Tunnusten maalaus

Aloittaja Tommi K, marraskuu 30, 2009, 12:52:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tommi K

Minkälaisella maalilla olette maalanneet koneen reksisterimerkinnät? Minulle ne ei kestäneet liottimia, toisaalta hyvä ominaisuus, koska maalaan ne uudelleen. Maalattava pinta on 2K PU maalilla maalattu, se kyllä kestää. Taulumaalista olen kuullut puhuttavan, liekö se tarpeeksi kovaa tavaraa?

Teuvo Okkonen

Harkitsepa säänkestävää taraa

Terv,
Teuvo
Teuvo Okkonen

Toma

Itse käyttäisin vaikka Fassonin teippiä, niitä on mm koneissa jotka liikkuvat siinä +0.8 mach ja vieläkin pysyy kiinni.
Lämmittämällä saa poiskin jos esiintyy vaihtotarvetta.
Terveisin
Tom Arppe

Tommi K

Vai että tarraa ja teippiä? Kyllä huomaa, että ultrien kanssa puuhastellaan, eikä purjekoneiden. Kuulin, että tosi lentäjät tekivät tunnuksia varten maalipintaan muutaman mikronin syvennyksen, ja maalatun kuvion pinta vielä hiotaa muun pinnan kanssa tasan. Muutenhan  maalipinnan reuna haraa ilmavirtaa vastaan, ja aiheuttaa ylimääräistä kitkaa.

Mikä lie ollut operaation vaikutus suorituskykyyn? Sama varmaan kuin kullattujen kaiutinliittimen vaikutus äänenlaatuun: antaa miellyttävän, itseluottamusta lisäävan varmuuden, että kaikki on viimeisen päälle mietitty. Taidenautinto ja urheilusuoritus on henkimaailman hommaa.

Joo, tarra voisi olla helpompi ratkaisu, suorastaan nykypäivää. Mutta bensaa sen tulisi kestää, koska tunnukset tulee pyrstöpuomiin, jonne roiskuu bensaa ja öljyä. Sen joutuu pyyhkimään liottimella pois - ainakin kerran vuodessa.

Pekka

Tarra:
-liimaa tarra
-lakkaa runko tarroineen, ainakin runsaasti tarraa enemmän
-hio lakka pois tarrran päältä
ja sinulla on sileä pinta jossa ei tarran reunat haittaa.

juhan

Luulisin ettei rungossa olevilla tarrojen reunoilla ole suurtakaan merkitystä vastuksiin tai paljon muuhunkaan. Mielestäni hölmöläisten hommaa tehdä töitä lakkojen ja hiomisten kanssa. Suurempi hyöty saavutetaan kun lennetään aina kuula keskellä.

Toma

Tässä: http://www.seri-deco.fi/images/Materiaalien%20tekniset%20tiedot_kortit/Avery_900SC_in_pantone_colours_technical%20data.pdf
Näyttäisi olevan aika kestävää averyn teippiä tai kalvoahan tuo on 50 micronia ja parikymmentä micronia liimaa.


Ominaisuudet

* 50 mic. valuvinyylikalvo
* Pysyvä, läpinäkyvä akryylipohjainen liima
* Erittäin hyvät leikkaus- ja perkausominaisuudet
* Muotoutuu erinomaisesti syville ja moneen suuntaan kaareville pinnoille
* Ulkokesto: musta ja valkoinen 12 v, muut värit 10 v, metallivärit 6 v  
* Paloluokitus: itsestään sammuva (ei B1 tai M1 luokitusta)
* Kiinnityslämpötila: min. +10ºC
* Lämmönkestävyys: -50º – +110ºC
* Valkoinen sävy valmistetaan sinisellä taustapaperilla  
* Erinomainen kemikaalien, uv-säteiden ja sään kesto
Terveisin
Tom Arppe

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Toma - joulukuu 01, 2009, 18:38:58
Tässä: http://www.seri-deco.fi/images/Materiaalien%20tekniset%20tiedot_kortit/Avery_900SC_in_pantone_colours_technical%20data.pdf
Näyttäisi olevan aika kestävää averyn teippiä tai kalvoahan tuo on 50 micronia ja parikymmentä micronia liimaa.


Ominaisuudet

* 50 mic. valuvinyylikalvo
* Pysyvä, läpinäkyvä akryylipohjainen liima
* Erittäin hyvät leikkaus- ja perkausominaisuudet
* Muotoutuu erinomaisesti syville ja moneen suuntaan kaareville pinnoille
* Ulkokesto: musta ja valkoinen 12 v, muut värit 10 v, metallivärit 6 v  
* Paloluokitus: itsestään sammuva (ei B1 tai M1 luokitusta)
* Kiinnityslämpötila: min. +10ºC
* Lämmönkestävyys: -50º – +110ºC
* Valkoinen sävy valmistetaan sinisellä taustapaperilla  
* Erinomainen kemikaalien, uv-säteiden ja sään kesto


Hmm... tuohan kuulostaa patevalta - sorry kun tassa ubuntussa ei ole skandeja - Onko tassa lahella jokin teippaamo joka tekisi ne - pari kappaletta OH-979 160 millisina eksperimental teksti ja kaksi punatahtea pyrstoon~ missahan ne kaikki muutkin merkit on %$&

Sakke

Lainaus käyttäjältä: juhan - joulukuu 01, 2009, 16:55:00
Luulisin ettei rungossa olevilla tarrojen reunoilla ole suurtakaan merkitystä vastuksiin tai paljon muuhunkaan. Mielestäni hölmöläisten hommaa tehdä töitä lakkojen ja hiomisten kanssa. Suurempi hyöty saavutetaan kun lennetään aina kuula keskellä.

Samaa mieltä, näin purjelentäjänäkin. Ja omassa koneessa tunnukset on tarraa. Eiköhän ne ole laminaarivirtauksen irtoamiskohdan takana. Kai.

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Sakke - joulukuu 02, 2009, 09:42:03
Lainaus käyttäjältä: juhan - joulukuu 01, 2009, 16:55:00
Luulisin ettei rungossa olevilla tarrojen reunoilla ole suurtakaan merkitystä vastuksiin tai paljon muuhunkaan. Mielestäni hölmöläisten hommaa tehdä töitä lakkojen ja hiomisten kanssa. Suurempi hyöty saavutetaan kun lennetään aina kuula keskellä.

Samaa mieltä, näin purjelentäjänäkin. Ja omassa koneessa tunnukset on tarraa. Eiköhän ne ole laminaarivirtauksen irtoamiskohdan takana. Kai.

Ihan tosi? Ettei vaan Räyskälän suurviisaat selän takana naureskele ja käy kynnellä rapsuttelemassa tarran reunoja :)

Tommi K

Joo selvis - vähän aikaa sitten. Minulla on englanninkielinen Ubuntu-paketti, ja näyttää olevan eroa, jos näppäimistöasetteluksi on valittu "Fiinnish" tai "Finnish Classic".  Asensin myös - varmuuden vuoksi kielipaketin. Linuxin kanssa on sama kuin itserakennetun lentoneen: kaikki selviää ja kaiken voi tehdä, mutta perehtymistä se vaatii. Jos ei kiinnosta, niin parempi ostaa mopo-Cessna, lentää kerhon koneella tai asentaa Windows :)

Mutta noihin tarra/teippijuttuihin palatakseni: kun tein merkinnät katsastusta varten, niin tilasin maalaussapluunat paikallisesta autotuunausfirmasta, irrotin suojakalvot, teippasin paikoilleen ja maalasin kuviot spraymaalilla. Varmaan proseduuri on  sama, jos  haluaisi tunnukset säänkestävästä Averyn teipistä.  Jäi vaivaamaan, tekeekö nämä autotuunausfirmat kalvot myös niin, että siinä on otettu huomioon kohteen geometriset ominaisuudet? Siivessä se ei haittaa, mutta runko on läpimitaltaan aika  pieni kartio, ja tunnus on sen vuoksi, tasolle projisoituna vääristynyt.


Theo Kutalevski

#11
  Itsenäisyyspäivän kunniaksi.

 Rauno on maalannut samalla maalilla, teollisuusmaalilla, koneen ja tunnuksen. Rekisteri on vain koneen nokassa, kts. esim. galleria. Maali ei saa pilata materiaalia, esim. joku hyper-dyper-kangaskone voi syöpyä puhki emalimaalilla, esim. "Tikkurila Miranol" tms. Raunon rekisteri on punainen valkoisessa koneessa.

 Tärkeintä lienee, että rekisteriasiat pysyy voimassa. Jos uudelleen maalataan kerran vuodessa, niin pieni vaiva. Luonnollista, että vaiva kuitenkin, jos tiiviisti lentelee koneella.
 
 Jyrki Laukkanen on kirjoittanut kirjan lentämistään koneista. Siellä on UL- ja EXper. -osiot erikseen. Minulla oli kunnia olla nokannostaja "Cozy Classic" in kohdalla. Näytin myös ne paikat, joita osasin näille ilmailijoille ennen lentoa. Laukkanen vaati tyynyjä, että ohjaajan istuma-asento säädettiin sopivaksi.

   He pääsivät turvallisesti Utin radalle takaisin lennon jälkeen. Laukkanen sanoi Rauskille: "Enpä rikkonut sinun konetta!" Kirjassa on värikuva  Cozystä. Takana näkyy hra ins. etc etc Jyrki Laukkasen itse käyttämä ilma-alus punainen RV-6, joilla hän vaaputteli siipiä lähdettyään illaksi Kymen suuntaan saunomaan. Kotkan suuntaan ainakin. Sää oli hyvä, sivutuulta kuten aina Utissa. Värikuvassa näkyy myös säätila, joka oli sen päivän kokonaan hyvä. J. Laukkanen soitti säätiedot Meteosta, eli ainakin jostakin automaattilaitteesta. Teksti-tv:ssä 400-sivuilla olen niitä katsellut ja ihmetellyt.
 
 Päivä oli ikimuistoinen siksikin, että vähintään kaksinkertainen suomalainen purjelennon maailmanmestari, jolla on -80 -luvulta MM-tason muitakin mitaleita, ilmaili myöskin Kouvolassa. Kahvia juotaessa sain olla mukana.

 Terveisin Veikko

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod