UL-lentokokemuksen määrittely ja laskeminen

Aloittaja Thomas Häggblom, toukokuu 16, 2010, 17:33:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Thomas Häggblom

Hei,

En ole löytänyt mistään tarkkoja määräyksiä tai ohjeita ultra-lentokokemuksen (tunteina siis) laskemiseksi/merkitsemiseksi, joten kysynkin ihan kiinnostuksesta, että millaista menetelmää lentäjät täällä käyttävät?

Meidän kerhossa ollaan laskettu lentoaika nousukiidon alusta siihen, kun ollaan laskeuduttu takaisin kiitotielle. Eli samat ajat, mitkä lennonjohtaja tarvittaessa antaa. Tästä sitten viiden minuutin pyöristyksellä lentoaika (esim Lähtö 1430 Lasku 1452 = lentoaika 20min).

Ultrakevytlennon/Moottoripurjelennon oppikirjassa esitetään kolme tapaa laskea lentotunnit ultralla:

1) Vain todellinen ilmassaoloaika
2) Ilmassaoloaika + 5 minuuttia rullausta
3) Aika ensimmäisestä liikkeellelähdöstä lopulliseen pysähtymiseen.

Itse olen tosiaan tähän asti käyttänyt tuota ykkösvaihtoehtoa. Toisaalta myös tuo kakkosvaihtoehto kuulostaa ihan järkevältä, koska rullausajat varmaan tasaantuvat aika hyvin ajan myötä. Vaikka joskus pitäisi Malmilla odotella jopa 30 minuuttia, kompensoi tätä useiden korpikenttien alle minuutin pituiset rullausajat.
Luulisi myös, että esim. Malmilta operoidessa tuo nro 3 toisi aika merkittäviä vääristymiä itse lentoaikaan. Jos siis 30 minuutin odottelusta Mikessä ja 20 minuutin lennosta saisi merkitä itselleen 50 minuuttia lentoaikaa. :)






Aki Suokas

Asia on määräysten tekstin mukaan selvä asia.


Määräyksissä lentoaika on määritelty seuraavasti:

PEL M1-3  (lupakirjoja koskevat yleiset määritelmät) kohta 11  lentoaika  on kohta 3 mukainen
  mutta purjekoneissa ko määräys (kohta 12) on kohdan 1 mukainen

PEL M1-4  (lupakirjoja koskevat yleiset määräykset) kohta 11.4  lentoaika on kohdan 3 mukainen

TRG M1-1 (PPL koulutus) ei suoraan määrittele, mutta kohta 7.2 antaa ymmärtää että kohdan 3 mukainen käytäntö olisi oikein,

TRG M1-7 (harrasteilmailun koulutus) ei määrittele näinkin keskeistä asiaa. Ilmeisesti katsottu että PEL M1-3/PEL M1-7 koskevat (niinkuin se pitäisikin olla).

ansiolentotoiminnassa

OPS M3-2  lentoaika on kohdan 3 mukainen
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Thomas Häggblom

Kiitoksia paljon!

Nuo määräykset lukemalla asia tosiaan selviää aika selkeästi.  :)

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - toukokuu 17, 2010, 07:53:41
Asia on määräysten tekstin mukaan selvä asia.
Määräyksissä lentoaika on määritelty seuraavasti:

PEL M1-3  (lupakirjoja koskevat yleiset määritelmät) kohta 11  lentoaika  on kohta 3 mukainen
  mutta purjekoneissa ko määräys (kohta 12) on kohdan 1 mukainen

PEL M1-4  (lupakirjoja koskevat yleiset määräykset) kohta 11.4  lentoaika on kohdan 3 mukainen

TRG M1-1 (PPL koulutus) ei suoraan määrittele, mutta kohta 7.2 antaa ymmärtää että kohdan 3 mukainen käytäntö olisi oikein,

TRG M1-7 (harrasteilmailun koulutus) ei määrittele näinkin keskeistä asiaa. Ilmeisesti katsottu että PEL M1-3/PEL M1-7 koskevat (niinkuin se pitäisikin olla).

Aki on lukenut määräykset hyvin,
lentäjän lentopäiväkirja voidaan täyttää (viite JAR/kans määr.) seuraavasti:

- moottoroidut ilma-alukset (lentokoneet, ultrat, jne), merkitään ns "blokkiaika" (kun lähdetään liikkeelle oman moottorin voimalla lentoonlähtötarkoituksessa siihen saakka kun ilma-alus on lennon jälkeen täysin pysähtynyt),
- moottoroimattomat ilma-alukset (purjekoneet, kuumailmapallot jne), lentoaika lentoonlähdöstä laskuun.
Eli kohdat 3 ja 1 ovat oikein

Ilma-aluksen matkapäiväkirjaan merkitään huoltoseurannan vuoksi lentoonlähdöstä laskuun kertyvä lentoaika ja laskujen lukumäärä.

:thumbsup:

Aki Suokas

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Thomas Häggblom

No niin, heitänpäs uuden mietinnän aiheeseen liittyen.

Eli mitenkäs tuo oppilaan lentokokemuksen määräytyminen?

Minulla on tällä hetkellä UPL-koulutus suoritettu, tarkastuslento lennetty yms ja nyt vain odottelen, että ilmailuhallinto lähettää minulle lupakirjan postiin. Minulla on aikaisempi ja voimassaoleva GPL-lupakirja.

Nyt sitten saattaa tulla tilaisuus lähteä mukaan erään ultran siirtolennolle saksasta tänne. Siirtolentäjä on käsittääkseni suomalainen ja omaa kaikki tarvittavat kelpuutukset yms.

Kysymys kuuluukin, että voinko merkitä kyseisestä siirtolennosta lentoajan itselleni hyväksi päiväkirjaani? Eli PIC-tiimaahan tuosta ei tietenkään saa mutta entäs tämä "lentoaika oppilaana"?

Markku Hiedanpää

Et saa siirtolennosta lentoaikaa ennen kuin sinulla on UPL taskussa ja nimesi päällikkönä matkapäiväkirjassa, GPL lupakirja ei vaikuta ultratiiman saantiin.
Siirtolentokokemus on kuitenkin sen arvoinen että tiima ei ratkaise, kokemus on se joka aina ratkaisee. :thumbsup: 

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod