Ultralentokoneiden huolto 28.9.2010 jälkeen

Aloittaja skuosman, joulukuu 14, 2009, 22:07:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

skuosman

Onko kaikki kouluttavat kerhot lukeneet TRG M1-7 kohdan 17.5? Lyhyesti tarkoittaa, että myös koulutustoiminnassa olevan ultran huoltajan on oltava ns. Miukun listalla eli harrastehuoltajien listalla. Toki 66-mekaanikon lupakirjakin riittää jos siinä on tieto ja taito tehdä ultrahuoltoja. Nyt vielä saa tehdä vaikka ukko-mustilainen (tarkoitan siis tällä vertauksella leikkimielistä vertausta että kuka tahansa- riippumatta ihonväristä tai etnisestä taustasta. Minun nuoruudessani tämä sanonta oli ihan yhtä normaalia kuin ne....i. Itse en ole missään tapauksessa rasisti).

Opisto tulee järjestämään 2010 ultrahuoltokursseja. Kannattaa kerhoissa kuitenkin tiedostaa ko. tilanne.

saku
www.suio.fi

Markku Hiedanpää

Tarkasti ottaen asianomaisessa siirtymäsäännöksen kohdassa sanotaan:

17.5
Jos koulutukseen käyttävällä ilma-aluksella on ilmailuviranomaisen myöntämä ICAO-lentokelpoisuustodistus, rajoitettu lentokelpoisuustodistus tai lupa ilmailuun on sen huoltotoiminnassa ja lentokelpoisuuden valvonnassa 28.9.2010 jälkeen huoltajalla oltava asianomaisen ilma-alusryhmän huoltomekaanikon lupakirja (OSA-66) tai ilmailuviranomaisen kansallinen hyväksyntä.

Ilmailuviranomaisen kansallinen hyväksyntä eli huoltajalistaus: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Toimiluvat_ja_valtuudet/Harrastehuoltajat_8-10-2009.pdf
Seuraava päivitys tulee tammikuussa.

Jouni Laukkanen

Suosittelen, että kerhoissa ja koneporukoissa viimeistään nyt ne henkilöt jotka eivät ole iskeneet käsiänsä moottoriöljyyn tekevät sen tulevan talvikauden aikana. Varsinkin ne henkilöt, jotka uskovat tulevaisuudessa tekevänsä UL-koneiden huoltoja (varsinkin peruskoulutuksessa käytettäville) on viimeistään nyt syytä tehdä vuositarkastus niin, että sen huoltotodisteessa (AIR M1-5, kohta 6.2) mukaisen lentokelpoisuuskannanoton alle tulee oma kuittaus ja lupakirjan numero.

Sen jälkeen täytetään http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/Experimental/Harraste_huoltajatiedot.pdf lomake ja lähetetään se Ilmailuhallintoon.

Sakulle kysymys, että millainen tulee olemaan puheena olevien kurssien syllabus?

Miukulle: Hyväksyykö IH/TraFi vielä EASA-purjekoneiden vuositarkastuksien suorituksia harrastehuoltajien listalle?

Markku Hiedanpää

#3
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - joulukuu 15, 2009, 00:04:13
Suosittelen, että kerhoissa ja koneporukoissa viimeistään nyt ne henkilöt jotka eivät ole iskeneet käsiänsä moottoriöljyyn tekevät sen tulevan talvikauden aikana. Nimenomaan ne henkilöt, jotka uskovat tulevaisuudessa tekevänsä UL-koneiden huoltoja (varsinkin peruskoulutuksessa käytettäville) on syytä tehdä viimeistään nyt vuositarkastus niin, että sen huoltotodisteessa (MIR M1-5, kohta 6.2) mukaisen lentokelpoisuuskannanoton alle tulee oma kuittaus ja lupakirjan numero.

Sen jälkeen täytetään http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/Experimental/Harraste_huoltajatiedot.pdf lomake ja lähetetään se Ilmailuhallintoon.

Sakulle kysymys, että millainen tulee olemaan puheena olevien kurssien syllabus?

Miukulle: Hyväksyykö IH/TraFi vielä purjekoneiden vuositarkastuksien suorituksia harrastehuoltajien listalle?

- Hyväksyy EASA:n ELA1 ilma-alusten osalta siihen saakka kun Part 66-L huoltomekaanikon lupakirjavaatimukset tulevat voimaan, arvio kevät 2010.
- Liite II ilma-alusten (ultrien yms.) osalta siihen saakka kun kansalliset huoltajamääräykset on saatettu ajan tasalle ja ne ovat tulleet voimaan (arvio Part 66-L huoltomekaanikon lupakirjavaatimusten voimaantulo + siirtymäaika).

masal

Moikka,

itse olen lukenut tätä TRG M1-7 kohtaa,

6.3 Koulutuksessa käytettävän ilma-aluksen huoltajalla on oltava asianomaisen
ilma-alusryhmän huoltomekaanikon lupakirja (OSA-66) tai ilmailuviranomaisen
kansallinen hyväksyntä


siten että ultrien kohdalla tämä tarkoittaa että ilmailuviranomaisen kansallinen hyväksyntä on omistaja- käyttäjä-
tai haltija huoltaminen kuten määräyksessä  AIR M5-10 määrätään:

Määräaikaishuollot, vuositarkastukset ja pienet korjaukset saa tehdä huoltomekaanikon lupakirjan haltija, UL-lentokoneen omistaja, haltija tai käyttäjä.


Mistä tulee tulkinta että nuo Ultra-koulukoneen huollot saa tehdä vain Miukun listan henkilö tuo päivämäärän jälkeen?  Tuo kansallinen hyväksyntä ei voi tarkoittaa että on oltava kansallinen mekaanikon hyväksyntä, eihän siinä niin lue... Ainoastaan kansallinen hyväksyntä. Eli tulkintakysymys?? Sellaista määräystekstiä ei mielestäni (ainakaan vielä) ultrille ole missä vaadittaisiin koulukoneen huoltoon Miukun listalla oloa tai muutakaan kansallista huoltajan lupakirjaa tuon päivämäärän jälkeen? Nykyinen kansallinen hyväksytty menetelmä on määräysten mukaan omistaja/käyttäjä/haltija huoltaa.

Mutta kaikesta huolimatta kannattaa menetellä kuten Jouni tuossa ylempänä kertoi, eli hankkiutua tuolle listalle ihan varmuuden tai mahdollisesti muuttuvien määräysten vuoksi.
Markku Salminen

skuosman

Nyt puhutaankin koulutustoiminnassa olevasta ultrasta ja TRG M1-7 kohdasta 17.5.

Jounille vastauksena agendasta malliohjelma Malmilta:
Ultrakevytlentokoneen huoltokurssin ohjelma Malmi 17. – 18.10.2009   

Lauantai klo 10.00 – 19.00

10.00 – 10.30   Kurssin avaus Kevytilmailu ry:n tiloissa
      - oppilaiden odotukset ja toiveet kurssin suhteen
      - opettajan odotukset kurssilaisille
10.30 – 13.00    Huollon esivalmistelut Ikarus C 42 A OH-U397
      - selvitetään koneen tilanne papereiden ja koneen fyysisen kunnon         perusteella
      - listataan tiedossa olevat viat
      - selvitetään konetta/laitteita koskevat huoltovaatimukset ASB, SB, LKM,         AIR M5-10 ym.
      - selvitetään konetta koskevat jaksot ja kalenteriajat
      - kasataan "huoltopaketti"
13.00 – 13.45   Ruokailu
13.45 – 19.00   Koneen huoltoa
      - moottorin huolto Rotax LMM mukaan (912 UL s/n: 4404815)
      - rungon huolto valmistajan ohjeen mukaan
      - potkurin huolto valmistajan ohjeen mukaan
      - koekäytöt ja tarpeelliset säädöt/mittaukset

Sunnuntai klo 9.00 – 16.00

9.00 – 12.00      Koneen huolto jatkuu
      Ohjekirjallisuuden käyttö
      - huollon edetessä harjoitellaan paperikirjojen ja netin käyttöä
12.00 – 12.45   Ruokailu
12.45 – 14.00   Koneen huolto, koekäyttö
14.00 – 15.00   Huollon paperityöt (AIR M1-9 ja AIR M5-10)
      - kuittaukset matkapäiväkirjaan
      - kuittaukset moottorikirjaan
      - kuittaukset laitekortteihin
      - ns. pakolliset kuittaukset
      - asiapapereiden säilytys/arkistointi
15.00 – 16.00   Kurssin palautekeskustelu ja päättäminen
      - avoimet kysymykset
      - päästiinkö tavoitteisiin?

Saku
www.suio.fi

masal

Lainaus käyttäjältä: Sakari Kuosmanen - joulukuu 15, 2009, 13:41:15
Nyt puhutaankin koulutustoiminnassa olevasta ultrasta ja TRG M1-7 kohdasta 17.5.


Niin puhutaankin, mitä sitten? Tuo siirtymäaikapykälä kertoo millon tätä aletaan soveltaa, mutta missään määräyksessä ei sanota että koulutuskäytössä olevan ultran huoltajan tätyy olla Miukun listalla (tai 66 mekaanikko) tuon siirtymä ajan jälkeen tai ylipäätään minkään sortin mekaanikko tai kurssin käynyt. Pelkkä omistaja, käyttäjä tai haltija on kansallisesti hyväksytty ultran huoltajaksi määräyksellä AIR M5-10. Onko jollain esittää jotain muuta hyväksyttyä (määräystä tai sovellusojetta) tuosta tulevasta ajasta?? Sellaista ei käsittääkseni ole. Ei ole myöskään määritelty mikä on ultra-ilmaalusmekaanikon vaatimus ja onko sellaista ylipäätään koskaan tulossa.
Markku Salminen

Markku Hiedanpää

Huoltajavaatimukset: EASA-hyväksyttyjen purje- ja moottoripurjelentokoneiden sekä kuumailmapallojen huollossa on noudatettava EASAn asettamia Part-M vaatimuksia 28.9.2009 alkaen. Tämän jälkeen purje- ja moottoripurjelentokoneiden sekä kuumailmapallojen lentäjä-/omistajahuoltoja laajempia määräaikaishuoltoja saavat tehdä vain Part-66 mukaisesti hyväksytyt huoltohenkilöt. Kun kyseessä on suurempi huolto tai vauriokorjaus, joihin on aiemmin vaadittu erillislupa, on huoltohenkilöiden oikeuksien varmistamiseksi otettava yhteyttä Ilmailuhallintoon ([email protected]). Hyväksytyksi huoltohenkilöksi katsotaan toistaiseksi myös kansallisten ilmailumääräysten vaatimukset täyttävät henkilöt.

Huoltajatiedot ja -lista: Ilmailuhallinnon ylläpitämään harrasteilmailun huoltajatietoihin on merkittynä 1126 henkilöä, joista 790 on lisätty tietoihin henkilön täyttämän "Harrasteilmailun huoltajatietojen kerääminen" lomakkeen  (LU3526) perusteella.

Mikäli henkilön kohdalla ei ole merkintää "vuositarkastusoikeus", ei Ilmailuhallinto ole saanut kopiota ao. henkilön tekemästä ja lentokelpoisuuskuitatusta vuositarkastuksesta. Kopiota vuositarkastuksen lentokelpoisuuskuittauksesta ei kuitenkaan vaadita ilma-aluskatsastajalta, erityistarkastajalta, punnitsijalta, korjausorganisaation työnjohtajalta tai tarkastajalta eikä rakennusorganisaation rakentajalta tai valvojalta. Toimitetut koulutustiedot kirjataan huoltajatietoihin, mutta niitä ei julkaista.

Mikäli nimeä ei löydy listalta ja ilmoitus on toimitettu IH:lle, nimeä ei todennäköisesti ole haluttu julkaistavan. Jos listattujen henkilöiden tiedoissa on virheitä, pyydetään niistä ilmoittamaan: [email protected]

Muuta: EASA on valmistelemassa Part-66 lupakirjavaatimuksia purje- ja moottoripurjelentokone- sekä kuumailmapallomekaanikolle. Harrasteilmailun huoltajien vaatimuksissa voidaan noudattaa kansallisia ilmailumääräyksiä aina siihen asti, kunnes lupakirjavaatimukset tulevat siirtymäajan jälkeen voimaan.

Kansalliset ilmailumääräykset eivät ole edellyttäneen erillistä huoltajan hyväksymistä edellä mainittujen ilma-alusten määräaikaishuoltotoimintaan. Huoltajatiedot kerätään ennen Part-66 vaatimusten voimaantuloa, jotta huoltotoimintaa voidaan jatkaa EASAn asettamien vaatimusten mukaisena. Ilmailuhallinto kirjaa henkilöiden huolto-oikeudet saatujen tietojen perusteella, ja kerättyjä tietoja voidaan käyttää hyväksi harrastehuoltajan lupakirjan haun yhteydessä.

Tarkkaan ottaen "masal" on ultrien osalta aivan oikeassa.
Kansallista yleistä huoltotoimintamääräystä AIR M1-5 sekä myös AIR M5-3 ja AIR M5-10 huoltajaoikeuksia ollaan harkitsemassa muuttaa siihen suuntaan että kaikkeen muuhun huoltamiseen paitsi omistaja/lentäjähuoltoihin tarvitaan huoltomekaanikon lupakirja (Part 66 tai kansallinen), ilma-aluksen rakentajana oleminen tai huoltajakoulutus (koulutustodistus). Huoltoja saisi tällöin tehdä saadun koulutuksen ja kokemuksen antamissa rajoissa. Se että on kerätty myös ultrahuoltajia harrastehuoltajalistalle on varautumista mahdollisesti tuleviin muutoksiin ja tehdä se tässä samassa yhteydessä, ettei sitten tarvitse lähteä keräämään erikseen "ultrahuoltajalistausta".  :thumbsup:

masal

Markku Salminen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod