Rotax 503 alennusvaihteen suhde ja potkuri??

Aloittaja Kinnp-24, marraskuu 26, 2004, 22:09:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kinnp-24

Morjes!

Kaipaisin tietoa siitä, mikä olis paras 503 Rotaxiin alennusvaihteen alennussuhde ja potkuri että moottorista saataisiin mahdollisimman paras työntövoima?


  Älkää kysykö mihin tätä tietoa tarvin.. kuhan saisin vain tietää,, ilmottelen myöhemmin mikä rakenteilla ..  :D


                        Kiitos etukäteen..    


  [email protected]

Ansis

Jos ei tarvitse suurta nopeusaluetta niin 1:4 ja siihen parimetrinen huiska. Mallia voinee katsoa Hyvinkäällä majailevasta Nieuportista jossa on tosin 582. On tosi miellyttävä soundi kun potkuri pyörii max 1650rpm.
My mind is willing, but purse is weak.

Kinnp-24

Kiitoksia!!


       Ilmoitelkaa jos tiedätte jossain myytävänä käytetty potkuri sopuhintaan..

                               

Jani Haapaniemi

LainaaKiitoksia!!


        Ilmoitelkaa jos tiedätte jossain myytävänä käytetty potkuri sopuhintaan..
Minulta löytyy 1,5m kolmilapainen huiska, alunperin ultraan (puurakenteinen ylätaso, muistaakseni jollain rotaxin kaksitahtisella koneella) suunniteltu mutta tarve ilmeni hydrokopterissa...

Käyttämätön, hydrokopterin rakennusprojektin "lässähtämisen" vuoksi mm.

ps. Onko täällä puupotkurin rakentajia joilta voisi saada pienempään kaksilapaiseen tekovinkkejä / linkkejä... puut on jo kuivat:)

Kinnp-24

LainaaMinulta löytyy 1,5m kolmilapainen huiska, alunperin ultraan (puurakenteinen ylätaso, muistaakseni jollain rotaxin kaksitahtisella koneella) suunniteltu mutta tarve ilmeni hydrokopterissa...

Käyttämätön, hydrokopterin rakennusprojektin "lässähtämisen" vuoksi mm.

ps. Onko täällä puupotkurin rakentajia joilta voisi saada pienempään kaksilapaiseen tekovinkkejä / linkkejä... puut on jo kuivat:)
Mikäs ois hinta tuolla sun kolmilapapotkurilla?

            Jos on kuvia pistä osotteeseen  

                            [email protected]

                     Kiitos!

Jani Haapaniemi

Onko, onhan?, täällä hydrokopterin rakentajia ?
Antakaa vaikka linkkivinkkejä, varsinkin jos löytynee kotimaisia.

Kinnp-24: mailattu potkurista. Eli kuvia tulee muutaman päivän kuluttua... muillekin tiedoksi että hinta jolla myyn pois on 400e. Muutoin menee hydroon aikanaan, varsinkin jos ei pienemmän kaksilapaisen teko luonnistu  :rolleyes:

Jamppa

Simo Piiroinen

Ilmeisesti hydrokopterin tai muuten vain ei-lentävän koneen rakentajalle. Mieti, mikä on taloudellisin matkanopeus. Laske se nopeutena m/s.
Nyrkkisääntönä voitaneen käyttää, että potkurin lavan kärjen  nopeus on 4 x aluksen maksiminopeus. Tämän mukaan pitäisi mitoittaa potkuri
ja alennusvaihde. Jos käytössäsi on normaali ( n. 1/2.5 ) rotaxin alennusvaihde, paikallaan olevalle laitteelle saat työntövoimaa 503:lla
n. 120 kp. Merkittävästi enemmän työntövoimaa saat esim 1/4 alennusvaihteellla ja helv. isolla potkurilla. Max. nopeus vaan tällöin pienenee.
No tuskin havittelet ei-lentävällä laitteella yli 100 km/h tuntinopeuksia. Parhaiten lienee saatavilla n. 2500...2700 rpm kiertäviä potkureita,
joten alennusvaihde kannattaa valita sen mukaan. Myös Alennusvaihteita saa varmasti parhaiten ko. luokkaan. Hyvän potkurin hyötysuhde
on myöskin merkittävästi parempi, kuin sinulle todennäköisesti tarjottavan halvimman huiskan. Viisainta olisi varmaan ostaa potkuri
ja alennusvaihde lentokoneesta, jonka olet nähnyt nousevan ilmaan kahden hengen kuormalla. Silloin sinua ei varmaankaan kuseteta
kaupoissa. Muista ostaa työntävä ( siis ei vetävä ) potkuri, jos sellaista tarvitset.  Kunnollista potkuria et saa halvalla. Kannattaa varautua
satojen eurojen kustannuksiin. Myös ehjä rotaksin alennusvaihde maksaa. Jos joku tyrkyttää sellaista 100 eurolla, siinä on jotain vikaa.

Simo


 
Simo Piiroinen

Jani Haapaniemi

LainaaIlmeisesti hydrokopterin tai ...

...Muista ostaa työntävä ( siis ei vetävä ) potkuri, jos sellaista tarvitset.  Kunnollista potkuria et saa halvalla. Kannattaa varautua
satojen eurojen kustannuksiin. Myös ehjä rotaksin alennusvaihde maksaa. Jos joku tyrkyttää sellaista 100 eurolla, siinä on jotain vikaa.

Simo
Hei!

Tuossahan tuli meikällekin oikein hyvää asiaa potkurin rakennuspuuhiin.
Oma potkuri on mallia vetävä, koska on suunniteltu ns. normaaliin ylätaso-ultraan. Täytyy vaan todeta että kierrosnopeusalueesta ei ole hajuakaan, mitä se olisi ultrassa voinut olla. Eli paljonko nuo 503/583 moottorit kiertävät noin suurinpiirtein (ilman alennusvaihteita)? 5000-6000rpm?
912ULS kiertää noin 5800rpm (max!) dynamicin manuaalin mukaan, kun taas muistaakseni potkurille jäi jotain "noin 2400" vakiokierrossäätimellä matkanopeudella, no en nyt tarkemmin muista mitä oli mutta sinnepäin. Nousuasennossa potkurin nopeus säätimellä noin 1850rpm...

Itse haaveilemani hydron nopeus ei, toivottavasti ;), ole 100km/h, vaan tosi reippaasti alle, hehh, muutoinhan siihen pitää rakentaa siivet, ym, niin ja pelastusvarjoa unohtamatta :lol: nojoo..

Hydrokopteriin ehkä kannattaa laittaa kuitenkin kiilahihnaveto useammalla hihnalla.. on melko yksinkertainen rakentaa ja halvat osat. Toki jos moottorin laittaa potkurin akselin korkeuden tietämille tai haluaa muutoin kompaktin paketin niin tuo alennusvaihde on kaiketi paikallaan. Sitten voi kyllä olla ongelmia kiikkeryyden suhteen jos laite on mitoiltaan pienehkö...

Mutta kiva saada hyviä lisävinkkejä. Aihe karkasi vähän ilmailu-alalta mutta potkureistahan tässäkin...

ps. Kinnp-24: saan potkurista kuvia otettua huomenna, eli sunnuntaina 5. päivä.... Laitan sitte jonku linkin tai spostilla.

Jamppa

Jani Haapaniemi

Lainaa----
912ULS kiertää noin 5800rpm (max!) dynamicin manuaalin mukaan, kun taas muistaakseni potkurille jäi jotain "noin 2400" vakiokierrossäätimellä matkanopeudella, no en nyt tarkemmin muista mitä oli mutta sinnepäin. Nousuasennossa potkurin nopeus säätimellä noin 1850rpm...
----
Itseluottamus petti :)
Taisi nuo kierrokset kuitenkin olla toisinpäin (matka/nousu). Täytyypä tarkistella...

Jamppa00

Simo Piiroinen

LainaaEli paljonko nuo 503/583 moottorit kiertävät noin suurinpiirtein (ilman alennusvaihteita)? 5000-6000rpm?

Itse haaveilemani hydron nopeus ei, toivottavasti ;), ole 100km/h, vaan tosi reippaasti alle, hehh, muutoinhan siihen pitää rakentaa siivet, ym, niin ja pelastusvarjoa unohtamatta

Hydrokopteriin ehkä kannattaa laittaa kuitenkin kiilahihnaveto useammalla hihnalla..
Heisulivei ( sanoi superhessu ). 2-T-Rotaxit kiertävät n. 6000 rpm ( nousussa ehkä hieman yli ). 5500 rpm-kierroksia ne rotaxit kestävät  
käytännössä loputtomiin, jotem hydro kannattanee suunnitella moisille kierrosluvuille. Kokkosen Tapani Lapinlahdelta on itse tehnyt useita
puuputkureita A-koneisiin ( siis traikkeihin ), joiden nopeusluokat vastannevat nopeaa hydrokopteria. Lapinlahden ilmailijoilta saattaisi löytyä
sopiva potkuri, moottori ja alennnusvaihde sopuhintaan. Numero löytynee soneran find-palvelulla ( anteeksi Tapsa, tilasin ilmeisesti sinulle
kotirauhan häirintää ).

Simo
 
Simo Piiroinen

Jani Haapaniemi

LainaaHeisulivei ( sanoi superhessu ). 2-T-Rotaxit kiertävät n. 6000 rpm ( nousussa ehkä hieman yli ). 5500 rpm-kierroksia ne rotaxit kestävät 
käytännössä loputtomiin, jotem hydro kannattanee suunnitella moisille kierrosluvuille. Kokkosen Tapani Lapinlahdelta on itse tehnyt useita
puuputkureita A-koneisiin ( siis traikkeihin ), joiden nopeusluokat vastannevat nopeaa hydrokopteria. Lapinlahden ilmailijoilta saattaisi löytyä
sopiva potkuri, moottori ja alennnusvaihde sopuhintaan.

Simo
Potkurista kuvia osoitteessa veeveevee.netkka.net/jamppa00
Kaunishan tuo on ;)

Jamppa

Jani Haapaniemi


Simo Piiroinen

LainaaHydrokopteriin ehkä kannattaa laittaa kuitenkin kiilahihnaveto useammalla hihnalla.. on melko yksinkertainen rakentaa ja halvat osat.
Tuosta kiilahihnavedosta. Tarvitaan melkoiset hihnat välittämään n. 50 hp. tehot. Ehkä hammashihna olisi parempi.  Itselläni on kokemusta
kiilahihnavedosta lähinnä "super"tehokkaan laturin ( 3 kW ) kanssa. Käytössä on 2 kpl 13 mm leveää kiilahihnaa, eikä se ainakaan tunnu
liioittelulta. 50 hp kiilahihnoilla tuntuu aika hurjalta. Tulee varmaan aika paljon "mustaa möhnää" ja miten lienee hihnojen kestävyys.
Hammashihnapyörien teettäminen ei ole kovinkaan kallista. Toisaalta 503 rotaxin voi asentaa väärinpäin, siis pytyt alaspäin ja jos vielä
asentaa alennusvaihteen niin, että vetoakseli tulee kampiakselin yläpuolelle, niin ei pitäisi olla tasapaino-ongelmia hydrokopterissa, Kaikki
moottorin osat olisivat potkurin akselin alapuolella.

Simo
 
Simo Piiroinen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod