Ultralla tuonti lentäen Euroopassa ja Tranponderi

Aloittaja kate, joulukuu 08, 2004, 00:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kate

Ollaan vakavasti oltu katsomassa käytetyn ultra tuontia hollannista. Kone on katsottu
ja hintakin näyttää sopivalta. Kone olisi tosi kiva käydä lentämässä sieltä
tänne säiden salliessa eli kaiketi joskus maaliskuussa.

Kyllä se rahtinakin varmaan saisi mutta lentäminen olisi erittäin kivaa ja jonka
tekemisestä vaikka maksaisikin. Siis varmaan joskus koneen nokka
suunnataan takaisin siihen suuntaan ihan huvimielessä.

Silti, kerta se ensimmäinenkin ja joskus se täytyy tehdä.

Nyt kaivataan hyviä vihjeitä euroopassa lentelyyn.

Olen kuullut kahdenlaista tietoa, toisen mukaan transponderi olisi
pakollinen varuste mm. saksassa lennettäessä. Toisen mukaan
olisi mahdollista lentää reittiä jolla sitä ei tarvittaisi ( siis kiertää
TMA:t yms ). Onko kenelläkään tarkempaa tietoa ?

Onko vihjeitä mistä ja millainen transponderi kannattaisi
hankkia, KT76A lienee yleisin mutta ei varmaankaan edullsin
ja paras. Aircraftspruce myy mm seuraavaa:
NARCO AT165
tai tietysti sitä tuttua KT76A.
Dollarin kurssi olisi nyt suosiollinen tuollaisen tuonnin kannalta.

Onhan tuo hintava ja ei sitä viitsisi yhden matkan takia hommata kun kaiki rahat
muutenkin jo menee koneeseen mutta jos on pakko niin sitten on pakko.
Voihan siitä sitten varman iloita jatkossa jos menee Eurooppaan yms.

Kotimaassa en vielä transponderia vielä ole tarvinnut vaikka joskus
onkin lennetty koneella jossa sellainen on ollut.


Kate

Jouni Laukkanen

#1
LainaaOllaan vakavasti oltu katsomassa käytetyn ultra tuontia hollannista. Kone on katsottu
ja hintakin näyttää sopivalta. Kone olisi tosi kiva käydä lentämässä sieltä
tänne säiden salliessa eli kaiketi joskus maaliskuussa.


Olen kuullut kahdenlaista tietoa, toisen mukaan transponderi olisi
pakollinen varuste mm. saksassa lennettäessä. Toisen mukaan
olisi mahdollista lentää reittiä jolla sitä ei tarvittaisi ( siis kiertää
TMA:t yms ). Onko kenelläkään tarkempaa tietoa ?
Moi!

Anteeksi taas, kun esiinnyn taas kerran nihilistinen itsenäni. Mutta teen tämän siitä huolimatta, että eräs arvostettu suomalainen ilmailupersoona (lukee kyllä palstaa, mutta ei osallistu kirjoitteluun) huomautti, että kaikkea ei pidä internet-sukupolvelle tarjota kuin tarjottimella, vaikka nopeaan tiedon saantiin onkin totuttu. Joudutte kuitenkin näkemään näiden ohjeiden lisäksi viitseliäisyyttä ja omaa vaivaa tutustuessanne pariin ICAO-dokumenttiin. Tarjoan siis apua siinä mistä sitä tietoa tulisi lähteä hakemaan. Ja muutenkin: täältä saadun tiedon varassa ei kannata Keski-Eurooppaan lähteä seikkailemaan.

Eli: Onhan teillä molemmilla nyt varmasti käyty teorian tasolla läpi mitä kaikkea paperisotaa liittyy koneen maahantuontiin? Tuomoh tuossa jo aiemmin ansiokkaasti valottikin asiaa. Se ei kaikesta huolimatta tule olemaan helppoa. Olisi mukava, jos kävisitte byrokratian riittävällä tarkkuudella läpi, jotta katsastuksen yhteydessä ei jouduttaisi antamaan kohtuuttoman pitkää huomautuslistaa pöytäkirjassa A- ja D-huomautuksin täplitettynä.

Luultavasti saatte apua Ilmailulaitoksesta, vähintään paperinipun, jossa on vaatimukset esitettyinä. Tässä yhteydessä muistutan erityisesti sisälukutaidon merkityksestä; täytyy paitsi osata lukea, myös ymmärtää mitä niissä papereissa on sanottu. Paperit kannattaa lukea ensin läpi ja vasta sitten lähteä kysymään sitä mitä ei ymmärrä. Sen sijaan ei kannata lähteä pyytämään valmista toimenpidelistaa - ne eivät pidä kuitenkaan paikkaansa teidän tapauksessanne ja virkamiehen työtä ei ole maahantuonnin avustaminen tällaisessa mielessä - tarvittaessa siihenkin voi ostaa palveluksia. Uskomattoman monelta maahantuojalta tämä asia on ollut hukassa ja tuntuu kuin tässä omassa lähiympäristössäni olisi erityisen pimeä kohta maassamme. Koettakaa muistaa tämä jos ja kun haette apua asiantuntijoilta.

Tarvittavasta varustuksesta ja lentämisestä ulkomailla yleensä: nämä asiat pitää lukea aina kunkin maan Ilmailukäsikirjasta eli AIP:stä. Miten eri maiden AIP:tä on saatavilla suomalaisilla lentoasemilla on julkaistu luvussa GEN 3.1. Suomalaisessa AIP:ssä varustuksesta on mainittu luvussa GEN 1.5. Luvussa GEN 1.7 annetaan differenssit ICAOn normeista, ne on myös syytä lukea. Luvussa GEN 1.8 kohdassa 5 (?)on maininta lennoista ulkomaalaisella harrasteilma-aluksella. ENR 1.1 ja 1.2:ssa annetaan yleiset säännöt ja näkölentosäännöt. Nämä ovat nyt sitten referenssiksi; vastaavat kohdat tulee etsiä kunkin maan omasta AIP:stä.

J.

Jouni Laukkanen

Ai niin, meinasi unohtua... tsekatkaa saatteko lentää suomalaisella UPL-lupakirjalla Hollannissa ja hollannin kansalaisuuden omaavalla koneella.

Jouni Laukkanen

LainaaAi niin, meinasi unohtua... tsekatkaa saatteko lentää suomalaisella UPL-lupakirjalla Hollannissa ja hollannin kansalaisuuden omaavalla koneella.
Toivottavasti olette jo saaneet asiantuntijoilta seuraavat ohjeet (jotka kannattaa tehdä ennenkuin aloittaa ultran maahantuonnin): Laitan ne tähän ihan varmuuden vuoksi ja tiedoksi myös muille.

Pyytäkää kopiot ko. koneyksilön dokumenteista. Erityisen tärkeitä ovat rekisteröimistodistus, lentokelpoisuustodistus ja koneen huoltamiseen liittyvät dokumentit sekä punnituspöytäkirja. Sen jälkeen lähettäkää nämä asiapaperit Ilmailulaitokseen kirjallisen kyselyn kera, jossa kysytte näkeekö ILL estettä ko. koneyksilön maahantuomiseksi.

Kuten sanottu, virkamies ei suunnittele tai tee maahantuontia teidän puolestanne, mutta näiden papereiden perusteella pystyy helpohkosti tekemään lausunnon. Erityisen tärkeää on päästä toteamaan onko koneella voimassa oleva lentokelpoisuus ja rekisteröinti sekä mahtuuko kone näiden dokumenttien perusteella ultran määritelmiin. Mikäli kone on tyyppiä jota Suomessa ei aiemmin ole ollut on laajan kirjallisen aineiston keräääminen sitäkin tärkeämpää.

N'iden harrastepuolen ilma-alusten vapaa liikkuminen Euroopassa perustuu ECACin sopimukseen, mutta siitä täytyy tietää seuraava yksityiskohta: homma onnistuu vain jos kone harrasterakenteinen (home-built). Mikäli kyseessä on kaupallisesti valmistettu ultra, tulee sille anoa jokaista ylilentomaata kohtaa oma lupansa.

Teuvo Okkonen

Tuotavan koneyksilön paperit....

Lisäisin luetteloon ainakin myyjän omistuksen varmentavat asiakirjat, sekä varmistus kyseisen maan rekisteristä poistamisesta.
Myös varmistus rekisteri paperin saannista ennen koneen maksua.

Teuvo
Teuvo Okkonen

Jouni Laukkanen

LainaaTuotavan koneyksilön paperit....

Lisäisin luetteloon ainakin myyjän omistuksen varmentavat asiakirjat, sekä varmistus kyseisen maan rekisteristä poistamisesta.
Myös varmistus rekisteri paperin saannista ennen koneen maksua.

Teuvo
Niin... se rekisteristä poistamistodistus kannattaa hankkia vasta sitten kun kone on lennetty Suomeen. Jos se poistetaan rekisteristä ennen siirtoa, pitää sille hankkia Suomen kansalllisuus sekä lupa ilmailuun, joka taas pitää todennäköisesti hyväksyttää myös ylilentomaissa.

Sitten kun ollaan kotimaassa asia on OK.

Karoliina

Meitä on neuvottu yleensä että rekisteristä poistamistodistus pitää saada
heti kättelyssä tai tulee ongelmia, nimittäin perillä Suomessa.

Jouni Laukkanen

LainaaMeitä on neuvottu yleensä että rekisteristä poistamistodistus pitää saada
heti kättelyssä tai tulee ongelmia, nimittäin perillä Suomessa.
Niinkö?

Kyllä fiksumpaa on hoitaa se rekisteristä poisto vasta kun kone on täällä. Syitä ovat nämä:
1) Jos lennät rekisteröimättömällä koneella Suomeen, ei asia ole enää ILL:n toimivallassa, vaan tällaiseen rikkomukseen sovelletaan suoraan rikoslakia.
2) Jos taas hoidat homman oikein, on sinun kustannettava katsastaja paikalle, jotta tämä voisi suositella luvan ilmailuun myöntämistä ja hoidettava kone edes väliaikaiseen rekisteriin. Todennäköisesti laitos asettaa luvan ilmailuun myöntämistä varten myös ehtoja minimivarustuksen suhteen. Tässäkin tapauksessa sinun täytyy hoitaa luvan anominen jokaiseen ylilentovaltioon erikseen. Tämä tarkoittaa: kopio rekisteröintitodistuksesta, lentokelpoisuustodistuksesta sekä omasta lupakirjastasi.

Kuka tai ketkä teitä ovat oikein neuvoneet?

Teuvo Okkonen

Ultran tuonti.....

Hankin koneen Italiasta.

Terv,
Teuvo
Teuvo Okkonen

Markku Hiedanpää

LainaaMeitä on neuvottu yleensä että rekisteristä poistamistodistus pitää saada
heti kättelyssä tai tulee ongelmia, nimittäin perillä Suomessa.
Kyllä se on niinkuin Jouni sanoi, varsinaisia hankaluuksia hankkii jos lentää koneen rekisteröimättömänä Suomeen.
Koneella ei silloin myöskään ole voimassaolevaa lentokelpoisuustodistusta ja tuskin mikään vakuutusyhtiökään korvaisi tälläisen rekisteröimättömän ja lentokelvottoman koneen vahinkoja.
Lisäksi lentoturvallisuushallinnolla ei ole näin törkeässä ilmailulain rikkomisessa edes toimivaltaa, vaan se laitetaan automaattisesti poliisistutkintaan/yleiselle syyttäjälle.

kate

Ok, eli siis pitänee aikaisemmista neuvoista poiketen tehdä niinpäin että rekisteröimättömyystodistus hankitaan
sitten kun kone on Suomessa.

kate

Lainaa
LainaaMeitä on neuvottu yleensä että rekisteristä poistamistodistus pitää saada
heti kättelyssä tai tulee ongelmia, nimittäin perillä Suomessa.
Kyllä se on niinkuin Jouni sanoi, varsinaisia hankaluuksia hankkii jos lentää koneen rekisteröimättömänä Suomeen.
Koneella ei silloin myöskään ole voimassaolevaa lentokelpoisuustodistusta ja tuskin mikään vakuutusyhtiökään korvaisi tälläisen rekisteröimättömän ja lentokelvottoman koneen vahinkoja.
Lisäksi lentoturvallisuushallinnolla ei ole näin törkeässä ilmailulain rikkomisessa edes toimivaltaa, vaan se laitetaan automaattisesti poliisistutkintaan/yleiselle syyttäjälle.
Onko homma siis niin että lentoturvallisuushallinnon www-sivuilla olevia
ohjeita ei kannata uskoa tai joutuu tekemisiin syyttäjän ja poliisn kanssa ?
Yllytetäänkö siellä rikkomaan lakia ?
Siellähän nimenomaan neuvotaan että kone pitää poistaa ennen lentoa
lähtömaan rekisteristä ja hakea sille
suomalainen rekisteritunnus. Samoin siellä neuvotaan ihan suoraan että
koneelle pitää hakea vientiä varten lentokelpoisuustodistus lähtömasta.

Tällöin ei pitäisi tulla myöskään ongelmia sen suhteen että lennetään
Suomalaisella lupakirjalla toisenmaan tunnuksilla olevaa konetta.

Seuraavana suora lainaus lentoturvallisuushallinnon sivuilta:lentoturvallisuushallinto

Siirtolentoa varten ilma-alus voidaan myös rekisteröidä tilapäisesti Suomen ilma-alusrekisteriin kun omistusoikeus on siirtynyt ostajalle. Rekisteröinnin hakemisesta on julkaistu ilmailumääräys  GEN M1-5. Siirtolentoa varten on lisäksi hankittava lentoturvallisuushallinnon lupa tai suomalainen lentokelpoisuustodistus. Pääsääntöisesti Suomeen tuotavalla ilma-aluksella on oltava lähtömaan ilmailuviranomaisen antama lentokelpoisuustodistus vientiä varten (export certificate of airworthiness). Lentokelpoisuustodistus vientiä varten ei oikeuta käyttämään ilma-alusta ilmailuun, mutta Lentoturvallisuushallinto voi myöntää siirtolentoluvan kyseisen todistuksen perusteella. Pyyntö siirtolentoluvan saamiseksi esitetään vapaamuotoisesti ja siihen liitetään vientiä varten annetun lentokelpoisuustodistuksen kopio. Lentokelpoisuustodistuksista ja lentoluvista on julkaistu ilmailumääräys  AIR M1-3.

Sivulla ei mainita mitään että se olisi katsastettava ukomailla suomen rekisteriin siellä ulkomailla vaan juuri että sen saa
lentää suomeen tuolla export certificate of airworthiness paperilla.



Kate

Markku Hiedanpää

#12
LainaaSiirtolentoa varten ilma-alus voidaan myös rekisteröidä tilapäisesti Suomen ilma-alusrekisteriin kun omistusoikeus on siirtynyt ostajalle. Rekisteröinnin hakemisesta on julkaistu ilmailumääräys  GEN M1-5. Siirtolentoa varten on lisäksi hankittava lentoturvallisuushallinnon lupa tai suomalainen lentokelpoisuustodistus. Pääsääntöisesti Suomeen tuotavalla ilma-aluksella on oltava lähtömaan ilmailuviranomaisen antama lentokelpoisuustodistus vientiä varten (export certificate of airworthiness). Lentokelpoisuustodistus vientiä varten ei oikeuta käyttämään ilma-alusta ilmailuun, mutta Lentoturvallisuushallinto voi myöntää siirtolentoluvan kyseisen todistuksen perusteella. Pyyntö siirtolentoluvan saamiseksi esitetään vapaamuotoisesti ja siihen liitetään vientiä varten annetun lentokelpoisuustodistuksen kopio. Lentokelpoisuustodistuksista ja lentoluvista on julkaistu ilmailumääräys  AIR M1-3.
Lueppa tarkemmin.
Pääsääntöisesti Suomeen tuotavalla ilma-aluksella on oltava lähtömaan ilmailuviranomaisen antama lentokelpoisuustodistus vientiä varten (export certificate of airworthiness). Lentokelpoisuustodistus vientiä varten ei oikeuta käyttämään ilma-alusta ilmailuun, mutta Lentoturvallisuushallinto voi myöntää siirtolentoluvan kyseisen todistuksen perusteella. Pyyntö siirtolentoluvan saamiseksi esitetään vapaamuotoisesti ja siihen liitetään vientiä varten annetun lentokelpoisuustodistuksen kopio. Lentokelpoisuustodistuksista ja lentoluvista on julkaistu ilmailumääräys  AIR M1-3 kts kohta 3.5:

3.5 Siirtolentolupa eli vahvistus ulkomaisen, vientiä varten annetun lentokelpoisuustodistuksen hyväksymisestä
(Validation of Export Certificate of Airworthiness) Suomeen tuotavalla ilma-aluksella on oltava lähtömaan ilmailuviranomaisen antama lentokelpoisuustodistus vientiä varten, ellei ilmailumääräyksestä AIR M16-1 muuta johdu. Ilma-aluksen siirtolento Suomeen edellyttää ilma-aluksen katsastusta tai sitä, että Ilmailulaitos on hyväksynyt vientiä varten annetun lentokelpoisuustodistuksen ja edelleen antanut
ilma-alukselle siirtolentoluvan. Siirtolentoluvan ehdot on esitetty luvassa. Mikäli ilma-alus katsastetaan lähtömaassa, voidaan siirtolentoluvan sijasta antaa lentokelpoisuustodistus mahdollisin tapauskohtaisin rajoituksin.

Tämän lisäksi koneen on oltava väliaikaisesti rekisteröitynä suomeen, vrt http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/ju...n/m/gem1_05.pdf
http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/ky...oup=1.1&q=11761

Ei sinun meitä tarvitse uskoa, mutta suosittelisin kuitenkin että luet ohjeet vielä kerran tai tarkastat vaatimukset lentoturvallisuushallinnosta ennenkuin lähdet hakemaan konetta.

kate

LainaaLueppa tarkemmin.
Pääsääntöisesti Suomeen tuotavalla ilma-aluksella on oltava lähtömaan ilmailuviranomaisen antama lentokelpoisuustodistus vientiä varten (export certificate of airworthiness). Lentokelpoisuustodistus vientiä varten ei oikeuta käyttämään ilma-alusta ilmailuun, mutta Lentoturvallisuushallinto voi myöntää siirtolentoluvan kyseisen todistuksen perusteella. Pyyntö siirtolentoluvan saamiseksi esitetään vapaamuotoisesti ja siihen liitetään vientiä varten annetun lentokelpoisuustodistuksen kopio. Lentokelpoisuustodistuksista ja lentoluvista on julkaistu ilmailumääräys  AIR M1-3 kts kohta 3.5:

3.5 Siirtolentolupa eli vahvistus ulkomaisen, vientiä varten annetun lentokelpoisuustodistuksen hyväksymisestä
(Validation of Export Certificate of Airworthiness) Suomeen tuotavalla ilma-aluksella on oltava lähtömaan ilmailuviranomaisen antama lentokelpoisuustodistus vientiä varten, ellei ilmailumääräyksestä AIR M16-1 muuta johdu. Ilma-aluksen siirtolento Suomeen edellyttää ilma-aluksen katsastusta tai sitä, että Ilmailulaitos on hyväksynyt vientiä varten annetun lentokelpoisuustodistuksen ja edelleen antanut
ilma-alukselle siirtolentoluvan. Siirtolentoluvan ehdot on esitetty luvassa. Mikäli ilma-alus katsastetaan lähtömaassa, voidaan siirtolentoluvan sijasta antaa lentokelpoisuustodistus mahdollisin tapauskohtaisin rajoituksin.

Tämän lisäksi koneen on oltava väliaikaisesti rekisteröitynä suomeen, vrt http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/ju...n/m/gem1_05.pdf
http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/ky...oup=1.1&q=11761
Niin, juuri näin olen asian ymmärtänyt. Alkuperäinen ajatus siis oli ostaa kone ulkomailta
ja sitten hakea väliaikaista rekisteröintiä siirtolupaa laitokselta ja tähän siis tarvittaneen
minun ymmärtämyksen mukaan kauppakirja, rekisteröimättömyysdtodistus ja tuo
vientiä varten annetun lentokelpoisuustodistus.

Suomalainen katsastus oli tarkoitus teettä jo konetyypin ennestään tuntevalla
k.o koneen maahantuojalla jolloin myös siis vaadittu suomenkielinen lentäkäsikirja
ja sen tekijänoikeudet on hoidossa.

Tietenkin, jos hollantilainen katsastus on voimassa Suomessa ja sen pohjalta
voisi saada tuon lentokelpoisuustodistuksen tänne niin tietenkin se
vielä helpottaisi asiaa. Kyse on enemmänkin siitä että kelpaako toisen EU/EASA
maan katsastustodistus täällä. Suomalaista katsastusta ei kannata teettää ulkomailla.

Kate

Karoliina

Lainaa
Kyllä se on niinkuin Jouni sanoi, varsinaisia hankaluuksia hankkii jos lentää koneen rekisteröimättömänä Suomeen.
Koneella ei silloin myöskään ole voimassaolevaa lentokelpoisuustodistusta ja tuskin mikään vakuutusyhtiökään korvaisi tälläisen rekisteröimättömän ja lentokelvottoman koneen vahinkoja.
Lisäksi lentoturvallisuushallinnolla ei ole näin törkeässä ilmailulain rikkomisessa edes toimivaltaa, vaan se laitetaan automaattisesti poliisistutkintaan/yleiselle syyttäjälle.

Markku kiltti, voisiko ystävällisesti nuo selitykset pukea jatkossa hieman vähemmän pelottelevaan muotoon, ellei
pelottelu ole itse tarkoitus? Minä saan tottapuhuen vatsanväänteitä jos tyhmään tietämättömän
aloittelijan kysymykseeni tulevat vastaukset ovat aina hirmuisen uhkaavia tyyliin "Prepare for your doom...".

Markku Hiedanpää

#15
LainaaMarkku kiltti, voisiko ystävällisesti nuo selitykset pukea jatkossa hieman vähemmän pelottelevaan muotoon, ellei
pelottelu ole itse tarkoitus? Minä saan tottapuhuen vatsanväänteitä jos tyhmään tietämättömän
aloittelijan kysymykseeni tulevat vastaukset ovat aina hirmuisen uhkaavia tyyliin "Prepare for your doom...".
Voinhan minä jättää koko "peloittelun" ja odottaa että noudatatte määräyksiä kuten niissä sanotaan.
Tässä vaan on takana se että juuri samanlaiseen miinaan ajoi kaksi "tamperelaista" tänä kesänä, se on turhaa jos voin sen neuvomalla estää. Miten voisi ilmailulain rikkomisen pukea positiiviseen muotoon ??????

ps. Minun ei ole tarvetta "peloitella", asioista on voitava puhua niiden oikeilla nimillä ja seuraamuksilla.

Karoliina

No ehkä menee liian vaikeaksi selvittää tästä kaikki yksityiskohdat ylipäätään nettifoorumilla,
ehkäpä nämä jutut pitää kuitenkin vielä selvittää foorumin ulkopuolella kahdenkeskisesti, jotta
saadaan niihin täysi selvyys jotta ei ajeta miinoihin ja saadaan asiat hoidettua
kunnollisesti niin ettei niistä tule hankaluuksia jota me ei tietystikään
haluta, me vaan halutamme saada koneen Suomeen ja emme ole ihan tällä hetkellä täysin selvillä kaikista
koukeroista mitä se vaatii (mikäli päätämme ostaa, emme ole
vielä sopineet kauppoja niin pitkälle, koska rahoituspuoli on vielä osittain auki).
Joten voidaan jatkaa off-list.



kate

LainaaVoinhan minä jättää koko "peloittelun" ja odottaa että noudatatte määräyksiä kuten niissä sanotaan.
Tässä vaan on takana se että juuri samanlaiseen miinaan ajoi kaksi tamperelaista tänä kesänä, se on turhaa jos siitä saisin neuvoa. Miten voisi ilmailulain rikkomisen pukea positiiviseen muotoon ??????
Eihän tässä kukaan ole aikonutkaan rikkoa ilmailulakia vaan kuten jo nyt
lainasin laitoksen sivua, vaan toimia juuri niin kuin laitoksen sivuilla
on neuvottu.

Nyt minulle vain on jäänyt epäselväksi että missä minä rikon lakia jos
toimin laitoksen sivuilla annettujen ohjeiden mukaan.


Kate

Jouni Laukkanen

LainaaNyt minulle vain on jäänyt epäselväksi että missä minä rikon lakia jos
toimin laitoksen sivuilla annettujen ohjeiden mukaan.


Kate
Kirjoitin jo aiemmin, että se luetun ymmärtäminen on tärkeää.

Kirjoitit tuossa hieman ylempänä, että koneen saa lentää export C of A:lla Suomeen, mikä ei kyllä pidä paikkaansa - ILL:n nettisivuilla nimenomaan sanotaan, että se ei oikeuta siihen. Siihen tarvitaan myös Suomen viranomaisen lupa lentää kone väliaikaisesti (Suomeen) rekisteröitynä, mikä perustuu mm. tähän ex. C of A:han.

Viime kesänä kävi kuten Miuku sanoi; yksi kone tuotiin maahan ilman että se olisi ollut minkään maan rekisterissä - ja tämä on ihan selvä ilmailulain rikkomus ja tästä nimenomaan halusimme varoittaa teitä. Kun te ymmärtääkseni mielellänne kuuntelette siellä kentän laidalla näitä ns. asiantuntijoiden tulkintoja aiheesta, niin koettakaa muistaa, että ne ohjeet eivät välttämättä pidä paikkaansa vaikka niitä kuinka vakuuttavasti teille esiteltäisiinkin.

kate

LainaaKirjoitin jo aiemmin, että se luetun ymmärtäminen on tärkeää.

Kirjoitit tuossa hieman ylempänä, että koneen saa lentää export C of A:lla Suomeen, mikä ei kyllä pidä paikkaansa - ILL:n nettisivuilla nimenomaan sanotaan, että se ei oikeuta siihen. Siihen tarvitaan myös Suomen viranomaisen lupa lentää kone väliaikaisesti (Suomeen) rekisteröitynä, mikä perustuu mm. tähän ex. C of A:han.
En tainnut sentään ihan noin kirjoittaa. Olen pahoillani jos joku sen
noin ymmärsi. En nyt aluksi ajatellut kopioida koko ohjetta
tänne. Ajatus jota siis halusin sanoa on että olen ymmärtänyt niin
että koneen myyjältä pitää saada kolme tärkeää paperia,
kauppakirja, rekisteröimättömyystodistus ja se export C of A.

Nämä kourassa sitten voi hakea laitokselta sekä suomalaisen väliaikaisen
rekisteröinnin että sen siirtoluvan.

En tiedä puhummeko nyt samasta tamperelaiskoneesta mutta
kaiketi sillä ainakin sen rekisteröinniti oli kun sillä kerran oli
tänne tullessa suomalainen tunnus. Tuosta siirtoluvasta en sensijaan
tiedä kun en ole kysynyt.

Tuosta Hiedanpään kirjoituksesta jäi kyllä avoimeksi se että
voiko Hollantilaisella katsastuksella saada Suomalaisen
lentokelopoisuustodistuksen ja jos niin millä ehdoilla
eli kelpuuttaako laitos toisen EU/EASA maan katsastustodistuksen.


Kate

Jouni Laukkanen

#20
Lainaa
LainaaKirjoitit tuossa hieman ylempänä, että koneen saa lentää export C of A:lla Suomeen, mikä ei kyllä pidä paikkaansa - ILL:n nettisivuilla nimenomaan sanotaan, että se ei oikeuta siihen. Siihen tarvitaan myös Suomen viranomaisen lupa lentää kone väliaikaisesti (Suomeen) rekisteröitynä, mikä perustuu mm. tähän ex. C of A:han.
En tainnut sentään ihan noin kirjoittaa. Olen pahoillani jos joku sen
noin ymmärsi. En nyt aluksi ajatellut kopioida koko ohjetta
tänne. Ajatus jota siis halusin sanoa on että olen ymmärtänyt niin
että koneen myyjältä pitää saada kolme tärkeää paperia,
kauppakirja, rekisteröimättömyystodistus ja se export C of A.

Nämä kourassa sitten voi hakea laitokselta sekä suomalaisen väliaikaisen
rekisteröinnin että sen siirtoluvan.



Kate
No hyvä. Itse takerruin tähän: "Sivulla ei mainita mitään että se olisi katsastettava ukomailla suomen rekisteriin siellä ulkomailla vaan juuri että sen saa lentää suomeen tuolla export certificate of airworthiness paperilla."

LainaaEn tiedä puhummeko nyt samasta tamperelaiskoneesta mutta
kaiketi sillä ainakin sen rekisteröinniti oli kun sillä kerran oli
tänne tullessa suomalainen tunnus

Tällaisen tunnuksen voi aivan laillisesti varata ja se voi olla myös sen lopullinen tunnus, mutta niiden liimaaminen tai maalaaminen koneeseen ei tarkoita sitä, että se olisi myös (väliaikaisesti)rekisteröity, puhumattakaan että sillä olisi lupa ilmailuun/rajoitettu lk-todistus.

LainaaTuosta Hiedanpään kirjoituksesta jäi kyllä avoimeksi se että voiko Hollantilaisella katsastuksella saada Suomalaisen lentokelopoisuustodistuksen ja jos niin millä ehdoilla eli kelpuuttaako laitos toisen EU/EASA maan katsastustodistuksen.

Hollantilaisella katsastuksella voi saada vain hollantilaisen luvan ilmailuun tai hollantilaisen lentokelpoisuustodistuksen (tavallisen tai ex C of A:n). Mutta se on perustana myönnettäessä tarvitsemaasi suomalaista lupaa ilmailuun/siirtolentolupaa mikäli aiot siirtää koneen lentämällä ts. suomalaisen luvan täytyy perustua koneen dokumentoituun lentokelpoisuuteen.

(Jos sillä ei taas ole sikäläistä lentokelpoisuustodistusta, täytyisi kone tuoda maahan muulla tavoin ja hankkia sille uudelleenrakennuslupa valvojineen - jotta sen lentokelpoisuus saataisiin tositettua. On siis erityisen tärkeää, että koneella on jonkinsortin lk-todistus.)

Suomalaisen rajoitetun lentokelpoisuustodistuksen saamiseksi taas täytyy tehdä täkäläinen katsastus, jossa mm. koneen kuormattavuus, varustus, LOK ja muut asiakirjat todetaan riittäviksi. Asiaa helpottaa huomattavasti jos konetyypillä on suomalainen tyyppitodistus, mutta tässä täytyy olla erityisen tarkkana. Koneen täytyy vastata suomalaista tyyppitodistusta. Viime aikoina olen törmännyt maahantuotuihin koneisiin, joissa esimerkiksi koneen nopeusmittarin merkinnät, polttoainesäiliö tai laskusiivekejärjestelmä vastaa meikäläistä tyyppitodistusta ja tämä tietää aina lisää työtä ja dokumenttien hankkimista. Edellä mainittuja poikkeamia on löytynyt mm. tyypeissä C42, EV-97 ja CH701.

kate

Lainaa
No hyvä. Itse takerruin tähän: "Sivulla ei mainita mitään että se olisi katsastettava ukomailla suomen rekisteriin siellä ulkomailla vaan juuri että sen saa lentää suomeen tuolla export certificate of airworthiness paperilla."


Hollantilaisella katsastuksella voi saada vain hollantilaisen luvan ilmailuun tai hollantilaisen lentokelpoisuustodistuksen (tavallisen tai ex C of A:n). Mutta se on perustana myönnettäessä tarvitsemaasi suomalaista lupaa ilmailuun/siirtolentolupaa mikäli aiot siirtää koneen lentämällä ts. suomalaisen luvan täytyy perustua koneen dokumentoituun lentokelpoisuuteen.

Suomalaisen rajoitetun lentokelpoisuustodistuksen saamiseksi taas täytyy tehdä täkäläinen katsastus, jossa mm. koneen kuormattavuus, varustus, LOK ja muut asiakirjat todetaan riittäviksi. Asiaa helpottaa huomattavasti jos konetyypillä on suomalainen tyyppitodistus, mutta tässä täytyy olla erityisen tarkkana. Koneen täytyy vastata suomalaista tyyppitodistusta.
Alkaa hiljalleen yhteisymmärrys löytyä tai mielumminkin väärinkäsitykset
haihtua.

Tuo lainaamasi lause siis koski sitä pelkästään että koneen voi siis
lentää Suomeen tekemättä sille suomalista katsastusta ulkomailla vaan
luvan voi saada alkuperämaan katsastukseen pohjautuvan ex C of A:n
pohjalta ja sitten tehdä suomalaisen katsastuksen täällä ja juuri näinhän
oli alkuperäine tarkoituskin tehdä.

Siis, ajatus olisi käydä ostamassa kone ja tulla paperit kassissa
tänne takaisin. Hakea laitokselta tarvittavat luvat ja tunnukset
ja sitten kun alkaa olla parempia säitä kevättalvella, lentää se
Suomeen ja tehdä meikäläiset katsastukset ja saada kone
kevääksi käyttöön täällä.

Koneella (TL-96) on suomalainen tyyppitodistus ja katsastuskin
oli aikomus teettää muutkin k.o konetyypin koneet maahantuoneen
henkilön toimesta.

Kate  

Markku Hiedanpää

#22
Lopuksi muistilista rekisteröintiin ja rajoitettuun lentokelpoisuustodistukseen tarvittavista asiakirjoista ja niitä lentoturvallisuuhallinnossa hoitavista henkilöistä:

Rekisteröimishakemus (kts. GEN M1-5):

1.   Kauppakirja tai muu saantokirja
2.   Selvitys siitä, ettei ilma-alus ole vieraan valtion rekisterissä
3.   Tiedot ilma-aluksen kiinnityksistä

Ilma-alusten rekisteröinnin hoitaa: [email protected]


Rajoitettu lentokelpoisuustodistus (kts. AIR M5-10):

Suomalaisen tyyppitodistuksen omaavista UL-lentokoneista tarvitaan seuraavat selvitytykset:

1.   ilmailuviranomaisen tai sen valtuuttaman organisaation myöntämä, voimassaoleva rajoitettu lentokelpoisuustodistus tai vastaava
2.   ultrakevyen lentokoneen valmistamiseen liittyvät mittaus-, punnitus- ja koelentopöytäkirjat
3.   matkapäiväkirja tai muut tarvittavat selvitykset koneen käyttötuntimääristä
4.   vastuuvakuutustodistuksen jäljennös
5.   radiolupa, jos radio on asennettu
6.   suomalainen punnituspöytäkirja ja –todistus
7.   suomalaisen lento-ohjekirjan yksilöintisivun kopio

Kopiot näistä asiakirjoista sekä suomalainen katsastuspöytäkirja rajoitettua lentokelpoisuustodistusta
varten on lähetettävä Lentoturvallisuushallinnolle rajoitetun lentokelpoisuustodistuksen myöntämistä
varten.

Koe- ja harrasteluokan ilma-aluksien rajoitetut lentokelpoisuustodistukset hoitaa: [email protected] tai [email protected]

Jouni Laukkanen

#23
LainaaKoneella (TL-96) on suomalainen tyyppitodistus ja katsastuskin oli aikomus teettää muutkin k.o konetyypin koneet maahantuoneen henkilön toimesta.
Vaikuttaa hyvältä.

Neuvona teille ja muillekin, jotka harkitsevat koneen ostamista ulkomailta: Tehkää itsellenne ja konetta mahdollisesti maahantuovalle tai siinä avustavalle yritykselle selväksi (kirjallinen sopimus) miten vastuut koneen lentokelpoiseksi saattamisessa menevät. Sillä on nimittäin paljonkin merkitystä käytännön tasolla onko kone myyty teille "maahantuotuna" vai sellaisena, että siinä on "suomalainen rajoitettu lentokelpoisuustodistus ja katsastuspöytäkirjan huomautukset kuitattuina".

Jos maahantuonnissa on vähäinenkin vastuu ostajalla, kehoitan tätä käymään hyvin tarkkaan koneen suomalaisen tyyppitodistuksen http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/ju...et%20tiedot.pdf ja saksalaisen vastaavan http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/ju...t/pdf/61174.pdf sekä lopuksi hyväksytyn lentokäsikirjan suomennoksen läpi kohta kohdalta ja vertaamaan niitä ostettavan ultrakevyen vastaaviin tietoihin.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ostajan oman edun vuoksi näiden yksityiskohtien läpikäymiseen saattaa tottumattomalta mennä tunteja ja tähän todella kannattaa varautua. Mikäli kone ja tyyppitodistus vastaavat tarkoin toisiaan, ollaan jo hyvin selvillä vesillä. Jos näin ei tehdä, saattaa olla seurauksena se, että koneelle joudutaan vähintään tekemään tyyppitodistuksen laajentamista varten uusi tarkastus. Kokemuksesta taas tiedän, että tällainen voi olla piinallinen ja aikaa vievä prosessi - riippuen lähinnä kuinka nopeasti koneen ostaja saa tarvittavat dokumentit toimitettua.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod