EASA:lta uudet huoltajavaatimukset, B3 ja L-mekaanikko (NPA2008-03 CRD, Part-66)

Aloittaja Nils Rostedt, syyskuu 17, 2009, 18:24:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nils Rostedt

Moi!
EASA julkaisi mielenkiintoisen CRD:n, missä määritellään uudet mekaanikkokelpuutukset B3 ja L keveille ilma-aluksille .
http://hub.easa.europa.eu/crt/docs/viewcrdpdf/id_28

Alan noviisina kyselen osaavampien mielipiteitä: ovatko esitetyt B3 ja L koulutusvaatimukset järkevät?

Erityisesti kiinnostaa L-luokka (ELA-koneille) joka kaiketi on ajateltu olevan myös kerho- tai harrastajahuoltajan ulottuvissa?

Sivulla 139 löytyy koulutustuntimäärävaatimukset. Niiden mukaan tulisi seuraavat esimerkkituntimäärät:

Limited-L, komposiittikone (runko) = yhteensä 88 tuntia
Limited-L, komposiittikone (+moottori) = yhteensä 118 tuntia
Full-L, komposiittikone ( runko + moottori + radio/transponder) = yhteensä 190 tuntia.

Miltä kuulostaa ?

CRD lähti nyt lausuntokierrokselle. Kommentteja voi lähettää EASAlle 16. marraskuuta saakka.




Nils Rostedt

Vertailun vuoksi: USA:ssa Light Sport Aircraft- ilma-aluksen huoltajalupakirjan koulutusmäärä on 120 tuntia. Tämä on lentokoneelle, sisältäen kaikki eri rakennemateriaalit, kun EASA:n versiossa puu-, metalli- ja komposiittikoneille on kullekin oma koulutusmoduulinsa á 20 tuntia. Tämän "Repairman Certificate":n antamat valtuudet ovat:

"This certificate allows you to maintain, repair, and perform the annual condition inspection on all Special-LSAs and condition inspections on Experimental-LSAs for hire, within the class of aircraft shown on your certificate. What repairs and maintenance you can perform one Special-LSAs are specifically authorized in the aircraft manufacturers' maintenance manuals. A&Ps or FAA authorized repair stations must perform all major modifications (again as directed by manufacturers' instructions)."

Näyttäisi siltä että EASA vaatii noin 30-50% enemmän koulutustunteja mekaanikkolupakirjan saamiseksi, kuin FAA vaatii LSA-konen mekaanikolle. Toisaalta EASA-lupakirja kattaa koneet aina 1000 kg saakka.

Nils Rostedt

Lopullinen EASA Opinion 04-2009 "Aircraft maintenance licences for non-complex aircraft" koskien B3- ja L-huoltajalupakirjoja on julkaistu 15.12.2009 EASA:n websivuilla. Se menee nyt EU-komissiolle hyväksyttäväksi, jonka jälkeen siitä tulee aikanaan huoltotoiminta-asetuksen 2042/2003 muutos (amendment).

Opinion , joka on lähinnä saatekirja sisältäen EASA:n kommentit CRD:stä annettuihin lausuntoihin. (SIL:n lausuntoa ei huomioitu, kuten ei juuri mitään muitakaan)
Draft Amendment to 2042/2003 eli varsinaisen uuden määräystekstin lopullinen luonnos.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod