Experimentalin tai projektin osto ulkomailta?

Aloittaja jkarjanl, syyskuu 04, 2009, 11:18:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pimattil

Jos raha on mahdollisesti rajoittava tekiä koneen hankinnan jäkeenkin niin itse en ainakaan olkaa kohauttamalla unohtaisi potkurin (kiinteä/vakiokierros) sekä tyyppihyväksytty/experimental vaikutusta (huolto)kuluihin, kuten Peterkin vihjasi. Jos toisaalta itse ei viitsi mitään tehdä, niin rahallahan siitä (huolloista) selviää koneesta riippumatta.
- Pirkka -

TeroF

Lainaus käyttäjältä: pimattil - lokakuu 12, 2009, 11:08:11
Jos raha on mahdollisesti rajoittava tekiä koneen hankinnan jäkeenkin niin itse en ainakaan olkaa kohauttamalla unohtaisi potkurin (kiinteä/vakiokierros) sekä tyyppihyväksytty/experimental vaikutusta (huolto)kuluihin, kuten Peterkin vihjasi. Jos toisaalta itse ei viitsi mitään tehdä, niin rahallahan siitä (huolloista) selviää koneesta riippumatta.

Johtuu ymmärräksyn puutteesta. Olisiko teillä esitää laskelmaa (arvioita), mitä a) experimental vs. tyyppihyväksytty b) kiinto vs. säätöpotkuri tarkoittaa koneen kustannuksissa koneen elinkaaren aikana? Tai on tätä varmasti jokin toinenkin pohtinut, joten pelkkä linkkikin riittää. Kiitos jo etukäteen.

Minusta tuolla 10 k€ ensi huollolla huoltelee tyyppihyväksyttyä konetta useamman vuoden. Tyyppihyväksytyn hankintaan liittyy myös pienempi riski, vai liittyykö? Temppukoneen kyseessä ollessa moottori ja potkuri on jokatapauksessa tyyppihyväksyttyjä, joten niitä pitää huoltaa hyväksytyn organisaation toimesta oli kone sitten Experimental tai hyväksytty.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 12, 2009, 18:06:19
Olisiko teillä esitää laskelmaa (arvioita), mitä a) experimental vs. tyyppihyväksytty b) kiinto vs. säätöpotkuri tarkoittaa koneen kustannuksissa koneen elinkaaren aikana? Tai on tätä varmasti jokin toinenkin pohtinut, joten pelkkä linkkikin riittää. Kiitos jo etukäteen.
Tällä pääset varmaan alkuun: http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=1150.msg7994;topicseen#msg7994

Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 12, 2009, 18:06:19
Minusta tuolla 10 k€ ensi huollolla huoltelee tyyppihyväksyttyä konetta useamman vuoden.
Jaa... kyllä minulla on osuus ihan tavallisesta tyyppihyväksytystä Cherokeesta ja kyllä parina edellisenä vuonna tavallisiin huoltoihin on mennyt +10 k€ (toki tämä on paljolti kiinni lentomääristä sekä tuntitilanteesta). Onneksi siinä on tavallinen potkuri. Mitä siis tulee säätölapapotkureihin, niin overhaul voi olla esim. 6 vuoden välein (esim. Hartzell) ja jos se säätöpotkuri maksaa muutenkin +10 k€ muutaman tonnin alkuinvestoinnin sijaan on onhan siinäkin jo eroa.

Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 12, 2009, 18:06:19
Temppukoneen kyseessä ollessa moottori ja potkuri on jokatapauksessa tyyppihyväksyttyjä, joten niitä pitää huoltaa hyväksytyn organisaation toimesta oli kone sitten Experimental tai hyväksytty.
Kuten Jouni tuolla totesi, niin ei tarvitse. Mielenkiintoista olisi tietää, mistä tämä tieto on peräisin?

Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 12, 2009, 18:06:19
Tyyppihyväksytyn hankintaan liittyy myös pienempi riski, vai liittyykö?
Kuinka niin? Siksikö, että experimentalit ovat usein suorituskykyisempiä, edullisempia hankkia ja ylläpitää sekä erilaisen näköisiä?

Eräällä toisella foorumilla on käynnissä juuri keskustelu suurin piirtein aiheesta, että hajonnutta ja korjattua experimentalia "ei kukaan ostaisi". Kuinka monta Piperiä ja Cessnaa on korjattu lentokelpoiseksi vaikka nokkatelineen petettyä? Olisiko ne pitänyt laittaa romuraudaksi. Eli ehdottomasti koneen historia on kiva tietää, mutta toisaalta jos sen (experimentalin) tarkastaa, niin sillä sen kunto pitäisi pystyä tosittamaan. Jos se nyt sitten on tyyppihyväksytty, niin mistä sinä tiedät, millaisia laskuja sillä on ennen myyntiä tehty? Pitäisikö sekin siis tarkastaa, ennen kuin sillä alkaa lentämään.

Voisit kyllä tarkentaa, mitä tällä kysymyksellä hait. Toivottavasti nämä auttoivat taas vähän eteenpäin.
- Pirkka -

Peter Simonsen

Moi,

hmm... tuota noin, kuulostaa niin kun pikkupoika karkkikaupassa, ja kohta on maha kipeenä  :yyh:
Noi sun antamat speksit on hieman ristiriitaiset, pitää olla kovan luokan raaseri mutta saa maksaa vaan pikku Pitsin S1S:n verran. Ei sovi ihan yhteen.
Nyrkkisääntö on:
- Kun siipien määrä vähenee->hinta nousee
- kun tuulettimen lapojen määrä nousee -> hinta nousee
- kun tuulettimen lapoja voi säätää -> hinta nousee
- Kun tulee lisää poweria ja litroja -> hinta nousee
- kun tulee lisää jakkaroita -> yleensä hinta nousee

Kaikki temppukoneet on vaikeita maassa, ilmassa ne on ihan enkeleitä.
Kaksipaikkaista ei taida saada noilla spekseillä 30k€:lla, tai en tiedä, en oo tutkinut mutta tää on villi arvaus
Koulutuksen voi käydä muuallakin kun omalla koneella, ainoastaan opettajalle ei kannata investoida jakkaraa, pitää olla muita syitä.
Suomessa ei oo S2B:tä (enään), eli jos sellaisella haluaa kurvailla niin ulkomaille vaan kokeilemaan

Konepohdintaa hieman...

Christen Eagle II - X kone
- kaksi jakkaraa
- nelipyttyinen pannu, 200HV (tai jotain sinne päin)
- säätöhuiska
- 2 litraa minuutissa temppulennossa, ei käy autobensalla (ilmeisesti
- riittää Intermediate luokkaan, ja kova jätkä vääntää vielä vähän Advanceakin

Pitts S2B - tyyppihyväksytty
- kaksi jakkaraa
- kuusipyttyinen pannu, 235HV (tai jotain sinne päin)
- säätöhuiska
- yli 2 litraa minuutissa temppulennossa, ei käy autobensalla (ilmeisesti)
- riittää Intermediate luokkaan, ja kova jätkä vääntää vielä vähän Advanceakin

Yak-52 - taitaa olla PermitToFly kuviolla suomessa, Miuku tietää.
- kaksi jakkaraa
- tähtimoottori 9 sylinteriä, 360hv
- säätöhuiska
- yli 3 litraa minuutissa
- veikkaus on että taipuu ihan mukavasti ainakin intermediate mutta voi mennä advanceakin... , en kyl ihan tiedä
- itärautaa, makee laite

Näistä Pitts S2B on varmaan kallein, pitäisi hieman tutkia hintoja.
Sitten kun lyödään lähemmäs 100k€ peliin niin homma laajenee mukavasti, alkaa tulla vaihtoehtoja.

Netistä löytyy hintoja, vaikka barnstormers.com, kaivele sieltä, onhan noita koneita vaikka muille jakaa, pitää vaan tutkia rauhassa ja maltillisesti ja kattoa ja vertailla. Sitten kun löytyy niin sitten johonkin kokeilemaan katiskaa.
Lentokoneen osto on aina rulettia, ota oma mekatsu mukaan kun lähdet kattomaan konetta.

Lentokoneella suhaaminen yksinkertaisesti maksaa rahaa, joskus vähemmän, yleensä enemmän. Jos haluaa suhata niin ei auta kun latoa pelimerkkejä tiskiin.
Mutta onhan X-koneen ylläpito kuitenkin edullisempaa, saa sentään tehdä itse huoltoja ym :)
Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

TeroF

Lainaus käyttäjältä: pimattil - lokakuu 12, 2009, 22:21:18
Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 12, 2009, 18:06:19
Temppukoneen kyseessä ollessa moottori ja potkuri on jokatapauksessa tyyppihyväksyttyjä, joten niitä pitää huoltaa hyväksytyn organisaation toimesta oli kone sitten Experimental tai hyväksytty.
Kuten Jouni tuolla totesi, niin ei tarvitse. Mielenkiintoista olisi tietää, mistä tämä tieto on peräisin?

Luulo ei ole tiedon väärti. Muistaakseni minulle on näin joskus väitetty.

Lainaus käyttäjältä: pimattil - lokakuu 12, 2009, 22:21:18
Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 12, 2009, 18:06:19
Tyyppihyväksytyn hankintaan liittyy myös pienempi riski, vai liittyykö?
Kuinka niin? Siksikö, että experimentalit ovat usein suorituskykyisempiä, edullisempia hankkia ja ylläpitää sekä erilaisen näköisiä?

Voisit kyllä tarkentaa, mitä tällä kysymyksellä hait. Toivottavasti nämä auttoivat taas vähän eteenpäin.

Hypoteettisesti jos ei tarvitse tehdä perushuoltoa. Eli ostamalla Suomessa rekisteröity Experimental kone. Liittyykö Experimentalin ostamiseen mielestänne enemmän riskejä kuin tyyppihyväksytyn. Tyyppihyväksytty kone on huolettu JAR pajalla ja niitä on katsastettukin toistaiseksi. Kun taas Experimentalin huollosta vastaa koneenrakentaja, tosin katsastus lienee kattavampi kuin tyyppihyväksytyllä puolella, mutta tämäkin saattaa henkilöityä katsastajaan. Tarkoitukseni oli kysyä miten Experimental kone tarkastetaan ennen ostamista, mutta tähän tulikin jo vastaus, että oma mekaanikko mukaan.

Lainaus käyttäjältä: Peter Simonsen
hmm... tuota noin, kuulostaa niin kun pikkupoika karkkikaupassa, ja kohta on maha kipeenä   :(
Noi sun antamat speksit on hieman ristiriitaiset, pitää olla kovan luokan raaseri mutta saa maksaa vaan pikku Pitsin S1S:n verran. Ei sovi ihan yhteen.

Tunnustan henkilökohtaisen köyhyyden, taisin aloittaa omalta osaltani keskustelun, että ostaisin Extran jos minulla olisi riittävästi rahaa. Olen koittanut pohtia, mikä on järkevää. Olisiko järkevää aloittaa jollain kohtuullisen edullisella pienempi tehoisella kiintopotkurisella koneella. Entä sitten kun nälkä kasvaa syödessä, jos kone alkaakin tuntua "tylsyltä" jo parin kymmenen tunnin jälkeen. Olen joko jumissa alkuperäisessä hankinnassa tai sitten myyn sen pienellä tappiolla ja osan sen koneen mikä olisi pitänyt ostaa jo heti kerrasta. Sitten on vielä tasapainoiltava omantunnon kanssa, sillä täällä maalla saa omakotitalon suhteellisen edullisen lentokoneen hinnalla, joten se pistää arvot mietintään. (No tästä nyt tuli tälläistä ilmanaikaista vuodatusta, kun ei syntynyt rikkaaksi ja komeaksi.)

Tosiasiassa (taito)lentoa lajina vaivaa harrastajien vähyys. Jos kerhossa olisi 20 aktiviista harrastajaa tai vielä enemmän voisi ostaa minkälaisen koneen tahansa eikä käyttökustannukset muodostuisi mahdottomiksi. Harrastaja määrän lisääminen on tietysti hankalaa, kun maassa ei ole toimivaa harrastepohjaista lennonopettajakoulutusta ja lennonopettajat alkavat pikku hiljaa vähenemään. Taitolento puolella tilanne on vielä huonompi. Suomessa lienee ainoastaan yksi kone, jolla annetaan alkeisopetusta. Nykyisessä tilanteessa on aika vaikea kuvitella löytävänsä kovinkaan montaa osallistujaa Vaasalaiseen taitolentokerhoon, joka ensimmäiseksi ottaa 200k€ lainaa kaluston hankkimiseksi. (No tästäkin tuli  aivan turhaa vuodatusta, mutta suonette anteeksi.)

Olen nyt tässä järjestyksessä innostunut eri koneista:
1. Acro Sport II (houkuttelevan hintainen)
2. Christian Eagle II (paljon kehuttu)
3. Steen Skybolt (houkuttelevan hintainen)
4. Pitts S2B (paljon kehuttu)

Lentänyt en ole yhtäkään näistä, mutta en varmaan olisi riittävän hyvä asiantuntija erottamaan eri koneiden heikkouksia tai vahvuuksia. 

Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuville olen saanut teiltä arvokasta tietoa koneen hankkimiseen liittyen.

viper

Tuohon 4 kohtaiseen listaan kävisi varmaan myös Pitts S-2A kun hyväksyt myös tyyppihyväksytyt taitolentokoneet. S-2A on hyvin pitkälti kuin Eagle II, mutta siinä on sulavampilinjainen runko. S-2E menisi varmaan myös tuohon listaasi kun S-2E on S-2A: n experimental versio. S-2E Pitsseissä on vaan useasti 180Hp Lycoming sekä kiintopotkuri, joten se on vähän laiskempi kun S-2A tai Eagle II, joissa on 200Hp sekä vakiokierrospotkurit.
Kesällä juttelin erään Turun lentokerhon jäsenen kanssa, joka oli lentänyt sillä heidän Steen Skyboltilla ja käsitin, että Skybolt on kankeampi verrattuna 2 paikkasiin Pittseihin.

Peterin hyvään kone pohdintaan sen verran, että S-2B Pittsissä on Lycoming AEIO-540 260Hp moottori.       

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Peter Simonsen - lokakuu 12, 2009, 22:37:39
Yak-52 - taitaa olla PermitToFly kuviolla suomessa, Miuku tietää.
- kaksi jakkaraa
- tähtimoottori 9 sylinteriä, 360hv
- säätöhuiska
- yli 3 litraa minuutissa
- veikkaus on että taipuu ihan mukavasti ainakin intermediate mutta voi mennä advanceakin... , en kyl ihan tiedä
- itärautaa, makee laite

Törmasin sattumoisin Sosnovyi Borin lentokerhon hinnastoon. Koululennot Jak-52:lla 100 e/h. Tutustumislennot samalla koneella 2 e/ minuutti.

Lisäbonuksena kerho tarjoaa kyytiä AN-2 koneen pelkääjän paikalla: ILMAINEN. Tosin jonot muodostetaan jo varhaisin aamulla :)

http://binocle.atlant.ru/index.php/commands/cmd_show/res_places/res-rec_7/index.html



Peter Simonsen

Lainaus käyttäjältä: viper - lokakuu 13, 2009, 11:11:27
Peterin hyvään kone pohdintaan sen verran, että S-2B Pittsissä on Lycoming AEIO-540 260Hp moottori.      
Ai hitto, niin taitaakin olla, sorry munaus. Ihme juttu, samalla rahalla olis ruuvannut siihen 300hp kiukaan.
Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

Peter Simonsen

Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 12, 2009, 23:47:00
Tosiasiassa (taito)lentoa lajina vaivaa harrastajien vähyys. Jos kerhossa olisi 20 aktiviista harrastajaa tai vielä enemmän voisi ostaa minkälaisen koneen tahansa eikä käyttökustannukset muodostuisi mahdottomiksi. Harrastaja määrän lisääminen on tietysti hankalaa, kun maassa ei ole toimivaa harrastepohjaista lennonopettajakoulutusta ja lennonopettajat alkavat pikku hiljaa vähenemään. Taitolento puolella tilanne on vielä huonompi. Suomessa lienee ainoastaan yksi kone, jolla annetaan alkeisopetusta. Nykyisessä tilanteessa on aika vaikea kuvitella löytävänsä kovinkaan montaa osallistujaa Vaasalaiseen taitolentokerhoon, joka ensimmäiseksi ottaa 200k€ lainaa kaluston hankkimiseksi. (No tästäkin tuli  aivan turhaa vuodatusta, mutta suonette anteeksi.)

Suomi on pieni maa, täällä on vähän ihan kaikkea, myös temppukoneita. Meillä tosin on muihin pohjoismaihin nähden ihan hyvä tilanne, on tuomareita, on kalustoa on monta hyvää lentäjää ja innokasta porukkaa.

Kimppakoneiden ongelmaksi on koettu että "pitää saada sikahalvalla sikakova kone", sellaisia ei vaan ole. Jos koneesta yleensä päästään sopuun niin sitten se on väärän värinen, liian monta jakkaraa, tai liian vähän jakkaroita.. jne. Ei oo helppoa.
Saahan tota temppukoulutusta, opeja on ja koneita on, meilläkin on Aerobatti kerhossa, sillä on kuule moni aloittanut ja ponnistanut eteenpäin. Et ehkä saa koulutusta Extralla, Eaglella tai Pittsillä, mutta sitä saa Braviolla ja mopolla. Samalla tavalla ne perusteet on opeteltava, noilla se on vaan erilaista.
Jos oot yksin liikkeellä niin osta sellainen kone johon rahkeet riittää, yksipaikkainen Pikkupitsi kiintohuiskalla tai Eagle, ja miks ei Yakki kävis. Koulutuksen saa esim. Englanissa jos ei lähempää löydä.
Tarviit kuitenkin kannustiimaa pohjalle niin ettei noi lähe käsistä. Kuten sanoin, ilmassa ne on kaikki ihan kilttejä mutta maassa tai maan lähellä ne rankaisee jos ei pidä varaansa koko ajan.

Koneisiin kannattaa tutustua ja jos on mahdollista niin temppukeikka etutoosasta avaa yleensä silmiä melkoisesti, eikä ostokuume yleensä laske enää silloin  ;D
Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

Peter Simonsen

Lainaus käyttäjältä: viper - lokakuu 13, 2009, 11:11:27
S-2E menisi varmaan myös tuohon listaasi kun S-2E on S-2A: n experimental versio. S-2E Pitsseissä on vaan useasti 180Hp Lycoming sekä kiintopotkuri, joten se on vähän laiskempi kun S-2A tai Eagle II, joissa on 200Hp sekä vakiokierrospotkurit.
Toi S2E ei oo mikään huono idea, toi pannu on hieman "ei niin tehokas" mutta kyllä se tolla pyörii. On varmaan aika kustannustehokas käyttää (jos temppukonetta voi sanoa kustannustehokkaaksi).
Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

TeroF

Lainaus käyttäjältä: Peter Simonsen - lokakuu 14, 2009, 22:20:09
Suomi on pieni maa, täällä on vähän ihan kaikkea, myös temppukoneita. Meillä tosin on muihin pohjoismaihin nähden ihan hyvä tilanne, on tuomareita, on kalustoa on monta hyvää lentäjää ja innokasta porukkaa.

Kimppakoneiden ongelmaksi on koettu että "pitää saada sikahalvalla sikakova kone", sellaisia ei vaan ole. Jos koneesta yleensä päästään sopuun niin sitten se on väärän värinen, liian monta jakkaraa, tai liian vähän jakkaroita.. jne. Ei oo helppoa.
Saahan tota temppukoulutusta, opeja on ja koneita on, meilläkin on Aerobatti kerhossa, sillä on kuule moni aloittanut ja ponnistanut eteenpäin. Et ehkä saa koulutusta Extralla, Eaglella tai Pittsillä, mutta sitä saa Braviolla ja mopolla. Samalla tavalla ne perusteet on opeteltava, noilla se on vaan erilaista.
Jos oot yksin liikkeellä niin osta sellainen kone johon rahkeet riittää, yksipaikkainen Pikkupitsi kiintohuiskalla tai Eagle, ja miks ei Yakki kävis. Koulutuksen saa esim. Englanissa jos ei lähempää löydä.
Tarviit kuitenkin kannustiimaa pohjalle niin ettei noi lähe käsistä. Kuten sanoin, ilmassa ne on kaikki ihan kilttejä mutta maassa tai maan lähellä ne rankaisee jos ei pidä varaansa koko ajan.

Koneisiin kannattaa tutustua ja jos on mahdollista niin temppukeikka etutoosasta avaa yleensä silmiä melkoisesti, eikä ostokuume yleensä laske enää silloin  ;D

Kyllä olisi helppo investoida temppukoneita, jos harrastajamäärää olisi verrannollinen laskuvarjohyppyyn. Jos kyseessä olisi kerho, siis luokkaa 100 jäsentä toive toteutuisi helposti halvasta henkilökohtaisesta osuudesta ja super suorituskykyisestä kalustosta (ainakin ideaalimaailmassa).

Olen käynyt kokeilemassa lajia Bravolla ja aioin käydä vastakin, jos kone ja opettaja on saatavilla sekä keli sattuu olemaan yhtäaikaa kohdallaan. Homma näin etäältä on pikkuisen haastavampaa kuin vierestä.

Heti kun avautuu mahdollisuus päästä Eaglen tai Pittsin kyytiin aijon käyttää tilaisuuden.


Noita S2E:tä oli huonosti tarjolla tällä hetkellä. Onko kenelläkään mielipidettä Stardusterista?

Jussi Kattelus

Lainaus käyttäjältä: Jussi Kattelus - syyskuu 13, 2009, 21:03:09
Tilasin n. 10kk sitten USA:sta moottorin Mini-Sytkyyn. Maksoin silloin tullin, muistaakseni 2,7%. Tämän keskustelun pohjalta rupesin selvittämään asiaa ja soitin tulliin. Puhelimessa sanoivat, että siitä ei tarvi maksaa tullia. He olivat silloin aikaisemmin tullissa katsoneet kohdasta "moottorit" ja perineet tullin mutta nyt selvisi, että kohdassa "ilma-alukset - moottorit" tulli on 0%. Pyysivät tekemään vapaamuotoisen valituksen ja mukaan tarvittavat kopiot. Osoite on Eteläinen tullipiiri/oikaisu, PL 62 00501 Helsinki (tai minkä alueen tullista on kyse). Vielä ei ole päätöstä tullut mutta omalla kohdalla kuulemma tuo 10kk ei ole vielä liian myöhään.
Jussi

Tänään tuli postissa kirje, jossa sanottiin, että tullipiiri hylkää veronpalautusvaatimuksen. Edullinen tullikohtelu edellyttää kirjallista lupaa, silloin kun on säädetty, että tavarat ovat tietyn käyttötarkoituksen perusteella tullivalvonnassa.

Kirjallista lupaa voi hakea takautuvasti 12kk tullauspäivästä. Omalla kohdalla aikaa on kuukausi jäljellä. Eikun selvittämään...

Peter Simonsen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Kattelus - lokakuu 15, 2009, 12:24:42

Tänään tuli postissa kirje, jossa sanottiin, että tullipiiri hylkää veronpalautusvaatimuksen.

Olipa yllätys, vähän niin kun noiden autoverojuttujen kanssa.  :vihaa:
Mielivaltaista toimintaa, mitenhän mun anomuksen käy, varmaan samalla tavalla. Pitää valmistautua valittamaan seuraavalle asteelle.
Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

Jussi Kattelus

Tässä on linkki tuohon kirjalliseen lupaan: http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/sahkoinenasiointi/lomakkeet/tal_vaik_tullimenettelyt/index.jsp

Ja siitä tuo ensimmäinen kohta, eli "601s - Hakemus: Taloudellisesti vaikuttavat tullimenettelyt ja tietty käyttötarkoitus"
Riittää kuulemma, että täyttää kaksi ensimmäistä sivua.  ;D

Jotenkin ihmeellistä, että joudun laittamaan tuohon kaavakkeeseen uudestaan samat tiedot jotka heille jo postitin kuukausi sitten. Silloin ei vain ollut tuota kaavaketta käytössä kun pyysivät tekemään vapaamuotoisen hakemuksen. Postitan huomenna tuon paperin ja katsotaan kuinka käy.

TeroF

Lainaus käyttäjältä: Peter Simonsen - lokakuu 11, 2009, 09:55:32
Asiahan on yksinkertainen, vähän niin kun Miuku ja muut on aikaisemmin kirjoitelleet, pääpiirteittäin:
-> etsi kone
-> selvitä onko tuonnille esteitä tai aiheuttaako ylimääräisiä haasteita (esim. jenkeissä X kone mutta Euroopassa tyyppihyväksytty-> mitä aiheuttaa?)
-> osta ja laivaa/lennä/siirrä/kanna..ihan miten vaan
-> tuo maahan ja maksa verot (jos EU:n ulkopuolelta), Tanskan kautta ei saa tuotua temppukoneita verotta (ei ole koskaan saanut, trust me, on muuten selvitetty aika tarkkaan).
-> tee tarvittavat tarkastukset viranomaisen vaatimusten mukaisesti
-> lennä ja nauti

Niin ne mielipiteet muuttuvat. Eli nyt olen kallistumassa experimental projektin ostoon, jolle siis tehdään se vaadittu perushuolto. Kyseinen yksilö on rakennettu 1979 ja se on lentänyt 850 tuntia, sittemmin seisonut purettuna kuusi vuotta. Eli prosessi on seuraava(?):

1. Tullin lupa 0% verolle
2. Koneen osto
3. Koneen laivaus Vaasaan
4. Koneen tullaus eli 22% ALV:n maksaminen
5. Projektin valvojan rekrytointi
6. Rakennusluvan anominen IH:lta (tämä on vielä vähän epäselvä)
7. Koneen siirtäminen halliin
8. Perushuollon tekeminen
9. Koelentosuunnitelma
10. Lupa koelentojen suorittamiseen
11. Koneen katsastus
12. Koelennot
13. Koneen katsastus
14. Lupa ilmailuun IH:lta

Eli nyt tarvitsisin kokemuksia tuosta perushuollon tekemisestä. Voisin soittaa ja kysellä, jos joku / jotkut olisivat valmiita jakamaan kokemuksiaan. Yhteystietoja voidaan vaihtaa yksistyisviestillä.


Tommi K

Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 25, 2009, 20:24:01

5. Projektin valvojan rekrytointi
6. Rakennusluvan anominen IH:lta (tämä on vielä vähän epäselvä)


Siirrä nuo kohdaksi 1-2. Pätevältä valvojalta saattaa saada neuvoja myös noiden muiden kohtien toteuttamiseen.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Tommi K - lokakuu 26, 2009, 08:51:40
Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 25, 2009, 20:24:01
5. Projektin valvojan rekrytointi
6. Rakennusluvan anominen IH:lta (tämä on vielä vähän epäselvä)
Siirrä nuo kohdaksi 1-2. Pätevältä valvojalta saattaa saada neuvoja myös noiden muiden kohtien toteuttamiseen.

Kohta:
1. Myytävän ilma-aluksen tarkastus yhdessä valvojaehdokkaan kanssa

Eli ilma-aluksen ostaminen ilman kaupan kohteen perusteellista tarkastusta asiantuntijan (mekaanikon) kanssa on suuri riski. Jos ostat näkemättä voit saada mitä tahansa, tai jos ostat ilman tekniikan asiantuntijaa voit saada kauniisti maalatun syöpymäpesän. Molemmissa tapauksissa rahasi ja aikasi menee hukkaan. Aina kannattaa mennä paikalle ja tarkastaa kohde hyvin ennen päätöstä ja maksua.  :thumbsup:

TeroF

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - lokakuu 26, 2009, 12:10:23
Kohta:
1. Myytävän ilma-aluksen tarkastus yhdessä valvojaehdokkaan kanssa

Eli ilma-aluksen ostaminen ilman kaupan kohteen perusteellista tarkastusta asiantuntijan (mekaanikon) kanssa on suuri riski. Jos ostat näkemättä voit saada mitä tahansa, tai jos ostat ilman tekniikan asiantuntijaa voit saada kauniisti maalatun syöpymäpesän. Molemmissa tapauksissa rahasi ja aikasi menee hukkaan. Aina kannattaa mennä paikalle ja tarkastaa kohde hyvin ennen päätöstä ja maksua.  :thumbsup:

Kiitos molemmille vastauksista. Tarkoitus oli käydä katsomassa projektia paikan päällä ja maksaa EAA:n paikallis chapterin katsastajalle / mekaniikolle mielipiteestä. Vanhan kotirakenteisen lentokoneen ostamiseen liittyy varmaan paljon riskejä, mutta tieto lisää tuskaa.

Mistähän tuon valvojan löytäisi? Toisaalta keskeneräisen projektin valvojan löytäminen on hankalampaa, mutta toisaalta jos koneella on 850 tunnin lentohistoriaa eikai se voi ihan kelvoton tapaus olla.

Markku Hiedanpää

Jos et tunne miestä niin paikallisen mekaanikon mielipide ei paljoa kerro koneen kunnosta jos jenkit ovat (myyjä/mekaanikko yhteistyössä?) myymässä konetta periferiaan.
Eli suositukseni on edelleenkin se että ota oma luottomies mukaan niin saat paremman tarkastuksen ja arvion koneen kunnosta, ainakin saat edun kauppaneuvotteluun.  :thumbsup:

Jussi Kattelus

Lainaus käyttäjältä: Jussi Kattelus - lokakuu 15, 2009, 12:24:42
Tänään tuli postissa kirje, jossa sanottiin, että tullipiiri hylkää veronpalautusvaatimuksen. Edullinen tullikohtelu edellyttää kirjallista lupaa, silloin kun on säädetty, että tavarat ovat tietyn käyttötarkoituksen perusteella tullivalvonnassa.

Kirjallista lupaa voi hakea takautuvasti 12kk tullauspäivästä. Omalla kohdalla aikaa on kuukausi jäljellä. Eikun selvittämään...

Non niin. Hain viime lokakuussa tuota yllä mainittua kirjallista lupaa ja sain luvan. Lähetin valituksen marraskuun alussa ja tänään soitin että mikä on tilanne. Suurella todennäköisyydellä tullimaksun saa takaisin.  :thumbsup:



stenhe

Lainaus käyttäjältä: TeroF - lokakuu 07, 2009, 23:26:47
Pieni valonpilkahdus löytyi:

AIP GEN 1.8 ERINÄISIÄ MÄÄRÄYKSIÄ JA TIEDOTUKSIAGEN

3.  LENNOT SUOMESSA ULKOMAISILLA HARRASTERAKENTEISILLA ILMA-ALUKSILLA
ICAO:n yleissopimuksen artiklan 40 mukaisesti ilma-aluksella, joka ei täytä tiettyjä artiklan 33 lentokelpoisuusvaatimuksia, saa lentää vieraan valtion alueen yllä vasta kyseisen valtion myönnettyä tähän luvan.

Tämän laatuiset ilma-alukset on yleensä hyväksytty 'experimental'-luokkaan tai vastaavaan. Harrasterakenteiset ilma-alukset merkitään yleensä 'experimental'-luokkaan.

ECAC:n (European Civil Aviation Conference) jäsenvaltiot ovat kuitenkin julkaisseet suosituksen INT S/11-1 siitä, että ne hyväksyvät toistensa 'experimental'-luokkaan kuuluvien harrasterakenteisten ilma-alusten lentokelpoisuustodistukset. Tämän johdosta llmailuhallinto on päättänyt, että harrasterakenteinen ilma-alus, jolla on ECAC:n jäsenvaltion myöntämä lentokelpoisuustodistus tai lupa ilmailuun ("permit to fly"), saa ilman eri lupaa lentää Suomen alueella edellyttäen, että ilma-alukselle määrätty koelento-ohjelma on loppuunsuoritettu.

Ja kartta ECAC maista:
http://www.ecac-ceac.org/index.php?content=lstsmember&idMenu=1

Entäs toisin päin?
Nyt menen aiheesta ohi mutta haluaisin ensi kesää ajatellen varmistua siitä että yllä olevan lainauksen perusteella voin lähteä Ruotsiin ja Viroon exp. mopulla (HyIk:n OH-426X) . Plaani sisään ja lupia kyselemättä siis?

Markku Hiedanpää

Se ei ole automaattisesti selvää. Pitää aina varmistaa kohdemaan AIP:sta.

Markku Hiedanpää

Koska harrasterakenteisen maahantuonti näyttää kiinnostavan harrastajia, niin sen periaatteet ja vaatimukset seuraavana:

HARRASTERAKENTEISEN ILMA-ALUKSEN MAAHANTUONTI

EY asetuksen N:o 216/2008 (20.2.2008) 4 artiklan 4 kohdassa tarkoitetun harras-terakenteisen ilma-aluksen ja asetuksen Liite II kohdassa c) määritellyn sekä ilmailulain 1194/2009 6§ 1 momentin kohdassa 4 mainitun harrasterakennetun ilma-aluksen maahantuonnista, lentokelpoisuudesta, huoltotoiminnasta ja niille asetettavista ehdoista ja vaatimuksista päätetään seuraavasti:

• Suomen Ilmailuliitto ry:n ja Ilmailuhallinnon välisen avustamissopimuksen (Drno 23/21/2006, 25.4.2006) mukaisesti avustaa SIL ry Liikenteen turvalli-suusvirastoa Suomessa tapahtuvan harrasterakenteisten ilma-alusten raken-tamisen ja lentokelpoisuuden valvonnassa. Tämän valvonnanavustamissopi-muksen perusteella Suomen Ilmailuliitto ry toimii näissä tehtävissä Liikenteen turvallisuusvirastoa avustavana asiantuntijana ja siltä on pyydettävä lausuntoa ennen hakemuksen käsittelyä harrasterakenteisten ilma-alusten rakennus-, maahantuonti- ja muutostyölupahakemuksista.

• Hakemus harrasterakenteisen ilma-aluksen maahantuonnista voidaan tehdä "Harrasterakenteisen ilma-aluksen rakennuslupahakemus" (lomake LU3520) ja "Ilma-aluksen tekniset tiedot" (lomake LU3522) lomakkeilla tai vapaamuotoisella hakemuksella, jos se sisältää edellä mainituissa lomakkeissa mainitut tiedot.

• Hakemukset käsitellään ja luvat myönnetään SIL ry:n ja IH:n sopimien toimintatapojen ja ilmailumääräyksien AIR M5-1 ja AIR M5-1 sekä ilmailutiedo-tuksen AIR T5-1 mukaisesti. Harrasterakenteisten ilma-alusten maahantuonnista on tehty SIL ry:n ja Liikenteen turvallisuusviraston välinen periaatepäätös että se on mahdollista jos sen katsotaan edistävän suomalaista harrasteilmailua ja maahantuonti ja siihen liittyvät toimenpiteet tehdään harrasterakentamista koskevan ilmailumääräyksen AIR M5-2 mukaisin ehdoin mitä rakennusorganisaatiolta (rakentaja ja valvoja) ja rakennustyöltä vaaditaan. Ilma-aluksen rakenteesta tai monimutkaisuudesta johtuen voidaan maahantuontiin liittyvälle huollolle ja tarkastukselle tai ilma-aluksen lentokelpoisuuden ylläpidolle asettaa lisäehtoja. Jos ilma-alustyyppi on Suomessa tuntematon, voidaan sen rakenteesta, ominaisuuksista ja rajoituksista vaatia lisäselvityksiä.

• Koska harrasterakenteisen ilma-aluksen lähtömaan ilmailuviranomainen ei voi myöntää harrasterakenteiselle ilma-alukselle Suomessa tunnustettavaa ICAO:n lentokelpoisuustodistusta vientiä varten (Export Certificate) tai EASA:n lentokelpoisuustodistusta, harrasterakenteinen ilma-alus voidaan tuoda Suomeen ja saada lentokelpoiseksi seuraavin tavoin (kohdat 1-5):

1 a). Harrasterakenteisella ilma-aluksella on voimassaoleva lupa ilmailuun tai vastaava lähtömaan ilmailuviranomaisen antama asiakirja ja ilma-aluksen rakennus-, lento- ja huoltohistoria ovat tiedossa. Ilma-alukselle on tehtävä:
I. Tarkastus, jossa tarkastetaan että ilma-alus on piirustusten ja rakennusohjei-den mukainen, otetaan kantaa mahdollisiin muutostöihin sekä tarkastetaan että ilma-alus täyttää suomalaiset harrasterakentamista koskevat ilmailu-määräykset, sekä
II. vuositarkastus (kts. AIR M1-5 kohta 5) ja koko ilma-aluksen kattava 100 len-totunnin tai 12 kuukauden välein tehtävä vastaava huolto.

1 b). Harrasterakenteisella ilma-aluksella ei ole voimassaolevaa lupaa ilmailuun tai vastaavaa lähtömaan ilmailuviranomaisen antamaa asiakirjaa, ilma-aluksen rakennus-, lento- ja huoltohistoria ovat tiedossa. Ilma-alukselle on tehtävä:
I. Tarkastus, jossa tarkastetaan että ilma-alus on piirustusten ja rakennusohjei-den mukainen, otetaan kantaa mahdollisiin muutostöihin sekä tarkastetaan että ilma-alus täyttää suomalaiset harrasterakentamista koskevat ilmailu-määräykset, sekä
II. AIR T2-1 kohdan 2 mukainen perushuolto.

1 c). Harrasterakenteisella ilma-aluksella ei ole voimassaolevaa lupaa ilmailuun tai vastaavaa lähtömaan ilmailuviranomaisen antamaa asiakirjaa, eikä ilma-aluksen rakennus-, lento- ja huoltohistoriaa tiedetä. Ilma-alukselle on tehtävä:
I. Tarkastus, jossa tarkastetaan että ilma-alus on piirustusten ja rakennusohjei-den mukainen, otetaan kantaa mahdollisiin muutostöihin sekä tarkastetaan että ilma-alus täyttää suomalaiset harrasterakentamista koskevat ilmailu-määräykset, sekä
II. AIR T2-1 kohdan 3 mukainen peruskorjaus.

2. Jos ilma-alukselle aiotaan maahantuonnin yhteydessä tehdä muutostöitä, jota ei ole ollut aiemmin asennettuna ja hyväksyttynä ilma-alukseen. Muutostyölle on esitettävä suunnitelma ja haettava lupa maahantuontihakemuksen yhteydessä AIR M5-2 mainitulla menettelyllä.

3. Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää harrasterakenteiselle ilma-alukselle Suomen alueella tunnustettavan "väliaikaisen luvan ilmailuun" koelentotoimintaa varten tai "luvan ilmailuun" normaalitoimintaa varten, kun seuraavat asiakirjat on laadittu ja esitetty tarkastettavaksi ilma-aluskatsastajalle, sekä niiden kopiot on toimitettu Liikenteen turvallisuusvirastolle. Kaikki maahantuontiin ja lentokelpoisuuteen liittyvät asiakirjat on esitettävä ensikatsastuksen yhteydessä katsastajalle:

4. "Väliaikainen lupa ilmailuun", tarvittavat toimenpiteet ja asiakirjat:
• Tehdyistä toimenpiteistä on tehtävä tarkastuskertomus ja toimenpidekohtaiset huoltolistat, joissa harrasterakennettu ilma-alus todetaan ilmailumääräysten AIR M 5-1, AIR M5-2 ja soveltuvilta osin OPS M2-7 (laskuvarjohyppykäytössä huomioitava myös OPS M6-1) sekä ilma-aluksen suunnittelijan tekemien ohjeiden ja piirustusten mukaiseksi ja koelentokelpoiseksi. Mahdollisiin poikkeamiin ja muutostöihin on otettava kantaa. Asianomaista ilma-alusta tai sen laitteita koskevat lentokelpoisuusmääräykset ja huolto-ohjeet on tarkastettava ja tehtävä,
Huom. Tarkastuksen ja huollon yhteydessä on ilma-alukselle avattava:
I. suomalainen matkapäiväkirja
II. moottorin, potkurin ja aikavalvottavien laitteiden tekninen kirjanpito
• suomalainen punnituspöytäkirja ja punnitustodistus,
• matkapäiväkirja tai muut riittävät selvitykset koneen käyttötuntimääristä,
• vastuuvakuutustodistuksen jäljennös,
• radiolupa tai hakemuksen kopio, jos radio on asennettu,
• suomalainen katsastuspöytäkirja "väliaikaista lupaa ilmailua" varten,
• koelento-ohjelma, jonka pituus on 25 lentotuntia ilma-aluksille, joissa ei ole moottoria tai joissa moottori-potkuriyhdistelmä on tyyppihyväksytty, ja 45 lentotuntia muilla ilma-aluksilla.

5. "Lupa ilmailuun", tarvittavat toimenpiteet ja asiakirjat:
Edellä mainittujen asiakirjojen lisäksi.
• Tarkastuskertomuksen koelentojen jälkeinen päivitys, jossa otetaan kantaa mahdollisiin koelentojen aikaisiin muutostöihin, huoltotoimenpiteisiin tai vas-taaviin ja jossa rakentaja/valvoja kuittaavat ilma-aluksen koelentojen jälkeen lentokelpoiseksi,
• koelentokertomus hakijan tekemistä koelennoista, koelentokertomuksen tulee olla koelentäjien allekirjoittama ja rakennustyön valvojan hyväksymä,
• suomalainen lento-ohjekirja liitteineen, lento-ohjekirjan on perustuttava koe-lentoihin,
• huolto-ohjelma tai huolto-ohjeet, moottorin, potkurin ja muiden varusteiden ohjekirjat jos tiedot eivät ole huolto-ohjeissa,
• harrasterakenteinen ilma-alus on varustettava valmistuskilvellä josta ilmenevät rakentaja (alkuperäinen), ilma-aluksen tyyppi, sarjanumero, valmistusvuosi ja rekisteritunnus,
• suomalainen katsastuspöytäkirja "lupaa ilmailuun" varten.

Harrasterakenteisten ilma-alusten rakennus-, muutostyö- ja maahantuontiin liit-tyviä asioita hoitaa Liikenteen turvallisuusvirastossa harrasteilmailun tarkastaja Hannu Martikainen, sähköposti hannu.martikainen(at)trafi.fi.

:thumbsup:


TeroF

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - helmikuu 11, 2010, 13:23:17
1 a). Harrasterakenteisella ilma-aluksella on voimassaoleva lupa ilmailuun tai vastaava lähtömaan ilmailuviranomaisen antama asiakirja ja ilma-aluksen rakennus-, lento- ja huoltohistoria ovat tiedossa. Ilma-alukselle on tehtävä:
I. Tarkastus, jossa tarkastetaan että ilma-alus on piirustusten ja rakennusohjei-den mukainen, otetaan kantaa mahdollisiin muutostöihin sekä tarkastetaan että ilma-alus täyttää suomalaiset harrasterakentamista koskevat ilmailu-määräykset, sekä
II. vuositarkastus (kts. AIR M1-5 kohta 5) ja koko ilma-aluksen kattava 100 len-totunnin tai 12 kuukauden välein tehtävä vastaava huolto.

Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Voisiko ylläpito tehdä Markun täydelisestä vastauksesta "sticky" tyyppisen ohjeen, joka löytyy myös tulevaisuudessa.

Yksi kysymys yllä olevaan tarkastus I:seen liittyen: onko joku tehnyt kyseisen toimenpiteen? Onnistuuko ehjää konetta särkemättä? Vielä selvyyden vuoksi: onko tässä tarkoitetta tarkastus laajuudeltaa pienempi kuin perushuolto? 

P.S. Markun vastauksesta innostuneenako kertaalleen laantunut lentokonekuume palasi.


Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: TeroF - helmikuu 21, 2010, 18:05:53
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - helmikuu 11, 2010, 13:23:17
1 a). Harrasterakenteisella ilma-aluksella on voimassaoleva lupa ilmailuun tai vastaava lähtömaan ilmailuviranomaisen antama asiakirja ja ilma-aluksen rakennus-, lento- ja huoltohistoria ovat tiedossa. Ilma-alukselle on tehtävä:
I. Tarkastus, jossa tarkastetaan että ilma-alus on piirustusten ja rakennusohjei-den mukainen, otetaan kantaa mahdollisiin muutostöihin sekä tarkastetaan että ilma-alus täyttää suomalaiset harrasterakentamista koskevat ilmailu-määräykset, sekä
II. vuositarkastus (kts. AIR M1-5 kohta 5) ja koko ilma-aluksen kattava 100 len-totunnin tai 12 kuukauden välein tehtävä vastaava huolto.
Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Voisiko ylläpito tehdä Markun täydelisestä vastauksesta "sticky" tyyppisen ohjeen, joka löytyy myös tulevaisuudessa.
Yksi kysymys yllä olevaan tarkastus I:seen liittyen: onko joku tehnyt kyseisen toimenpiteen? Onnistuuko ehjää konetta särkemättä? Vielä selvyyden vuoksi: onko tässä tarkoitetta tarkastus laajuudeltaa pienempi kuin perushuolto? 
P.S. Markun vastauksesta innostuneenako kertaalleen laantunut lentokonekuume palasi.

Mainittuja tarkastuksia on tehty suomessa useita ja niiden laajuus riippu suoraan rakenteesta; eli mitä yksinkertaisempi rakenne sen helpompi tarkastaa ja päinvastoin. Olenaista on että tarkastetaan onko kone piirustusten ja rakennusohjeiden mukainen ja täyttääkö se suomalaiset harrasterakentamista koskevat ilmailumääräykset.

Jussi Kattelus

Lainaus käyttäjältä: Peter Simonsen - syyskuu 23, 2009, 19:39:34
... ja että viekkaudella viedyt ALV € ei palauteta (eli se joka lasketaan tullin päälle).
Ja miks mä en ollut yhtään yllättynyt!

onkos kellään kokemusta miten nopeasti viranomainen, tässä tapauksessa tulli, on noita "luvalla" lainattuja € palautellut?

Mulle kilahti viime viikolla tilille nuo väärin perityt tullimaksut ja tullin osalta maksettu ALV palautettiin myös. Aikaa kului n. 5kk ensimmäisestä yhteydenotosta.

Kiitoksia vaan keskusteluun osallistuneille rahanarvoisesta tiedosta.  :thumbsup:

Peter Simonsen

Hyvät sulle!
Ei oo Pittsin tullauksesta kuulunut yhtikäs mitään, se on varmaan samassa pinossa viinikauppa.comin ja tuontiautojen valitusten kanssa  :vihaa:
Ainoa mikä lohduttaa on että se katiska valmistuu ehkä joskus... tai sitten myöhemmin ;)
Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

viper

Lainaus käyttäjältä: TeroF - helmikuu 21, 2010, 18:05:53
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - helmikuu 11, 2010, 13:23:17
1 a). Harrasterakenteisella ilma-aluksella on voimassaoleva lupa ilmailuun tai vastaava lähtömaan ilmailuviranomaisen antama asiakirja ja ilma-aluksen rakennus-, lento- ja huoltohistoria ovat tiedossa. Ilma-alukselle on tehtävä:
I. Tarkastus, jossa tarkastetaan että ilma-alus on piirustusten ja rakennusohjei-den mukainen, otetaan kantaa mahdollisiin muutostöihin sekä tarkastetaan että ilma-alus täyttää suomalaiset harrasterakentamista koskevat ilmailu-määräykset, sekä
II. vuositarkastus (kts. AIR M1-5 kohta 5) ja koko ilma-aluksen kattava 100 len-totunnin tai 12 kuukauden välein tehtävä vastaava huolto.

Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Voisiko ylläpito tehdä Markun täydelisestä vastauksesta "sticky" tyyppisen ohjeen, joka löytyy myös tulevaisuudessa.

Yksi kysymys yllä olevaan tarkastus I:seen liittyen: onko joku tehnyt kyseisen toimenpiteen? Onnistuuko ehjää konetta särkemättä? Vielä selvyyden vuoksi: onko tässä tarkoitetta tarkastus laajuudeltaa pienempi kuin perushuolto? 

P.S. Markun vastauksesta innostuneenako kertaalleen laantunut lentokonekuume palasi.



Ihan yleisestä mielenkiinnosta, oletko hankkinut taitolentokoneen tai onko sellainen projekti meneillään?

TeroF

Lainaus käyttäjältä: viper - syyskuu 04, 2010, 10:51:42
Lainaus käyttäjältä: TeroF - helmikuu 21, 2010, 18:05:53
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - helmikuu 11, 2010, 13:23:17
1 a). Harrasterakenteisella ilma-aluksella on voimassaoleva lupa ilmailuun tai vastaava lähtömaan ilmailuviranomaisen antama asiakirja ja ilma-aluksen rakennus-, lento- ja huoltohistoria ovat tiedossa. Ilma-alukselle on tehtävä:
I. Tarkastus, jossa tarkastetaan että ilma-alus on piirustusten ja rakennusohjei-den mukainen, otetaan kantaa mahdollisiin muutostöihin sekä tarkastetaan että ilma-alus täyttää suomalaiset harrasterakentamista koskevat ilmailu-määräykset, sekä
II. vuositarkastus (kts. AIR M1-5 kohta 5) ja koko ilma-aluksen kattava 100 len-totunnin tai 12 kuukauden välein tehtävä vastaava huolto.

Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Voisiko ylläpito tehdä Markun täydelisestä vastauksesta "sticky" tyyppisen ohjeen, joka löytyy myös tulevaisuudessa.

Yksi kysymys yllä olevaan tarkastus I:seen liittyen: onko joku tehnyt kyseisen toimenpiteen? Onnistuuko ehjää konetta särkemättä? Vielä selvyyden vuoksi: onko tässä tarkoitetta tarkastus laajuudeltaa pienempi kuin perushuolto? 

P.S. Markun vastauksesta innostuneenako kertaalleen laantunut lentokonekuume palasi.



Ihan yleisestä mielenkiinnosta, oletko hankkinut taitolentokoneen tai onko sellainen projekti meneillään?

Sen verran huono tuo kuukausittainen sponsorisopimus, että projekti on "on hold"-tilassa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod