Siipimuutos Ikarus C22

Aloittaja 4trade, huhtikuu 28, 2010, 16:02:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

4trade

Minulla on Ikarus C 22 raakile pihassa. Kone tarvitsee uudet kankaat (päällystän siivet itse) ja samalla aion tehdä siihen siipimuutoksen,kunnon siipikaaret niiden lattojen tilalle. Kaarien aineeksi ajattelin alumiinia,se kun on helppo valmistaa. Tarkoitus olisi saada koneeseen ominaisuuksia lisää,parempaa nousukykyä ja lisää nopeutta. Mikäli en saa molempia, pääpaino nousukyvylle (taloni vieressä sopiva naapurin pelto). Osaako kukaan täällä kertoa mikä kaari sopii tuohon laitteeseen ja mistä saan sen mitat? Mikä on sopiva peltipaksuus kaariin vai löytyykö älykkäämpi materiaali? Minkälaisen rumban tuo rakennuslupa vaatii,siis täytyykö esim laskennallisesti osoittaa kaarien kestävyys?
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

4trade

Onko kellään  foorumilaisella kirjaa GA airfoils,kiinostaisi onko kirjassa (Riblett) GA30 U613.5 siipikaaren tiedot? Olen yrittänyt löytää sitä bittiviidakosta heikolla menestyksellä (johtuen ehkä vajavaisista taidoista). KO kaari on käytössä noissa nykyisissä Super Cub klooneissa (modifoitu NACA 23012) jolla muunmuassa voitettiin Valdez stol kilpailu hämmästyttävän lyhyellä nousukiidolla (löytyy youtubesta). Tietääkö kukaan mistä tuon kaaren mitat saisi?
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

pimattil

- Pirkka -

4trade

Kiitos! Nyt täytyy enää keksiä keino piirtää tuo kaari (eli selvittää miten tuo piirretään noista tiedoista),voi tätä amatöörin elämää!!!!
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Markku Koivurova

Helppoa kuin heinän teko, kerrot nuo luvut vain halutulla siiven leveydellä (milleinä) ja rupeat sijoittamaan niitä paperille. X-suunta on profiilin pituus (siis se siiven leveys) ja y-suunta on paksuus kyseisessä kohdassa leveyttä ja kuten huomaat, osa noista on miinusmerkkisiä, eli mennään alapinnalle.

Onhan tuossa näköjään sama asia dxf.nä joten imaiset sen vain Autocadiin (tai johonkin jalorotuiseen, kuten Pro/E.hen (heh, kukaan ei varmaan arvaa, millä teen töitä)) ja scaalaat oikean kokoiseksi.

4trade

Jälleen paljon kiitoksia!! Heti perään uusi pulma,ja nyt tulee sitten kinkkinen: Miten tuohon kaareen määritellään painopiste alue,peräsimien koko vaikuttaa siihen tietty? Miten määrittelen siiven asetuskulman? En voi vaan roiskaista tuota siipeä paikalleen uudella profiililla,joten mikäli laitan siiven vanhoihin kiinnikkeisiin (kuten aion tehdä) täytyy tietää jonkinlainen suunilleen arvo korkeusvakaajan asetukseen (2-4 astetta pienemmälle kuin siiven kohtauskulma??) . Lopullinen trimmaaminen tulee koelentojen myötä (sitten joskus tulevaisuudessa),mutta tuo pitää päätellä rakennusvaiheessa jo melko tarkkaan.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

4trade

#6
Riisuin koneen pelkäksi rangaksi vappuna ja samalla huomasin siiven geometrisen kierron. Tuota kiertoa on aivan tolkuttomasti (se on tehty streevoilla,siipi itsessään erittäin veltto). Koska tilalle tulee kunnon kaaret,jolla on tarkoitus saada koneeseen nostovoimaa reilusti lisää,täytyisi tietää tuo geometrisen kierron tarve (tarvitsenko sitä ollenkaan). Onko foorumilla ketään Piperin asiantuntijaa? Suunittelemaani siipikaarta käytetään Piper klooneissa (super cub) ja haluaisin tietää onko Piperin siivessä geometrista kiertoa,ja jos on niin kuinka paljon?

Lisäys: Onko siiven geometrisesta kierrosta mitään muuta hyötyä kuin kärkisakkaus ominaisuuden poistaminen? Maalaisjärjellä ajatellen kierto lisää kokonaisvastusta ja vähentää nostovoimaa. Tuollainen laite on muutenkin hidas,kaikki nopeus on tervetullutta ja haluan vähentää vastusta kaikin keinoin. Kärkisakkaus ei sinänsä huoleta minua,korkealla on sama miten se sakkaa ja matalalla sitä kun ei edes kannata harrastaa (nimimerkillä kokemusta). Jos tuo on ainoa hyöty,voin jättää kierron pois.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

PFL

Harkitsematon heitto puun takaa: Jos siiven yläpintaan laittaisi niitä hainevä-turbulaattoreita, joita on laiteltu Zodiakkeihin etusolakkoa korvaamaan, ja asettelsi niitä vaikka tiheämpään siellä siivenkärjen lähellä... toimiskohan?

Edit: tai vaikka kahteen riviin jostain 3/4 kohtaa alkaen kärkeen asti?? Toinen tai molemmat rivit harvempia?
"Omalla luvalla, Herra Majuri" - AL
"Tilallisen konseptin formulointia koon optimoimiseksi" -JT
"Kun sä pääset irti käsitteistä, sä näät kaiken gradiensseina, väreinä ja kontrasteina - siis taiteena!" - T.Sandström, Taksipuhetta.

4trade

#8
Todella mielenkiintoinen ajatus!!! Olen päättänyt laittaa ne (Vortex generator) jokatapauksessa, mutta tuo on uusi näkökulma asiaan. Olen miettinyt voiko niitä laittaa kangas siipeen vai tarvinko pellittää siiven etureunan (tämän illan etsintä bittiviidakosta). Aerodynamiikkaan perehtyneet,jos teille tulee tuosta jotan ajatuksia,jakakaa ne ihmeessä kanssani. Kaikki tieto ja apu otetaan kiitollisena vastaan.

Lisäys: Onnistuu kangas siipeenkin. www.stolspeed.com

Lisäys:PFL oli oikeassa, tuo valmistaja antaa välimitaksi 60mm siiven kärkeen (sakkausominaisuuksien vuoksi) josta harvenevilla mitoilla kohti tyveä.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

PFL

Jos saat tuon koko "Super-Ikarus" modauksen tehtyä, niin sen voi - ainakin mun mielestä - laskea ilmailuteoksi :)
Älä ainakaan antaudu ilman laukaustenvaihtoa, saavutettavissa olevat parannukset vaikuttais merkittäviltä.
"Omalla luvalla, Herra Majuri" - AL
"Tilallisen konseptin formulointia koon optimoimiseksi" -JT
"Kun sä pääset irti käsitteistä, sä näät kaiken gradiensseina, väreinä ja kontrasteina - siis taiteena!" - T.Sandström, Taksipuhetta.

4trade

#10
Minulla on motiivina ja kannustajana johtoajatus koneesta millä on varaa lentää niin paljon kuin haluaa (ainakin lähes) ja mikä nousee pieneltä pellolta ja toimii suksilla. Muutan koneen vielä umpiohjaamoksi sekä nelitahtiseksi. EM syistä on syytä suunitella rakenteet tarkkaan painojen takia,MTOW 450 kg tulee äkkiä vastaan. Koko paketti pitää olla selvänä mielessä ennenkuin voin hakea muutoslupaa viranomaiselta.Tuo toimii vielä hyvänä testialustana,mikäli saan tuon tehtyä pystyn taatusti tekemään sen himoitsemani Harmon Rocketin. Koska tuossa on jonkinverran puuhaa,aion saada siitä samalla niin hyvän kuin on mahdollista (vaatimattoman lähtökohdan huomioiden) samaan rahaan. Mistä päästään siihen että kaikki mahdollinen tieto tai parannusehdotus otetaan kiitollisena vastaan,punnitaan ja mikäli hyväksi havaitaan,siiretään rakenteeseen. Mekaaninen homma sujuu kyllä,mutta suunittelussa ja laskelmissa tarvitsen hyviä neuvoja ja apua teiltä foorumilaisilta.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

4trade

#11
Kävin hieman mittailemassa konetta,nyt tarvitsen taas hyviä neuvoja. Ajatuksena oli lyhentää siipeä hieman,30 cm/ siipi jolloin saan kärkiväliksi 10 m. Siiven kärkiin päätylevyt (mitkä on kaarta suurempia) ja jänne 140 cm. Siipeen tulee 14 neliötä ja siinä ei ole laippoja tehtaalta (eikä tule).

Riittääkö tuo 14 neliötä suunittelemallani siipikaarella, 450 kg MTOW painoisena,jättämään sakkausnopeuden alle ultrien vaatimusten (65 km/h,tässä tapauksessa sileänä)

Riittääkö koekeusvakaajan teho pitämään koneen stabiilina kun neliöitä on 1.7?

Riittääkö korkeusperäsimen teho kun neliöitä on 1.14?

En osaa laskea tuota,enkä ymmärrä nostovoimakertoimista ym, joten voisiko joku kertoa noin suunilleen noiden riittävyyden tai valaista minua laskukaavoilla miten ne lasketaan. Tarkoitus ei ole tehdä mitään huippuanalyysiä tuosta laitteesta,vaan ainoastaan tietää noin arvoja riittävyydestä jolloin voin tehdä mahdollisesti tarvittavia muutoksia vielä tässä vaiheessa. Konehan on lentänyt noilla peräsinmitoilla aivan hyvin,kiinostaa lähinnä tuon painon nousun aiheuttamat vaikutukset lisättynä uuteen profiiliin.

Toivon saavani teiltä foorumilaisilta hyviä neuvoja ja kommentteja (puolesta ja vastaan) tuon laitteen lopullisen muodon kasaan saamiseksi. Kertokaa rohkeasti ajatuksista ja parannusehdotuksista mitä mieleen tulee. Lopullinen vastuu noista koneeseen tulevista muutoksista jää minulle ja viranomaiselle,mutta kuten aina,useampi pää saa aikaan yleensä paremman lopputuloksen (mihin pyrin) kuin yksi. Paljosta on helpompi karsia ja valita haettuihin ominaisuuksiin sopivimmat ratkaisut mikä palvelee parhaiten kokonaisuutta. Netistä löytyy paljon tietoa,mitä haen aktiivisesti,mutta mikään ei korvaa kunnon vuoropuhelua (mitä en voi saada aikaan jollain infosivulla),enkä voi tietää kaikkien infoa sisältävien sivujen pitäjien todellista ammattitaitoa. 
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

kopterikuski

Moro, minulla on samaa ongelmaa Relluni kanssa. Mutta tarkastellaan ensin sitä 450kg MTOW:ta mistä on ollut juttua.  Onnistuin saamaan "puskaradiota soitattamalla" valokopion Rellun tehtaan v.2008 kirjoittamasta todistuksesta missä sanotaan Rellun kestävän kevyesti 450kg.  Entisenä virkamiehenä taitaa mennä niin että TRAFI ei asiaa hyväksy koska sitä ei ole osoitettu minulle eikä koneeni sarjanumerolle. Tiedäthän trafin "pilkutuksen" mutta katsotaan kuinka sitten aikanaan käy. Minulta puuttu totaalisesti toinen alasiipi. Justiinsa paksuudeltaan sopivaa ilmailulaatua olevaa alumiinia saat soittamalla Osmo Viitala Kokkolasta. Tietää sitten kaiken ilmailuvalmistuksesta, kannattaa soittaa.  Teen itse siipikaaret. Vein kaverille 1:1 piirustuksen ja jollaine ohjelma se skannattiin tikulle ja kaveri poltti teräksestä prässimuotit ja seuraava firma leikkaa samalla tikulla mulle kärpäslätkiä mistä prässätä. Suht saman  pystyy tekemään ihan puumuoteilla, ohjeita on kyllä. Jari Kaija on niitä itte värkkäillyt kotikonstein. Soitappa hänelle. Terv. Veka

4trade

#13
Käytän Laserleikkausfirmaa niiden kaarien tekoon (tuttu paja) ja mulla oli sama ajatus tehdä taivutusmuotti. Otin selvää ja sen (kuten kaaret) voi tehdä vesileikkurilla. Vesileikkuri leikkaa muuten hyvin vaneria,kiveä,muovia ym, joten vesileikkurilla paksusta vanerista taivutusmuotti. Siihen saa ajettua "krymppiurat" samalla jolloin ei tarvitse edes tehdä kutistuspihtejä kun sen voi hoitaa samalla taivutuksen kanssa. Sinun tapauksessa voit tehdä sen MTOW noston suoraan pelkästään paperilla, tiputtamalla rasituskertoimia alemmas. Koneesi ei tarvitse olla taitolentoluokassa kun viranomainen ei edes hyväksy sitä temppua ultralla. Helpoimmalla pääset kuin muutat koneen käsikirjan alemmille G kertoimille. Viranomaisella ei ole mitään syytä olla hyväksymättä Rellun kohdalla tuota paperimuutosta.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: 4trade - toukokuu 15, 2010, 12:24:56
Koneesi ei tarvitse olla taitilentoluokassa kun viranomainen ei edes hyväksy sitä temppua ultralla.

Tämmösestä en ole kuullutkaan. Mahtaakohan perustua väärinkäsitykseen. Viranomaisen kanta kun on kaikissa muissakin asioissa, että koneen valmistaja määrittelee, mitä sillä saa tehdä.

4trade

Olit oikeassa,haksahdin siihen yleiseen uskomukseen ettei ultralla saa laillisesti lentää temppua. Yleisesti ei saa,mutta viranomaiselle tehtävillä lisäselvityksillä kone on mahdollista luokitella rajoitettuun taitolento,tai taitolentoluokkaan.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

4trade

#16
Taas tarvitaan hyviä neuvoja! Tuohon koneeseeni tulee niin mittavat muutokset,että tuntuu hölmöltä hommata noita 450 MTOW siipiputkia C22 mallin koneeseen koska tuleva moottoriteho vie sitä jo helposti uudella liukkaammalla siivellä ja aerodynaamisemmalla umpiohjaamolla VNE nopeutta (145 km/h). Mitä sanoo viranomainen seuraavaan: Tilaan C 42 koneen siipiputket (lyhyemmät) jonka VNE on 195 km/h ja MTOW sama 450 kg. Laitan samanlaiset tai vastaavat streevat myös. Voinko käyttää tuota 195 VNE nopeutta pelkästään tekemällä koelentovaiheessa rajasyöksykokeet uudelle VNE nopeudelle?

Edit: Tuo C 42 siipi sallii myös käsittääkseni kellukeasennuksen 495 kg maksimipainoilla. Lisäksi kone mikä lentää matkaa VNE nopeudella ei ole enää mikään kovin järkevä laite puuskaisella kelillä. Marginaalit jää muutenkin vähiin tuolla C 22 siivellä.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Aki Suokas

Ei se pelkästää siivestä kiinni ole.  Kaikkien osien on pysyttävä mukana, esim pyrstön osat.

Vne on operatiivinen rajoitus (siis normaalissa toiminnassa ei saa ylittää).
Mutta VD on se mitä koelennoilla pitäisi tarkastella. Vd on suurempi kuin VNE ja idea on tietenkin sama kuin normaalilla varmuuskertoimella. Kontrolloidussa olosuhteissa (eli koelennolla) testataan vähän enemmän kuin normaalikäytössä. Silloin se operatiivinen raja (vne) sisältää vähän marginaalia, eikä kone heti hajoa kun vne ylitetään vaikka 0,5 km/h vahingossa.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: 4trade - toukokuu 20, 2010, 18:16:19
Mitä sanoo viranomainen seuraavaan: Tilaan C 42 koneen siipiputket (lyhyemmät) jonka VNE on 195 km/h ja MTOW sama 450 kg. Laitan samanlaiset tai vastaavat streevat myös..................

Sanoo että tee muutostyösuunnitelma ja hae muutostyölupa ennenkuin tilaat mitään tavaraa.

4trade

Olen tullut siihen tulokseen (kuten varmaan moni muukin tän ketjun lukija  :2funny:) että tarvitsen ammattiapua! Tarkoitukseni on ollut selvittää lähinnä marginaalit minkä sisällä toimia ja mitä kaikkia laskelmia ym todentamismenetelmiä tarvitsen ennen muutoslupa hakemusta. En haluaisi tehdä tuota hakemusta montaa kertaa, minkä takia kyselen niin paljon.   

Tuosta tulikin mieleen kysymys viranomaiselle: Mitä sanoo viranomainen jos sinne tulee muutoslupa anomus tyyliin: Muutos kuvattuna kokonaisuudessaan maininnalla--Tehty muutos todennetaan matemaattisesti tai rasitustestein ennen katsastusta--        Tuleeko tuommoinen bumerangina takaisin mikäli siinä ei ole mukana esim laskelmia?
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Markku Hiedanpää

Tulee.....
Suunnitelmalla pitää näyttää toteen että hakija pystyy muutostyön suunnittelemaan ja toteuttamaan.
Avointa valtakirjaa ei voi antaa.
Ammattiapu kannattaa aina, koska sillä yleensä pääsee parhaiten ja nopeimmin hyvään lopputulokseen. Todennäköisimmin myös halvempaan toteutukseen kun suunnittelua tai rakentamista ei tarvitse uusia.
Foorumilta ei yleensä saa valmiita suunnitelmia, hyviä vinkkejä kylläkin  :thumbsup:

kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-air-m/aim5_10.pdf ja http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/asiakaslomakkeet/LU3520.pdf

Tiedot omasta suunnittelusta, eli seuraavat selvitykset:
Liitteet:
Valmistuspiirustukset
Selvitys vakavuudesta
Lujuustarkastelu tai koekuormitussuunnitelma
Suorituskykyarvio
Paino- ja painopistearvio
Muu...

4trade

Kiitos,Markku! Asia alkaa selkeytymään. Foorumi on mainio paikka saada vastauksia moniin kysymyksiin, mitä tässä on eteen tullut. Ei ollut tarkoituskaan tehdä lujuustarkasteluja ym ammattilaisia vaativia laskelmia itse, koska alunperin oli aikomus pelkästään muuttaa siipikaaret samalla kun joudun jokatapauksessa vaihtamaan kankaat siipiin. Tuosta muutoslupahakemuksesta olisin varmaan itsekin sevinnyt. Homma vaan alkoi muuttaa muotoaan kun nälkä kasvoi syödessä. Tässä vaiheessa en enää selviä ilman ammattilaista. Halu muutokseen on vaan vahvistunut kaiken tämän myötä. Oikeilla palikoilla tuosta saa kelvollisen ultran.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

4trade

Kyse on kahdesta asiasta tässä tapauksessa,rahasta ja rakentamisen halusta. Vastaavat ominaisuudet tuollaisen muutoksen jälkeen maksaa käytettynä 30-40 T. Koneen raakile on jo valmiina pihassa. Siitä saa pienellä vaivalla perus C22 ja suurella vaivalla mutta kohtuullisella rahamäärällä erittäin hyvän laitteen. Rätit ja alumiiniputket kustantaa pari tonnia, Subaru moottori (EA 81) alennusvaihteella reilut neljä,jossa on alennusvaihteen osuus 70%. Potkuri tonnin. Ammattilaisen lujuuslaskelmat on vielä tuntematon rahamäärä, ehkä joitain tuhansia. Osaan tehdä nuo muutokset itse,olen käynyt (kangas) päällystyskurssin aikoinani ja tehnyt alumiiniveneitä yritykselläni työkseni joten alumiini on tuttu aine. Aikaa enemmän kuin rahaa tässä vaiheessa. Pääsyy on halu tehdä. Aion tehdä Harmon Rocketin ja ennen sitä haluan jonkin lentolaitteen millä pääsen lentämään Harmonin rakennusaikana edullisesti. Tuo toimii vielä hyvänä testinä,mikäli saan tuon muutoksen tehtyä pystyn tekemään sen HR:n myös. Saapahan tuolla ultralla potkurin HR:n aikanaan kun sen myy, ja rakennusaikana olen saanut lentää niin paljon kuin haluan.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Martti Mattila

Terveys.
Vasta nyt avasin taman columnin, miulla olisi ollut GA airfoils kirja.
On mullakin pihassani C22, profiililla Naca 23012 eli 12% paksu Suomi Suokas mob.
Annan ne olla, siiven kunto ok.Ribletin idea oli tehda profiili mika ei tarvitse
vortex generaattoreita,Naca 23012 tarvitsee,sijainti 10% etureunasta,
ja kliput on jo hyllyssa.Olen lentanyt tehtaan kankailla ollutta c22 ta.
Menettelee sekin, kun hengissa pitaa pysya.
Mista muuten saat Subaruun tarvittavat lisa kuormattavuudet.
Mun kone on viela parin paivan tyota vailla,mista ottaisin sen viikon.

Martti


4trade

Tuo mainitsemasi profiili on hyvä Ikarukseen, Suokas tietää kyllä mitä tekee! Subarun koneen saa alennusvaihteineen painamaan alle 90 kg ja minulla oli aikomuksena nostaa lentoonlähtömassa 450 kiloon. Siihen saa siipiputket tuolle massalle tehtaalta.

Palmilla on Lahdessa menossa BMW moottoripyörän koneen muutos lentolaitteen voimanpesäksi. Tuo rakkine on ilma/öljy jäähdytteinen 100 hv laite, reilut 70 kg alennusvaihteineen. Tuo kuulostaa vielä paremmalta kuin Subaru painojen puolesta.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod