Talvilentäminen ultrakoneilla

Aloittaja Jyri Huttu, marraskuu 28, 2004, 16:09:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jyri Huttu

Nyt sitä paljonpuhuttua - arvokasta - kuppilatiimaa meille keltanokille. Kyllä, olen lukenut aihetta käsittelevän artikkelin ILMAILU-lehdessä. Kelpo juttu.

Tänään oli Koillismaalla seesteisen poutainen pakkassää, -20 celsiusastetta ja tyyntä (Kuinka moni teistä muuten lensi?). Hyvän kylmä lentosää.
Harrasteluturvallisuuden ja -mielekkyyden nimissä kirjoitelkaa kokemuksianne talvilentämisestä (eritelkää kokemuksianne a- ja b-ultrille):

- kuljettajan ja lentolaitteen huurtuminen/jäätyminen esim.
- miksi lennän talvella, miksi en

Erään microlight-harratelijan mukaan..

http://www.durham-microlights.co.uk/winter_flying.htm

..tärkeintä oikeat välineet niin talvilentäminen onnistuu. Ja onkin tekstin mukaan parasta mitä kevytilmailija voi kokea - 10 000ft ja 100 mailin näkyvyys, silkinpehmyttä lentämistä.  :yee:

jhuttu
[email protected]

LAPFC-lennonvalmistelusovellus, 2. sija valtakunnallisessa Octopus-mobiilisovelluskilpailussa 17.5.2006.

Karoliina

- kuljettajan ja lentolaitteen huurtuminen/jäätyminen esim.

Kokemuksia tähän mennessä yhdestä koneesta:
EV-97 Eurostar:
* Siipiin ei hirveästi kerry huurua ainakaan ei-jäätävällä kelillä, jäätävällä kelillä
ei kannatakaan ilmaan edes lähteä.
* Käynnistely talvella vaikeampaa kuin kesällä ja selvästi ikävämpää puuhaa kun
paleltuu puolikuoliaaksi ulkona... Viimeksi jäätyi varpaat ja täytyi
käydä autossa välillä sulattelemassa kolmeen otteeseen. Kun varpaat oli
valmiiksi jäässä lennolle lähtiessä, ne oli kohtuullisen jäässä myös sieltä tullessa.
Ensi kerralla laitan villasukat.
* Koneessa on kohtuullinen lämpötila paksuille vaatteille
kun lämmitys on täysillä.
* Kuomulla on taipumus huurtua kylmissä olosuhteissa, mutta lämmityslaite
aukaisee näköjään sen ennen kuin moottori lämpenee lentoonlähtölämpötilaan,
johon kestää aika pitkä aika...
* Eurostarissa OH-U389 ei ole GPS:ää, ja suunnistamisessa pitää skarpata enemmän
kuin kesällä koska järvet on jäässä ja näyttää melkein pelloilta. Kannattaa valita hyvät
kiintopisteet, kaupungit, kylät, tiet, mastot, joet, meri, järvet jotka tunnistaa talvella
järviksi yms. Lauantain lennolla Bodomjärvi erottui kaukaa, samoin Espoonlahden masto.
Sen jälkeen vesitorni, meri ja Kirkkonummen rannat.
Nuuksio oli tuttu paikka (kävelyretkiltä) ja se kun oli alla, se oli hyvä tuntomerkki.
Takaisintullessa Hyvinkään savut näkyivät pitkälle. Teitä, sähkölinjoja ja
rautateitä voi myös seurata joissakin
kohdin jos tarpeen.

- miksi lennän talvella, miksi en
* Lennän talvella koska lentäminen on niin hemmetin mukavaa eikä
oikein voi olla lentämättäkään kylmyydestä kärsimisestä huolimatta. Kone toimii
pakkasessa ihan hyvin, mutta ihmisellä on taipumus jäätyä ensiksi.


Matti Rissanen

#2
Talvilentämisessä on sekin kiva puoli, että koneesta saa jonkin verran enemmän tehoa.
Tosin, kierroksessa lentäminen, ja muutenkin tehonvekslaukset ilmajäähdytteisellä moottorilla kannattaa tehdä harkiten.

Ja se varjokato...
jos ei muuten uskalla, niin moottorilaskuna pystynopeuden säilyessä vakiona, kunnes tömähtää.

masal

Tähän väliin kannattaa varmaan tutustua (kerrata) koneen vakuutukseen ja siihen mitä se sanoo koneella lentämisestä esim. suljetulla kentällä tai tilapäisillä lentopaikoilla ettei tule yllätyksiä. Meidän kerhossa ainakin porukat miettivät tarkkaan mihin lähtevät kun kuulevat omavastuun suuruudet, jos nyt kellä kaskovakuutusta enää on varaa näissä ultrissa pitää.

Muuten talvilentäminen on mukavaa puuhaa, tosin sitä puuhaa siinä on kuten tuossa joku jo ehti todetakkin. Ja tarkkaillaan niitä kelejä...
Markku Salminen

Nils Rostedt

#4
Muutamia omaan kokemukseen perustuvia vihjeitä keltanokille:
- Sään kanssa kannattaa olla erittäin tarkkana. Nopeat säävaihtelut ovat tavallisia. Aurinkoisellakin säällä on useita kertoja käynyt niin että lämmityskäynnin jälkeen onkin kentän päälle tullut pilvilautta lumisateineen. Eikun takaisin halliin. [_[
- Lumikuurojen lisäksi kannattaa varautua nopeasti nousevaan pintasumuun, varsinkin iltapäivisin tai  meren läheisyydessä esim. Malmilla :o. Toisin sanoen kannattaa harkita ennen kuin lähtee kauemmas kentältä, ja vaikkapa kerrata sääopista mitkä säätyypit ovat enemmän ja mitkä vähemmän turvallisia. Lämmin rintama on ehkä kaikkein petollisin.
- Siiven jäätäminen voi tapahtua erittäin nopeasti jos ollaan vääränlaisessa kelissä liikkeellä. Kostean pilven alapuolella pitää pysyä kaukana pilvenpohjasta tai kiertää se kokonaan.
- Ikkunoiden jäätämiseen sisältä auttaa jos vaihtaa hikiset vaatteet kuiviin sen jälkeen kun kone on saatu kiskottua hallista (tai lumesta) valmiiksi lämmityskäyttöön.  :)  
- Aurinko on matalalla ja häikäisee usein ikävästi lennolla ja laskussa, ja vallitseva tuuli on usein pohjoisesta ja normaalia kovempi, joten sivutuulitaitoja tarvitaan. Ja lumivallit vaanivat varsinkin alatasokoneiden siipiä. Toisaalta pehmeä kiitotien pinta antaa laskuissa hieman anteeksi .
- Moottorin jäähdytysaukot on peitettävä siten että normaalit käyntilämpötilat saavutetaan.
- Bensaan isopropanol-jäänestoainetta, ja päivätarkastuksessa ollaan tarkkoja ja katsotaan myös esim. että tankin korvausilmaputki ei ole jäätynyt (ihan totta, tästä syystä meni yhden ultran tankki rusinaksi pari talvea sitten, onneksi kone pääsi laskuun kentälle).

Hyvällä säällä ja oikein valmistutuneena talvilentäminen onkin sitten ihan mukavaa kokeilla B) . Omalta osalta se on tosin nyt jäänyt vähemmälle, kun lentotiimaa tahtoo tulla niin vähän työpanokseen (KORJAUS: siis ajankäyttöön) nähden.

jla

Lainaa* Siipiin ei hirveästi kerry huurua ainakaan ei-jäätävällä kelillä, jäätävällä kelillä
ei kannatakaan ilmaan edes lähteä.

Siis ei SAA lähteä!!! OPS M2-8 kohta 5.3: UL-lentotoiminta sallitaan vain näkölentosääntöjen (VFR) mukaisesti päivällä, ei-jäätävissä olosuhteissa.

JLa

jla

Liukkaus tekee oman lisänsä talvioperointiin, koekäyttö saattaa olla pakko tehdä normaaleja pienemmillä kierroksilla jos pyörät tahtovat luistaa; laskuun tultaessa varomaton jarrujen polkaisu saattaa tehdä temput (vrt. käsijarru päälle vauhdissa autolla...); muotosuojat päällä voi tulla yllätys jos esim. sinne jää loskaa, joka jäätyy ilmassa ollessa.
Kaiken kaikkiaan saa varata aikaa lämmityksiin ja/tai suojapeitteiden kanssa tupeltamiseen. Ja päivä on ihan oikeasti lyhyt!  :down:

JLa

Ansis

Tenun kanssa kannattaa olla tarkkana, liika tenu tankissa imee ilmasta lisää vettä fuiliin. Arveluttaa aina lähteä koneella jos siinä näkyy tenupullo ja ei tiedä kuka sitä on kaatanut tankkiin.
My mind is willing, but purse is weak.

Simo Piiroinen

Terve Kari. Ihan ylimääräisenä kommenttina ( ei liity mitenkään keskustelussa olevaan asiaan ). Mihin on kadonnut se sinun hieno
valokuvasi. Oli minun mielestäni hämmästyttävän onnistunut.  

Simo  
 
Simo Piiroinen

Ansis

Jos sitä papin kuvaa meinaat niin aloin pelätä Jumalanpilkka syytettä :lol:  
My mind is willing, but purse is weak.

kate

Lainaa
..tärkeintä oikeat välineet niin talvilentäminen onnistuu. Ja onkin tekstin mukaan parasta mitä kevytilmailija voi kokea - 10 000ft ja 100 mailin näkyvyys, silkinpehmyttä lentämistä.  :yee:
Tuli tuota nyt päästyksi kokeilemaan viime  viikonloppuna. Tosin FL95 yläpuolelle ei ole
ilman plaania menemistä mutta korkealle kylläkin. Viikonloppuna, varsinkin
sunnuntaina oli kiva lentokeli. Alkujaan oli tarkoitus mennä jyväskylän
talvipäiville mutta sitten rankan työviikon jälkeen ei yksinkertaisesti
enää ollut voimia pitkiin ajomatkoihin. No, päästiimpä sitten lentämään
niin lauantaina kuin sunnuntainakin.

Muutamia lisähuomioita aikaisempiin.

Eräs kokenut lentäjä sanoi että liian lämpimästi ei voi pukeutua lentämiseen,
ei siis edes B-luokan Eurostariin jossa nyt sentään on ainakin muodollinen
lämmityslaite.

Lauantaina 1.5 tuntia lentelyä ja koneesta ulos umpijäässä. Varsinkin
kun koneessa ollessa on istuttu paikallaan niin kenttän viima on jäätävää
ja kentillähän tuelee aina. Oli vaatteet sellaiset joilla tarkenee ihan
mukavasti tehdä kävellen koiralenkki k.o säässä.

Sunnuntaiksi sitten tuplasti vaatteita, parit pitkät alushousut, trikoohousut,
pari villapaitaa  ja päälle tuultapitävät coretex housut ja takki, sukat ja villasukkaa
niin paljon kuin paksuihin saappaisiin mahtuu. Tuntui varusteita koiralenkillä
"koekäytettäessä" ylimitoitetulta. Mutta silti kun oli lennnetty päälle puolitoistatuntia
EFHV-EFLA-EFTP niin EFTP:llä palelsi jo niin perkeleesti. varpaatkin oli varmaan umpijäässä.

Suuremmat kengät ja vielä muutamaa villasukkakerrosta niin ei jalat mahtuisi polkimille
ja jo noin paksusti punttäytyneenä kahden ihmisen laskostaminen Eurostariin alkoi
olla aikamoinen urakka.

Pitäisi varmaan olla talvilentämistä varten Ultrassa jokin Vebasto yms ....
Ongelmat kun kuullostaa aika samanlaisilta kuin kuulemma vastaavalla
lämmityssysteemillä varustetulla volkkarilla aikanaan. Sellaisessakin kun
on aikanaan paleltu oikein kunnolla.

Ja silkinpehmeys oli kaukana ainakin EFTP:ltä. Aurinkoinen talvipäivä, musta
kiitotie ja laskussa pomputti oikein kunnolla. No, onneksi oli pitkä ja leveä paana
tulla alas. Aurinko kuitenkin lämmittää mustaa asfalttia, lämpötila-eroa ja
nousevia ilmavirtauksia syntyy ja suora sivutuuli sitten puhaltelee niihin
aukkoja...

EFHV:lle oli sitten paljon helpompaa tulla alas auringon kanssa samaan aikaan
kun vielä kiitotiekin oli valkoinen niin ei enää pomputtanut.

Mutta silti oli kivaa ja otetaan homma varmaankin uusiksi heti kun voidaan.
Maisemat oli korkealta tosi kauniita, lahden päältä näkyi hienosti rannikolle
saakka. Tosin ei nyt viitsitty lähteä ihan C-luokan ilmatilaan saakka FL95
yläpuolelle. Lisäksi siellä tuli vieläkkin enemmän kylmä.....

Koneessa ollut huoneenlämmin 1.5L limupullo oli jäässä kun päästiin reissulta
takaisin ...

Nyt kun on talvilentämistä harjoiteltu useampikin kerta niin täytyy todeta
että ainakin osa peloista oli turhia. Käytännössä järvet kiintopisteinä
on helppoa erottaa pelloista talvellakin. Pellot kun on yleensä
enemmän tai vähemmän suorakaiteen muotoisia ja monissa niissä
on pinnanmuotojakin. Järvien rannat ei ole suoria, jään pinta
selvästi tasainen ja on saaria. Muotoa ja saaria on sitten helppoa
verrata lentokarttaan. Niimpä pelkällä kartalla ja kompassilla
suunnistaminen vieraassakin eteläsuomen maastossa oli äärimmäisen
helppoa. Gepsiin ei tarvinnut edes pistää virtoja päälle, ei edes TMA-
rajojenkaan takia.

Lumiselle kenttälle laskeutuminen on helppoa eikä korkeuden
havaitseminen okle vaikeaa jos kenttällä on muiden koneiden jälkiä.

Oudoille kenttille ( Esim EFLA, EFRY  )ei tosin uskallettu laskeutua kun
ei oikein tiennyt että miten paksulti on lunta. muutama sentti
kuten EFHV:llä ei ole haitaksi mutta jos olisikin ollut 20cm.....


Kate

Karoliina

Pahuksen kivaa on lentely, sunnuntaina oli kunnolla auringonpaistettakin eka kerta meille tällä kaudella.

Meillä osaa valokuvista haittaa se että hengityshöyryä pääsi jäätymään Eurostarin kuomuun (eikä sitä voi
krahnuttaa kun siihen tulisi naarmuja) ja se näkyy pilkkuina ja laikkuina kuvissa.

Tulipahan kuvattua mun veljen talokin Pälkäneellä ilmasta käsin :). Eurostarilla ei pääse ihan niin hiljaa kuin Ikaruksella,
mutta kyllä silti muutamia hyviä kuvia saatiin (poislukien kuvakohina joka johtuu kameramallista) kun Kate oli nopea
kameran käytössä.

Kaikenlaisia väitteitä on kuultu matkalentojen kovasta harjoittelun tarpeesta yms., mutta silti kyllä minulle taas
matkalentäminen on kaikista helpointa. Eniten harjoitusta olen tarvinnut pomppukelilaskuissa ja rankassa sivutuulessa,
siihen verrattuna suunnistaminen pelkällä kartallakin on jo lasten leikkiä. Ainakaan vielä 200 laskullakaan pomppukelilaskut
eivät ole helppoa kuin henkilöautolla kotipihaan kurvailu. Lisäksi tuon Eurostarin ohjaus pomppukelilaskuissa on vähän rimpula
(ja EV-97:n turvavyöt ovat lähinnä vitsi verrattuna esim. Starin vahvoihin voimakkaasti pehmustettuihin hienoihin monipistevöihin -
jos Eurostarilla tekisi pakkolaskun ja kone menisi ympäri, luulenpa että vyöt antaisi periksi, verrokkina Starissa taas on kiinni lujasti
kuin ralliautossa, ks. allaoleva kuva Starista).



Ansis

Lainaa

Pitäisi varmaan olla talvilentämistä varten Ultrassa jokin Vebasto yms ....
Kate
Ja kesäksi ilmastointi :wacko:  
My mind is willing, but purse is weak.

kate

Lainaa
Ja kesäksi ilmastointi :wacko:

Niissä on onneksi yleensä siinä edessä aika tehokas tuuletin ja
jos haluaa vieläkin viileämpää niin muutama tuhat jalkaa lisää niin
eiköhän helpota  ;)


Kate

Ansis

No ilmankos purjekoneella lentäessä tuppaa tulemaan hiki :D  
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod