SIL.n moottorilentotoimikunnan tiedotus??

Aloittaja MatKos, joulukuu 05, 2004, 13:48:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MatKos

Miksiköhän SIL.n moottorilentotoimikunnan sivut ovat vuodelta -03.  vuoden -04 lopulla....nukkuuko tiedotusvastaava?

Mielenkiintoista on, että PPL-pahveja Ilmailu-lehden mukaan on tullut viimeaikoina aika paljon.

Alkaa olla tilanne, että kun koulutetaan paljon Ultra-B-lentäjiä niin niistä aina joku kiinnostuu myös PPL.stä ja haluaa myös nelipaikkaisten koneiden puikkoihin....

Kannattaisi hieman parantaa PPL.n infotarjontaa SIL.ssä...

- Matti

Matti T. Koskinen

Jouni Laukkanen

LainaaMiksiköhän SIL.n moottorilentotoimikunnan sivut ovat vuodelta -03.  vuoden -04 lopulla....nukkuuko tiedotusvastaava?

Mielenkiintoista on, että PPL-pahveja Ilmailu-lehden mukaan on tullut viimeaikoina aika paljon.

Alkaa olla tilanne, että kun koulutetaan paljon Ultra-B-lentäjiä niin niistä aina joku kiinnostuu myös PPL.stä ja haluaa myös nelipaikkaisten koneiden puikkoihin....

Kannattaisi hieman parantaa PPL.n infotarjontaa SIL.ssä...

- Matti
Ongelma on tajuttu jo noin vuosi sitten ja mietitty mitä asialle voidaan tehdä. Asiasta keskusteltiin viimeksi eilen toimikunnan jäsenten kesken sähköpostien välityksellä. Ongelmana on se, että webmasterilla on ollut aika niin kortilla, ettei aikaa ole sivujen päivittämiseen.

Todettiin, että tarvittiin kolmenlaisia osaajia:
1) bittinikkareita, jotka väsäävät sivut useamman kuin yhden webmasterin päivitettäväksi
2) graafisen näkemyksen omaavia ihmisiä, jotka huolehtivat sivujen visuaalisesta ilmeestä
3) sisällöntuottajia.

Bittinikkareita meiltä tuntuu riittävän omasta takaa ja ehkä sisällöntuottajiakin. Kaikkein eniten kuitenkin tarvitaan viimeksi mainittuja. Kun olet heittänyt ilmaan ehdotuksen, kysytäänpä vuorostaan sinulta, olisiko sinulla mahdollisuus osallistua johonkin näistä osa-alueista?  

Nils Rostedt

Lainaa...

Mielenkiintoista on, että PPL-pahveja Ilmailu-lehden mukaan on tullut viimeaikoina aika paljon.

Alkaa olla tilanne, että kun koulutetaan paljon Ultra-B-lentäjiä niin niistä aina joku kiinnostuu myös PPL.stä ja haluaa myös nelipaikkaisten koneiden puikkoihin....

...
Ilmailu-lehden tilastossa on valitettavasti "tilastoharha", jota ei ehditty korjata ennen lehden painoonmenoa. Uusista JAR-FCL-PPL-haltijoista nimittäin suuri osa on ansiolentokoulutuksessa olevia, eli voisiko sanoa tulevia ilmailuammattilaisia. Esimerkiksi kun v. 2002 JAR-FCL yksityislentäjälupakirjojen määrä kasvoi 100:lla, vuonna 2003 tuli vastaavasti 79 uutta JAR-FCL-ansiolentolupakirjaa. Eli nyt tuli ehkä liian ruusuinen kuva PPL-harrastelentämisen tilanteesta. Pahoittelen. Koetan palata asiaan tarkemmilla tiedoilla. Joka tapauksessa lupakirjojen kokonaismäärä kasvaa, mikä on ilmailun kannalta mukava asia.

Tuosta UL-B -> PPL olen aivan samaa mieltä, on varmasti monella toiveena. Ja mielestäni panostamisen arvoinen asia.

Nils Rostedt

Harri Heikkilä

Kun kerran muutkin purnaa niin kyllä minäkin sitten....

Olen toisinaan ihmetellyt, että miten moottorilentotoimikunta pystyy antamaan itsestään niin passiivisen kuvan - joten nythän asianosaisilla on hyvä tilanne kertoa, että mitä se  SIL:n moottorilentotoimikunta oikein tekee? Ja ketä siihen kuuluu (varmaan tieto löytyisi Ilmailu-lehdista tms. mutta www-sivut kertovat vain vuoden 2003 kokoonpanon ja kohta eletään jo vuotta 2005)?

Siis mitä ihan käytännössä siellä oikein puuhastellaan? Mitkä asiat koetaan suurimpina uhkina moottorilentoharrasteelle tulevaisuudessa? Onko näiden asioiden tiimoilta jotakin tekeillä?

Kuinka moni moottorilentotoimikunnan jäsen tätä foorumia lukee?

/Harri


Jouni Laukkanen

LainaaKun kerran muutkin purnaa niin kyllä minäkin sitten....

Olen toisinaan ihmetellyt, että miten moottorilentotoimikunta pystyy antamaan itsestään niin passiivisen kuvan - joten nythän asianosaisilla on hyvä tilanne kertoa, että mitä se  SIL:n moottorilentotoimikunta oikein tekee? Ja ketä siihen kuuluu (varmaan tieto löytyisi Ilmailu-lehdista tms. mutta www-sivut kertovat vain vuoden 2003 kokoonpanon ja kohta eletään jo vuotta 2005)?

Siis mitä ihan käytännössä siellä oikein puuhastellaan? Mitkä asiat koetaan suurimpina uhkina moottorilentoharrasteelle tulevaisuudessa? Onko näiden asioiden tiimoilta jotakin tekeillä?

Kuinka moni moottorilentotoimikunnan jäsen tätä foorumia lukee?

/Harri
Oikeastaan ohjaan sinut ensiksi lukemaan SIL:n vuoden 2003 toimintakertomuksen, jossa käy ilmi mitä MT:ssä viime vuonna puuhasteltiin.

MT:n osuus alkaa sivulta 27. Toinen paljon kertova luettelo löytyy vuoden 2004 Avainhenkilöpäivien yhteydestä, jossa esiteltiin lajikohtaiset SWOT-analyysit, myös MT:n osalta. Artikkeli löytyy myös viimeisimmästä ILMAILU-lehdestä. Luonnollisesti liiton taholta on pyydetty analyyysiin perustuen toimintasuunnitelmaa, joka valmistuunee tammikuun loppuun 2005 mennessä.

MT:n pääpaino on ollut pitkälti hoitaa suhteita EAS:n suuntaan, jossa toimii ainakin 2 edustajaa, sekä kansainvälisten taito- ja tarkkuuslentojärjestöjen kokouksiin. Suurimpia kädenvääntöjä viime vuosina on ollut NPPL-ehdotuksen tekeminen, jonka voisi katsoa pitkälti MT:n toiminnan ansioksi.

Kyllä tätä palstaa lukee ainakin yksi MT:n jäsen.

Harri Heikkilä

Kas kun arvasinkin, että ainakin yksi jäsen...  :rolleyes:

Miten muuten moottorilentotoimikunnan jäsenet valitaan? Oletettavasti paikat ovat haluttuja koska palkkio varmasti merkittävä sekä taloudellisesti, että muutenkin. Lisäksi uskoisin, että palaute tehdystä työstä on runsasta ja erittäin positiivista? :)

/Harri

Jouni Laukkanen

LainaaMiten muuten moottorilentotoimikunnan jäsenet valitaan? Oletettavasti paikat ovat haluttuja koska palkkio varmasti merkittävä sekä taloudellisesti, että muutenkin. Lisäksi uskoisin, että palaute tehdystä työstä on runsasta ja erittäin positiivista? :)

/Harri
Toivottavasti ohjaukseni edellä mainittuihin dokumentteihin valaisi asiaa, mutta en keksinyt muutakaan kätevää keinoa selittää toimintaa tyhjentävästi.

SIL:n liittokokouksessa valitaan toimikuntien puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat. Nämä (yleensä puheenjohtaja) kutsuvat toimikunnan toimintaan mukaan ilmailussa kunnostautuneita ja pätevöityneitä harrastajia ja sitten on olemassa muita epämääräisempiä perusteita. Jälkimmäiseen ryhmään kuuluu harrastajia, joilla on (virka)suhteita esimerkiksi viranomaistahoihin. Koska toimikuntien aktiiveista on usein puutetta, voi ilmoittautuminen toimikunnan puheenjohtajalle olla hyvä tapa päästä piireihin.

Olet oikeassa palkkion suhteen, sillä jäsenet voivat toimikunnan talouden niin salliessa anoa kilometrikorvauksia 0,20€/ajokilometri verran. Esimerkiksi Ivalosta kokoukseen tuleminen halvahkolla autolla voi kattaa autoilukulujen lisäksi myös matkalla nautitun aterian. Lisäksi kokouksissa on usein tarjolla kahvia ja pullaa. Ja useimiten teetäkin.

MT on yhdessä EUT:n kanssa järjestämässä Rakentajien talvipäiviä 26.-27.02.2005 Jyväskylän hotelli Priimuksessa. Sunnuntai-aamupäivällä on ollut tapana esitellä toimikunnat ja ottaa vastaan kehuja ja rajoitetussa määrin myös kritiikkiä. Kovaäänisimmät arvostelijat pyritään mahdollisuuksien mukaan muiluttamaan toimikunnan toimintaan. Kaikki ovat erityisen tervetulleita tähän tilaisuuteen.

Toinen mahdollisuus harrastaa poikapainia on SIL:n liittokokous 19.3., joskin siellä meno on arvokkaampaa. Kokousta usein edeltääkin muutamien tuntien mittainen junttaus-, lobbaus- ja päähänlyöntisessio, niin pahimmat höyryt ovat jo varsinaisen kokouksen alkamiseen mennessä haihtuneet.


Simo Piiroinen

LainaaOlet oikeassa palkkion suhteen, sillä jäsenet voivat toimikunnan talouden niin salliessa anoa kilometrikorvauksia 0,20€/ajokilometri verran.
Ei oikeastaan kuulu minulle, mutta 0.20 eur/km kuulostaa lähinnä vitsiltä.
Voisin ajaa omaan piikkiini, muutta noin pieniin kilometrikorvauksiin en suostuisi.
mihin ne perustuvat?
Tuohan menee talvikelissä pelkkiin bensoihin, jotka ovat kuitenkin vain n. 25...30 % auton kuluista.
Jos ei muu auta, niin vähennettäköön ajoja, että tarvitseville saadaan oikeat kilometrikorvaukset.

Simo
 
Simo Piiroinen

Jouni Laukkanen

Lainaa
LainaaOlet oikeassa palkkion suhteen, sillä jäsenet voivat toimikunnan talouden niin salliessa anoa kilometrikorvauksia 0,20€/ajokilometri verran.
Ei oikeastaan kuulu minulle, mutta 0.20 eur/km kuulostaa lähinnä vitsiltä.
Voisin ajaa omaan piikkiini, muutta noin pieniin kilometrikorvauksiin en suostuisi.
mihin ne perustuvat?
No hei, kysehän on harrastuksesta...   Täytyyhän ne bensat saada maksettua jollakin.

Taannoin jotkut alan harrastajat esittivät tyytymättömyytensä siihen, että toimikuntien jäsenet saavat kohtuuttomat palkkiot kokoustamisestansa. Ikäänkuin pontimena tälle oli, että liiton vastuuhenkilöistä olivat eräät ostaneet Mersun ajokikseen. Epäilin tätä huuleksi, mutta kyllä valittajat tosissaan olivat olleet.

Hanu

Harrastusasioista on kysymys, mutta silti toivoisi SIL:n ottavan kärkevämmin kantaa yleisilmailuun liittyvistä määräyksistä, toimenpiteistä ja turvallisuuskulttuurista.

Suomen Ilmailuliitto on ainoa kansallinen kattojärjestö, jolla on harrastajien kannalta mahdollisuus vaikuttaa harrasteilmailun tulevaisuuteen neuvottelemalla ilmailuviranomaisten kanssa, esittämällä aloitteita, ja mm. tiedottamalla näistä asioista myös harrastajille.
Moni hyvä asia/ajatus kaatuu viime kädessä siihen, että yleinen tiedottaminen ei pelaa. Kun kukaan ei tiedä, mitä SIL tai jokin sen toimikunnista puuhaa, voidaan todeta, että siellä ei tehdä mitään!!?

SIL kattojärjestönä ja sen toimikuntien pitää olla aina ajan hermolla.  Tämä onnistuu luomalla hyvät tiedotuskanavat ja luottamukselliset suhteet mm. pohjoismaiden ja muun euroopan vastaaviin järjestöihin.  

Esimerkki muutaman vuoden takaa SIL:n tietämättömyydestä:  EU oli päättämässä koko EU:n aluetta koskevasta lekobensan haittaverosta siten, että se olisi tullut voimaan jo 2000-luvun alkupuolella.

Tästä tuli tieto mm. Suomen Ansiolentäjät r.y:lle omia, luotuja tiedotuskanavia pitkin, joka välittömästi ryhtyi toimimaan tilanteen edellyttämällä tavalla.  SIL:n väelle tieto tuli täytenä yllätyksenä SAL:n toimittamana.  
Ansiolentäjien toimesta tieto ja asianosaisten esitys kyseisen lentobensiinin haittaverosta luopumisesta toimitettiin pikavauhtia mm. Sauli Niinistölle, joka oli jo seuraavana viikonloppuna menossa tästä asiasta päättävään EU:n kokoukseen.  
Ellei Suomen Ansiolentäjien yhdistys olisi tässä organisoinut asiaa, meillä kaikilla harrastajilla olisi jo rasitteena tänä päivänä tuo lekopolttoaineen haittavero.  Nyt tilanne päättyi sikäli onnellisesti, että Niinistö ja hänen valtuuskuntansa saivat lykättyä haittaveron voimaantuloaikaa usealla vuodella.
Tässä toimiva tiedotusrengas oli korostetun tärkeässä asemassa. Muutenhan tieto lentoharrastajalle tärkeästä asiasta olisi jäänyt saamatta.

Ylläolevasta voisi ottaa opiksi ainakin sen, että yksin itsekseen puurtaminen ei tuo tulosta, vaikka olisi kuinka hyvä ja ahkera ihminen asiaa tekemässä.  
Pitää luoda verkosto, toimiva, laajalla pohjalla oleva yhteistyötoiminnan tapa.  Tämä ei vaadi pitkiä
ulkomaanmatkoja tms. vaan nykypäivänä sähköposti on näissä asioissa erittäin toimiva kanava.
Pääasia on, että kaikki harrastajaosapuolet tietävät, mitä kentällä on tapahtumassa pohjoismaissa ja
koko EU:n alueella.

Ja lopuksi vielä se tärkeä asia harrastajatoiminnassa: Kattojärjestön ja sen eri toimikuntien pitää satsata tiedottamiseen.  Tiedotus on ainoa tapa kertoa harrastajajäsenille, ilmailuviranomaisille ja yhteistyökumppaneille, mitä kattojärjestö on esittämässä, vaatimassa tai tekemässä oman jäsenistönsä puolesta.  Työtä on voitu tehdä paljonkin hyvien asioiden puolesta, mutta jos niistä ei tiedetä, niin...?

T;Hanu
PS: Vapaaehtoistyöhön lupautumalla henkilö samalla lupautuu antamaan mahdollisimman suuren panoksen tähän tehtävään. Tällaisiin toimielimiin ei saa valita sellaisia henkilöitä, joilla ei tätä aikaa ole  kyseistä vapaaehtoista tehtäävää hoitamaan. Jos vain haetaan merkintää ansioluetteloon, ei harrastajien asiat siitä etene, vaikka olisi kuinka hyviä suhteita käytettävissä.



Jouni Laukkanen

#10
LainaaHarrastusasioista on kysymys, mutta silti toivoisi SIL:n ottavan kärkevämmin kantaa yleisilmailuun liittyvistä määräyksistä, toimenpiteistä ja turvallisuuskulttuurista.

Moni hyvä asia/ajatus kaatuu viime kädessä siihen, että yleinen tiedottaminen ei pelaa. Kun kukaan ei tiedä, mitä SIL tai jokin sen toimikunnista puuhaa, voidaan todeta, että siellä ei tehdä mitään!!?

Täytyy sitten muistaa, että tämä on EUT:n, ei MT:n keskustelupalsta. Tarkoittaa sitä, että vaikka hyvää keskustelua käydäänkin, ei se tarkoita sitä, että MT:n jäsenet tätä seuraisivat. Suomessa on käytössä tätänykyä ainakin 3 korkeatasoista keskustelualuetta, eikä niiden seuraamiseen välttämättä aika riitä. Keskinäisessä viestinvaihdossa on kyllä siteerattu tätä.

SIL on ottanut toimikuntiensa välityksellä kantaa erityisesti määräyksiin ja onnettomuustutkintaraportteihin. Jälkimmäisiä on sattunut MT:n osalle erittäin vähän, eikä uusia määräyksiäkään ole tehtailu. Niihin liittyy kuitenkin aina "pakollinen" kierros SIL:n kautta. Tarkemmin ajateltuna näistäkin voisi tiedottaa aina kun ns. nakki iskee. Toistaiseksi on tyydytt siihen, että ainakin onnettomuustutkintaraporteissa lausunto on näkyvillä. Tämähän ei ole luonnollisestikaan tiedottamista, mutta kysymys on koko ajan siitä, kuka sen tekee. Voimavarat ovat tässä kohtaa erittäin rajalliset.  

Toimikuntaan tuli hiljattain kaksi uutta jäsentä, joiden vastuulle voidaan varmasti osa näistä huolista lykätä. Vaikka en rivijäsenenä vastaakkaan uusien jäsenten rekrytoinnista, pitää silti kysyä: Olisiko sinusta antamaan oma panoksesi asiaan?

LainaaSIL kattojärjestönä ja sen toimikuntien pitää olla aina ajan hermolla.  Tämä onnistuu luomalla hyvät tiedotuskanavat ja luottamukselliset suhteet mm. pohjoismaiden ja muun euroopan vastaaviin järjestöihin. 

Tämä taitaa olla kaikkien tiedostama ajatus ja näin sitä on toteutettukin. Erityisesti MT:n panos EAS:n (European Air Sports) toimintaan on ollut erittäin voimakas.

LainaaEsimerkki muutaman vuoden takaa SIL:n tietämättömyydestä:  EU oli päättämässä koko EU:n aluetta koskevasta lekobensan haittaverosta siten, että se olisi tullut voimaan jo 2000-luvun alkupuolella.

Oiva esimerkki, mutta tämän avulla on minusta hieman turha yleistää. Aktivoituminen on lisääntynyt tietämäni mukaan paljon 2000-luvulla.

LainaaPitää luoda verkosto, toimiva, laajalla pohjalla oleva yhteistyötoiminnan tapa.  Tämä ei vaadi pitkiä
ulkomaanmatkoja tms. vaan nykypäivänä sähköposti on näissä asioissa erittäin toimiva kanava.
Pääasia on, että kaikki harrastajaosapuolet tietävät, mitä kentällä on tapahtumassa pohjoismaissa ja
koko EU:n alueella.

Olet oikeassa siitä, että näin sen yhteydenpidon pitää tapahtua. Ja näin se todellisuudessa on tapahtunutkin. Mutta ehdottamalla tavallasi muodostetaan vain passiivinen verkosto, jossa sitten ollaan vietävänä kuin litran maitopurkki. Täytyy muistuttaa, että EASAn toimintalinjoja sanelevat pitkälti käyttäjät ja valmistajat, kun nykyisille viranomaistahoille jää vain statistin osuus. Tämä antaa EAS:lle mahdollisuuden vaikuttaa harrasteilmailua koskeviin määräyksiin ABIP-jäsenenä.

Jos emme käy kokouksissa edustamassa ja esittämässä (toivon mukaan järkeviä ja perusteltuja) ehdotuksia, ei meitä tulla kuulluksi. Ainoa tapa, millä SIL saa äänensä kuuluviin on edustaa itseänsä näkyvästi ja luottamusta herättävällä tavalla, josta toivottavasti nousee muiden maiden lajiliittojen edustajien arvostus. Tätä vaikutelmaa ei pysty ikinä välittämään sähköpostien välityksellä. Siksi osallistuminen kokouksiin on välttämättömyys. Menettelyä kutsutaan tunnetummalla nimellä lobbaukseksi.

Se mitä sanoit tiedotuksen osalta pitää paikkaansa.

LainaaVapaaehtoistyöhön lupautumalla henkilö samalla lupautuu antamaan mahdollisimman suuren panoksen tähän tehtävään. Tällaisiin toimielimiin ei saa valita sellaisia henkilöitä, joilla ei tätä aikaa ole  kyseistä vapaaehtoista tehtäävää hoitamaan. Jos vain haetaan merkintää ansioluetteloon, ei harrastajien asiat siitä etene, vaikka olisi kuinka hyviä suhteita käytettävissä.

Niin... edellinen tiedotusvastaava jäi hommasta pois siksi, että hän ei katsonut pystyvänsä toimimaan tehtävässään asialliseksi katsomallaan tavalla ja jäi siksi pois toimikunnan työstä. Tilanne olikin sitten se, ettei kukaan tiedottanut. Pitäisikö vastaisuudessakin lähteä siitä, että jos ei aina pysty antamaan parastaan, on syytä jäädä tehtävistä pois? Sitten kävisi niin, ettei meillä olisi minkäänlaista toimikuntaa ajamassa asioita. Välihuutajajia aina riittää, mutta kun kysytään mukaan tulemista, onkin se eri juttu.

Kyllä  tässä on kyse harrastuksesta, eikä siihen voida edellyttää käytettävän aikaa enempää kuin henkilökohtainen tilanne sallii. Mielestäni käytäntö on osoittanut sen, että pelkkä kokouksiinkin osallistuminen on asian ajamista. Kun toimikunnassa on riittävän laaja näkemys ja kokemus harrasteilmailusta on se ehdottomasti myös lajin etu.

Edelleen, voit tulla Jyväskylään talvipäiville vääntämään peukaloruuvia ja suorittamaan vähintään I asteen kuulustelua toimikunnan jäsenille kun nämä esittäytyvät (tod.näk. sunnuntaiaamuna) ja kertovat vastuualueistaan. Siihen sinulla on liiton jäsenenä oikeus. Jos saadaan aikaan rakentavaa keskustelua, tilaisuus hyödyttää silloin kaikkia osapuolia.

26.-27.02.2005 Jyväskylä, hotelli Priimus. Be there or be square.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod