Ilmailulainsäädännön tulkintaa

Aloittaja Joel Päkkilä, tammikuu 30, 2010, 21:28:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Joel Päkkilä

Hei,

Nyt pitää kysyä hieman viisaammilta neuvoa, sillä itse en välttämättä tulkitse pykäliä oikein. Ilmailulainsäädännössä on luvussa 6 kerrottu näin:

"Jäljempänä 2, 3, 5, 6 ja 9 luvussa olevia säännöksiä ei sovelleta seuraaviin ilma-aluksiin ja laitteisiin; jos lentoturvallisuuden kannalta ei ole estettä, Ilmailuhallinto voi myöntää niille vähäisiä poikkeuksia 7 ja 8 luvun säännöksistä:

1) ...

2) liidin ja purjelentokone, jonka rakenteellinen massa yksipaikkaisena on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisena 100 kilogrammaa"

Eli, ymmärränkö oikein, että yksipaikkaisen purjelentokoneen voi rakentaa itse, jos sen massa ilman ohjaajaa (vois tehä muuten tiukkaa...) on enintään 80 kilogrammaa? En siis tarvitse minkään valmiiksi hyväksytyn mallin piirroksia, tai minun ei tarvitse käyttää erityisesti ilmailukäyttöön hyväksyttyjä osia?

Tämä on ensimmäinen viestini foorumille  :)


Aki Suokas

Noin yleensäkin, jos valmistat itse lentolaitteet, voit myös itse suunnitella sen.
Ja kun haet rakennuslupaa, osoitat siinä että laiteesta tulee turvallinen.

Tuon määritelmän sisään sopiva liidin käsitellään tänään samalla tavalla kuin riippuliitimet (vaikka se olisi aerodynaamisesti ohjattu).

Tuollaisen liitimen osalta rakenne ja testausvaatimukset asettaa ko lentolaitteita valvova taho, eli voit kääntyä SIL liidinhenkilön puoleen.
Sinun ei  tarvitse suunnitella laitetta täydellisesti, kunhan kerrot miten se tullaan testaamaan (esim koekuormittamaan jne).
Ja kun olet päässyt yhteisymmärrykseen miten nämä asiat hoidetaan, tulet saamaan laitteelle lentoluvan.

(ja kyllä 80 kilossa on haastetta)
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

kmarkkuvv

"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod