Hyvää uutta vuotta 2010

Aloittaja Toma, tammikuu 01, 2010, 16:14:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma


Brittiläinen tutkimus (mikäs muukaan) on selvittänyt syyn siihen, miksi on niin vaikeaa pysyä pystyssä viinan nauttimisen jälkeen. Tämä myyttejä rikkova tutkimus selvittää myös sen, miksi vatsalaukun sisällöllä joskus on käsittämätön taipumus tyhjentyä täysin yllättäen suun kautta ulos. On huomioitava, että tutkimustulos on myös meitä ilmailijoita kiinnostava, koska se valottaa muutamia perusasioita, mitkä ovat olleet aikaisemmin hämärän peitossa.

Tiedossa on, että juotaessa viinaa se nousee päähän ja aiheuttaa humalan. Tutkimustulos on nyt todistanut, että humala puolestaan kaareuttaa meitä ympäröivää aika-avaruusjatkumoa niin, että maapallon painovoimakenttään syntyy paikallinen poikkeama. Jaloillaan pysyminen vaikeutuu voimakkaassa humalassa ja kun henkilökohtainen raja-arvo on ylitetty, käy kahdella jalalla seisominen mahdottomaksi. Tällöin ihminen on pakotettu asettumaan nelinkontin jaksaakseen vastustaa kasvanutta gravitaatiota. Tutkimuksessa havaittiin jopa tapauksia, joissa uhri on joutunut makaamaan rähmällään lattialla pystymättä lainkaan liikkumaan. Paikallinen painovoima voi tällöin saavuttaa jopa 6-7 G:n arvon. Jos uhri tässä tilassa vahingossa laittaa päänsä vatsalaukun painopisteen alapuolelle, niin lisääntynyt painovoima vetää vatsan sisällön vääjäämättä lattialle. Onhan selvää, etteivät ihmisen kurkkulihakset pysty vastustamaan tällaista vetovoimaa.

Huomioitavaa on, että mikäli otat lentokoneeseesi tukevan humalatilan saavuttaneen matkustajan, niin tämä aiheuttaa vääjäämättä MTOW ylittymisen, koska Suomen mittapuun mukaisen kevyen lentäjän paino voi jo humalatilan vahvuudesta ja konetyypistä riippuen olla hyvin lähellä koko koneen maksimipainoa.

Tämä ilmiö selittää myös sen, miksi isot matkustajakoneet laskeutuessaan kentälle tulevat perä alempana maahan. Tämä johtuu siitä, että koneen takaosassa matkustajat ovat koko lennon ajan kitanneet verovapaata viinaa, kun taas koneen nokassa oleva miehistö on vesiselvä. Näin aiheutuu painopisteen siirtymä ja koneen peräosan suhteellinen painonnousu. Huomattavaa on myös se, että humalaisen pilotin pudotessa koneineen niin kone nimenomaan syöksyy kohti maata nokka edellä.

Hyvää ja huumoripitoista uutta vuotta kaikille  *0*
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod