Kirjoittaja Aihe: Rotorway Exec experimental helikoptereista, yleistä ja muuta.  (Luettu 43881 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 153
  • Oikea nimi: veikko kastila
Tuossa keväällä oli kovaakin spekulointia aiheesta ultrakevyet helikopterit. Siellä mm, eräs 4000h lentotunnin ammattikopterikuski nimim. A.Sevli oli sitä mieltä että tollaset Mini 500 tai Execin paskat kiinnostaa.  Olen hieman eri mieltä. Ilmailufoorumin osiossa huolto- ja vikafoorumi löytyy osio; Rotorway International Exec 162F jossa on vain kolme kirjoitelmaa; ohjetta, Execin voimansiirto ja nokka-akselin hammasrattaat. Osiota on luettu about 2000 kerta joten kiinnostusta taitaa olla melko laajalti. Siittä sain aasinsiltana ajatuksen alkaa kääntämään Execin historiikkia ja jotain muutakin kopteriin liittyvää näille sivuille.  Simo Piirainen sai aikaan hyvää ja laajaa keskustelua ultrakevyistä koptereista, kiinnostusta  vippureihin siis on. Nimim. JPK 1990 toteaa että olis hyvä hankkia joku alan kopteriopus.   Sellaisen kirjoitti vuonna 2000 Jukka Raunio. Kirja on ulkoasultaan vaatimaton mutta sisältö on kansantajuinen, hyvät selkeät kuvat.  Kirjaa ei kaupoista saa mutta juttelin Jukan kanssa tänään ja häneltä niitä vielä löytyy. Kirjan voit tilata S-postilla osoitteesta: [email protected] hintaan 20€ + postituskulut. Kirja on todella hyvä rautaisannos suomenkielellä vippureista. Olen nähnyt Execin originelleja ohjeita jotka valantehnyt kielenkääntäjä on suomentanut. En käännä heidän tyylillään esim. this air-ship=tämä ilmalaiva tai vain this ship tämä alus kun puhutaan ja liikutaan heko asiassa. Käytänkin mieluummin sanoja heko, kopteri tai vippuri.  Miksi minä näitä kirjoittelen, ostin oman Execin -83, tunnen joka ainoan suomalaisen Execin historia, olen ollut Execin tehtaalla Arizonassa, suorittanut tehtaan riggeerauskurssit ja lentänyt tehtaan molemmat lentokurssit Phase I ja II. Muuten olen tänä päivänä kyllä enemmän kiinnostunut Ukrainalaisesta vippurista, Guugleta: www.aerocopter.com.ua niin näet ja ymmärrät miksi. T:Veka

Poissa FlyHigh

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Rotorway Exec experimental helikoptereista, yleistä ja muuta.
« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2009, 12:53:16 »
Kiva juttu, että jaksat tehdä tällaisen kopterijutun!
Minua kiinnostaa myös kovasti jonkinmoisen kopteriviritelmän teko, vaikka se saattanee olla joskus jopa vaarallista! Ehkäpä se siksi kiinnostaakin??

Mielenkiintoinen lennin on tuo Ukrainan miesten peli. Ei vain sattunut hintalappua silmiin...
Källi oli tuo maksuohjelma, jos päättää hankkia moisen kapistuksen! Siihen jos vielä turbiinin Solarilta tempaisisi, niin olisipa härveli!
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Poissa HarriL

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Rotorway Exec experimental helikoptereista, yleistä ja muuta.
« Vastaus #2 : Joulukuu 14, 2009, 09:38:53 »
Mitäs mieltä kopterikuski on tällaisesta CH7 Kompressista? Siinä olisi vanha tuttu Rotax turbolla ja sopivat tilat kuten oheisen linkin takana oleva kuva osoittaa. Skysupermarketista noita saisi vähän käytettynä uuden ultran hinnalla. Sitten kun voitan lotossa niin meille tulee tuollainen.

http://www.airplane-pictures.net/image25737.html


Nimim. vielä toistaiseksi C42-pilotti

Poissa HarriL

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Rotorway Exec experimental helikoptereista, yleistä ja muuta.
« Vastaus #3 : Joulukuu 16, 2009, 12:52:08 »
Joo, tossa kuvassa tosiaan ei ole kaikkia turvallisuusmääräyksiä noudatettu kun varmaan vyöt olisivat peittäneet liikaa ja käsittääkseni tuossa kopterissa matkustajan kuuluisi istua takapenkillä. Kompress on kuitenkin tehty  2-paikkaiseksi tandem "ultra"-kopteriksi. Se selviää italialaisen valmistajan eli Heli-sportin sivuilta. Tuo Tsekkiläinen Mamba air on vaan paikallinen maahantuoja/jälleenmyyjä, joka yrittää pönkittää myyntiä noilla babe-kuvilla. Kokonaispaino on 450kg (lakisääteinen 450, rakenteellinen 480kg) ja tyhjäpaino 275 eli samaa luokkaa kuin Ikaruksessani. Käytännössä laite on siis painojen puolesta 1½-paikkainen ihan niin kuin suurin osa ultristakin. Samalla lailla joutuisi tuon Kompressin kanssa tekemään kuin nytkin, eli toteamaan kaikki yli 80-kiloiset kyytiinpyrkijät ylipainoisiksi. Tai siis valitella että jos itse olisin vähän laihempi niin sitten voisin ottaa kyytiin. Onhan se kyllä tosiasia, että Exec näyttää paljon 2-paikkaisemmalta kuin CH7, mutta kun lentelee omalta takapihaltaan niin suurin osa lennoista tapahtuu kuitenkin yksin, oli sitä kuinka ekstrovertti tahansa. 83 tonnia plus verot - eihän sen lottovoiton tarttis ees olla kovin suuri.. Pahvi sitten kyllä toisi tietysti lisäkustannuksia.

http://www.ch-7helicopter.com/eng/home.htm

t.Harri



« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2009, 13:19:11 kirjoittanut HarriL »

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 498
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Rotorway Exec experimental helikoptereista, yleistä ja muuta.
« Vastaus #4 : Lokakuu 11, 2014, 10:56:01 »
Uskon että helikopteri Diesel moottorilla olisi minulle hyvinkin turvallinen.Ensimmäiset kymmenen vuotta
leijuntaharjoituksia alle kolmen metrin korkeuden,sitten voisikin vaihtaa bensakoneeksi,krematorio
on jo lähellä muutenkin,vaippavaihe seniorilla on ikävää kaikille.
Tietysti lööpit "taas yksi itsetehty".
Martti

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 153
  • Oikea nimi: veikko kastila
Vs: Rotorway Exec experimental helikoptereista, yleistä ja muuta.
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2015, 20:57:00 »
Rotorway:n tehdas oli viime vuonna pitkään kiinni.  Kiinassa oli Exec harrastaja, maahantuoja joka sitten osti koko tehtaan.  Tehtaan päätuote on Talon 600 joita suomessa ei vielä ole yhtään ja saas nähdä tuleeko koska uutta mallia on jo tyrkyllä: RW 7 merkkisenä.
RotorWay is proud to introduce the RW7 at this year’s Airventure in Oshkosh WI. The RW7 is a result of over 48 years of helicopter design and manufacturing and a commitment to providing quality well designed helicopters.
The RW7 is proof of our commitment with more power, more range, more payload and more cabin room than ever before. The RW7 uses the proven and reliable RotorWay rotor system paired with the proven Lycoming IO-320. The combination of these two systems gives the RW7 capabilities unmatched in the kit market. The RW7 was designed to be easier to build, easier to maintain and is up to the task of any light helicopter operation.
The price of the RW7 is also proof of our commitment of making helicopter ownership a reality. The introductory price of the RW7 is $117,790.00 and as always RotorWay includes everything needed to get in the air from engine and rotor system to instrumentation to leather seats. It’s all there!

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 153
  • Oikea nimi: veikko kastila
Vs: Rotorway Exec experimental helikoptereista, yleistä ja muuta.
« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2016, 13:25:19 »
Kiva mopo!

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 153
  • Oikea nimi: veikko kastila
Vs: Rotorway Exec experimental helikoptereista, yleistä ja muuta.
« Vastaus #7 : Elokuu 23, 2016, 11:36:05 »
Pieni updeittaus!

 

Powered by EzPortal