Nopeita ultria

Aloittaja Karoliina, marraskuu 28, 2004, 20:36:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Olen katsellut mitkä ovat nopeimpia ultria ja olen löytänyt mm. seuraavia
(olisivat aika hienoja koneita):

Dynaero MCR ULC



http://www.dynaero.com

- Hyvää: Kevyt ja hyvä aerodynaaminen suunnittelu
- Saa fast build kittinä, n. 33000 puntaa
- Vd 330 km/h
- Vne näköjään vaihtelee maan mukaan, UK-version Vne
on pienempi kuin Vd..., ilmeisesti UK-ultralle on nopeusrajoitus
ja Vne pitää asettaa alemmaksi keinotekoisesti, etenkin
kun jo 100 hp Rotaxilla 75 % cruise speed on 293 km/h FL80:llä
ja 271 km/h matalalla.
- Painaa 250 kg Rotax 912S (100 hp) versiolla



Impulse 100



http://www.impulse-aircraft.de

- Hyvää: Kulkee lujaa etenkin Jabiru 3300 moottorilla,
- Huonoa: mutta painon kanssa on vähän tiukkaa
kun paino on Saksan rajaan 472.5 kg optimoitu.
- Huippunopeus 265 km/h 100% teholla
- VNe 330 km/h


Ja sitten tietysti TL-2000 Sting kulkee 100 hp moottorilla melko kovaa,
mutta ei pärjää ihan Dynaerolle kuitenkaan.


Karoliina

Jeps, eilen tuntui siltä että Eurostar kulkee hitaasti...
Karin Starilla lentämisen jälkeen Eurostar tuntui hieman
siltä että siinä on aerodynaamista dragia aika paljon,
loivassa syöksyssä Eurostar ei juuri paljon yli 200 kulje,
missä taas OH-U470 liukui 250 km/h tosi tasaisen oloisesti.
Lienee Starissa laminaarisempi siipiprofiili kuin Eurostarissa.
Onhan Starissa korkeampi vnekin, 275.
Star tuntuu ilmassa kuin hyvin voidellulta kilpasukselta
missä Eurostar tuntuu enemmän naarmuisen pohjan omaavalta
sukselta pehmeässä pakkaslumessa joka jarruttaa hiukan
ladun pinnalla. No on se Eurostarkin ihan hyvä ja kyllä mieluummin
sillä lennän kuin Ikaruksella jos vaan mahdollista. Mutta voisi olettaa
että yllämainitut luistavat vieläkin liukkaammin ilmassa kuin Star.
Tuntuu mukavalta kun kone kulkee eteenpäin vaivattoman oloisesti
ja sitä ei tarvitse kiskoa väkisin alaspäin, menee itsestään, jos
nokka osoittaa alaviistoon. Ja jos nokka osoittaa eteenpäin,
kone liitää pitkään (hyvä liitoluku).

Matti Rissanen

#2
Kunhan on hyvä käsitellä, ja että on sitä fiiuistä. Ei siis muovikonetta...
Muuten ei niin väliä.

Kunhan saisi rahaa: http://www.ultraleichtfliegenlernen.de/htm...hl/sunwheel.htm taikka http://www.ultimer.de/sunwheel.htm

Tai rahaa ja aikaa: http://www.ultimer.de/kiebitz.htm

Tai rahaa ja tuuria: http://www.ultimer.de/sunrise.htm (maailmassa näitä ei ole hirveästi, valmistus loppunut joskus 1990)

Tai rahaa ja taitoa: http://www.ultimer.de/ulf2.htm

Tai rahaa ja tyylikkyyttä: http://www.ultimer.de/motte.htm

Vähän liian hifiä: http://www.fk-leichtflugzeuge.de/html/fk_12_comet.html

Jos ei mitään näistä, niin sitten käy vaikka näinkin: http://www.ultimer.de/uli.htm

Karoliina

#3
Näyttäisi siltä että olet tykästynyt kaksitasoihin, taitolentokoneisiin?
Eli kun minä haluan että lentää suoraan eteenpäin lujaa, haluat pikemminkin että
lentää mutkia lujaa?

Itse taas olen tykästynyt niinpäin että kunhan on muovikone, tänne
heti vaan, mieluiten eilen :). Minun mielestä muovikoneet on hienoja, ainakin
TL-Ultralightin Star lentämisessä on tosi hyvää fiilistä, kone tuntuu ohjaimiltaan
parhaalta mitä olen kokeillut. Jämäkkä fiilis sauvassa, kulkee suoraan vakaasti
vaikka irrottaisi sauvasta ja liukuu tosi hienosti. Fiilis on Starilla ainakin huippuhyvä,
itse ainakin annan paljon arvoa tuolle hyvälle ohjattavuudelle, vakaudelle, loistavalle
ergonomialle (kaasun ja trimmin sijoittelu, koko jne., sopii käteen täydellisesti). Kone
menee tasaisesti suorasti ja pehmeästi eteenpäin eikä vääntelehdi turhia mutkia.
Eurostar ja Ikarus käyttäytyvät tässäkin mielessä Staria selvästi huonommin vielä
ottaen huomioon että näissä kahdessa jälkeen mainitussa on huonommat ohjainpinnat
suhteessa kun Stariin vertaa ja kone ei käänny ihan miten haluaa sen kääntyvän
ihan noin vain. Itse asiassa, jos sekä Eurostar että Star olisivat aerobatic-koneita,
nykyisillä ohjainpinnoilla, Starilla ehkä pystyisi tekemään vaakakierteen poislukien
laippojen vain toisin päin lukittumisen ongelma missä Eurostarin kääntäminen
ylösalaisin lienisi paljon vaikeampaa, jotenkin vaan respondaa selvästi heikommin missä
Star tekee just niinkuin sauvasta kääntää. No kummallakin koneella lennetään vaan oikein päin
koska eivät ole aerobatic-luokitettuja koneita. Mutta minun fiilis muovikoneista on
tähän mennessä ollut erittäin positiivinen, Star lentää kuin unelma. Muovikoneen säilytyksessä on tosin enemmän
vaivaa, ei voi pitää lumessa ulkona säilytyksessä ilman suojausta tai
pinta kärsii, huonoimmalla onnella halkeaa kun vettä menee rakoon,
jäätyy ja niin edelleen.

Jos haluaisin aerobatics-koneen, haluaisin varmaan hiilikuituisen
täyslaminaarisen Infinityn (sitten kun
sen joskus saa jos saa kittinä). Siinä olisi miltei suihkuhävittäjäperformanssia
potkurilla (saisi siihen suihkumoottorinkin jos sellaiseen olisi varaa ja sellaiseen
saisi rakennusluvan ja olisi kelpuutukset jotka suihkukoneen lentämiseen tarvitaan (itse asiassa
en ole edes selvillä mitä siihen tarvitaan - mikähän kelppari, lupa tms. pitää olla PPL:n lisäksi
jotta voi lentää suihkuexperimentaalilla joka kulkee max 740 km/h?),
ja muista canardeista poiketen, ylösalaisin saa ja voi lentää ja
asennoilla ei ole muutenkaan canardeille tyypillisiä rajoituksia ja 740 km/h
Vnekään ei tule esteeksi. Mutta Infinity ei ole minulle realistinen tällä hetkellä
tietenkään kahdestakaan syystä a) koska sitä ei vielä saa, prototyyppi #2 ei
vielä edes lennä ja B) koska minulla ei vielä ole myöskään PPL:ää joka
sen lentämiseen vaaditaan (edes potkuriversion lentämiseen siis) ja
c) koska minulla ei ole riittävän hyviä tiloja
joissa rakentaa (vielä) ja tiestysti viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, ei
olisi edes varaa tällä hetkellä tilata sitä isoa kasaa ei niin halpoja
hiilikuitu-honeycomb-osia USA:sta.

Mutta joka tapauksessa oli kone melkein sitten mikä vaan (johon suostun lähtemään
kyytiin, en lähde mielelläni mihinkään 2T ultriin tai Kojootteihin), lentäminen on mukavaa.


Karoliina

Katsoin muuten että ei tuo FK14:kaan mikään hullumpi vehje voisi olla. G-kestävyys on ainakin aika kovaa luokkaa,
vaikka nopeusarvoissa vähän jää TL-2000 Stingin alle. Stinginkin saa nykyään 51% kittinä.
Voisin sitä harkitakin vaikkakin nyt haluaisin ensiksi koneen jolla voi lentää heti, koska noiden rakennussarjojen
rakentelussa menee pitkään kuitenkin.


Matti Rissanen

#5
Kyllähän se niin on, että ihan kaikkei ensimmäinen selkeä muistoni on 2-vuotiaasta...Kuopiossa katseltiin kun Saario&Turunen ja se kolmas lensivät Pittseillä (vai oli Eagle?) ryhmässä taitolentoa. Savut perässä pystyliikkeitä vetivät, moottorit ja vakiokierrospotkurit moukuivat....
Se on sitä parasta propagandaa. Ja ainutta oikeaa lentämistä :P hehe

Totta puhuen... kone lupakirjaan ja toiveisiin nähden. X-luokan konehan se sitten olisi oltava.
Toiveissa on saada edes osuus taitolentokoneeseen, kunhan opinnot päättyvät ensi keväänä ja on varaa.

Tai sitten maanitella Mäkelää myymään FP-404 projektinsa ;) No sillähän ei silmukoita saa oikeasti vedellä. Mutta olisipa ainakin se pieni, punainen kaksitaso. Heh. Liekö millainen sitten lentää..
Kylmien tyyppien ja päristellyn syljen perusteella taisin rakastua esineeseen ensimmäistä kertaa elämässäni.
Pink Floydin Dark Side of The Moonin jälkeen.

Ei se kaksitasoisuus ole välttämätön, mutta kriteerinä on että konetta täytyy voida lentää myös avona.

Sitten näistä sulavalinjaisista koneista suosikkini on ehdottomasti Tuulia. Samalla tyyppitoivomuslistan kärjessä. Harmittaa kun ehtivät myydä koneen pois Joensuusta!
Kyllä puusta vaan saa syntymään todella nättejä koneita. Parhaimmillaan ovat kuin muovikoneita... kuten esim. vuoden rakentajan palkinnon pokannut Mini-Sytky. Huhun perusteella taisi itse Mellénkin tokaista että mites sinä nyt komposiittikoneen tästä teit...
Erittäin siistiä ja asiallista jälkeä.


No,
kukahan se kolmas taituri oli tuossa ryhmässä? Oli varmaan vuosi 82 tai 83. Ja liekö ollut ainut suomalainen siviilipuolen ´osasto´taitolentoryhmä? Onko muistikuvia, vanhemmat ilmailijat?

Jouni Laukkanen

LainaaSitten näistä sulavalinjaisista koneista suosikkini on ehdottomasti Tuulia. Samalla tyyppitoivomuslistan kärjessä. Harmittaa kun ehtivät myydä koneen pois Joensuusta!

No,
kukahan se kolmas taituri oli tuossa ryhmässä? Oli varmaan vuosi 82 tai 83. Ja liekö ollut ainut suomalainen siviilipuolen ´osasto´taitolentoryhmä? Onko muistikuvia, vanhemmat ilmailijat?
Itse harmittelin sitä samaa, että Tuulian kun saisi rakennussarjana. Se on kertakaikkiaan upea kone lentää. Kunnes sitten lensin PIK-11:lla - Tuulian voittaja oli löytynyt ja sen saattoi rakentaa itse. Harmi vain, ettei sitä voi enää rakentaa ultraksi (hakea rakennuslupaa).

Red Birdeissä lensivät Seppo Saario, Raimo Turunen ja Pekka Saario.

Matti Rissanen

#7
Pekka Saario.
Niinhän se olikin. Kiitos kiitos...
Kyllä pieni poika oli myyty. Varsinkin kun olivat äänekkäitä ja nopeita ja isi miks tuo mennee tuolleen ylös miks siitä tullee savua miks tuo on punanen
Ja taas jäätelöä. Voi jestas. Taas jäätelöä. Lienee maailman kokoonpuristuvin aine. Muuten ei voi selittää, miten pieni lapsi voi varastoida niin paljon jäätelöä mahaansa.


Luin korjauskertomuksen eräästä ulkomaisesta Tuuliasta. Konehan on suunniteltu alunperin tehdasvalmisteiseksi... oli mieheltä usko loppua.

Eräs toinen kiistattoman kaunis puukone on F.8L. Sanovat ilmojen ferrariksi.
Ja on kiistattoman työläs rakentaa :)
Taitaa kaikilla kauniilla puukoneilla olla yhteistä kauniit(ja vaikeat) linjat ja upea käsiteltävyys. Heh...
...eh?

Tumppu... eli ns. käteen sopiva vai?
Oletko jo rakentamassa?

Jouni Laukkanen

LainaaPekka Saario.
Niinhän se olikin. Kiitos!

Luin korjauskertomuksen eräästä ulkomaisesta Tuuliasta. Konehan on suunniteltu alunperin tehdasvalmisteiseksi... oli mieheltä usko loppua.

Eräs toinen kiistattoman kaunis puukone on F.8L. Sanovat ilmojen ferrariksi.
Ja on kiistattoman työläs rakentaa :)
Taitaa kaikilla kauniilla puukoneilla olla yhteistä kauniit(ja vaikeat) linjat ja upea käsiteltävyys. Heh...
...eh?

Tumppu... eli ns. käteen sopiva vai?
Oletko jo muuten rakentamassa?
Suomessa on tullut eräissä paikoissa kokemusta tästä Tuulian korjaamisesta.

Olen samaa mieltä Falcosta. Itselläni oli jo tehtaan demopaketti ja olin jo ostamassa toista Suomessa olevaa piirustussarjaa kun tämä Tumppu tuli esiin. Siipikaaria olen aloitellut.

Jonny Majava

Tässä hyvä sivu missä hyvin pystyy vertailemaan eri ultria: http://www.pilotmix.com/index.php?pgid=11&lang=en

Jonny Majava, Huskvarna
www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod