Koneiden lempinimet???

Aloittaja keelson, marraskuu 19, 2009, 22:20:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keelson

Vohveli, höyrykutonen, kajava, kanttikolmonen...
Olen näissä kovioissa varsin uusi ja hieman ulkona noista koneiden nimihommista   :stupidme:

Onko olemassa mitään "sanakirjaa" joista selviää koneiden lempinimet, sillä rakkailla lapsilla tuppaa niitä lempinimiä olemaan jos jonkunmoisia. Jos sanakirjaa tai mitään listaa ei ole, niin voisiko sen tehdä vaikka tämän viestin alle?
Simeon Kari

pimattil

Ei nyt välttämättä suoranaisesti lempinimiä, mutta Ameriikan maalla varsinkin experimentaleilla tuntuu olevan jokaisella nimi. Se ei sitten luonnollisesti liity minenkään koneen tyyppiin tai malliin, vaan on ihan rakentajansa/lentäjänsä keksimä nimi koneelle. Isommille koneille löytyy sitten erilaisia listauksia netistä niiden lempinimistä:

http://www.b737.org.uk/aircraftnicknames.htm
http://web.mit.edu/btyung/www/nickname.html
- Pirkka -

viper

#2
Lainaus käyttäjältä: keelson - marraskuu 19, 2009, 22:20:15
Vohveli, höyrykutonen, kajava, kanttikolmonen...
Olen näissä kovioissa varsin uusi ja hieman ulkona noista koneiden nimihommista   :stupidme:

Onko olemassa mitään "sanakirjaa" joista selviää koneiden lempinimet, sillä rakkailla lapsilla tuppaa niitä lempinimiä olemaan jos jonkunmoisia. Jos sanakirjaa tai mitään listaa ei ole, niin voisiko sen tehdä vaikka tämän viestin alle?

Aloitan tähän vähän vapaamuotoista listaa, jossa on purjekoneiden ja mopujen nimiä siten kun ne olen itse käsittänyt. Osa on varmaan jo selviä, kun löysit jo ne tuohon aloitusviestiin.

Charles Fauvelin purjelentokone(et) = Vohveli, Vaasalainen termi
Schleicher Ka-6CR = Höyrykutonen
PIK-3c = Kajava, ei varsinaisesti lempinimi vaan osa tyyppinimeä kuten esim. Blanik L-13
PIK-3a = Kanttikolmonen, osa tyyppinimeä  
PIK-12 Gabriel = kaksitoistapaikkainen
Moottorilerche = kökkö
PIK-10, moottorisoitu Grunau Baby = Paukkulauta, osa tyyppinimeä  
SZD-41A Jantar Standard = Kankijantar
SZD-50 Puchacz = Puhku
Fournierin moottoripurjekoneet, RF-4 = Tuulia 1 ja RF-5 = Tuulia 2, Suomalaisperäiset lempinimet

Tuolla noita PIK-sarjan koneiden nimiä: http://pik.tky.fi/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=79

Jouni Laukkanen

Sitten olisi vielä
E-Kutonen = Schleicher K-6E
Kasi = Schleicher K-8b, voidaan sekoittaa myös uudempaa Kasiin, joka on LS8, huippuluokan kuitukone. Nämä kaksi konetta edustavat melkein skaalan ääripäitä.
Seiska = Schleicher K-7
Utu = Fibera KK-1e
Pirat = SZD-30
Cobra = SZD-36
Botski, Botsikka, Bocian = SZD-9
Czapla = SZD-10

Suosittelisin Ka-6CR-projektia. Meillä on porukan kanssa niitä 2, mutta muut alkuperäiset suomalais-höyrykutoset ovat joko lentokuntoisia tai sitten päätyneet kaatopaikalle. Kone on erittäin miellyttävä lentää ja siihen löytyy jopa piirustukset Hyvinkään IK:lta (lainassa minulla). Maailmalta saattaisi löytyä näitä ja ehkäpä Vasamia. Vasaman siipirakennetta pidetään vaikeana rakentaa ja korjata. Suosittelen ehjäsiipisen rapistuneen koneen etsimistä.

Ristiinlaminointia on muistaakseni käytetty joidenkin puurakenteisten purjekoneiden nokkaosien muodostuksessa, mutta eipä juuri muuten. Sitä ei oikeastaan ole ollut tarvis tehdä, kun tarvittavat muodot on tehty suomalaisesta, maailman parhaasta lentokonevanerista taivuttamalla ja muissa osissa on sitten käytetty joko alumiinipeltiä tai lujitemuovia.

keelson

Ja tieto senkun lisääntyy...  :P

Itse asiassa juuri Höyrykutosta ja Vasamaa olen haikailllut, ja molemmat olisi saatavana projektina kokolalla läheltäkin. Hinnoista en vielä tiedä mitään, mutta sekin aukenee varmaan tässä kohtapian. Toinen vaihtoehto olisikin rakentaa (jotakin) suorasta tavarasta. Haastavaa, mutta ihmisen rakentamia nekin on...

Onko noita piirustuksia saatavana, siis ihan ostoaikeissa, vaikkapa sen höyrykutosen kuvat jotka sulla on? Kuka niitä myy (oikeudet on varmaan jollakin)? Vasamasta lähetinkin tiedustelun Polyteknikkojen IK:lle, mutta ei vastausta vielä. enkä sitten tuonnempana?
Simeon Kari

Jouni Laukkanen

Höyrykutonen on miellyttävä kone lentää ja käyttää. Vasama on unohtumaton lentää, positiivisessa mielessä, mutta ohjaamoon ahtautuminen voi pitkällä ja leveällä olla tuskaa.

Vasaman ovat rakentaneet Suomessa Mikkelin IY ja Porin IK. Edellisessä en luule olevan piirustuksia jäljellä, mutta jälkimmäisessä kyllä. PIK-koneiden piirustuksia on perinteisesti saanut kopioida ilman royaltymaksuja, ne ovat siinä mielessä yhteishyviä. Nykyisin huomattavaa tietämystä ja varaosavarastoa aiheesta Vasama hallinnoi Riku Pennanen.

Höyrykutosen piirustukset ja mahdolliset lisenssimaksut voisit selvittää maahantuojalta http://www.hkavionics.com/

Suosittelisin ostamaan Saksasta sellaisen höyryn romut, jossa on siivet tai vähintään siipisalot ehjinä. Pääsisit nopeammin ilmaan. Vantaan Ilmailumuseossa on aiemmin ollut esillä puolirakenteinen Kutonen, tosin E-mallia. Siitä pääsisi katsomaan rakenteen yksityiskohtia.


Markku Kiiski

Puukoneiden vauriokorjauksissakin saa menemään aikaa ihan reilusti, kutosen rakentamiseen alkutekijöistä saa varata aikaa tuhansia tunteja.
nimim. Tuulian siipisalko liimattu tällä viikolla

Toma

Keskustelu muuttui lempinimistä hyvin kiinnostavaan ketjuun puurakentamisesta joten siirsin sen osuuden tänne:
http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=3225.msg17316#new

Terveisin
Tom Arppe

keelson

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - marraskuu 21, 2009, 09:11:30
Nykyisin huomattavaa tietämystä ja varaosavarastoa aiheesta Vasama hallinnoi Riku Pennanen.

Mitenköhän saisi yhteyden Riku Pennaseen? Laita vaikka viestiä YV:llä jos tänne julkisesti ei voi laittaa.
Simeon Kari

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod