MegaSquirt: näkemyksiä / kokemuksia / muuten vaan arvailuja?

Aloittaja jkarjanl, huhtikuu 30, 2010, 10:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jkarjanl

Hei!

Yksinkertainen on kaunista. Ja toimivaa. Ja se taas ei välttämättä sovellu samaan lauseeseen do-it-yourself -tyyppisen moottorinohjauselektroniikan kanssa... Mutta kaikki vaihtoehdot täytyy kartoittaa, ja mieluummin etukäteen kuin (kalliisti) jälkikäteen.

Eli onko kenelläkään kokemuksia tai muuten vaan ajatuksia MegaSquirtin käytöstä ilma-aluksen moottorissa? Kiehtoo ajatus siitä että saisi koneen kunnolla säätöihin ja tarkasti. Ja muutama ylimääräinen lisähevosvoimakaan ei tekisi pahaa. Ja jos tuo Mega on outo, niin vaikka täältä voi lukea taustaksi ihan kotimaisella että mistä on kyse: http://www.finsquirt.net/forum/

Taustaksi sen verran että tässä olisi Suzukin G10 3-syl 1.0 litrainen moottori joka alunperin ollut yksipisteruiskulla, eli ns. TBI -malli. Siinä vaan on melkoinen määrä johtoja, antureita ja letkuja... ja vaikka ne kaikki kytkisin lentokoneen nokalle oikein, niin on siinä vaan melkoinen määrä komponenttia. Ja mietityttää että kuinkahan se elektroniikka oikein sitä moottoria ohjaa, kun se on kuitenkin tehtaan jäljiltä säädetty maantiekäyttöön, ja kaikenmaailman saastenormeja silmälläpitäen? Jos sille tielle lähdetään, niin melkein mieluummin semmoinen järjestelmä mihinkä olisi itsellä kontrolli ja hiukan saisi säädettyä asioita. Tarkoitus olisi siis kartoittaa mahdollisuus rakentaa tuohon monipisteruisku, ja ohjata sekä ruiskua että sytytystä MegaSquirtilla.

Konkreettisia kysymyksiä, jos ei ole tietoa niin arvailutkin käyvät, kunhan en joudu yksinpuheluun...

- Onko Suomessa kukaan tehnyt/tekemässä MegaSquirttia lentokoneeseen? Entä maailmalla?

- Luotettavuus? Onko sitä? Sammuuko moottori heti jos "anturin johto on löysällä", siis anturivikaan tai vastaavaan? Tästä varmaan löytyisi MegaManualista tietoa, en ole ehtinyt sinne saakka lukemaan. Jonkinlainen failsafe -tila siellä on pakko olla.

- Muita ajatuksia aiheen tiimoilta?

Siis tämä alustavaa kartoitusta. Ja ei, Vappu ei ole vielä ainakaan omalta osaltani alkanut, kyllä ihan vakavissaan ollaan...


-Janne

palmi

moro

mun näkemys aiheesta olisi toteuttaa järjestelmä kahdella ohjainlaitteella ja kahdella kampiakselin asentoanturilla tälläistä järjesteelmää pystyisi käyttämään saman lailla kuin kahta magneettoa jos toinen sippaa toinen toimii sama homma mut polttoaine ja sytytys katoavat ja järjestelmä toimii vielä toisella järjestelmää voisi käyttää magneettojen katkaisimella ja testata ennen lentoon lähtöä samalla tavalla
itse toteuttaisin seuraavasti.

-2kpl kampiakselin asentoantureita
-läppärunko ja kaasuläpän asentoanturi
-suuttimet lähelle imuaukkoja 3kpl
-imusarjan painetunnistin
-lambda-anturi putkeen
-moottorin lämpötila-anturi
-2kpl pensapumppuja kuulaventtiili y-haaralla
-2kpl ohjainbokseja

tälläisellä kokoonpanolla jos jokin anturi johto tai pumppu hajoaa tai johto irtoaa voi käyttää korvaavaa karttaa joka antaa tarvittavan tiedon muilta antureilta. lambda ohjauksella saisi hoidettua seos puolen korkeuden muuttuessa ja teho pysyisi optimaalisena aina joka korkeudella imusarjan paine anturi ei ole riittävän tarkka yksistään hoitamaan sitä puolta autossa se riittäisi kun auton korkeus ei vaihtele yleensä yhtä radikaaleja muutoksia ja jos vaikka lambda hajoaisi imusarjan paine anturi hoitaisi kyllä tehtävän riittävällä tarkkuudella kotikentälle asti.
tosta tein sen itse megasquirt ohjelma poksista en itse menisi liikaa innostumaan on olemassa ehkä hieman kalliimpia mutta tunnetusti VARMATOIMISIA moottorin ohjaus järjestelmiä markkinoilla, mutta en omaa mitään kokemusta megasquirtista joten ei sitä pannaan tartte asettaa minun puheiden perusteella.



kate

Näissä ECU boxeissa, joissa on avoimen lähdekoodin softa voi helposti muuttaa laitrteen toimimaan lentokoneen moottorille.
Juttelin erään lentokoneen rakentajan kanssa jolla oli midifioitu auton moottori auton ECU:lla. Kyseinen ECU kuulemma
menee open loop modeen ja rikkaalle heti vähän suuremmilla tehoilla. Autossahan tämä merkitsisi maksimitehoa kiihdytyksessä
jolloin kulutuksella ei ole niin väliä. Lentokoneessa valitettavasti normaalistikkin lennetään aika suurella tehoasetuksella
joten lentokoneessa tämä ei ole kovin suotavaa lukuunottamatta lähes 100% lentoonlähtötehoa. Eii tuon rikkaalle
menemisen kynnys pitäisi lentokoneessa olla säädettävissä.

Lentokoneessa muutenkin matkateholla pitäisi maksimaalisen toimintasäteen saamiseksi ajaa parhaan polttoainetaloudellisuuden
asetuksilla. Kaiketi lentokonetta täytyy ajaa vähän laihemmalla kun auton moottoria kun autossa yritetään optimoida
myös typen oksidit.

Yksi hyvä idea on kahdentaa systeemi sähkönsyöttöä myöten. Rotaxin CDI boxi on hyvä esimerkki, boxithan ottavat
sähkön vauhtipyörällä olevien magneettien ja sen ympärillä olevien kelojen avulla. Samalla systeemillä saadaan ajoitus
ja täysin ulkoisesta riippumaton sähkönsyöttä magneettojen tapaan. Rotaxissa tosin boxit hoitavat vain sytytyksen,
ja polttoaineen syöttö toimii kaasuttimella. Autonmoottorikonversioonkin ei varmaan ole vaikeaa asentaa
tulpa ruiskutussuuttimia pyttyä kohti mutta tupla sytytys on ongelmallisempi.

Varmaankin jokainen vähänkin hyvin tehty ECU menee open loop modeen jos kaikkea tarvittavaa annturitietoa ei saada.

Lentokoneessa kun kuitenkin lennetään korkealla jossa ilman tiheys muuttuu niin voi olla parempi systeemi käyttää
imuilman massavirtausanturia ( kuumalanka ) niin seos pysyy helpommin kohdallaan.

Sinänsä mielenkiintoinen projekti varmaan olisi saada lentokonekäyttöön tehty versio ,
MegaSquirtin lisäksi löytyy myös http://www.vems.hu/

Kate

palmi


miksi edes yrittää laittaa mitään auton ecua kun on olemassa täysin parametritettävissä olevia pokseja  jolle voi kertoa et jos tämä anturi hajoaa näiden muiden jäljellä olevien anturien antama tieto on riittävä  ja voihan aina tehdä failsafe kartan vielä kolmanneksi varmistukseksi esim käytössä useissa kilpa ajoneuvoissa.

voihan toiseksi virtalähteeksi asentaa vaikka moottoripyörän magneeto lataus järjestelmän?
ilmamassamittari erin omainen keksintö mutta enempi autokäyttöön soveltuva keksintö minun mielestä koska lentokoneella harvoin pumpataan kaasua ilmassa? ja toiseksi erittäin vikaherkkä laite.
lambda anturi minun kantani siihen jos tahdotaan polttoaine taloutta koska siinä nähdään konkreettisesti palotapahtuman tulos.




Juhannus

Tuolle Rotaksin poksille pitäs suunnitella korvaaja, ettei mene heti vaihtoon, jos on piuhat poikki...Liian kallista...

PFL

?!? kerro lisää! - hajoaako siis Rotaksin CDI boksi jos tulpanjohto irtoaa/hajoaa?
Päätekivikö sieltä lentää? Vai eikö sitä näe kun on umpeen valettu?
"Omalla luvalla, Herra Majuri" - AL
"Tilallisen konseptin formulointia koon optimoimiseksi" -JT
"Kun sä pääset irti käsitteistä, sä näät kaiken gradiensseina, väreinä ja kontrasteina - siis taiteena!" - T.Sandström, Taksipuhetta.

Vesa Pehkonen

Täällä on lähes 30 vuoden kokemus asioista ja valmiita ratkaisuja eri moottoreille.
Sivuilta löydät myös ohjelman jota voit tutkiskella.
Itse ostin boxin, anturit, johdot, sytytyspuolat ja bensapumpun, siis kaiken tarvittavan ja hinta oli vähän päälle 1000 €.
Moottorin hienosäädön voi käydä tekemässä heidän tiloissaan.
Mega Scruitista on kuultu monenlaista.....

http://www.silent-hektik.com/UL_912_1.htm

jkarjanl

Lainaus käyttäjältä: Vesa Pehkonen - toukokuu 04, 2010, 06:38:23
Mega Scruitista on kuultu monenlaista.....

Juuri näitä haluaisinkin kuulla. Siis semmoisia joissa on edes niin paljon totta että voi kirjallisessa muodossa kertoa. Sehän on selvää että kalliimpia systeemejä myyvät mielellään levittelevät kaikenlaista edullisemmista kilpailijoistaan, mutta jotain konkreettisia ongelmapaikkoja olisi hyvä kuulla ihan omien päätöksienikin tueksi.

Megan "heikot kohdat" näyttäisivät ainakin äkkiseltään kulminoituvan siihen että kyseessä näyttäisi olevan melko monimutkainen ja toisaalta moneen asiaan taipuva systeemi. Aloituskynnyt on aika suuri. Markkinoilla näyttäisi olevan yhtä aikaa 3-4 eri kehitysversiota sekä softasta että raudasta, ja vaikka dokumentaatiota tuntuu olevan todella paljon niin semmoisen kattavan yleiskuvan saaminen tuntuu olevan aika hankalaa.  Välillä itsekin menee sekaisin että mikä tarkoittaa mitäkin.
Sitten kun siihen lisätään mahdollisuus ostaa systeemi pussillisena komponentteja jotka juotetaan itse toimivaksi tuotteeksi... ja MegaManual neuvoo ensikertalaista kuinka kolvia käytetään... Eipä ihme jos ongelmia tulee. Itse olen ainakin tuon kolvaamisen ajatellut jättää suosiolla muille ja ostaa valmiit osat, jos siis sille tielle lähdetään.

Karri Koivusalo

Aihe on vanha, mutta jos DIY-moottorinohjaus kiinnostaa, on Stingray tutustumisen arvoinen laite. Sen suunnittelussa on otettu lähtökohtaisesti lentokonekäyttö huomioon, ja se on suunniteltu nimenomaisesti yhdelle kotelolle (Cinch ModICE). Johtosarjan liitin on asiaankuuluvaa laatua eikä mikään arveluttava DB-25, ja kotelo on jämäkkä (eikä edes kallis).

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod