FAI C-1b: Aeroplane Efficiency : 37.22 km/kg...

Aloittaja PFL, lokakuu 10, 2009, 19:43:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PFL

[Tämä ei ole varsinaisesti moottori- eikä rakenteluasiaa, joten laitetaan tänne.]

FAI:n tietokannasta tuli vastaan aika yllättävä ennätyskirjaus.
http://records.fai.org/general_aviation/current.asp?id1=18&id2=1

LainaaAeroplane Efficiency : 37.22 km/kg

Date of flight: 08/06/2008
Pilot: Robin AUSTIN (Australia)
Course/place: Jacobs Well, QLD (Australia)

Aircraft:
Homebuilt Sonerai II-L (1 Rotax 912 UL, 81 hp) Registered 'VH-SGS'

Yllättävää asiassa on se, että sen enempää Rotax 912UL:n kuin Sonerai II:n suoritusarvojen puitteissa tuo ei näytä olevan mahdollista ilman rankkaa myötätuulta - mitä FAI:n ei pitäisi hyväksyä.

Rotaxin ominaiskulutus valmistajan käyrästöstä:

100% - 81 hp - 288g/kWh - 17,4 kg/h
75% - 60 hp - 318 g/kWh - 14,2 kg/h
50% - 40 hp - 368 g/kWh - 11,0 kg/h

Valmistajan ilmoitus matkanopeudeksi 75% teholla on 140 mph -> 225 km/h

Noista suoraan laskettuna 225 km/h / 14,2 kg/h = 15,9 km/kg
Ja 50% teholle, nopeus skaalattuna V=k*P^0,333 mukaan: 197 km/h / 11,0 kg/h = 17,9 km/kg

Vertailuarvona CAFE400 -kisassa vuonna -90 saavutti VariEze viimeiseen asti kulutusviritetyllä O-320 koneella 49,26 mpg, joka on *0,591 = 29,11 km/kg

Netistä ei löydy koneesta muuta tietoa kuin että "ei ole vakio".
Jos oletetaan vastuspinnaksi 1,6 ft2, lentopinta 195 ja 60 hp turbotetusta, 0,41 lb/hph huippuviritetystä ruiskullisesta koneesta, saadaan 334 km/h ja 11kg/h = 30,5 km/kg.

Millä ilveellä tulee vastaukseksi 37 km/kg ???

Joko maanopeuden pitää olla 37*11= 407 km/h (Vmax 320 km/h) tai sitten hyötysuhde pitää olla 203 g/kWh -> parhaiden turbodieselien lukema. Myötätuuliko tässä siivittää, kun fysiikan lait ei näytä taipuvan?

Aika jännä  -_-
"Omalla luvalla, Herra Majuri" - AL
"Tilallisen konseptin formulointia koon optimoimiseksi" -JT
"Kun sä pääset irti käsitteistä, sä näät kaiken gradiensseina, väreinä ja kontrasteina - siis taiteena!" - T.Sandström, Taksipuhetta.

ari

Tuoltahan löytyy kyseiselle koneyksilölle 400+ nopeusennätyksiä.

Aki Suokas

Noin nopeasti katsoen ennätyssäännöt ei kiellä käyttämästä suotuisia tuulia hyväksi.
Ja kun C1b luokan suoritukseen minimi kolmioreitti pitää olla 1190 km (saa olla pidempikin), niin siihen ei kovin paljoa tarvi kytätä, niin kolmioreitin saa kiertämään sopivaa matalan keskusta niin että koko ajan löytyy myötätuulta.
Ja vaikka kone ei nyt mikään purjekone olekkaan, niin ei säännöistä oikein löydy estettä käyttää purjelentokonemaista etenemistapaakaan.

Nuo nopeusennätykset on lennetty yhteen suuntaan (Speed over a recognised course), eli nekin voi olla tuulen avittamia.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

PFL

Yksi referenssi löytyi, tämä on "Right from the horse's mouth":
http://www.sonerai.net/CMS/index.php?option=com_remository&Itemid=128&func=fileinfo&id=3680

Various economy cruise speeds
·   160 Knots at FL120 at 15.7 litres per hour (296 kmh - 11,3 kg/h - 26,2 km/kg)
·   148 Knots at FL200 at 11.9 litres per hour (274 kmh - 8,57 kg/h - 32,0 km/kg)
·   140 Knots at FL200 at 10.4 litres per hour (259 kmh - 7,49 kg/h - 34,6 km/kg)

kg/h lukemat laskettu bensiinin ominaispainolla .72. Rotaxin 914ULS käyrästöihin ei voi luottaa - 10,4 ltr/h vastaa käyrästöllä 3800 rpm -> 63 hp/47 kW, joka antaisi 160 g/kWh hyötysuhteen. 300 g/kWh laskettuna 7,5 kg/h on 25 kW/ 33,5 hv.
Tuota arvoa käyttäen laskettuna 259 kmh@FL200 koneen vastuspinta-alan täytyy olla 1,9 ft2. Periaatteessa mahdollista.

Uskomaton muuttuu jo melkein uskottavaksi.

Avuttoman pieni teho, suuri korkeus ja pieni vastuspinta-ala...
Tiukemmin viritetyllä rotaxilla ja esim. Europan rungolla voisi ehkä vielä petrata.
"Omalla luvalla, Herra Majuri" - AL
"Tilallisen konseptin formulointia koon optimoimiseksi" -JT
"Kun sä pääset irti käsitteistä, sä näät kaiken gradiensseina, väreinä ja kontrasteina - siis taiteena!" - T.Sandström, Taksipuhetta.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod