Laillinen bensiinisäiliö

Aloittaja lamsah, joulukuu 19, 2009, 20:21:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lamsah

Koska autobensaa käytetään yhä enemmän ja enemmän yleisilmailupiireissä, lähdinkin kartoittamaan ihmisten halua hankkia aidosti nykyiset kuljetus ja varastointimääräykset täyttävää bensakollia. Tämä maksaa jonkin verran enemmän kuin jerrykannut, mutta kun tuon investoinnin kerran tekee, niin onpa ainakin bensasäiliö loppuelämäksi...

Ajatus olisi: rosterista valmistettu 330 l vetoinen säiliö joka olisi varustettu 3,5 metrin mittaisella maadoitetulla tankkausletkulla ja joko käsi- tai 12 v:n akkukäyttöisellä pumpulla.

Pistäkää kommentteja ja jos suoranaista kiinnostusta/tarvetta löytyy, ota suoraan yhteyttä minuun (044 2521012/Antti) saadaan tehtyä tarpeen mukaan isompi tilaus kerralla, kyseessä on nimenomaan tankki, joka on räätälöity pelkästään yleisilmailun tarpeita ajatellen.

Vaikka tämä maksaakin kohtalaisesti, loppuupa ainakin sitten se läträäminen.
T: Antti Kääriäinen

ttorri

Suunnittele siihen samalla vaivalla vielä optio renkaiden (peräkärryn) kiinnittämiseen, tai siis tee siitä ainakin mahdollisesti liikuteltava.

Teuvo Okkonen

Tervehdys

Viranomaisilla on tietyt odotukset ja määräyksetkin tiellä liikuteltavista polttoaine kerta määristä ilman erikoislupia.
Olen toteuttanut oman tankkauspisteen polttoaineita kestävällä "muovi" säiliöllä, johon on rakennettu tankkausletkuun mikrosuodatin.
Valitettavasti ei löytynyt parempaa kuvaa.

Terv,
Teuvo
Teuvo Okkonen

Toma

Pietu Pohjalainen lähetti minulle tuossa jonkun aikaa sitten seuraavan viestin:

Lainaus käyttäjältä: ppohjaOlen alkanut selvittelemään autobensan käyttömahdollisuutta Malmilla. Meillä on noita Cessnoja sun muita rivissä aika paljon, mutta autobensaa ei ole kentältä saatavilla. Hintaero AVGAS:in ja autobensan välillä kuitenkin vahvasti houkuttelisi käyttämään autobensaa. Laajemmassa mittakaavassa (meillä MIK:issä kuluu n 30.000 litraa bensaa vuodessa) kuitenkin jerrykannujen käyttäminen on logistisesti mahdotonta. Erisortin määräykset puolestaan vaativat IBC-hyväksytyn kontin käyttämisen siirtämiseen, ADR-luvat yli 333 litraisen säiliön kanssa ja ATEX-hyväksytyn tankkaussysteemin. Ehkä muutakin vielä, mistä en vain vielä ole tietoinen.

Otin yhteyttä erääseen IBC-kontteja valmistavaan firmaan. Heillä ei ole suorilta tarjota bensan vapaakuljetusrajan alle menevää kuljetussäiliötä, mutta sanoivat, että jos maasta löytyisi 10-15 kappaletta kiinnostuneita, niin sitten he voisivat alkaa sellaisia valmistamaan. Hintaa yhdelle säiliö+pumppumekanismille he arvioivat 3000-4000 euroa.

- Tiedätkö, että löytyykö jostain päin valmista laillista ratkaisua autobensan kuljettamiseen huoltoasemalta lentokentälle ?
- Osaatko sanoa, että onko teillä päin Nummelassa riittävästi volyymiä, jotta olisi kiinnostusta tuollaiseen ?
- Tuleeko mieleen muita ilmailijoita, jotka olisivat mahdollisesti kiinnostuneita tällaiseen projektiin osallistumisesta ?


terv.
Pietu Pohjalainen

Tässähän nyt näyttäisi olevan muita kiinnostuneita...
Terveisin
Tom Arppe

ari

Meilläkin on tutkailtu autobensabouserin hankintaa.
Ulkomailta löytyy valmiita ratkaisuja, tulkitsevat ADR-määräyksiä vain hieman eri tavalla kuin täällä, ja kotimaiset IBC-astiat ja erillaiset "urakoitsija"-säiliöt ovat suunniteltuja dieselille.

Pari astiaa on hankittu, mutta bensa ei vielä virtaa.

lamsah

jos saataisiin 5 tilausta niin onnistuisi konttien tilaus...soittelen maanantaina firmaan tarkemmin...
T: Antti Kääriäinen

peksi

Uusimman, "Laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä" kokoelmaan(voimaan 1.7.2009), polttoinekuljetuksien osalta on tullut seuraava lisäys joka kannattanee huomioida:

"... jos nämä vaaralliset aineet ovat palavia nesteitä ja niitä kuljetetaan yksityishenkilön täyttämissä tai häntä varten täytetyissä uudelleentäytettävissä astioissa, kokonaismäärä ei saa ylittää 60 litraa yksittäisessä astiassa ja 240 litraa kuljetusyksikössä."

t.a.t.u

#7
Lainaus käyttäjältä: peksi - joulukuu 21, 2009, 18:30:02
Uusimman, "Laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä" kokoelmaan(voimaan 1.7.2009), polttoinekuljetuksien osalta on tullut seuraava lisäys joka kannattanee huomioida:

"... jos nämä vaaralliset aineet ovat palavia nesteitä ja niitä kuljetetaan yksityishenkilön täyttämissä tai häntä varten täytetyissä uudelleentäytettävissä astioissa, kokonaismäärä ei saa ylittää 60 litraa yksittäisessä astiassa ja 240 litraa kuljetusyksikössä."

Niin, lienee syytä tarkentaa hieman. Nimittäin tuo lainaamasi tekstinpätkä on kohdasta "vapautukset", eli nuo lainauksen ehdot täyttämällä vapautuu noudattamasta vak/adr-määräyksiä.

Nyt ei ole tarkoitus vapautua noudattamasta niitä, vaan toimia alle vapaarajan ja noudattaa niitä hieman suppeampia vaatimuksia. Aiempi määräyksen sanamuoto ei olisi ollut yhtään sen paremmin sovellettavissa tähän tilanteeseen, koska se esitti vaatimuksia pakkaustavasta ja käyttötarkoituksesta.

Käytännössä tämä tarkoittaa, jerrykannuharrastamisen kannalta:
20 litran jerrykannuja saa edelleen kuljettaa, korkeintaan 12 kappaletta, kun se tehdään yksityisenä ihmisenä omaa käyttöä tai vapaa-ajan harrastusta varten. Yritys ei saa tälläistä toimintaa harrastaa.

ps. jerrykannulla, joka on varustettu ylimääräisellä jälkeenpäin asennetulla venttiilillä tai/ja joka on ylipaineistettu, ei saa kuljettaa palavaa nestettä tiellä.


Lainaus käyttäjältä: lamsah - joulukuu 19, 2009, 20:21:45
Ajatus olisi: rosterista valmistettu 330 l vetoinen säiliö joka olisi varustettu 3,5 metrin mittaisella maadoitetulla tankkausletkulla ja joko käsi- tai 12 v:n akkukäyttöisellä pumpulla.

Ihminen on luonnostaan laiska. Tämän takia laiska ihminen laiskuuttaan rullaa koneella aivan säiliön viereen, kun letku ei muuten yletä eikä säiliötäkään jakseta siirtää. Suosittelisin pidempää rööriä, niin säästyy se säiliö, kone ja ihmishenki tai pari.

Samassa yhteydessä, jos tämä säiliöhankinta toteutuu, voisi olla syytä "tuotteistaa" sille sopiva perävaunu, joka antaisi edellytykset määräysten vaatimalla tavalla toimimiseen (mm. vaadittujen turvallisuusvarusteiden säilytys / pito asianmukaisesti).

lamsah

Juu...letkuja voi ostaa pidempiä, tuo letkun pituus nyt sattui olemaan siinä tarjouksessa jonka firmalta sain.... Kyseessä on maadoitettu letku, jolloin erillistä maakaapeli kelaa ei tarvittaisi, ainakaan firman edustajan mukaan.

Olin tänään yhteydessä firmaan ja sanoin, että yritän löytää lisää ostajia, eli 5 kpl tilauserä, (minä ottaisin yhden, eli neljä lisää tarvittaisiin)

Sitten se mikä kaikkia kiinnostaa: HINTA:

Säiliö 330l € 2870,- / kpl, alv 0 %, varusteineen ilman pumppua.

Pumppu ja jakeluletku
Akkupumpulla € 1130,- / kpl, alv 0 %,
Käsipumpulla € 587,- / kpl, alv 0 %,

Varusteet bensan kuljettamiseen.
Yli-/alipaineventtiili 1" + liekinestin
Täyttöyhde 2": Nokkavipuliitin (MS) ja suojakansi (Al)
Ilma- hönkäyhde 1": Venttiili ja käyrä
¾" imuyhde: putki pohjaan
Palavan nesteen tarrat 2 kpl (toimitus käyttöohjeen kanssa).
Pumppu ja jakeluletku Akkupumppu Atex , tai käsipumppu (Nira 6B). Tiivisteet bensalle.
maadoitettu jakeluletku (3,5 m) ja pistooli

Varastointi ja kuljetushyväksyntä UN31A, trukkikäsiteltävä neljältä sivulta ja saa pinota kaksi päällekäin.

MITAT karkeasti:

95 x 125 cm

Korkeus 70 cm,

painoa ~190 kg

Ottakaahan yhteyttä niin selvitellään saadaanko riittävän monta tilausta tätä kollia varten.
T: Antti Kääriäinen

t.a.t.u

#9
Lainaus käyttäjältä: lamsah - joulukuu 21, 2009, 22:18:57
Juu...letkuja voi ostaa pidempiä, tuo letkun pituus nyt sattui olemaan siinä tarjouksessa jonka firmalta sain.... Kyseessä on maadoitettu letku, jolloin erillistä maakaapeli kelaa ei tarvittaisi, ainakaan firman edustajan mukaan.

Periaatteessa näin, kyseessä on siis vastaava tuote kuin oikeastaan kaikilla jakeluasemilla (myös kaupallisilla 100LL-asemilla). Maadoitusreelinki kuitenkin tarvitaan, syitä on ainakin kolme
1) AIR M2-12 kohta 4.4.1 a)
2) toisin kuin auton kanssa, lentokoneen voi helposti tankata (taas kerran, joku tietämätön) niin, ettei pistoolilla kosketeta lentokoneeseen jatkuvasti -> nestepatsas aiheuttaa potentiaalieron -> kipinä -> kiire
3) yleinen turvallisuus ja varmistus tilanteessa, jossa jompi kumpi maadoituksista pettää

LainaaVarastointi ja kuljetushyväksyntä UN31A, trukkikäsiteltävä neljältä sivulta ja saa pinota kaksi päällekäin.

MITAT karkeasti:

95 x 125 cm

Korkeus 70 cm,

painoa ~190 kg

Ottakaahan yhteyttä niin selvitellään saadaanko riittävän monta tilausta tätä kollia varten.

Erittäin positiivista kuulla, ettei olla valmistamassa mitään määräykset nipin napin täyttävää rimpulaa.

- Oliko suodattimesta mitään puhetta? Sellainen olisi mielestäni syytä olla (joko vedenerottava tai normaali suodatin)
- Onko astiassa pohjaventtiiliä/alimman pisteen venttiiliä, helpottaisi vesibensojen poistamista asiasta ja astian puhdistamista muutenkin.
- Puhdistusta ja kuntoa ajatellen, oliko tarkoitus asentaa suurempaa kantta (edes käden mentävää), vai jääkö tuo 2 tuuman kamlok suurimmaksi reiäksi?
- Ja se maadoitusjohdin, josta jo sanoin ylempänä. Ei tarvi välttämättä olla 300 euron automaattikela, asianmukainen muu johdin toimii ihan yhtä hyvin, jos se on tehty ja asennettu oikein.

Siitä mahdollisesta perävaunupuolesta. Näkisin ainakin tälläsiä vaatimuksia:
- 1 akseli, jarrullinen (uusilla autoilla paljon todella alhaisia rajoja, jos kärry on jarruton).
- alle 750 kg (ei tarvitse katsastaa, jarrullisuus ei vaikuta).
- asianmukainen "kaappi" säiliölle ja tankkausvarusteille ml. mm letku, vesibensa-astia
- asianmukaiset säilytyspaikat pakollisille ja vähemmän pakollisille sammuttimille
  - kuljetuksessa pitää olla ADR-vaatimukset täyttävä sammutin, käytännössä alle vapaarajan puhutaan 6 kg jauhesammuttimesta*
  - tankatessa olisi erittäin toivottavaa olla käytettävissä hiilidioksidisammutin, koska jauhesammutin aiheuttaa pahoja korroosiovaurioita hyvinkin herkästi ja nopeasti lentokoneille
- asianmukainen erillinen tila mahdollisille akuille ja / tai pienelle sähkövoimakoneelle
- vaunussa takana laskettava tukijalka/jalat, ettei se kippaa jos käytetään autosta erillään

Lisäksi toiminta vaatii tietysti:
- henkilöstön koulutuksen
- asiakirjat kuljetustapahtumaan


edit:
*sammuttimen oltava saatavilla aina kuljetustapahtumassa, ilman, että esimerkiksi kuormatila tai siihen verrattava loosteri avataan. periaatteessa siis erillinen kaappi "suoraa ulos", ks. esim. http://www.etelalahti.fi/uploads/files/5.jpg. Välittömästi saatavilla oleva "asennus" henkilöauton sisäänkin kelvannee, mutta vaikea se on kaikkien taiteen sääntöjen mukaan toteuttaa. Sammuttimen paikan merkinnässä saattoi olla jotain vaatimuksia (en muista, kun alalla ne merkitään joka tapauksessa).

En tiedä, löytyisikö joltain vaunutehtaalta jotain sopivaa runkoa tälläiseen. Paras olis mun mielestä sellanen, jossa kuormatila ois vähän normaalia lyhyempi etupuolelta, sallien sinne akkukaapin/voimakoneen asennuksen ja mahdollisen ulkoisen voimanlähteen sähkönsyötön kytkennän, sekä sen jauhesammuttimen. Kuomullinen takaosa voisi kelvata muuhun (siihen varsinaiseen polttoainepuoleen), varkaustapausten kannaltahan se ei kyllä mikään kestävä ole sittenkään, mutta jos säiliön rungossa itsessään on jo jonkinasteinen murtosuojaus, ei siihen polttoaineeseen ihan helposti pääse kuitenkaan käsiksi. Säiliö pitäisi saada suunnilleen vaunun painopisteeseen, ettei aisapaino hirveästi heittelisi täyttöasteen mukaan. Siinäpä ne oleellisimmat vaatimukset taitaa olla.

ppohja

Moro,
tuo säiliö näyttää minun silmääni fiksulta. Valmistaja on käsittääkseni kehitellyt tämän laitteen juurikin bensan vapaarajat mielessä pitäen. Olisihan se kätevää, jos autobensan kentälle kuljetukseen olisi valmis paketointi, jonka laillisuusaste ylittäisi paitsi viranomaisen hyväksynnän, mutta myös nettipoliisien laatuseulan :).

t.Pietu

pimattil

Tälläiseen systeemiin törmäsin Aero 2007:lla. Vaunun kyljessä oleva webbiosoite on www.saxon.de, mutta parempi suunnistaa suoraan tänne: http://www.maul-tank.de/

Onko määräyksissä rajoitettu tankin koko, vai sisällä olevan nesteen määrä? Meinaan jos löytää juurikin sopivan tankin, niin voisiko sen olla täyttämättä äärimmilleen jos sillä voisi olla määräysten rajoissa.

Vähän niin kuin ultrakevyessä on iso tankki, jota ei voi tankata kuin ilmat kahdella aikamiespilotilla.
- Pirkka -

pimattil

Mistäs te oikein näitä määräyksiä kaivelette?

Onko tankin materiaali määrätty? Minkälaiset vaatimukset materiaalille on mm. paksuuden tai kestävyyden suhteen? Miten tämä varmennetaan?
- Pirkka -

Gerhard Barkhorn


teemu

Tämä säiliön hankinta on perusteltua mm. korpikentillä, missä lekobensan saanti on vaikeasti toteutettavissa.
Investointina tämä ei täytä mitään kriteerejä. Pelkästään polttoaineen hintaero ei ole riittävä motiivi hankinnalle.
Jos säiliö maksaa n. 7500,00 €, kakkine kuluineen ja veroineen, polttoaineen kulutus on keskimäärin 30 l/h, lentokoneesta
riippuen. Jotta alkuinvestointi olisi maksettu, pitää lentää em. kulutuksella 2500 h.

ppohja

Lainaus käyttäjältä: teemu - joulukuu 22, 2009, 11:56:31
Tämä säiliön hankinta on perusteltua mm. korpikentillä, missä lekobensan saanti on vaikeasti toteutettavissa.
Investointina tämä ei täytä mitään kriteerejä. Pelkästään polttoaineen hintaero ei ole riittävä motiivi hankinnalle.
Jos säiliö maksaa n. 7500,00 €, kakkine kuluineen ja veroineen, polttoaineen kulutus on keskimäärin 30 l/h, lentokoneesta
riippuen. Jotta alkuinvestointi olisi maksettu, pitää lentää em. kulutuksella 2500 h.

Osaisitko avata hieman näitä lukuja. Itse päädyn tällaisiin lukemiin,
- V-Power 1.40€/litra
- 100LL    1.80€/litra
- Kulutus  30l/h
Polttoaineen hintaero 15 eur/tunti, jolloin 7.500€ alkuinvestointi olisi kuoletettu 500 tunnin jälkeen. Kerhotyöllehän ei tarvitse arvoa laskea ja totta kait on innokkaita bensanroudaajia jokaisessa kerhossa :).

Tulevaisuutta hieman ennustaen, autobensan ja lekobensan välinen hintaero tuskin tulee jatkossa pienenemäänkään.




teemu

Sori, kansakoulun pitkä matikka ei kiinnostanut.

t.a.t.u

#17
Lainaus käyttäjältä: pimattil - joulukuu 22, 2009, 10:28:13
Tälläiseen systeemiin törmäsin Aero 2007:lla. Vaunun kyljessä oleva webbiosoite on www.saxon.de, mutta parempi suunnistaa suoraan tänne: http://www.maul-tank.de/

Onko määräyksissä rajoitettu tankin koko, vai sisällä olevan nesteen määrä? Meinaan jos löytää juurikin sopivan tankin, niin voisiko sen olla täyttämättä äärimmilleen jos sillä voisi olla määräysten rajoissa.

Vähän niin kuin ultrakevyessä on iso tankki, jota ei voi tankata kuin ilmat kahdella aikamiespilotilla.

Terve,

Olen tutustunut Saxonin tuotteisiin. Hintaluokka tuolla 500 litran säiliöllä (ilman kärryä, pumpun kanssa) on aika tarkkaan sama kuin tällä nyt puheena olevalla 330 litran säiliöllä sähköpumpun kanssa.

Vapaaraja lasketaan aina astian pakkauksen tilavuuden mukaan (nesteille), eli tuollaista 500 litran pakkausta ei bensiinikuormassa voi kuljettaa ilman ADR-ajolupaa (poikkeuksena tyhjä, puhdistamaton säiliö, jota saa kuljettaa ilman ajolupaa). Saxonilta löytyy myös kuution malli, sillä voisikin taas kuljettaa kerosiinia/dieseliä ilman adr-ajolupaa, sattuu nimittäin sen kohdalla se vapaarajakin olemaan kuutio (ja bensiinillä 333 litraa). Kuution deluxe-versiolle kärryineen tulee hintaa n. 8000 euroa (edit: noissa sun laittamissa kuvissa on siis esillä kuutiometrin deluxe-malli).

Jos pakettiautoon haluaa itse rakennella, tuollaisen perinteisen tyylisen kuutiometrin IBC:n (bensalle sopivan, siis) saa n. 200-300 eurolla (joka on siis vähän tämän näköinen: http://img.directindustry.com/images_di/photo-g/intermediate-bulk-container-ibc-330312.jpg ). Tästä ei vaan saa sellaista hyvää ja helppokäyttöistä ilman kovaa työtä. Huono homma kerhotoiminnassa, jos jonkun muunkin kuin järjestelmän rakentajan pitäisi pystyä sen kanssa operoimaan =)

t.a.t.u

#18
Lainaus käyttäjältä: pimattil - joulukuu 22, 2009, 10:50:14
Mistäs te oikein näitä määräyksiä kaivelette?

Onko tankin materiaali määrätty? Minkälaiset vaatimukset materiaalille on mm. paksuuden tai kestävyyden suhteen? Miten tämä varmennetaan?

Kyllä materiaalillekin on asetettu vaatimuksia. Kestävyys määräytyy pitkälti sen mukaan, että pakkaus kestää sekä kemiallisesti, että myös mekaanisesti. Jokainen IBC-pakkausmalli pitää erikseen hyväksyttää ja hyväksyntäprosessi sisältää mm. pudotuskokeita kuormatulle pakkaukselle. Dokumenteilla voidaan osoittaa kemiallinen kestävyys, esimerkiksi tässä tapauksessa happopeitattu rosteri on soveltuva sisäpinnan materiaaliksi (näin esimerkkinä). Lisäksi on vaatimuksia mm. paineen nousun tai laskun hallitsemisesta, käytännössä varoventtiili. Palavien nesteiden ollessa kyseessä, pitää muut ilmatiet (esimerkiksi korvausilmaventtiili) varustaa liekinestimellä. Luonnollisesti pakkauksen materiaalin on oltava myös sellainen, ettei staattisesta sähköstä aiheudu vaaraa varastoinnissa tai kuormauksen/purun aikana.

Nämä määräykset löytyy kaikista kätevimmin ja järkevimmässä muodossa kirjana teoksesta "Vaarallisten aineiden kuljetus tiellä 2009". 1250 sivua... ei ole ihan sitä keveintä iltalukemista, eikä tuosta saa tarvittavia tietoja oikein irti, jos ei yhtään ole syventynyt asiaan (kun ei tiedä, mistä pitäisi edes katsoa ja mitä pitäisi ottaa huomioon). Tuolta voi tilata http://netmarket.edita.fi/cgi-bin/netmarket/webprog/item/page.htm?itemCode1=37-5587-4&RowNum=10 - ilmeisesti seuraavan kerran uudistuksia olisi tulossa vasta 2011, eli kirja saattaa tuurilla olla vielä yli vuoden kuranttia tavaraa ;)

Suurin osa kirjan sisällöstä on LVM:n asetusta vaarallisten aineiden kuljettamisesta tiellä, tarkkaan ottaen kyseisen asetuksen liitettä.
Asetus: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090171
Liite: http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5660.pdf

edittiä: huomautan vielä, että nuo ovat vielä tällä hetkellä kurantteja. jos joku vuoden-parin päästä selaa tätä keskustelua, niin nuo voivat olla vanhentuneita/kumottuja osittain tai kokonaan.

ropposa

Moi

Miksi havitella kuljetettavaa säiliötä? 330l ei ole paljoa etenkään aktiivisessa kerho toiminnassa. Tankin täyttämisestä helposti tulee oikea ongelma. Monet määräykset voi "sivuuttaa" kun hankkii pysyvän tankin. Ison tankin täyttö tapahtuisi suoraan säiliöautosta. (Muistaakseni Teboil ja ABC eivät ota yli 1000l tuonnista lisämaksua)

Sami


Esa Virtanen

Me Kotkan IK:ssa saatiin ostettua edullisesti (<1000e) Nesteen vanha säiliö, kun jakelu lopetettiin EFKY:llä. Kyllä kiinteä säiliö on, jos sille vaan saa paikan, niin käytössä kätevä. Mekin ostetaan siihen täydennystä noin kerran vuodessa. Koska pienen kerhon kulutus ei ole kovin suuri, niin säiliössä on nyt kolmen eri käyttäjän 'kiintiöbensoja'.

Autobensa-STC:tä kartoitettiin Piper Cherokeehen, mutta siinä olis pitänyt vaihtaa pakosarja (=kallis) toisen malliseksi, koska alkuperäinen on liian lähellä sähköistä pumppua. Siihen ei toistaiseksi ryhdytty, vaan jatketaan toistaiseksi viela AVGASillla.

Nämä 'omat pöntöt' tulevat varmaan yleistymään lähivuosina kentillä ja vastaavasti öljy-yhtiöiden jakelupisteet harvenevat. Syksyllä tuli vierailtua Vampulan kentällä ja siellä oli myös oma säiliö. Siinä oli kätevä 'avaimenperä'-RFID-tunnisteella toimiva tankkauspiste, johon on helppo lisätä käyttäjiä antamalla käyttöön käyttäjäkohtaisen avaimenperän.

Tämänhetkinen 'monibensa'-systeemi (AVGAS/Auto/Bio/EiBio) hajauttaa vielä tätä 'jakelua'.

teemu

Ilmailussa kun pitää olla erityisen varovainen alkoholin suhteen, niin myös bensan koostumuksessa.
Tiedossa ei ole muuta varmaa alkoholivapaata, kuin Shell V-power. Shell ei toimita V-poweria omaan säiliöön, siksi pitää kehitellä huoltoasemilta noutamiseen hyväksyttyjä kuljetus-säiliöitä. Bio ym. sekoitukset pitää jättää käyttämättä
lentokonemoottorissa. Tulevaisuudesta ei tiedä, ilmastosta huolehtiminen lisää biopolttoaineiden käyttöä. Mitä
Oy Shell Ab tekee ko. bensan kanssa, vanhat auton moottorit haluavat myös alkoholivapaata.

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: teemu - joulukuu 23, 2009, 00:06:21
Shell ei toimita V-poweria omaan säiliöön, siksi pitää kehitellä huoltoasemilta noutamiseen hyväksyttyjä kuljetus-säiliöitä.

Mutta erinäiset kuljetusyhtiöt, jotka shellin kuormia ajavat, kykenevät silti todistettavasti ainetta toimittamaan. Tilausta ei voi tehdä kuitenkaan suoraa shellille.

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: ropposa - joulukuu 22, 2009, 18:54:42
Monet määräykset voi "sivuuttaa" kun hankkii pysyvän tankin. Ison tankin täyttö tapahtuisi suoraan säiliöautosta. (Muistaakseni Teboil ja ABC eivät ota yli 1000l tuonnista lisämaksua)

Mitähän määräyksiä tarkoitat voivan sivuttaa? Tietenkin kuljetusta koskevat määräykset voidaan jättää huomioimatta, mutta ihan samalla tavalla ne palavan nesteen varastoa koskevat määräykset tulee huomioida. Jos kyseessä on tärkeä pohjavesialue (tai vähemmän tärkeä, mutta paikallinen ympäristölupa vaatii..), pitää kiinteän säiliön tapauksessa rakentaa sen alle ja tankkauspaikalle tiivis pinta (esim. viacotiivis-asfaltti), järjestää hulevesien keräys ja niiden käsittely 1-luokan öljynerottimella ja senkin jälkeen johtaa erottimesta tulevat vedet viralliseen viemäriin. Säiliön pitää luonnollisesti olla vähintään kaksivaippainen ja mahdollisesti automaattisella vuodonilmaisimella varustettu...

lamsah

Tarvitsee muistaa että koko idea tässä hommassa oli lähteä kasaamaan lain pykälät täyttävää kuljetus ja varstointipakettia.... nykyinen lainsäädäntö nyt vaan valitettavasti on sellainen, että 333 l on maksimi ilman adr ajolupaa ja ajoneuvon adr-katsastusta.

Toki niitä omia virityksiä voi säätää, mutta se nyt ei ollut idea... kysynkin nyt, onko muita kiinnostuneita tästä säiliöstä vai joudunko ostamaan kaikki 5 itse... ;)

Ne ketkä haluavat asiaa enemmän pohtia; lukekaa Finlexistä "vaarallisten aineiden kuljetus tiellä" ja www.vakhaku.fi näistä osoitteista löydätte osviittaa liittyen kuljetukseen, säiliöihin, varastointiin jne... Kun on tuon matskun lukenut, rupeaa tuo valmis ratkaisu tuntumaan houkuttelevalta... :P

Itse olen ollut yhteydessä myös suoraan liikenne ja viestintä ministeriöön kun oma älli noiden määräysten tavaamiseen loppui (ja todella...luin ne, koska juuri sillä hetkellä se tuntui hyvältä idealta  :crazy2:
T: Antti Kääriäinen

Arto

Sattuipa Utin ohi ajaessani eteeni iso armeijan pakettiauto, joka veti perässään kaksiakselista peräkärriä, jossa oli JET A1:stä (muistaakseni 1800 l). Se oli tietysti armeijan värinen, ja varmasti kaikkien sääntöjen mukainen. Eli Utista voisi löytyä lisää tietoa asiasta.

Samalla toivotan kaikille Hyvää Joulua!

Arto
Arto

t.a.t.u

#26
Lainaus käyttäjältä: Arto - joulukuu 23, 2009, 10:25:55
Sattuipa Utin ohi ajaessani eteeni iso armeijan pakettiauto, joka veti perässään kaksiakselista peräkärriä, jossa oli JET A1:stä (muistaakseni 1800 l). Se oli tietysti armeijan värinen, ja varmasti kaikkien sääntöjen mukainen. Eli Utista voisi löytyä lisää tietoa asiasta.

Varmasti kaikkien sääntöjen mukainen, nimittäin ainakin armeijan sääntöjen. Heillä on oma järjestelmänsä alle 3* kuutiometrin säiliöitä varten (esim. perinteiset 2-akseliset polttoaineperävaunut, joita nuijiksi kutsutaan (nuijia on myös olemassa esim. veden kuljetusta varten)). Niillä ei ole siviilihyväksyntää, eikä niille todennäköisesti sellaista edes saisi (vaatimukset ei täyttyisi ilman muutostöitä ja jokaisen yksilön ominaisuuksien todentamista, sikäli, kun valmistusta koskevia asiakirjoja ei ole tarpeeksi saatavilla).

Tietysti on mahdollista, että tämä kyseinen pytty on hyväksytty myös siviilien käytettäväksi tai että samasta pytystä valmistetaan siviilihyväksyttyä mallia. Periaatteessa armeijan ei kannata sellaiseen rahojaan haaskata, kun voi tehdä omillakin määräyksillä...

*muistaakseni 3 m^3, saattaa olla kuitenkin myös esim. 2, 2,5 tai 3,5..

lamsah

Puolustusvoimista määrätään erikseen, myös ilmailupuolella... esimerkiksi intillä on oma VAK-koulutus ja oma VAK-kortti, joka kelpaa palvelusaikaiseen toimintaan, sillä samalla kortilla ei voida sitten puolestaan siviilipuolella vetää samaa kärriä... Tosin nykyään intti kouluttaa/koulututtaa tietääkseni myös ADR ajolupia väelleen, jolla sitten saakin jo sitten kuljettaa isompiä määriä. Täytyy muistaa, että vaikka kontti olisikin ADR-kelpoinen sitä koskevat ADR-määräykset ja se pitää kasittääkseni katsastaa aika-ajoin. Ja kuinka moni intissä muistaa nähneensä, että intin autoja katsastetaan "normikonttoorilla"? No se siitä

Sitten asiaan:

Kontista itsestään löytyy letkulle ja muille tankkaustarvikkeille säilytystila ja kohta maadoituskaapelille. Tila on lukittava, joten konttia siirrettäessä esim ajoneuvosta toiseen ei tarvitse kaikkia varusteita nostaa erikseen mukaan. Näppärää...

Kontissa on 1 ylimääräinen yhde, joka on alunperin tarkoitettu suoraan ajoneuvon oman pumpun käyttöön (imetään ajoneuvon omalla pumpulla suoraan sen tankkiin). Voitaneen käyttää esim vedenpoistohanana

Mitään alayhteitä kontissa ei ole, kosta määräykset eivät kuulemma anna perää tällaliselle. Pitää olla päältä täytettävä ja tyhjennettävä.

Sitten:

Minkä pituinen letkun pitäs olla? 5 m riittävä?

miten pitkä maadoituskaapelin pitäsi olla?

Millainen PA-suodatin olisi hyvä?

Ja joo, siitä kontista löytyy 400 mm halkaisijaltaan oleva huoltoluukku.

En valitettavasti voi julkaista piirrustuksia kun ei siihen minulla ole valmistajalta lupaa (en älynnyt kysyä) mutta kai se näin suu - sanallisestikin onnistuu

Jouluja: T: Antti
T: Antti Kääriäinen

Esa Virtanen

Lainaus käyttäjältä: lamsah - joulukuu 24, 2009, 10:43:51
Millainen PA-suodatin olisi hyvä?

En ole erityisemmin perehtynyt asiaan, mutta kun sattui olemaan tuo kuva 'virallisesta' jakelusäiliöstä, niin laitoin sen nähtäväksi.

Siinä on kaksi suodatinta:

  • lähempi, oven vasemmalla puolella, on täyttöä varten, siitä säiliöauto pumpaa bensan säiliöön.
  • takaseinällä on ulostulosuodin, jonka pohjassa on vedenpoisto/näytteenottoventtiili

Siirrettävässä ei tarvinne noin järeitä.

Jakeluasemien (esim.Neste) säännöllisiin (=päivittäisiin) rutiineihin kuuluu näytteenotto, jossa

  • pumpataan ominaispainoastia täyteen ja mitataan ominaispaino ja lämpötila. Kirjataan lämpötilakorjattu ominaispaino.
  • otetaan suodattimesta astiaan näyte, josta imetään injektioruiskun päässä olevan patruunan läpi ruisku täyteen. Todetaan, ettei patruunan värinmuutos ilmaise 'vettä polttoaineessa'. Todetaan silmämäräisesti näytteen laatu.
  • palautetaan puhtaat näytteet säiliöön.

Vedenpoistoon/näytteenotton kannattaa varautua ja tehdä se mahdollisimman helpoksi suorittaa.








t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: lamsah - joulukuu 24, 2009, 10:43:51
Puolustusvoimista määrätään erikseen, myös ilmailupuolella... esimerkiksi intillä on oma VAK-koulutus ja oma VAK-kortti, joka kelpaa palvelusaikaiseen toimintaan, sillä samalla kortilla ei voida sitten puolestaan siviilipuolella vetää samaa kärriä... Tosin nykyään intti kouluttaa/koulututtaa tietääkseni myös ADR ajolupia väelleen, jolla sitten saakin jo sitten kuljettaa isompiä määriä. Täytyy muistaa, että vaikka kontti olisikin ADR-kelpoinen sitä koskevat ADR-määräykset ja se pitää kasittääkseni katsastaa aika-ajoin. Ja kuinka moni intissä muistaa nähneensä, että intin autoja katsastetaan "normikonttoorilla"? No se siitä

Noo.. kyllä niitä jonkin verran normikonttorillakin tuli kieltämättä käytettyä. Mitä tulee kuormatilan/ajoneuvon vaatimuksiin, niin normaalia kappaletavarakuormaa (esim. nämä ibc-pakkaukset) varten ei tarvita erillistä adr-katsastusta tai muuta tarkastusta. Tarkastukset liittymät mm. luokkiin EX II, EX III, FL, OX ja AT ja näiden lisäksi joihinkin kaasujen kuljettamiseen liittyviin ratkaisuihin, joista mulla ei ole mitään kokemusta :) Mainituista kaksi ensimmäistä on räjähdysaineiden kuljetukseen liittyvää ja kolme jälkimmäistä ovat säiliöihin.

Lainaa
Minkä pituinen letkun pitäs olla? 5 m riittävä?
miten pitkä maadoituskaapelin pitäsi olla?
Millainen PA-suodatin olisi hyvä?

Jos letkun metrihinta ei ole mikään ihan älytön niin kylläpä joku 8-10-metrinenkin voisi tulla vielä kyseeseen. Maadoituskaapelilla pituutta samaa luokkaa, 10 metriä riittänee. Pa-suodatin.. no, "mikä tahansa" tarkoitukseen soveltuva, esimerkkiä löytyy vaikka täältä: http://www.jkpajarinen.fi/index.php?node_id=8247

teemu

Olen muutaman säiliön varustellut, Jet-Tekno Oy Tampereelta, antaa myös apuja ilmailupuolelle.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Antsu - joulukuu 25, 2009, 11:07:33
Teimme omaa Cessna 172:sta varten alumiinista pyöreän 330 litran säiliön käsipumpulla ja huohotinventtiilillä letkuineen, suodattimineen ja pistooleineen. Nostimme säiliön käytettyyn peräkärryyn. Koko komeuden hinnaksi tuli n. 650,00€

Juurikin tämän takia kyselin tuossa näitä materiaalipaksuuksia, koska jotenkin tosiaan tuntuu, että raaka-aineen hinta on pieni aiemmin esitettyjen säiliöiden kohdalla ja näin ollen työn osuus ja/tai kate sitten vähän kovemmat. Tuo alkaa kuullostaa jo paljon järkevämmältä.

Olisiko mittoja, materiaaleja ja materiaalipaksuuksia?
- Pirkka -

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: pimattil - joulukuu 25, 2009, 13:59:31
Lainaus käyttäjältä: Antsu - joulukuu 25, 2009, 11:07:33
Teimme omaa Cessna 172:sta varten alumiinista pyöreän 330 litran säiliön käsipumpulla ja huohotinventtiilillä letkuineen, suodattimineen ja pistooleineen. Nostimme säiliön käytettyyn peräkärryyn. Koko komeuden hinnaksi tuli n. 650,00€
Juurikin tämän takia kyselin tuossa näitä materiaalipaksuuksia, koska jotenkin tosiaan tuntuu, että raaka-aineen hinta on pieni aiemmin esitettyjen säiliöiden kohdalla ja näin ollen työn osuus ja/tai kate sitten vähän kovemmat.

No raaka-aineen osuus on ehkäpä n. 180 kg rosteria ja lisäksi siihen kiinnitettävien osien materiaalit. On aivan selvää, että hyväksytyn palavan nesteen astian valmistamiselle hyväksyttämisineen tulee hintaa.


LainaaTuo alkaa kuullostaa jo paljon järkevämmältä.

Olisiko mittoja, materiaaleja ja materiaalipaksuuksia?

Mitä järkevän kuuloista on ratkaisussa, jonka käyttäminen on laitonta ainakin tieliikenteessä, jos tarkoitus on kuljettaa säiliötä tieliikenteessä?

Make

Säiliöiden valmistajia on varmaankin ympäri Suomea.Tässä eräs.Luulen että esim. tänne soittamalla voi saada jo aika paljon virallista tietoa ja ainakin tietoa osoitteista,määräyksien osoitteista ja muusta kun vain soittaa ja kysyy vaikaa heiltä ei olisikaan tilaamassa itse tuotetta.Itse olen täältä ostanut materiaalia.Ovat olleet oikein avuliaita vaikka ostokseni ei suuria ole olleetkaan.
http://www.lst-sailiot.fi/fi_content.html
make

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: Make - joulukuu 25, 2009, 18:17:17
Säiliöiden valmistajia on varmaankin ympäri Suomea.Tässä eräs.Luulen että esim. tänne soittamalla voi saada jo aika paljon virallista tietoa ja ainakin tietoa osoitteista,määräyksien osoitteista ja muusta kun vain soittaa ja kysyy vaikaa heiltä ei olisikaan tilaamassa itse tuotetta.Itse olen täältä ostanut materiaalia.Ovat olleet oikein avuliaita vaikka ostokseni ei suuria ole olleetkaan.
http://www.lst-sailiot.fi/fi_content.html
make

Tjoo, vaikuttaa vaan olevan pelkästään säiliöiden valmistamiseen erikoistunut yritys, mutta kun tarve ei ole säiliöille vaan pakkauksille.

Niitä määräyksiä nyt ei ole kuin muutama ja niistä oleellisimpaan on jo tässä keskustelussa viitattu. Sieltä selviää kaikki pakkausta ja sen hyväksyttämistä koskevat vaatimukset. Jos tekisi suuren sarjan "itse" (tilaamalla pelkän valmistustyön), niin itse hyväksyttämisessä jonkun hyväksytyn laitoksen kautta voisi olla järkeä, mutta..

lamsah

3.5.3     Kollien testaus
3.5.3.1    Kuljetusvalmiin kollin, jonka kiinteille aineille tarkoitetut sisäpakkaukset on täytetty vähintään 95 % enimmäistilavuudestaan tai nesteille tarkoitetut sisäpakkaukset on täytetty vähintään 98 % enimmäistilavuudestaan, on osoitettava dokumentoidusti kestävän sisäpakkauksen rikkoontumatta tai vuotamatta ja ilman merkittävää heikkenemistä seuraavat kokeet:

    * (a) Pudotus 1,8 metrin korkeudelta kovalle, joustamattomalle, tasaiselle ja vaakasuoralle alustalle:
          o (i) Jos koekappale on laatikonmuotoinen, se on pudotettava seuraavissa asennoissa:
                + - tasapudotus laatikon pohja edellä;
                + - tasapudotus laatikon yläpuoli edellä;
                + - tasapudotus laatikon pisin sivu edellä;
                + - tasapudotus laatikon lyhin sivu edellä;
                + - pudotus laatikon kulma edellä;
          o (ii) Jos koekappale on tynnyrinmuotoinen, se on pudotettava seuraavissa asennoissa:
                + - pudotus vinottain yläreuna edellä, painopiste suoraan iskukohdan yläpuolella;
                + - pudotus vinottain alareuna edellä;
                + - tasapudotus kyljelleen;
          o HUOM: Edellä mainitut pudotukset saa suorittaa eri kolleilla, kunhan ne ovat identtiset alkuperäisen kollin kanssa.
    * (b) Yläpinnan kuormitus 24 tunnin ajan voimalla, joka vastaa niiden identtisten kollien kokonaispainoa, jotka on pinottu 3 metrin korkeuteen (mukaan luettuna koekappale).

3.5.3.2    Pakkauksessa kuljetettavaksi tarkoitetut aineet saa korvata kokeessa muilla aineilla, jos se ei heikennä koetulosten luetettavuutta. Jos kiinteä aine korvataan toisella aineella, tällä korvaavalla aineella on oltava samat fysikaaliset ominaisuudet (massa, raekoko jne.) kuin kuljetettavaksi tarkoitetulla aineella. Jos nesteiden kuljetukseen tarkoitetun kollin pudotuskokeessa käytetään korvaavaa ainetta, sen suhteellisen tiheyden ja viskositeetin on oltava samat kuin kuljetettavaksi tarkoitetulla aineella.

En ihan heti lähtisi uskomaan kollin laillisuuttaa...kannataa kysyä vielä Liikenne ja viestintä ministeriöstä. Toinen juttu on se, että miten yhdistystä käsitellään? Rinnastetaanko se yritykseen vai yksityishenkilöön. Tällä asialla on suuri merkitys, sillä yrityksiä koskevat tiukemmat määräykset kuin yksityisen OMAAN käyttöön kuljettama bensiini... Kysymys ei ole kateudesta vaan siitä, saako kuljettaa vai ei....
T: Antti Kääriäinen

lamsah

Kannataa hiomioida myös yksityisen henkilän maksimimäärä kuljetusyksikköä kohti (60l)
Polttonesteiden kuljetus
1.1.3.3    Polttonesteiden kuljetukseen liittyvät vapautukset

Näitä säännöksiä ei sovelleta seuraaviin:

(a)    Kuljetusta suorittavan ajoneuvon tai sen minkä tahansa laitteen käyttämä polttoaine polttoainesäiliössä.

   Polttoainetta saa kuljettaa kiinteässä polttoainesäiliössä, joka on suorassa yhteydessä ajoneuvon moottoriin ja/tai apulaitteeseen, joka täyttää niitä koskevat säännökset, taikka irtonaisissa polttoaineastioissa (kuten kanistereissa). Kiinteiden polttoainesäiliöiden kokonaistilavuus saa olla enintään 1500 l kuljetusyksikköä kohti ja perävaunuun kiinnitetyn polttoainesäiliön kokonaistilavuus enintään 500 l. Irtonaisissa polttoaineastioissa saa kuljettaa enintään 60 l kuljetusyksikköä kohti. Nämä rajoitukset eivät koske pelastuspalveluajoneuvoja.

(b)    Kuljetettavana olevan ajoneuvon polttoaine polttoainesäiliössä tai muun kuljetettavana olevan kuljetusvälineen (esim. veneen) polttoaine polttoainesäiliössä, kun polttoaine on tarkoitettu käytettäväksi niiden käyttövoimana tai niiden minkä tahansa laitteiden käyttöön. Moottorin tai erikoislaitteen ja polttoainesäiliön välisten polttoaineventtiilien on oltava suljettuja kuljetuksen aikana paitsi, jos on välttämätöntä pitää laite toiminnassa. Ajoneuvot ja muut kuljetusvälineet on kuormattava ajoneuvoon pystyasentoon ja tuettava niin, että ne eivät pääse kaatumaan.
T: Antti Kääriäinen

lamsah

Pahoittelen noita kaljatyppejä... suora lainaus viranomaistekstistä.... jotkut merkit ilmeisesti antavat5 tuon symbolin.... :stupidme:
T: Antti Kääriäinen

t.a.t.u

#38
Lainaus käyttäjältä: Antsu - joulukuu 28, 2009, 10:24:19
Tankkimme alumiinin paksuus n. 3mm. Harmi kun tankki on nyt lumen ja pressun alla niin en saa kuvaa siitä. Mutta se on siis täysin laillinen kuljettaa peräkärryssä, kun tilavuus on alle sallitun 333 litraa. Asia tarkistettu turvatekniikan keskukselta. Ja erittäin järkevä ja laillinen ratkaisu, vaikka siellä taas joku kitisikin jotain muuta. On se ihmeellistä mitä kaikkea se tuo kateus teetättää!!!???

Varmasti on laillinen kuljettaa, mutta sen sisällä ei saa olla silloin bensiiniä.

Ehkä meistä kahdesta minä kuitenkin tunnen paremmin sen, mitä säädökset aiheesta vaativat. Syytä on huomioida myös nykyinen säädös, jota, kuten keskustelussa kävi ilmi, muutettiin (tai teknisesti: vanha säädös kumottiin uudella) tänä vuonna. Se yksiselitteisesti kieltää moisen ratkaisun myös yksityiskäytössä, siirtymäaikakin on jo päättynyt. Oikeustoimikelpoisen yhdistyksen käytössä se ei ole ollut kurantti ratkaisu aiemminkaan.

No, ei tämä mitenkään ainutlaatuinen tapaus ole. Käsitykseni mukaan esimerikiksi eräs helikopterialan yritys on tankannut malmilla suoraa säiliöautosta useamman kerran melkoisia 100LL-polttoainemääriä henkilöauton perävaunuun, yli 333 litran eriä, eikä ajoneuvossa ole ollut minkäänlaisia merkintöjä. Tuskin on pakkaukset, varusteet tai henkilökunnan ajoluvatkaan sen paremmalla tolalla. Ymmärtääkseni polttoainetta myyvä yritys ei saisi edes luovuttaa polttoainetta tuonne, jos tietää, että määräyksiä tullaan rikkomaan...

Lainaus käyttäjältä: lamsah - joulukuu 28, 2009, 18:47:03
En ihan heti lähtisi uskomaan kollin laillisuuttaa...kannataa kysyä vielä Liikenne ja viestintä ministeriöstä. Toinen juttu on se, että miten yhdistystä käsitellään? Rinnastetaanko se yritykseen vai yksityishenkilöön. Tällä asialla on suuri merkitys, sillä yrityksiä koskevat tiukemmat määräykset kuin yksityisen OMAAN käyttöön kuljettama bensiini... Kysymys ei ole kateudesta vaan siitä, saako kuljettaa vai ei....

Jos polttoaineen maksaa jossain vaiheessa rekisteröity yhdistys tai joku muu toimija, on varsin selvää, että kyse ei ole yksityiskäytöstä. Tottakai tapauksessa pitää huomioida tilapäisyys, kyllä naapurin ruohonleikkuriin saa käydä hakemassa viisi litraa polttoainetta jos sen pärinää haluaa välttämättä kuunnella. Tällöinkin on syytä käyttää hyväksyttyä astiaa.

Lainaus käyttäjältä: lamsah - joulukuu 28, 2009, 18:52:24
Pahoittelen noita kaljatyppejä... suora lainaus viranomaistekstistä.... jotkut merkit ilmeisesti antavat5 tuon symbolin.... :stupidme:

Tekstikentän alta voi raksittaa tuon "älä käytä kuvallisia hymiöitä"

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: lamsah - joulukuu 28, 2009, 18:47:03
3.5.3     Kollien testaus
3.5.3.1    Kuljetusvalmiin kollin, jonka kiinteille aineille tarkoitetut sisäpakkaukset on täytetty vähintään 95 % enimmäistilavuudestaan tai nesteille tarkoitetut sisäpakkaukset on täytetty vähintään 98 % enimmäistilavuudestaan, on osoitettava dokumentoidusti kestävän sisäpakkauksen rikkoontumatta tai vuotamatta ja ilman merkittävää heikkenemistä seuraavat kokeet:

   * (a) Pudotus 1,8 metrin korkeudelta kovalle, joustamattomalle, tasaiselle ja vaakasuoralle alustalle:
         o (i) Jos koekappale on laatikonmuotoinen, se on pudotettava seuraavissa asennoissa:
               + - tasapudotus laatikon pohja edellä;
               + - tasapudotus laatikon yläpuoli edellä;
               + - tasapudotus laatikon pisin sivu edellä;
               + - tasapudotus laatikon lyhin sivu edellä;
               + - pudotus laatikon kulma edellä;
         o (ii) Jos koekappale on tynnyrinmuotoinen, se on pudotettava seuraavissa asennoissa:
               + - pudotus vinottain yläreuna edellä, painopiste suoraan iskukohdan yläpuolella;
               + - pudotus vinottain alareuna edellä;
               + - tasapudotus kyljelleen;
         o HUOM: Edellä mainitut pudotukset saa suorittaa eri kolleilla, kunhan ne ovat identtiset alkuperäisen kollin kanssa.
   * (b) Yläpinnan kuormitus 24 tunnin ajan voimalla, joka vastaa niiden identtisten kollien kokonaispainoa, jotka on pinottu 3 metrin korkeuteen (mukaan luettuna koekappale).

Tätäpä minä vähän jo tarkoitin, kun sanoin, että tuosta [asetuksesta] ei oikein saa tietoa irti ilman syventymistä. Lainaamasi kohta on nimittäin väärä, eikä liity millään tavalla tähän tapaukseen. Luvun otsikko on "poikkeusmäärät pakatuille vaarallisille aineille".... Sillä voisi olla merkitystä, jos puhuttaisiin korkeintaan 30 millilitran polttoainepakkausten tai niistä koostuvien max. 500 millilitran ulkopakkausten kuljettamisesta.

Oikea asia löytyy liitteen A osasta 6. Kannattanee aloittaa luvusta 6.1... Nopeasti katsomalla: yleisesti pakkauksille 6.1.5.3.1 taulukon kohta (b) ja 6.1.5.3.5 taulukosta pakkausryhmä II, 1,2 metriä. Kuitenkin, jos/kun kyseessä on IBC-pakkaus, noudatetaan luvun 6.5 vaatimuksia, löytyvät PDF:n sivulta 1457. En lukitse vastausta, tämä oli vain nopea vilkaisu. En mitenkään merkittävästi ole ollut tekemisissä pakkausten hyväksyttämisien kanssa.

lamsah

Zori, voip olla kyl... isekkin vain katsoin VAK hausta nopeasti kuljetusastioiden hyväksymistä koskevia määräyksiä ja tuo osui ekana silmään. Joka tapauksessa kollien hyväksymiseen on erikoistunut ainakin ministeriön mukaan VAK-testauslaitos(muistaakseni, en kirjoittanut ylös), enkä ole asiaan enempää perehtynyt...varmaan jotain yrityksiäkin on olemassa, mutta eipä tuolla väliä ole, kun en ole astioita hyväksyttämässä.

Todellakin astian voisi valmistuttaa esim virossa ja hyväksyttää täällä, mutta epäilen, olisiko tuosta bisnekseksi, edes sen verran, että maksaisi vaivan...toki jos joku asiaan vihkiytyy ja tarjoaa samaa tuotetta edullisemmin kuin mitä nyt esitetty niin olen enemmän kuin kiinnostunut.

Nyt sitten back to bisnes, eli jos nyt joku muu kuin minä on kiinnostunut ostamaan tuollaisen ilmoittakaa tällä foorumilla, minulle yksityisviestinä/soittakaa 044-2521012/Antti. Tilaan ainakin tuon tuotteen itselleni heti kun se vain on saatavilla, eli mahdollisesti helmi - huhtikuussa ja tilauksesta toimitusaika oli muistaakseni ~ 1 kk. Olen ottanut myös yhteen toiseen valmistajaan yhteyttä (oli tällä palstalla) ja kysynyt, voivatko he tarjota samanmoista astiaa. Tarvis löytää vielä kolmas yritys, joka valmistaisi kontteja (EU-raha juttu...pitää olla 3:sta paikasta tarjous  :) ) eli jos joku tietää alan yrityksiä viisaatkaa minulle niin pyydän tarjouksia ja kerron ne tällä palstalla... hyötyy sitten kaikki.

PS. toimitin tällä foorumilla tulleita kommentteja ja parannusehdotuksia valmistajalle, joka toivon mukaan muuttaa kollia topivotunlaiseksi (enkä epäile, etteikö niin tekisi). No, vasta he nyt ovat palanneet lomilta eli jäämme odottelemaan... Hyvää uutta vuotta 2010
T: Antti Kääriäinen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod