X-lentäminen, mitä se on?

Aloittaja Markku Hiedanpää, marraskuu 28, 2004, 12:20:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Hiedanpää

Foorumissa näyttää kehittyneen uusi termi, X-lentäminen.

Mitähän se mahtaisi olla?

Itse näen että meillä lennetään vfr ja ifr olosuhteissa ilma-aluksilla joilla on lentokelpoisuustodistus tai rajoitettu lentokelpoisuustodistus tai jomman kumman puuttuessa lupa ilmailuun koelentoja varten. Lisäksi toiminta voi olla liikenne-, ansio-, yleis- tai harrasteilmailua.  
1. Kun koneella on lentokelpoisuustodistus on se voimassa ICAO:n jäsenmaissa ja kone on tyyppihyväksytty ja sillä on ilmailuviranomaisen hyväksymä lentokäsikirja. Operoinnissa on noudatettava lentokäsikirjan ohjeita. Toiminta voi olla liikenne-, ansio-, yleis- tai harrasteilmailua. Koneella saa kouluttaa.
2. Kun koneella on rajoitettu lentokelpoisuustodistus on se voimassa vain myöntäjävaltiossa, poikkeuksena harrasterakenteiset ilma-alukset joiden rajoitettu lentokelpoisuustodistus on voimassa ECAC:n (euroopan) alueella. Konetta ei ole tyyppihyväksytty ja sillä on lento-ohjekirja jonka hyväksynnän meillä tekee ilma-aluskatsastaja. Operoinnissa on noudatettava lento-ohjekirjan ohjeita. Toiminta voi olla vain yleis- tai harrasteilmailua. Ultralla saa kouluttaa muiden ryhmien laitteilla ei (liitolla on projekti tämän oikeuden laajentamisesta).
3. Kun koneella on lupa ilmailuun koelentoja varten sillä tehdään ilma-aluksen tutkimiseen ja  hyväksyntään liittyviä koelentoja erikseen esitettävän ja hyväksyttävän koelento-ohjelman mukaisesti. Lupa on voimassa vain myöntäjävaltiossa ja toiminnassa on muitakin rajoituksia (10 ensimmäistä lentotuntia lentopaikan välittömässä läheisyydessä, ei tiheästi asuttujen alueiden ylle, vähintään 25 tai 45 tuntia jne.)  Operointiin on vasta olemassa lentokäsikirjan tai lento-ohjekirjan luonnos jonka sisältö, ohjeet ja rajoitukset on näillä koelennoilla tarkastettava ja tositettava. Toiminta voi olla vain yleis- tai harrasteilmailua. Ei koulutusta millään ryhmällä.  

Näistä lentämisistä vain viimeinen, eli koelentäminen poikkeaa tavanomaisesta, ei siihen kannata kehittää uutta termiä vaan kutsutaan sitä edelleenkin koelentämiseksi. Ultralla lentäminen on edelleenkin ultralla lentämistä (kirjaantuu harrastelentämiseen purjelennon, moottoripurjelennon ja kuumailmapallolentämisen kanssa) ja koneella jonka tunnuksessa on X lentäminen on edelleenkin yleisilmailua kutsuttiin sitä millä nimellä tahansa.

masal

LainaaFoorumissa näyttää kehittyneen uusi termi, X-lentäminen.

Mitähän se mahtaisi olla?

Ultralla saa kouluttaa muiden ryhmien laitteilla ei (liitolla on projekti tämän oikeuden laajentamisesta).

koneella jonka tunnuksessa on X lentäminen on edelleenkin yleisilmailua kutsuttiin sitä millä nimellä tahansa.
X-lentäminen: lentämistä experimental-rekisterissä olevalla laitteella  :rolleyes: eli jollain allaolevan kaltaisella häkkyrällä.

1. omasuunnittelua / itserakennettu (kovat kaverit)
2. itserakennettu (kovahkot kaverit)
3. toisella teettetty (realistit/varakkaat)
4. joltain ylemmistä ostettu (laiskiaiset/rohkeat)
5. kaupallisesti valmistettu itse tuotu (byrokraatikot)
6. maahantuojalta ostettu (huijatut / ryöstetyt)
7. joltain ylläolevista käytettynä ostettu (kenties ainoat tervejärkiset)

Joo, vitsi vitsinä, ehkä jotain asiaakin... :blink:

Voisko joku valottaa tuota liiton touhua liittyen tuohon rajoitetulla lentokelpoisuustodistuksella varustetulla laitteella kouluttamiseen. Eli olisiko vaikka sellainen mahdollista että tulevaisuudessa mikäli itse teet koneen mikä nykyisten määräysten mukaan on lennettävissä ainoastaan PPL-lupakirjalla, niin voisin saada PPL-peruslentokoulutuksen tässä omassa koneessani? Tällainenhan on mahdollista esim. siellä amerikan ihmemaassa jo nyt. Tämä olis kova juttu. Vai onko ainoa tavoite, että sitten joskus sillä liiton diesel-kesnalla voidaan kovalla rahalla kouluttaa joku hassu oppilas? Ihan vakavasti, mitä siellä puuhataan tämän PPL/NPPL koulutushomman puitteissa noin niiku yleensäkin???

Nimimerkillä onko turhaa mennä PPL-kouluun nyt jos vuoden päästä voin saada homman halvemmalla.
Markku Salminen

Jouni Laukkanen

Lainaa
LainaaFoorumissa näyttää kehittyneen uusi termi, X-lentäminen.

Mitähän se mahtaisi olla?

Ultralla saa kouluttaa muiden ryhmien laitteilla ei (liitolla on projekti tämän oikeuden laajentamisesta).

koneella jonka tunnuksessa on X lentäminen on edelleenkin yleisilmailua kutsuttiin sitä millä nimellä tahansa.
X-lentäminen: lentämistä experimental-rekisterissä olevalla laitteella  :rolleyes: eli jollain allaolevan kaltaisella häkkyrällä.

1. omasuunnittelua / itserakennettu (kovat kaverit)
2. itserakennettu (kovahkot kaverit)
3. toisella teettetty (realistit/varakkaat)
4. joltain ylemmistä ostettu (laiskiaiset/rohkeat)
5. kaupallisesti valmistettu itse tuotu (byrokraatikot)
6. maahantuojalta ostettu (huijatut / ryöstetyt)
7. joltain ylläolevista käytettynä ostettu (kenties ainoat tervejärkiset)

Joo, vitsi vitsinä, ehkä jotain asiaakin... :blink:

Voisko joku valottaa tuota liiton touhua liittyen tuohon rajoitetulla lentokelpoisuustodistuksella varustetulla laitteella kouluttamiseen. Eli olisiko vaikka sellainen mahdollista että tulevaisuudessa mikäli itse teet koneen mikä nykyisten määräysten mukaan on lennettävissä ainoastaan PPL-lupakirjalla, niin voisin saada PPL-peruslentokoulutuksen tässä omassa koneessani? Tällainenhan on mahdollista esim. siellä amerikan ihmemaassa jo nyt. Tämä olis kova juttu. Vai onko ainoa tavoite, että sitten joskus sillä liiton diesel-kesnalla voidaan kovalla rahalla kouluttaa joku hassu oppilas? Ihan vakavasti, mitä siellä puuhataan tämän PPL/NPPL koulutushomman puitteissa noin niiku yleensäkin???

Nimimerkillä onko turhaa mennä PPL-kouluun nyt jos vuoden päästä voin saada homman halvemmalla.
Ilmailuliitto on tähän mennessä tehnyt aloitteen.... (tai itseasiassa en ole varma, esitys on kirjoitettu valmiiksi, mutta että onko se lähtenyt) siitä, että entiset koe- ja harrasteluokkaan siirretyt entiset tyyppihyväksytyt lentokoneet hyväksyttäisiin käytettäväksi peruslentokoulutuksessa.  Tuleeko siihen laajennuksia on sitten toinen asia.

Itse lensin kurssia vielä 1984 x-koneella, mutta mahdollisuus loppui sen myötä kun harrasterakenteisia helikoptereita alkoi tulla Suomeen - niitä aiottiin käyttää peruslentokoulutuksessa ja sen katsottiin olevan liian riskaabelia hommaa. Näin olen siis itse ymmärtänyt.

masal

LainaaItse lensin kurssia vielä 1984 x-koneella, mutta mahdollisuus loppui sen myötä kun harrasterakenteisia helikoptereita alkoi tulla Suomeen - niitä aiottiin käyttää peruslentokoulutuksessa ja sen katsottiin olevan liian riskaabelia hommaa. Näin olen siis itse ymmärtänyt.
Kai tuossakin joku logiikka on? Helikoptereita saattaa tippua niin kielletään lentokoneilla kouluttaminen  :P  
Markku Salminen

Markku Hiedanpää

LainaaKai tuossakin joku logiikka on? Helikoptereita saattaa tippua niin kielletään lentokoneilla kouluttaminen
On siinä, laitteista ei löytynyt koulutukseen riittäväksi katsottua lento-ohjekirjaa.

masal

#5
LainaaIlmailuliitto on tähän mennessä tehnyt aloitteen.... (tai itseasiassa en ole varma, esitys on kirjoitettu valmiiksi, mutta että onko se lähtenyt) siitä, että entiset koe- ja harrasteluokkaan siirretyt entiset tyyppihyväksytyt lentokoneet hyväksyttäisiin käytettäväksi peruslentokoulutuksessa.  Tuleeko siihen laajennuksia on sitten toinen asia.
---------------------
Miuku kirjoitti:
On siinä, laitteista ei löytynyt koulutukseen riittäväksi katsottua lento-ohjekirjaa.
---------------------

Mutta aiemmin tällaisilla kumminkin pystyttiin kouluttamaan... Ja ameriikassa vieläkin. Tuo x-rekisterissä olevalla koneella kouluttaminen, jos se sallittaisiin vain omistajan/rakentajan kouluttamiseksi on kumminkin varmasti marginaalisen pientä touhua joten ei siitä suurta haittaa varmaankaan olisi.

Tietysti jos kone on aiemmin ollut tyyppihyväksytty on sillä todennäköisesti myös asiallinen lento-ohjekirja jos mitään ei ole muutettu. Onko tämä se rajanveto tuossa liiton "esityksessä"??
Tarkoittaako tämä niitä vanhoja uudelleenrakennettuja koneita mitkä ovat x-rekisterissä? Vai koskeeko tämä myös esim. moottorivaihdon kokeneita koneita. Entäs jos moottori/potkuri ei ole tyyppihyväksytty? Nythän ei voi peruskouluttaa edes jatkoajalla olevan tyyppihyväksytyn moottorin kanssa. Kannattaisi yrittää tehdä tuollaiset virallisetkin esitykset mahdollisimman laajaksi, tietysti realismit säilyttäen, ettei nähdä suurta vaivaa vain muutaman koneen tähden.
Markku Salminen

Jouni Laukkanen

LainaaMutta aiemmin tällaisilla kumminkin pystyttiin kouluttamaan... Ja ameriikassa vieläkin.
Just just, sitä tässä haetaankin. Koneiden omistaja on halunnut koneen x-luokkaan uudelleenrakentamisen yhteydessä helpottaaksen huoltoimintaa, mutta luokan koneilla ei saa suorittaa peruslentokoulutusta. Helpoin vaihtoehto on lähteä erittäin perustelluista syistä muuttamaan jälkimmäistä määräystä näiden koneiden kohdalla.

Koska naiden uudelleenrakennettujen koneiden erinomaisuus koulutuskäytössä perustuu nimenomaan siihen, että käytetään konetta niine alkuperäisine (tositettuine) rajoituksineen ei koneessa saisi olla liiemmälti teknisiä suuria muutoksia. Jos toisin menetellään, katoaa perusteluilta pohja. Asiasta ei nyt käuheasti työtä tehty, keskusteltu lähinnä katsastajakokouksessa ja EUT:ssa ja yksi sitten kirjoitti esityksen puhtaaksi.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod