Ultrakevyt helikopteri!

Aloittaja Erich Hartmann, joulukuu 01, 2004, 20:28:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Erich Hartmann

Mitäpäs jos alkaisi rustaamaan pimeitten talvi-iltojen ratoksi UL-helikopterin.Mukavan näköisiä värkkejä, mutta heko-luvan vissiin vaativat Suomenmaassa.Onkohan kellään tekeillä...vaikkapa salassa B) Kattokaapa linkkejä.

http://www.innovatortech.ca/
http://www.vortechonline.com/g1/

Erich Hartmann

Niin, ja mikä katsotaan lentämiseksi?, leijuttelu, esim. metrin korkuisella, vai muu; mikä on lentämisen määritelmä.Onko ilmatyynyaluksella ajo lentämistä, sekinhän on käytännössä maanpäällä leijuva kapine? :huh:  

Matti Rissanen

Etkös muista....ei ne kopterit lennä, vaan...



...maapallo hylkii niitä

Simo Piiroinen

Tuosta kopteri ym. EXP-lentämisestä. Itse himoitsisin semmoista luokkaa, jossa saisi lentää millä tahansa laitteella, kun vaan voisi varmistua,
ettei se putoa omien maiden ulkopuolelle ja aiheuta aineellisia vahinkoja muille kuin koneen omistajalle. Esim. henki- ja tapaturmavakuutukset
eivät olisi ollenkaan voimassa. Varmaan löytyisi paljon "Sanginjokilaishenkisiä" tyyppejä, jotka vain haluaisivat kokeilla omia rajojaan. Ovathan
nyrkkeily ja jääkiekkokin sallittuja lajeja. Haluaisin tehdä 5000-10000 kg painavan lentolaitteen ja lentää sillä alle 300 m korkeudessa
rajoitetulla alueella. Tuskin olisi benji-hyppyä kummempi kokemus. Ei siis olisi tarkoitus häiritä muuta lentoliikennettä vaan ainoastaan
edistää kehitystä ja kokeiluja.  Kenelle tästä voisi olla vahinkoa ( itseäni lukuunottamatta )? Käsittääkseni ketään ei ole saatu tuomiolle
itsemurhasta :-)

Simo
 
Simo Piiroinen

Juho

Simo....et voi olla tosissasi! Eihän tuollaisissa kommenteissa ole mitään järkeä.

Silloinhan pitäisi mm. hälytyskeskukseen ilmoittaa tällaisten ns. lentäjien nimet, jotta ei sitten suotta lähetetä ambulanssia paikalle kun hieman "napsahtaa". Tulipalon sattuessa annettaisiin maaston palaa, mutta suojeltaisiin vain muiden maanomistajien alueita jne.....

Kyllä tuollaisesta täysin vapaasta toiminnnasta tulisi kuitenkin aina kustannuksia yms. harmeja muillekin kanssaeläjille, joten ei se taida olla oikein nyky-yhteiskuntaan kuuluvaa harrastamista.

Kun täällä lukee näitä kirjoituksia, niin huomaa kuinka innokkaita koneiden rakentelijat ovat kokeilemaan ja kehittämään uusia/erilaisia ratkaisuja. En kuitenkaan usko, että lentäminen tälla tavoin muuttuu turvallisemmaksi (pikemminkin päinvastoin) tai tehdään mitään mullistavia "keksintöjä" ilmailun saralla.  Kyllä lentokoneen tyyppihyväksyntäprosessi takaa varmasti turvallisimman lentolaitteen, ellei sitä sitten pilata pilotin omilla virityksillä, jolla on pyritty "parantamaan" koneen ominaisuuksia.

Ehkä kuitenkin tärkein tekijä on se asenne....kyllä lentokonetta ja ilmailua kaikkine sääntöineen on sen verran kunnioitettava, että siellä liikkuessaan voi luottaa myös siihen lentäjätoverin toimintaan (ja hänen koneeseensa).

Simo Piiroinen

LainaaSilloinhan pitäisi mm. hälytyskeskukseen ilmoittaa tällaisten ns. lentäjien nimet, jotta ei sitten suotta lähetetä ambulanssia paikalle kun hieman "napsahtaa".
Ajattelin lähinnä jonkinlaista huvitusta sitten joskus eläkepäiviksi. Tarkoitus on hankkia jossain vaiheessa muutama sata hehtaaria
joutomaata ja alkaa ensin rakennella vaikkapa tuulimyllyjä. Kun sitten lopulta on saanut riittävän uskottavan kylähullun maineen, niin
hälytyskeskus tuskin enää ottaa vakavissaan alueelta tulevia hälytyksiä. Naapuritkin olisivat varmaan mielissään, että nyt siitä kahjosta
päästiin eroon :-)

Simo
 
Simo Piiroinen

JPK1990

kattokaapa tuota ^-^ http://www.helicycle.com/ onkohan toi 23.500 dollaria koko hinta? pitäsköhän turbiini ostaa erikseen?

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - elokuu 22, 2005, 18:13:34
kattokaapa tuota ^-^ http://www.helicycle.com/ onkohan toi 23.500 dollaria koko hinta? pitäsköhän turbiini ostaa erikseen?
Kannattaisi lukea seuraavakin rivi, kts:

Price List   
As of 4-5-2005

Subject to change with out notice

1. Helicycle Kit  Airframe.                                                           $23,500 us

    Modified Solar T-62-T32 Turbine.                                            $11,000 us

    Options available - Please call the Factory for the current items & price.

    Maximum designed Pilot seat weight of 220 Lbs

     Turbine Engine Not sold Separately at this time.

2.  FLIGHT VIDEO CD                                                            $10 us


JPK1990

olin lukevinani tuolta sivulta jostakin että siinä kit:ssä olisi kolme rahti pakettia joista yksi olisi runko toinen "hilut" ja kolmas olisi turbiini

JPK1990


Aero

The G-1 ultralight helicopter
Max altitude FL100!!



Ei ihan äkkiä saisi minua 10000 jalan korkeuteen tuollaisella leijuvalla jakkaralla!!  :o
Jotain kunnioitusta omaa (ja muiden) henkeä kohtaan..

Muuten ihan jees bondimaisia laitteita.
-Ihalainen

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Aero - syyskuu 27, 2005, 18:45:53
The G-1 ultralight helicopter
Max altitude FL100!!



Ei ihan äkkiä saisi minua 10000 jalan korkeuteen tuollaisella leijuvalla jakkaralla!!  :o
Jotain kunnioitusta omaa (ja muiden) henkeä kohtaan..

Muuten ihan jees bondimaisia laitteita.
-Ihalainen

Pistäppä katsoen vaikka ATE-3 autogiroa,ei oo paljon enempää rautaa ympärillä...juu tiedän, aikas kankee vertaus, toimintatapa kun on autogirolla huomattavasti turvallisempi... :thumbsup:

Aero

#12
Lainaus käyttäjältä: petri2 - syyskuu 27, 2005, 19:12:06
Lainaus käyttäjältä: Aero - syyskuu 27, 2005, 18:45:53
The G-1 ultralight helicopter
Max altitude FL100!!

Ei ihan äkkiä saisi minua 10000 jalan korkeuteen tuollaisella leijuvalla jakkaralla!!  :o
Jotain kunnioitusta omaa (ja muiden) henkeä kohtaan..

Muuten ihan jees bondimaisia laitteita.
-Ihalainen

Pistäppä katsoen vaikka ATE-3 autogiroa,ei oo paljon enempää rautaa ympärillä...juu tiedän, aikas kankee vertaus, toimintatapa kun on autogirolla huomattavasti turvallisempi... :thumbsup:



Tuo jo näyttää vähän enemmän 'oikealta' ilma-alukselta, vaikka lisäystä on vain katteet.
Nojoo, eipä joku ol' faithful koulu C150:kään maallikon silmissä miltään äärimmäisen luotettavalta kyllä näytä..  :D

Petri Ahonen

 ;D Tulee mieleen pieni episodi:
Olin viemässä yhtä tuttua naista ilmaan, ja rintakaarella esittelin Eurostaria ilmojen Jaguarina...neiti oli harvinaisen hiljainen ja nenänpää lievästi vaalenneena osoittaa platalla seisovaa, vierailevaa Cessna Caravania ja louhee lausumaan; Petri, eiks me voitais ottaa tota...
Idioottiminä lohkaisin että juu miksikäs ei, mutta jos haluat hengissä säilyä niin kiivetäänpäs tähän Euroon :D
Hän -ihme kyllä- voitti itsensä ja kiipesi. Hyvin meni :thumbsup:

Aero

Olin viemässä tyttöystävääni (joka potee äärimmäistä lentopelkoa) lentämään ensimmäistä lentoaan pienkoneilla. Matkalla malmin platan halki hän katsoi Cessnoja ja totesi 'siis mua ei ikinä maailmassa saa lentämään noilla, ei ikinä!'
Ja rauhoittui kun näki PIK:in 'kilotangon' Piperin millä oltiin lähdössä..
Kai siinä on jotain 'oikean' lentokoneen näköä..?  -_-

Aki Suokas

Tämä on sitten varmaan parempi, kun tässä on neljä (4) moottoria!

http://www.engineeringsystem.co.jp/genh4_en/
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Matti Rissanen


Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: hjuvam - lokakuu 04, 2005, 21:07:35
http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/images/hoppi-copter_1_750.jpg

löytyy sivulta http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/righter6_part1.html

Niin tuota... katsohan tarkkaan pilotin ilmettä. Hömmm...ura vai perhe?

... ja ilmeisesti äänten enemmistöllä päätökseksi tuli perhe...kas kun noita vehkeitä ole enempää näkynyt... ;)

Kepatius

JAR -FCL:N voimaantulon jälkeen ei ole ollut mahdollista enää lentää(tai aloittaa lentämistä) minkäänlaisella experimental helikopterilla suomessa ,koska JAR ei tunne experimental helikopteria............JARri kun vaatii virallisen tyyppikoulutuksen jokaiselle tyypille jolla  meinaat lentää..kuka virallinen instanssi antais koulutuksen johokin itserakennettuun helikopteriin :huh:...että kannatta harkita experimental helikopterin rakentamista

Markku Hiedanpää

#19
Lainaus käyttäjältä: Kepatius - lokakuu 13, 2005, 22:07:39
JAR -FCL:N voimaantulon jälkeen ei ole ollut mahdollista enää lentää(tai aloittaa lentämistä) minkäänlaisella experimental helikopterilla suomessa ,koska JAR ei tunne experimental helikopteria............JARri kun vaatii virallisen tyyppikoulutuksen jokaiselle tyypille jolla  meinaat lentää..kuka virallinen instanssi antais koulutuksen johokin itserakennettuun helikopteriin :huh:...että kannatta harkita experimental helikopterin rakentamista
Tämä on kyllä ihan uusi tulkinta, koska harrasterakennetut helikopterit ovat ns. liite 2 ilma-aluksia, joista EASA on jättänyt toimivalla kansalliselle ilmailuviranomaiselle niin lentokelpoisuuden kuin lupakirjojen ja operoinnin suhteen.

Kepatius

joo...aika ihmeellinen tulkinta,olemme selvitelleet tätä asiaa n.3kk ajan ja eilen sain ennakkotietoa että tulkinta tulee säilymään tällaisena.....mm.execille pitäis saada jostain tyyppikelpuutus vaikka rakennat sen itse,samoin vuosittain uusittava tyyppitarkkari täytyis lentää,mutta ongelmana on vain se ku ei ole yhtään tarkastuslentäjää jolla olis execin tyyppi..aika patti tilanne :)

masal

#21
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - lokakuu 14, 2005, 14:04:03

Harrasterakennetut experimental helikopterit ovat ns. liite 2 ilma-aluksia, joista EASA on antanut toimivalla kansalliselle ilmailuviranomaiselle (Lentoturvallisuushallinto) niin lentokelpoisuuden kuin lupakirjojen ja operoinnin suhteen.


Samalla logiikalla siis olisi mahdollista tehdä kansallinen lupakirja experimental -rekisterissä oleville lentokoneillekin (ja hekoille). Tämä lupakirja voitaisiin lentää experimental -koneella ja operoida sillä sitten experimental- koneita, tähän lupakirjaan voitaisiin hyvittää aiempien kansallisten lupakirjojen (GPL, MGPL, UPL) kokemus täysimääräisenä... Onko innostusta? Ei taida olla tarpeeksi maksavia asiakkaita :-\ Mutta siis on mahdollista hakea poikkeuslupaa experimental koneen operointiin jollain esittämällään tavalla poiketen EASA:n PPL-määräyksistä jotka siis koskevat tyyppihyväksyttyjä koneita  :thumbsup:
Markku Salminen

Kepatius

tällähetkellä esim.execille on voimassaoleva rajoitettu lentokelpoisuustodistus eikä siinä ole mitään vaatimuksia tyyppikelpuutuksesta,koska ilmailumääräykset sanoo että tyyppikelpuutus vaatimusta ja kriteereitä määrättessä täytyy ottaa huomioon tyyppihyväksyntätodistus ja sitähän ei ole......mielenkiinnolla jään odottamaan vastausta.

JPK1990

Tämä roottorin laakeri osa tai mikä onkaan engl. swashplate niin mistä näitä saisi ja tartteisin muutenkin lisää tietoo siitä osasta.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod