Sähköiset bensapumput

Aloittaja Kari Aspiola, marraskuu 06, 2009, 12:30:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kari Aspiola

Tulipa eteen ihan uudenlainen ongelma Pierpurgin pumpun kanssa!

http://www.zimsautotechnik.com/acatalog/Pierburg_Low_Pressure_Fuel_Pump.html

Eka vikahavainto oli että peltikuoren ja muovipäädyn välistä tihkuu bansaa ohjaamon lattialle. En nyt tarkoituksella mainitse konemallia koska näitä samoja pumppuja löytyy monesta eri valmistajan koneesta.
Koska koneen tankissa oli vielä muutama litra bensaa jäljellä ajattelin tyhjentää tankin sähköpumpulla. Irrotin letkun mekaanisen pumpun imupuolelta ja laitoin kanisterin alle, sitten vaan virrat päälle ja pumppu pyörimään. Mutta mitä hittoa, letkusta ei tule tippaakaan bensaa vaikka pumppu tuntuu pyörivän ihan normaalisti(?)
Varmistin vielä puhaltamalla letkusta, että mikään ei ole tukkinut imulinjaa tankilta pumpulle. Auki oli koska tankissa kupli kunnolla kun puhalsin ilmaa läpi.

Eli pumpun sähkömoottori pyörii, mutta pumppu ei pumppaa vähääkään....... kertomus jatkuu kunhan teurastan pumpun ja tiedän enemmän, ehkäpä jo tulevana viikonloppuna tai sitten ei.......

Villi arvaus on, että pumpussa on ollut joskus runsaasti vettä ja se on pakkasella päässyt routimaan......(?)

Asteroid

#1
Tutun näköinen pumppu, virtauksen ei takaisinpäin pitäisi päästä mikäli sisuskalut ovat ehjät. Odotan mielenkiinnolla mitä sen sisältä löysit.

Terveisin
Pekka

Asteroid

#2
Lisää polttoaineongelmia.
Lisätäänpä tämä kuvapari tänne. Viime talvena minuun otti yhteyttä henkilö X, kyse Experimental Ultran polttoainejärjestelmästä. Kuvat kertokoon.

Kuva 1. Päällisin puolin kaikki kunnossa, polttoaineen päälinjasta otettu haara ryyppypumpulle.

Kuva 2. Päälinjasta ei mahdu 3 millin tuurna läpi, 2,5 millinen tuurna meni, eli tulitikun kokoinen reikä syöttämässä polttoainetta kahdelle kaasuttajalle !

Pekka

Kari Aspiola

Lisätietoo.............

  Tein kyseiselle pumpulle aluksi tiiveyskokeen, laitoin pumpun sisään noin puolen barin ylipaineen (ilmaa) sisään ja upotin vesipaljuun -> ei vuotoja. Eli se ohjaamon  lattialle vuotanut bensa on tullut jostain letkuliitoksesta pumpun läheltä eikä pumpusta itsestään(?).
Vertailun vuoksi minulla on myös toinen ihan samanlainen ehjä pumppu. Ainoa merkittävä ero pumppujen (sen lisäksi että rikkinäinen pumppu ei pumppaa bensaa lainkaan) toiminnassa oli se, että ehjän pumpun läpi on huomattavasti  "raskaampaa" saada puhaltamalla menemään ilmaa läpi.

  Seuraavaksi leikkasin pumpun peltikotelon putkileikkurilla irtipoikki ja purin pumpun ja moottorin osiksi. Lamellipumpun bakeliittipäätylevystä oli lohjennut pala pois ja se aiheutti sen, että pumppun runko pääsi "vuotamaan" bensaa reilusti takaisin imupuolelle. Eikä näinollen siirrä bensaa kuten ehjä pumppu. Vaikea sanoa mikä moisen vamman on aiheuttanut, ei välttämättä routavaurio kuten ensin arvailin.
Otan vielä joitain kuvia pumpusta ja osista kunhan ennätän ja laitan tänne nähtäväksi. Toistaiseksi en saa vielä siirrettyä kameraltani kotikoneelle kuvia pienen ATK-ongelman takia.

  Tuo seikka, että sähköpumppu rajoittaa voimakkaasti pa-virtausta pysähdyksissä ollessaan on jonkinmoinen ongelma. Kun sähköpumppu on sijoitettu suoraan (sarjaan) mekaanisen pumpun imulinjaan, kuten joissain tehdasasennuksissa on asian laita. Se vaikeuttaa ennestäänkin pitkää ja tukkoista bensan saantia tankilta mekaaniselle pumpulle. Olen joskus käynyt "kinaa" aiheesta useammankin konevalmistajan kanssa ......tuloksetta.

  Jos katsotte mitä mekaanisen pumpun teknisissä tiedoissa sanotaan, niin maksimi sallittu imukorkeus (0,5m) ylittyy monessakin tehdasennuksessa. Siihen kun lisätään vielä 4 G:een luvallinen lentotilanne, niin bensansaanti (ainakin teoriassa) loppuu kokonaan.
Yritän tällä vaan kertoa sitä, että mielestäni 8mm imulinjaa ei pitäisi kuristaa yhtään/millään. Palohana on tietysti pakollinen, mutta sekin pitää mitoittaa, niin ettei se normaalitoiminnassa rajoita liiaksi virtausta. Se mekaaninen pumppu on toimintakykynsä äärirajoilla useimmissa asennuksissa jo ihan 1G:een olosuhteissakin, saati sitten jos aletaan naattimaan G-vitamiinia kolmessa ulottuvuudessa.

  Toinen asia jota olen ihmetellyt jo jonkin aikaa, on se että mistä kaasariin tulee roskia ja kökköä vaikka suodatin on ihan puhdas ja OK?
Monessa asennuksessa suodatin on sijoitettu jonnekin tankin ja sähköpumpun väliin. Sähköpumppu (mallista riippumatta) kuluessaan tuottaa epäpuhtauksia ja roskia, jotka sitten pääsevät suodattamattomina esteettömästi kaasareihin. Samalla tavalla se mekaaninen pumppukin kuluu ja tuottaa roskia bensan joukkoon.

  Suodattimen perimmäinen tarkoitus on kuitenkin suojata herkkiä kaasareita epäpuhtauksilta ja roskilta, joita varsinkin tankatessa pääsee bensan mukana tankkiin.  Järjestelmän suunnittelijalta on loppunut mielikuvitus kesken tai sitten on vaan muuten puutteelliset tiedot.

  Eli paras paikka suodattimelle olisi mielestäni mahdollisimman lähellä kaasareita, silloin se toimisi kuten pitääkin.  (!)

Kari Aspiola

Hyvä että otit tuon linkin mukaan keskusteluun.

Tarkkaan ottaen tuossa Akin laatimassa ohjeessa on pieni ristiriita(?).  Aki vois itse kommentoida tähän?

......971* Polttoainejärjestelmän on oltava siten rakennettu, että epäpuhtauksia pääsee mahdollisimman vähän moottoriin.......

......977* ....sopivassa kohdassa ennen moottoria ja ennen mahdollista pumppua.....

Koska kaikki pumput kuluessaan tuottavat niitä epäpuhtauksia ja roskia, jotka voivat aiheuttaa käyntihäiriöitä joutuessaan suuttimiin ym kriittisiin kohteisiin kaasarissa. Eli suodattimen pitäis kerätä talteen epäpuhtauksia eikä päästää niitä moottoriin......


Kari Aspiola

..............Lainaus Pekalta:

Kuva 1. Päällisin puolin kaikki kunnossa, polttoaineen päälinjasta otettu haara ryyppypumpulle.

Kuva 2. Päälinjasta ei mahdu 3 millin tuurna läpi, 2,5 millinen tuurna meni, eli tulitikun kokoinen reikä syöttämässä polttoainetta kahdelle kaasuttajalle!


  Polttoainejärjestelmään kunnolla soveltuvia T-haara, Y-haara, ym jatkosliittimiä on kohtalaisen hankala löytää mistään tarvikeliikkeistä, etsitty on..........

  Monista tehtaan rakentamista koneista olen bongannut muovisia liittimiä, jokunen on jopa hajonnut käsiin kun olen niihin huollossa kajonnut. Erityisesti konehuoneen puolella olevat muoviset liitoskappaleet herättävät epäilyksiä.

  Jos joku löytää/tietää valmistajan tai ostopaikan asiallisille METALLISILLE 6mm ja 8mm T-/Y-haara liittimille, niin please laita tietoa tänne kiitos!

Joitain metallisia haaraliittimiä olen kyllä piirtänyt ja teettänyt yksin kappalein, mutta tulee turhan tyyriiksi.


Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - marraskuu 09, 2009, 09:09:11
Tarkkaan ottaen tuossa Akin laatimassa ohjeessa on pieni ristiriita(?).  Aki vois itse kommentoida tähän?
......971* Polttoainejärjestelmän on oltava siten rakennettu, että epäpuhtauksia pääsee mahdollisimman vähän moottoriin.......
......977* ....sopivassa kohdassa ennen moottoria ja ennen mahdollista pumppua.....
Kiitos kunniasta. Tarkkaan ottaen tuo ohje on tosi vähän minun laatima, enempi olen ollut kommentoimassa siinä.
Sehän on kokoelma CS-22 sääntöjä monin kohdin lievennettyinä.
Mutta nuo kohdat.
971 mom1 lienee kiistaton, sehän kertoo vain yleisperiaatteen
977 perustuu lentokelpoisuusmääräykseen M1743/90  jossa kohdassa h) on tuo suodattimen paikka määrätty.
     M-määräys on edelleen voimassa (ja sitä kai pitäisi noudattaa), joten kritiikki pitäisi kohdistaa siihen.

Samoin CS-22.977, CS-VLA.977, CS-23.997 että FAR-23.997  määrää suodattimen paikaksi ennen moottoripumppua.
Joten on siinä paikassa ennen moottorikäyttöistä pumppua jotain viisautta.
Ja kun vielä LTF-UL 977 sanoo samalla tavalla kuin CS-22 että suodattimen on oltava ennen moottoripumppua, niin ....
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Savilaakso Harri

>Samoin CS-22.977, CS-VLA.977, CS-23.997 että FAR-23.997  määrää suodattimen paikaksi ennen moottoripumppua.
>Joten on siinä paikassa ennen moottorikäyttöistä pumppua jotain viisautta.
>Ja kun vielä LTF-UL 977 sanoo samalla tavalla kuin CS-22 että suodattimen on oltava ennen moottoripumppua, niin ....

Mutta ohje ei taida kertoa mitään, jos suodin on myös ennen pumppua.....
Eli minulla on ainakin vedeneroittimien yhdeydessä myös suodin, ja tietenkin siellä
tankin imuputkessa kuten kuuluu, siis yhteensä kolme suodinta ennen kaasaria. Ja
siitä huolimatta on joskus uimurikammiosta löytynyt nöyhtää...... :yyh:

Aki Suokas

Noiden normien sisältö on minimivaatimus. Eli ne sanoo että on vähintään oltava se suodatin ennen moottoripumppua.
Tankin imusuodattimen lisäksi.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Kari Aspiola

Kiitos Aki!

Juuri näin, määräykset ovat minimivaatimuksia. Tosin niissäkin on joskus tavoitetta ihan riittävästi. Saati vielä jos joku haluaa laittaa kunnolla överiksi asioita, siinäkin on omat vaaransa. Voi sotkeutua omaan näppäryyteensä ja lopputuloksena onkin minimien alitus(?)

  Tuossa äsken tein "tieteellisen kokeen" (kädet haisee bensalle vieläkin) miten mykkä pumppu rajoittaa bensan virtausta. Rakensin osan pa-järjestelmää jossa säiliö oli noin 0,5 m ylempänä kuin pumppu.

- laitoin säiliön pohjaan 8 mm  letkun ja letkuun Pierburgin sähköpumpun ja valutin litran verran bensaa läpi, aikaa kului tasan minuutti kun litra oli tullut läpi (pumppuna pelkkä painovoima) elikkä  noin 60 L/h
- lisäsin samaan letkuun vielä Rotaxin alkuperäisen mekaanisen pumpun (sarjaan) ja valutin taas litran bensaa läpi, aikaa kului 2 min 20 sek ( noin 45 L/h)
- lopuksi poistin molemmat pumput letkusta ja valutin pelkän letkun läpi litran bensaa, aikaa kului vain 13 sek  (noin 280 L/h)

Mitäs me  tästä opimme? Emme välttämättä yhtään mitään, mutta ihan kiva tietää......... *0*

Ps 1. Se mitä ei (koneessa) ole ei voi mennä rikki!

Ps 2. Lentokone ei saa koskaan huollossa huonontua!

(b)

Kari Aspiola

Sähköpumpun paineen säätö/rajoitus?

  Kun mekaanisen pumpun maksimipaine määräytyy kalvon jousen perusteella, niin mikäs tuon Pierbugin sähköpumpun paineen justeeraa kohdalleen?  Lamellipumpussa ei itsessään ole mitään paineensäätöä, se vaikka rikkoo itsensä jos sähkömoottorissa papu riittää eikä virtausta ole riittävästi.

Tuosta lähettämästäni räjäytyskuvasta vois päätellä, että lamellipumpun pesän päätylevy/jousi yhdistelmä vois hoitaa paineen säädön. Kun paine kasvaa tuottopuolella tarpeeksi (noin 0,3...0,4 bar), päätylevy antaa periksi ja päästää bensaa takaisin imupuolelle.

Tästä sainkin juuri aasinsillan tuohon pumpun mystiseen rikkoutumiseen. Oliskohan pumppuun osunut joskus epätavallinen paineisku, joka on sitten rikkonut pakeliittisen päätylevyn............????????????????????????  Esimerkiksi vaikkapa huoltotöiden yhteydessä, jos on vaikka paineilmalla tehokkaasti putsailtu kaikki röörit puhtaaksi(?)   Kylä lähtee.............ajatuksella!

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod