Etanolibensa ja Rotax 912:n kaasuttimen kalvo

Aloittaja HarriL, toukokuu 23, 2011, 18:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HarriL

Nyt kun ollaan todettu että yksi iso kysymysmerkki E10:n kohdalla on kumiosien kestävyys niin onko jollain käytännön kokemusta (tai muuten tietoa) Rotax 912:n kaasareiden kalvojen murtumisesta? Ko. osa on käsittääkseni (nitriili-)kumia ja se ei etanolista vissiin tykkää. Letkut ym. näkyvät osat on helpommat tarkistaa aina ennen lentoa, mutta vaikeampaa on lähteä ruuvaamaan kaasareita auki. Jos etanoli ja näin ollen mahdollisesti myös 98E5 oikeasti tekee hallaa kumille niin riittääkö enää 200h:n huoltoväli kalvojen tarkistamiseen?

Sammuuko moottori kokonaan kalvojen hajotessa vai onko kyse vain polttoainetaloudellisuuden heikkenemisestä tai pienoisesta tehonmenetyksestä tms?

t.Harri

Asteroid

Kokemusta on kertynyt erilaisista polttoainepumpuista. Valmistajasta riippuen kalvot kestävät huonommin tai vähän paremmin muttei hyvin E5 ja E10 polttoaineita. Valmistajilta ei tietoa ole kalvojen kestävyydestä saanut. Peruskorjausjakson tulisi kestää tai mikäli ilmoitettu kalenteriaika, mutta nähdäkseni max. 5 vuotta kuten muillakin kumiosilla.  Nykyisin vaihtoväliksi suosittelisin jopa max. 3 v. ainakin liitekuvan tapaukselle. Purin taas pumppuja ja kalvot näyttävät venyneen 3,5 vuodessa vaihtokuntoon ( E5 ). Uusia kalvoja tilatessani valitsin uudemman mallin joka onkin jonkinlainen kuitukalvo joka uskoakseni kestää paremmin ainakin venymistä. Tuota kolmen vuoden vaihtoväliä en kyllä pidennä. ( Ehdottomasti sähköpumppu lisäksi mikäli ei jo ole )
Terveisin Pekka K.
liitekuva:  Kuva 01 tällä on ongelmia jo luvassa, tuotto ei riitä enää ylhäällä lämpimässä ilmassa suoritettuun täyskaasu ylösvetoon nokka pilviä kohti. ( Sitten parjataan taas moottoria kun ei toimi )
                Kuva 02 keltaiset väriltään ovat uusia kuitukalvoja.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod