynti ja yhdet viranomaisen teoriakokeet riittävät. Pääsykokeista lisätietoa osoitteessa esimerkiksi osoitteesta http://www.tkk.fi/fi/opiskelemaan/
Ja oikeasti luulet, että joku keski-ikäinen on halukas hakeutumaan ensin TKK:lle opiskelemaan, että saisi muutaman euron helpotuksen lentotunteihin? Tämä voi ehkä juuri päteä pieneen ryhmään nuoria, joilla suurimmalla osalla ei ole vaadittavia rahoja kuitenkaan. Eikä se TKK:kaan lentäminen taida sillä tasolla enää olla, mitä se kymmenen vuotta sitten oli?

Yritä myös muistaa, että pääkaupunkiseudulla asuu hiukkasen enemmän väkeä kuin täällä päin, jolloin tarjontaa on huomattavasti enemmän (=kilpailua), lentäjiä on enemmän ja kiinteitä kuluja saadaan aivan varmasti helpommin laskemaan kun koneen käyttöasteet ovat paremmiksi.
- Pirkka -

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: pimattil - kesäkuu 19, 2010, 10:54:02
Kysynnän ja tarjonnan lait pätevät aika kivasti täälläkin päin. Jos täällä on niin sairaan hyvät markkinat, niin luulisi täällä sitten jonkun vuokraavan sitä Mopoa edullisemmin lentokoulutuksen kera. Näin ei kuitenkaan näytä olevan.

Kyse on lähinnä siitä, että alaa tuntemattomia oppilaita kusetetaan. Tai sitten minua on kusetettu juuri hiljattain. Katsos kun minulle on väitetty, että sama kone ilman lennonopettajaa maksaa koulutuskäytössä 160-170e/h ja normaali vuokrahinta yhdistyksen jäsenille on satasen luokkaa...

(ja Antin mainitsema 140 euron tuntihinta ihmetyttää? Ilmeisesti tässä, normaalista käytännöstä poiketen, on hinnoiteltu blokkitunnit, mutta 45*140=6300 eli ei vielä riittäisi...? Onhan se diamondin blokkituntikin malmin laskukierroksessa välillä alle 40 euroa toki...)

LainaaJa oikeasti luulet, että joku keski-ikäinen on halukas hakeutumaan ensin TKK:lle opiskelemaan, että saisi muutaman euron helpotuksen lentotunteihin? Tämä voi ehkä juuri päteä pieneen ryhmään nuoria, joilla suurimmalla osalla ei ole vaadittavia rahoja kuitenkaan.

Tuskin pätee.

LainaaEikä se TKK:kaan lentäminen taida sillä tasolla enää olla, mitä se kymmenen vuotta sitten oli?

Jaa en kuule tiedä, kun koululla ei vielä ole lentokenttää.

LainaaYritä myös muistaa, että pääkaupunkiseudulla asuu hiukkasen enemmän väkeä kuin täällä päin, jolloin tarjontaa on huomattavasti enemmän (=kilpailua), lentäjiä on enemmän ja kiinteitä kuluja saadaan aivan varmasti helpommin laskemaan kun koneen käyttöasteet ovat paremmiksi.

Suurin kiintein kulu on malmin ylihintainen kausikortti. Kiinteät kulut eivät laske yhtään mihinkään, vaikka lentotunteja olisi koneella 2000 vuodessa.

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: pimattil - kesäkuu 19, 2010, 10:54:02
Ehkä kerhojen pitäisi panostaa enemmän experimentaleihin, sillä tavoin kuluja saataisiin ainakin jonkin verran laskettua ja käyttää tyyppihyväksyttyjä vain pakolliseen ja välttämättömään eli peruslentokoulutukseen.

Experimentalin puhdas vuokraaminen on kiellettyä, edelleen. OPS M2-7 4.2

pimattil

Lainaus käyttäjältä: t.a.t.u - kesäkuu 19, 2010, 15:25:39
Kyse on lähinnä siitä, että alaa tuntemattomia oppilaita kusetetaan. Tai sitten minua on kusetettu juuri hiljattain. Katsos kun minulle on väitetty, että sama kone ilman lennonopettajaa maksaa koulutuskäytössä 160-170e/h ja normaali vuokrahinta yhdistyksen jäsenille on satasen luokkaa...

Tuntematta tarkemmin TLK:n kuvioita tässä asiassa (voisin varmasti ottaa selvää, mutta koska minulla ei ole tässä mitään kiinni, niin en vaivaudu), niin joka tapauksessa voisi päätellä seuraavaa:

a) Kerholla on nyt kaksi pikku-Cessnaa, joista toinen on vuokralla ja jolla hoidetaan peruslentokoulutus. Muut kerholaiset lentävät kerhon omalla Cessnalla. Koska koneista on erilaiset kulut, on myös niiden lentotuntihinta eri.

b) Peruslentokoulutuksen katsotaan olevan kerholle riskialttiimpaa kuin tavallinen lentäminen. Tämän kompensoimiseksi se on myös kalliimpaa.

Lainaa
LainaaEikä se TKK:kaan lentäminen taida sillä tasolla enää olla, mitä se kymmenen vuotta sitten oli?
Jaa en kuule tiedä, kun koululla ei vielä ole lentokenttää.

Muotoillaanpa toisin: paljonko PIK:llä oli kalustoa kymmenen vuotta sitten ja paljonko PIK:ssä silloin lennettin? Mikä on lentämisen nykytila PIK:ssä?

LainaaSuurin kiintein kulu on malmin ylihintainen kausikortti. Kiinteät kulut eivät laske yhtään mihinkään, vaikka lentotunteja olisi koneella 2000 vuodessa.

Lennettyä lentotuntia kohden tämä kulu on kuitenkin pienempi, jolloin lentäminenkin on edullisempaa.


LainaaExperimentalin puhdas vuokraaminen on kiellettyä, edelleen. OPS M2-7 4.2

Kuten sinulle viimeksi teroitettiin puolestani, niin epäpuhdas vuokraaminen sopii oikein hyvin kerhoissa kerhotoimintaan, laskuvarjohyppytoimintaan sekä hinauslentotoimintaan.  :thumbsup:
- Pirkka -

palmi

sori ei ollut tarkoitus mitään itkuvirttä järjestää ainoa tarkoitus oli vain todeta että mitenkä arvokasta tuo ppl on verrattuna sisämaahan!

Hanu

Lainaus käyttäjältä: palmi - kesäkuu 19, 2010, 18:39:45
sori ei ollut tarkoitus mitään itkuvirttä järjestää ainoa tarkoitus oli vain todeta että mitenkä arvokasta tuo ppl on verrattuna sisämaahan!

Hyvä. Eikä se sitten siellä Vesivehmaallakaan ollut kovin halpaa. Teorioiden kanssa nippa nappa 9000 euroa - kerhossa (utan moms)? Kaikki maksaa veliseni.  Maitopurkkikin on eri kaupoissa eri hintainen.  Lahtelainen ostajakin sitten valitsee, ostaako  maitopurkin Lahden marketista, vai lähteekö halvemman maidon perään Rovaniemelle? Kukin halunsa mukaan.
Tällä kertaa kokonaiskustannus saattaa maitopurkista olla Turussa jopa halvempi? Ei varmaan vaadi vauhkoontumista, kun ei ole mitään poikkeavaa yleiseen käytäntöön. Loppukäyttäjä suorittaa itse lentokoulun valinnan.
Nykyinen nettiaikakausi antaa mahdollisuuden saada kaikki haluamansa tiedot helposti vertailua varten.

Hienoa, että vielä löytyy opettajia yhdistyspohjalta. FI-kelpparin voimassapitäminen vaatii haasteita tänä päivänä. Harva siitä palkoille lennonopettajana Suomessa harraste-/yleisilmailukoneilla pääsee! Kunhan saisi edes omat kelpuutuksensa pidettyä voimassa...


Juri

Moro

Nyt kiinnostaa ja ihmetyttää oikein tosissaan: miten samat PPL-teoriat voivat maksaa joko "satasia" (Turkkusessa) tai 1300 € (Porvoosessa), jos kyseessä on kansalaisopistossa annettava koulutus???

Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se on...


-Juri

P.S. Niin no, onhan 13 satastakin "satasia"
To err is human, to fail is machine.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod