sopiiko jokin näistä aloittelijalle?

Aloittaja jonde, tammikuu 13, 2010, 21:10:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jonde

luulen että kirjoitin tämän väärään paikkaan...elikkä olen aloittelija ja haluaisin rakentaa itse koneen.itse olisin kiinostunut stagger-ez,velocity mutta epäilen että noi on aloittelijalle liian vaativia?p.s. voitte pistää joitakin tuomoisia mallia tänne ;)

masal

Itse olen vahvasti sitä mieltä että koneen rakentaminen on sen verran suuri ja hidastempoinen juttu, että kannattaa valita juuri se kone minkä haluaa sen kummemmin miettimättä miten se sopii aloittelijalle tai ei. Kaikissa rakennusmenetelmät ovat samoja. Joten jotta koneen jaksaa rakentaa loppuun ja mielenkiinto siihen säilyisi suosittelen valitsemaan juuri sen koneen minkä toteaa olevan itselleen mieluisimman ja vastaavan tulevaa käyttötarkoitustaan. Tietysti jos tarkoituksena on vain rakentaa niin sitten valitsee sen millaisesta rakentamisesta itse pitää.

Markku Salminen

jonde

dodii tais tulla tenkka boo vastaan:Den löytäny sellasta aihetta jossa puhuttaisiin siitä :stupidme:,ainiin mistä niitä rakennus sarjoja voi kattoo?

4trade

Voi olla hyvä ajatus hommata Aerocrafter niminen kirja,saa tilaamalla netistä. KO kirjassa yli 750 experimentalkonetta tietoineen. Osan saa pelkkinä piirustuksina,osan rakennussarjana. Koneista kuvat sekä yhteystiedot valmistajiin. Seuraavaksi sitten varaat runsaasti aikaa päätöksen tekoon.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Toma

Täältä löytyy se mistä kopterikuski kertoi: http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=3108.0
Siellä ei nyt suoranaisesti Velocitystä puhuta mutta yleistietoa on tarjolla

ja jos Velocityä halajat niin http://n44vf.velocityxl.com/ löytyy aikamoinen kasa tietoutta. Itse olen aina ollut tuosta Velocitystä kiinnostunut, ovat arvot kohdallaan, mutta enemmän kuin haastava projekti kyllä.
Terveisin
Tom Arppe

jonde

tjuu voisi vaikkapa tänään tilata ton kirja kiitos:)

RWM

Jonde ja muut rakentamista harkitsevat

Vähäisellä vain yhden koneen 10-vuoden rakentamiskokemuksella lausuisin seuraavaa: selvitä resurssisi aivan ensin! Paljonko sinulla on aikaa tulevina vuosina tai vuosikymmeninä käyttää projektiin? Riittääkö raha? Riittääkö motivaatio? Löytyykö tilat? Sietääkö ympäristö, kestääkö ihmissuhteet? Arvioisin, että osaaminen ei ole ongelma, jos todella tahtoo. Minäkin osasin. Sen mitä ei osaa, voi oppia. Tosin, tässäkin kannattaa olla itsekriittinen. 

Teepä pikku testi itsellesi. Rakenna vaikka soutuvene, materiaalina puu, pelti tai lasikuitu valinnan mukaan. Jos saat sen talven aikana valmiiksi ja kehtaat pyytää sillä naapurisi kalaan, olet ilmiselvää rakentaja-ainesta. Jos tuntuu työläältä, unohda koko juttu.

Sitten, ota selvää tyypeistä, jotka mahtuvat raameihisi. Joku "sarja" on kasattavissa pitkässä viikonlopussa ja maksaa 5% vähemmän kuin samanlainen tehdastekoinen ja jotakin toista taas kukaan ei ole tehnyt alle 20 vuodessa ja/tai alle 500.000 eurolla. Jos haluat hieman helpottaa elämääsi, harkitse sellaista jota on tehty enemmänkin, kuin ehkä 1 kpl jossakin autotallissa Amerikassa ja se on melkein lentänyt. RV:n tyypit ovat varmasti yksi varmimpia valintoja jo pelkästään siksi, että niitä esiintyy Suomessakin.

Eivätkä ne mätäne ja niillä on jopa jälleenmyyntiarvoa. Tyypillisestihän x-koneen hinta on alle puolet rakentamiskustannuksista ja niihin ei lueta työtä ollenkaan - sehän oli harrastusluonteista. Harva on siis tehnyt tiliä myymällä rakentamansa koneen.

Sellaistakin tapahtuu, että äärimmäisen lahjakas ja onnekas henkilö suunnittelee koneen, rakentaa sen ja lentää sillä. Niin kuin Sanginjoen keisari Suomessa ja Burt Rutan avaruudessa kuttaperkkakoneellaan (kuten Jouni Laukkanen asian ilmaisisi, saa nähdä sensuroiko tämän silti).

Kuka tekee Suomen 1. RV-12 -mallin? Tämä on varmasti yksi tämän hetken uskottavimpia projekteja. Siinäkin saa varmasti oikein huolella rakentajafiiliksiä, vaikka onkin pitkälle asentamista ja kokoamista ilman kovin suurta varsinaista omatoimista valmistamisosuutta.

Tähänkin saanee silti varata muutaman tuhat tuntia. Se nyt vaan on sellaista. Asiaan vaikuttaa se, että

a) olemme Suomessa.
b) olemme muualla kuin USA:ssa.
c) complete kit ei todellakaan ole KOSKAAN complete kit
d) rakentajilla on tyypillinen, automaattinen ja voimakas vietti parannella projektia = tehdä se monimutkaisemmaksi, kalliimmaksi, aikaavievämmäksi, painavammaksi, vaarallisemmaksi ja valmistumattomaksi projektiksi.

Apua ja neuvoja on asialliselle kysyjälle varmasti tarjolla.

Arvioin, että mainitsemiesi canard-mallien tyypillinen rakennusaika on maailmalla 10-20 vuotta ja budjetti luokkaa 100.000 - 300.000€.  Nämä sällit ja muutama tyttö ovat käyttäneet aikaansa projektiin vuodessa vähintäin 300-1000 h. Se tarkoittaa 1-3 tuntia JOKA IKINEN päivä vuodesta toiseen. Toisaalta, eihän se ole kuin vuoden KAIKKI viikonloput. Jos olet oikein ahkera ja säästäväinen, jonkun piirustuskoneen - kuten KR2 - puusta ja kaikenlaisesta muusta valmistettuna voisi onnistua saamaan ilmaan käytetyllä puolivolkkarilla muutamalla kymmenellä tuhannella eurolla. Ja ainakin 10.000 työtunnilla, luultavasti aliarvioin todella raskaasti.

Moni experimental-projekti ei ole valmistunut koskaan - kansainvälinen keskeytysprosentti on luokkaa 86% ja tässä ovat mukana vain tunnustaneet ja tunnetut rakentajat. Pää punaisena kanalan taakse haudatut salaiset projektit päälle. Niitäkin on tässäkin maassa lukuisia. Joka ikisessä kylässä. Kuten myös niitä veneen tekijöitä.

Älä usko myyjää. Tapaa rakentajia. Tapaa kyseisen tyypin rakentajia. Tapaa kyseisen tyypin valmiiksi saaneita. Tapaa sillä oikeasti lentäneitä. Hankkiudu kyytiin. Vain ja ainoastaan näin alkaa totuus hahmottua.

Alan suurin vitsi: "This is a real quick build kit - estimated build hours only 500."

Muista: kuluttajan suoja ei koske rakentajaa!

Kaikista tärkein asia: kysy itseltäsi miksi olet suunnittelemassa koneen rakennusta. Jos vastaus on "että pääsisin lentämään pian ja halvalla" - unohda koko juttu. Projekti ei valmistu koskaan. Vuokraa tai osta valmis kone ja lennä sillä!

Sanoisin, että syy rakentaa kone on nimenomainen halu rakentaa kone ja tyydytys siitä. Tarve mitata itseään.

Vaikka oma projektini olikin suhteellisen vaatimaton voin vakuuttaa, että sen aikana koin uskomattomia hetkiä ja onnistumisen tunne oli ja on aina vaan melkein rasittavan vahva.

Huono puoli asiassa on se, että oikein mikään muu (siis harrasteet!) ei tunnu enää miltään - itse rakentamalla koneella lentäminen saa kaikki muut touhut tuntumaan lapselliselta puuhastelulta. Rakentaja voi muuttua huonoksi seuraksi. Kun joku hehkuttaa vaikka jotain golfmatkaansa tai postimerkkisaavutuksiaan on vaikea olla ikävystymättä.

On siis aivan varmaa että yksikään projektin valmiiksi saanut ei kadu että aloitti.
Siinä siis kannustetta kerrakseen.

Yhtä varmaa on, että kesken luopuneen katuminen on suunnatonta - muutaman vuoden ja muutaman kymppitonnin menettäminen satuttaa. Puhumattakaan siitä, että on ehkä tullut mainostettua sinne ja tänne, että kohta meikäpoika tai -tyttö lentää itse valmistamallaan koneella.

On siis harkinnan paikka. Oli päätös mikä hyvänsä, se voi olla todella hyvä. Toivotan menestystä.

Raimo Toivio OH-XRT




vjhl2000

Tämän ketjun aloittajan kielenkäyttö pisti hieman silmään. Tuli sellainen tunne, että kyseessä voisi olla iältään melko nuori kaveri. Googlettamalla löytyi yksi kaveri, jonka syntymävuosi on 1994 ! Liekö sama henkilö ? Jos ei, pyydän nöyrimmäisesti anteeksi. 

Matti Rissanen


jonde

Lainaus käyttäjältä: vjhl2000 - tammikuu 15, 2010, 11:11:24
Tämän ketjun aloittajan kielenkäyttö pisti hieman silmään. Tuli sellainen tunne, että kyseessä voisi olla iältään melko nuori kaveri. Googlettamalla löytyi yksi kaveri, jonka syntymävuosi on 1994 ! Liekö sama henkilö ? Jos ei, pyydän nöyrimmäisesti anteeksi. 

<---juu en ole iha sama heppu=Ditse todellaki olen 14v,pistipä hyvin harkitsemaan toi 1 viesti olisi eka ehkä pitäny lukea enemmä ennenkö alotin tämän ketjun :stupidme:

Toma

Lainaus käyttäjältä: jonde - tammikuu 15, 2010, 17:14:04
<---juu en ole iha sama heppu=Ditse todellaki olen 14v,pistipä hyvin harkitsemaan toi 1 viesti olisi eka ehkä pitäny lukea enemmä ennenkö alotin tämän ketjun :stupidme:

No hei, 14v niin pääset aloittamaan jo purjenlentoa, ja siinä sitä oppii oikeesti lentämään, jos homma maistuu niin ei mikään estä rakentamista, onhan siinä sopivasti aikaa saada projekti valmiiksi.
Terveisin
Tom Arppe

RWM

Jos minä olisin 14-v ja palavasti innostunut ajatuksesta rakentaa lentolaite, tutkisin painopisteohjattavia ultria sillä silmällä. Luulisin muutaman sadan rakennustyötunnin sarjan löytyvän 5-10t€:lla. Kovasti kesätöitä, säästämistä ja kotitöitä sekä kummitädin ohjailua, niin unelma toteutuu. Mopot kannattaa unohtaa. Sillä voisi sitten ehkä jo vähän rullailla takapihan pellolla ennen lupakirjaakin, kunhan vain välttää kiusauksen vetää se ilmaan (tosin minkäs pikku pompuille mahtaa). Lentämisen hurma on ainakin taattu. Ja upeita pimuja riittää lentopojalle jonoksi asti, sehän on selvä.

Toivon etten edellisellä kirjoituksella masentanut Jondea tai ketään muutakaan, se ei ollut todellakaan tarkoitus.

Raimo Toivio OH-XRT

taotao

Tuossa voisi olla sopiva :)
Paino reilusti alle 75kg ketävyys kuitenkin varmasti riittävä!
Ja kone soveltuu sekä moottorilla lentämiseen että ilman :)
http://www.ultralightnews.com/antulbg/easyriser_ultralight.htm
Vauhti ei päätä huimaa mutta eikös se lentäminen ole pää asia :2funny:

jonde

pitääpä alkaa tutkimaan nuita raimon sanomaa painopiste ultria:)eikä viestisi masentanu yhtään pikeminki auttoi edespäin,en oikeen tajunnuut tota sivua jonka taotao pisti?

Toma

Easy (EZ) Riser on yksi vanhimmista ns. jenkkiultrakevyistä (part 103) jota vielä myydään alkuperäisen suunnittelijan toimesta. Jenkeissä ultrakevyet eivät vaadi lupakirjaa mutta säännöt ovat huomatavan poikkeavia Suomalaisista, eikä niitä voi oikeastaan verrata toisiinsa ollenkaan. Koneen maksimipaino Jenkeissä on mm. 110Kg ja niille asetetaan joukko muitakin rajoituksia.

Suomessahan, kuten varmaan tiedät, niin nuo rajoitukset ultrille ovat kokonaispaino 450Kg (vesikone 495) ja sakkausnopeus maksimissaan 65 km/h.

Nyt EU väliintulon myötä on myös mahdollista lentää koneella ilman mitään erillistä lupaa jos sen tyhjäpaino on alle 70Kg, mielenkiintoista kyllä niin tuo EasyRiser täyttäisi nuo vaatimukset, koska sen tyhjäpaino väitetään olevan 120lbs eli noin 55Kg.

Tässä hieman youtube antia ko härvelistä:


easy riser,the first ultralight aircraft designde by John K. Moody

Kyllähän tuolla voisi pöristellä tyynenä kesäiltana, lämpimän ilman hivellessä varpaita ja hyttysten kerääntyessä hampaidenväliin.
Terveisin
Tom Arppe

jonde

elikkä jos oikein ymmärsin niin jos saisin jostaki alle tommose alle 70kg ja voisin lentää sillä ilman lupakirjaa ja muita lupia?

Toma

Periaatteessa, mutta eritoten oman ja muidenkin terveyden takia niin se ei kyllä välttämättä ole ihan fiksua.

Kuten sanoin niin jos haluat aloittaa lentämisen niin nopsaan kun mahdollista niin purjelentopuolella pääset alkuun ja saat lentotaidon jolla pärjäät aivan varmasti tuolla EZ riderillakin.

Terveisin
Tom Arppe

jonde

tarkoitukseni ei ole päästä yläilmoihi niin pian kuin mahollista=)

Toma

Jos rakentaminen on se joka kiinnostaa niin ei muuta kun piirrustuksien tai sarjan ostoa.

Jos meinaat rakentaa Ultrakevyttä tai Experimental konetta niin siihen vaaditaan lupa sekä hyväksytty valvoja, lisää siitä prosessista voit katsella täältä http://www.ilmailu.fi/fi/lajit/experimental/rakenna__lenna/ohjeita
Terveisin
Tom Arppe

jonde

oon koittanu ettii niitä rakennus sarjoja mut en oo löytäny?voinko iha vaan mennä kysyyn rovaniemen ilmailuliitolta lupaa?vai pitääkö mennä isomman mutkan kautta?

jonde

ja mites se aerocrafter kirja?saako ihan vaa kirjakaupasta?

4trade

Aerocrafterin saa amerikkalaisesta kirjakaupasta,tilaus luottokortilla ja nouto tullista. Kirjasta on aika monta painosta ja päivitystä,itselläni 8 edition,minkä jälkeen on uskoakseni tullut uudempia painoksia. Älä osta vanhaa painosta,koska moni firma noista on jo konkurssissa tai vaihtanut omistajaa,joten yhteystiedot vanhentuneet.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

vjhl2000

ainakin akateemisessa kirjakaupasta tuota kirjaa on aikaisemmin näkynyt, tämän näköinen uusin versio
http://www.aircraftspruce.com/catalog/bvpages/aerocrafter.php

Hieman ihmetyttää, että et muka löydä rakennussarjoja, tässä esimerkiski yksi lähtökohta
http://exp-aircraft.com/aircraft/pagesAir/index.html
Niin, et kai sinä vaan luule, että niitä rakennussarjoja kotimaasta löytyy. :2funny:
Ulkomailta on kaikki tilattava, eikä ohjeet ole taatusti suomeksi.

jonde

no käyn kuitenki kirjakaupassa:/,no täytyy myöntää et luulin et suomest sais jonki moise :2funny:

taotao

Noita olen rakentanut muutaman..404 rakensin 4,5 kuukaudessa seuraaviin meni vähän enemmän aikaa  :2funny:
Ovat hyviä halpoja koneita mutta suomalaisesta puusta tulee liian painavia piirrustukset ovat 1:1 ja rkennetaan kuin lennokki
piirustuksen päälle :)
Itselläni on tällä hetkellä Classik todin laitan siihen tällä hetkellä uutta moottoria :)
http://www.fisherflying.com/


jonde

niin se ois mut ei oikee toi rc toiminta innosta:/

pimattil

Lainaus käyttäjältä: jonde - tammikuu 18, 2010, 14:58:30
niin se ois mut ei oikee toi rc toiminta innosta:/
Siinä mielessä tyrmään aiemmat kommentit, etteikö kannattaisi heti alkaa tekemään sitä oikeaa konetta. Ei se kuitenkaan valmistu ennen kuin sinulla on ikää ja lupakirja. En ymmärrä miksi nuoren rakentajan pitäisi alkaa tekemään jotain vispilöitä... Onhan se tietenkin kadehdittavaa, jos joku saa koneensa 25 vuotiaana valmiiksi, kun valtaosa rakentajista lienee +50 ja useilta menee medikaalikin ennen kuin kone on edes valmis.

Se mikä tässä jää auki on, että onko sinulla rakennustilat ja rahat. Projektista riippuen siihen voi saada kulumaan helposti 10000 - 100000 euron välillä ja helposti enemmänkin. Eli jos kone on tarkoitus rakentaa opintotuen varassa, niin kannattaa opiskella ensin, mennä töihin ja alkaa rakentamaan vasta sitten. Joku kaksipaikkainen autotalli omassa pihassa (autot ulkona) on oikein hyväkin lähtökohta, mutta rakennetaan niitä koneita pienemmisäkin tiloissa. Tuo projektin "läheisyys" on kuitenkin sellainen, mikä on ehdottoman tärkeää. Jos joudut siirtymään rakennuspaikalle aina ½ tuntia suuntaansa niin on se käytännössä kaikki aina pois rakennusajasta.

Toisaalta tuntui, ettet suinkaan ole mitenkään varma, millaista konetta haluaisit rakentaa. Tämänkin takia kannattaisi ei kannata vinguttaa Visaa huomenna, vaikka jotain saisi kuinka halvalla. Ensi kesänä Rutosin EAA fly-iniin (kesäkuu) tai Jämi fly-iniin (heinäkuu) katsomaan itse rakennettuja koneita?

Suomalaisia koneita voi katsastaa lisäksi Ilmailu.orgin galleriasta: http://www.ilmailu.org/gallery/thumbnails.php?album=5

http://www.eaaflyin.se/
- Sivut toistaiseksi päivittämättä tälle vuodelle, mutta täällä lentokoneita on ollut kolmen sadan molemmin puolin, mutta aina reilusti enemmän kuin Jämillä.
- Ajankohta on ollut aina kesäkuun 1. kokonainen viikonloppu. Viime vuonna ensimmäistä kertaa Norrköpingissä ja jonkinlainen huhu on että paikka olisi tänä vuonna toinen -- eiköhän sinne lentäen pääse paikalle joka tapauksessa.
- Täällä vähän kuvia viime vuodelta, mutta aika yksipuolisesti http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,87981.0.html

http://www.jamiflyin.com/
- Lentokoneita paikalla ollut viime vuosina lähes 150 luokkaa ja paljon muutakin ilmailuun liittyvää ohjelmaa.
- Lue sivustolta lisää. :)

PS. Raimo Toivion ensimmäinen viesti oli todella hyvä, lue se vielä pariin kertaan uudestaan. :thumbsup:
- Pirkka -

jonde

voi!@&%¤"jos kerta niin kalliiksi tulee ni:/sehä kantsisi ostaa kokonaisena vai?mutta onhan neki toisaalta aika pirun kalliita://

PFL

Lainaus käyttäjältä: jonde - helmikuu 03, 2010, 16:37:37
voi!@&%¤"jos kerta niin kalliiksi tulee ni :/ sehä kantsisi ostaa kokonaisena vai? mutta onhan neki toisaalta aika pirun kalliita ://

Tästä tuleekin mieleen, että miksei kerhoissa rakenneta koneita enemmän? Ekat pursi[ "liito" ;)] koneethan oli kaikki kerhorakenteisia... Joku RV tai Glasair olisi hyvin mielenkiintoinen projekti! Osallistuisin itse varmasti jos siihen olisi mahdollisuus. Aikatauluongelmat kun estää tehokkaasti pistämästä 4-6 vuotta omaan koneeseen, vaikka sitä rahaa sitten siunaantuisikin (jolla ratkaisisi myös ne tilaongelmat...)
"Omalla luvalla, Herra Majuri" - AL
"Tilallisen konseptin formulointia koon optimoimiseksi" -JT
"Kun sä pääset irti käsitteistä, sä näät kaiken gradiensseina, väreinä ja kontrasteina - siis taiteena!" - T.Sandström, Taksipuhetta.

Pekka


Rauno


Vaikka kyseiset kysymykset ovat jo vanhoja, on itse aihe aina ajankohtainen.

"Aloittelijarakentaja" kyseli, että ovatko Stagger-EZ ja Velocity hyviä projekteja aloittelijoille.  No eivät missään tapauksessa ole.  Molemmat ovat lujitemuovikoneita.  Jos koneessa käytetään esivalmistettuja muoviosia, koneesta tulee kallis.  Varsinkin Velocitystä.  Jos muoviosat tehdään itse laminoimalla, työ on suuri ja vaativa.  Myös oheistarpeet maksavat paljon kuten laatikon täydeltä pultteja sekä niittejä, kuitukankaat, metalliputket ja kiskot, mittarit, kytkimet ja varsinkin moottori joka on Velocityssä tyyppihyväksytty lentokoneen moottori.

Käytetyn lentomoottorin saa halvallakin, mutta sen kunnostaminen vaatii hyvääkin moottorimekaanikon taitoa joka on kokonaan toinen maailmansa.  Ja varaosat nousevat äkkiä hintoihinsa.  Muovina käytetään epoksia.  Sille taataan noin vuoden kestävyys.  Vanhempi epoksi on koestettava valamalla koenappeja ja mittaamalla niiden Barcol-kovuus.  Epoksina kannattaa käyttää samaa tyyppiä mitä koneen suunnittelijakin on käyttänyt.  Koska epoksi on voimakkaasti allergisoiva myrkky, sen saaminen Amerikasta on vaikeaa ja kallista.  Voit joutua etsimään sille lähinnä eurooppalaisen vastaavan.

Lasikuitukankaana käytetään pääasiassa yksisuuntaiskudosta.  Tällöin on keskeisen tärkeää, että kangas asetetaan laminoitavan kohdan päälle täsmälleen piirustusten määräämällä tavalla, koska muuten rakenne ei tule kestämään. 

Ehkä turvallisin rakennusmateriaali ilman aiempaa rakennuskokemusta lienee metalliputket ja pelti.  Siinäkin on isoja haasteita.  Toinen materiaali mitä on käytetty paljon on puu.    Ennen rakennuksen aloittamista kannattaa käydä kyseisen materiaalin koneenrakennus kurssi jota järjestetään esim. Suomen Urheiluilmailuopistolla useita erilaisia joka vuosi..

Kerrottakoon myös tässä heti alussa etukäteen eräs keskeinen pikkuseikka:

-"Kun koneesi on vihdoin metalli/puu/ tai muovivalmis... silloin koneestasi on vielä 90% tekemättä"....
Esimerkiksi hankkimasi moottori vaatii omakohtaisen asennuksen jota varten ei ole olemassa piirustusta.  Kaikki pitää konstruoida itse.... jne....  Yllä oleva ei ole pelottelua miltä se helposti näyttää.  On kuitenkin surkeata jos rakennustyöhön lähdetään liput hulmuten kalliitakin uhrauksia tehden, ja sitten työ jää pystyvyyden takia kesken.  Tällaisia tapauksia on aivan liian paljon.

Jotta tältä pahalta vältytään, siksi kannattaa aluksi tutustua rakentamiseen eri materiaaleista.  Viisain nyrkkisääntö on seuraava:
-Puuseppä rakentaa koneensa puusta, koska hän tuntee puun rakennusaineena parhaiten.
-Peltiseppä ja metallimies valitsee itselleen peltikoneen, koska hän osaa metallinkäsittelyä jo vanhastaan.
-Lasikuitumies valitsee lasikuitukoneen, koska hän tuntee muovit ja kuidut ennestään.

-Aloittelijan taas, joka ei ole minkään materiaalin erikoisosaaja, kannattaa käydä ihan aluksi kaikki koneenrakennuksen peruskurssit kuten puurakentamisen kurssi,  metalllirakentamisen peruskurssi, ja lujitemuovirakentamisen peruskurssi joista saatujen tietojen pohjalta on paljon helpompaa valita rakennusmateriaali kun kaikista tietää jo vähän.
Näin varsinkin, kun jokaisessa lentokoneprojektissa tarvitaan joka tapauksessa jonkun verran sekä puu- että metallityön osaamista.  Ja lasikuidusta on jopa helppo tehdä pyörien suojuksia, siiven kärkikappaleita, virtaviivamuotokappaleita, moottorin suojuksia taitojen mukaan.  Oppi ei tässä kiinnostavassa harrasteessa ei koskaan mene hukkaan.   


teacdance

Lainaus käyttäjältä: RWM - tammikuu 14, 2010, 21:49:01

Teepä pikku testi itsellesi. Rakenna vaikka soutuvene, materiaalina puu, pelti tai lasikuitu valinnan mukaan. Jos saat sen talven aikana valmiiksi ja kehtaat pyytää sillä naapurisi kalaan, olet ilmiselvää rakentaja-ainesta. Jos tuntuu työläältä, unohda koko juttu.

Raimo Toivio OH-XRT


;D Tästä meidän tuotteesta siis olisikin hyvä aloittaa voin sanoa että rakentajia on todellakin monenlaisia joskus vähän liiankin innokkaita ja pilaa hyvän tuotteen sillä liialla hötkyilyllä.

Jokiveneen rakennussarja, puuosat


VIDEO

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod