Rotaxin ilmanotto

Aloittaja kate, maaliskuu 15, 2010, 22:09:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kate

Pitipä kirjoittaa kun yksi kovastikkin järjenvastaiselta tuntuva asia tuli taas mieleen kun katselin yhden ultran testiä
uusimmassa Siivet lehdessä.

Eli, mitä järkeä on ottaa moottorin kaasuttimiin ilma konetilan perältä ? Kun ilma virtaa kuumien moottorin sylintereiden
ohi kaasuttimelle niin tilannehan on ian sama kuin moottorikoneessa olisi imuilman esilämmitys päällä koko ajan.
Jokainen moottorikoneella lentänyt tietää mitä se vaikuttaa moottorin tehoon.

Meidän entisessä ultrassa oli sama ongelma. Alettiin ihmetellä koneen tehottomuutta lentäänlähdössä. Varsinkin lämpimällä
ilmalla kun Malmilla vielä seistään 15 min odotuksessa niin pannu alkaa olla kuuma. Lentoonähdössä ei vielä potkurin
ilmavirta kerkeä moottoria jäähdyttää.

Pistettiin ultraan aikanaan lämpömittarin anturi ilmansuodattimen viereen ja kuumaahan se ilma siellä oli .
Niimpä tässä imetellää että mikä järki tällaisessa moottorinasennuksessa on, miksi sitä tehdään niin moniin koneisiin
ja eihän se nyt ihan turvallistakaan ole jos nousussa 80hp moottori antaa vain 60hp.

Kate

teemu

Toinen vaihtoehto on järjestää pakollinen imuilman etulämmitys.

kate

Lainaus käyttäjältä: teemu - maaliskuu 16, 2010, 09:52:01
Toinen vaihtoehto on järjestää pakollinen imuilman etulämmitys.

Eikö tuo konetilasta ilmanotto ole käytännössä pakollinen imuilman esimämmitys joka on koko ajan päällä ;)
Airboxi, jossa voisi läpällä valita ottaako ilman suoraan ulkoa tai konetilasta olisi järkevä ratkaisu.

Laskin huvikseni, jos konetilan sisäpuolella on 60 asttta, tiheyskorkeus on noin 5000ft ja
Rotaxin manuaalin mukaan moottorista irtoaa n. 48hp .  Eli ei mikään pikkujuttu. 40 astettakin olisi melkein
3000ft ja 60hp .

Kate

teemu

Olet oikeassa, airbox edellyttää vähän enemmän varustelua, ja muutostyöt paperitöitä.

Seppo Koivisto

Lainaus käyttäjältä: kate - maaliskuu 16, 2010, 12:34:13
Laskin huvikseni, jos konetilan sisäpuolella on 60 asttta, tiheyskorkeus on noin 5000ft ja
Rotaxin manuaalin mukaan moottorista irtoaa n. 48hp .  Eli ei mikään pikkujuttu. 40 astettakin olisi melkein
3000ft ja 60hp .

Rotaxin manuaalissa on tiheyskorkeudet metreissä, joten tehon menetys on kai aika paljon pienempi.

kate

Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - maaliskuu 16, 2010, 20:49:15
Lainaus käyttäjältä: kate - maaliskuu 16, 2010, 12:34:13
Laskin huvikseni, jos konetilan sisäpuolella on 60 asttta, tiheyskorkeus on noin 5000ft ja
Rotaxin manuaalin mukaan moottorista irtoaa n. 48hp .  Eli ei mikään pikkujuttu. 40 astettakin olisi melkein
3000ft ja 60hp .

Rotaxin manuaalissa on tiheyskorkeudet metreissä, joten tehon menetys on kai aika paljon pienempi.

Olimpa tottunut lukemaan lentokoneiden manuaaleissa aina jalkoja että en edes huomannut.
Eli ei tipu kuin 10hp mutta onhan sekin jo merkittävä määrä.

Kate

JariS

#6
Rotaxin (912) ilmanoton kanssa on tullut kokeiltua. Kun ostin Kitfoxini, huomasin, että nousutehoilla esilämmityksen käyttäminen lisäsi tehoja/kierroksia, varsinkin talvella. Neulojen nosto ja suuttimien vaihto eivät auttaneet. Jossain alle 4000 kierroksen paikkeilla alkoi imuilman lämmittäminen vaikuttaa normaalisti (laskevasti). Kitfoxissa ilmanputsari on paalupaikalla heti potkurin takana. Kun putsarin otti kokonaan pois, meni käynti kokolailla karheaksi. Siis patopaineella/ajoviimalla oli vaikutusta asiaan. Lämmitetty imuilma otetaan konekopan sisältä ja "vastatuuleen", joten patopainetta ei varmaankaan ole, kun ilmavirta käy poispäin imuaukosta. Miukun vihjeestä kokeilin ilmanohjainta ilmanputsarin eteen. Lopulliseksi ilmanohjaimeksi tuli Sarviksen muovisen vesikauhan kuuppa, varren sentään sahasin pois. Kuuppa auttoi ratkaisevasti, tosin tuo ilmiö vielä hieman vaivasi kovilla 15-20 asteen pakkasilla. Kylmemmässä en lennä. Koko ajan pakokaasun lämpötila on ollut vihreällä alueella. Lopullisesti pääsin ilmiöstä eroon, kun loivensin lapakulmia. Aiemmin ajelin melko jyrkillä kulmilla, mutta Rotaxin kirjeen jälkeen säädin kulmat ohjeen mukaan.  Nyt kone kiertää enemmän ja alipaine on suurempi, joka varmaankin osaltaan vaikuttaa. No, nyt kierrokset laskevat myös kaasu täysin auki ja pakokaasun lämmöt ovat silloin hieman korkeammat, mutta vihreällä.
Bonuksena tuli lentoonlähdössä 8-10 hp lisää, Kitfox muuten huomaa sen ja minäkin....

jari

edit: typoja ja vähän muutakin
Lennän hitaasti ja nauttien

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod