Huoltojaksojen joustot (AIR M1-5)

Aloittaja Kari Aspiola, elokuu 03, 2009, 10:21:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kari Aspiola

Erinäisissä keskusteluissa koskien koneiden huoltojaksojen joustoja, olen kuullut monenmoista sovellusta ja käytäntöä.  Asia on kuitenkin jokseenkin yksiselitteisesti ilmaistu AIR M1-5:ssa kohdassa 4.7.2.

Jotkut näyttävät soveltavan ns tiukimman mahdollisen tulkinnan mukaan, eli laskevat sallitut joustot huoltovälin (50 h) eikä huoltojakson ( esim 100 h) mukaan.

Huoltojakso on määritelty selkeästi kohdassa 4.7.1 ja se on mielestäni ihan eri asia kuin huoltoväli(?)

- 50 h jakson jousto on  +/- 10 h tai max +/-10%  = +/- 5 tuntia

Elikkäs kyseisen huollon voi tehdä/kuitata  välillä 45......55 h

- 100 h jakson jousto on +/- 10 h tai max +/-10%  = +/- 10 tuntia

Ja satasen huollon voi vastaavasti tehdä/kuitata jossain kohtaa välillä  90.......110 h

200 h huolto olis tehtävä/kuitattava  jossain kohtaa välillä 190......210 h

Vuositarkastuksellakin on oma joustonsa, joka on sen kuukauden loppuun jona jakso täyttyy.

http://www.ilmailuhallinto.fi/air

teemu

Näin on, kun vielä muistetaan ettei huoltojaksoa ylitetä niin, että tehdään huolto aina 110 h kohdalla.
Ei saa kumuloitua, verrataan edelliseen 100 h huoltoon ja lisätään siihen 100 h, silloin tehdään seuraava huolto.

Gerhard Barkhorn

Mitenköhän pitäisi ymmärtää kun tuon samaisen määräyksen alussa lukee

"Huoltojaksoon sallitaan joustoa ilman eri hyväksymistä (jollei sallittua joustoa ole määrätty toisin hyväksytyssä huoltotoimintakäsikirjassa (HTK) tai valmistajan ohjeissa) seuraavasti:"...

Kun nythän esim Rotaxin huolto-ohjeissa lukee että jokaiseen huoltoon sallittaan +/-10 tunnin jousto. Eli saako siis esim 50 tunnin huollon tehdä käyntiajalla 58 tuntia?

Vuosihuolto on kanssa asia mitä en oikeen ole koskaan ymmärtänyt. Jos koneeseen tehdään syyskuussa 100 tunnin huolto, koneella lennetään talven aikana 3 tuntia, niin pitääkö maaliskuussa tehdä samainen 100 tunnin huolto jälleen (siis jos vuosihuolto on edellisenä vuonna tehty tuolloin) ja nimetä se vuosihuolloksi?

Yksi tapahan on kai merkata kaikki 100 tunnin huollot vuosihuolloksi. Oletuksena siis että koneella lennettään yli 100 tuntia vuodessa.


Kari Aspiola

Jaa...a mielenkiintoiseksi menee.

http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d04140.pdf

Etteikö suorastaan salapoliisihommaksi(?)  Jos asiaa kysyy viranomaiselta, vastaus on luultavasti että toimitaan raskaimman rajoituksen ehdoilla. Eipä ole mikään ihme, että näistä saa helposti kädenväännön aikaan(?)

Jos koneella lennetään yli 100 tuntia vuosittain, niin vuositarkastus (eikä vuosihuolto) ei välttämättä tuo mitään lisäarvoa koneen lentoturvallisuuteen tai lentokelpoisuuteen. Paitsi että kyseinen kuittaus pitää papereista löytyä. Jos koneella lennetään reilusti alle 100 tuntia vuosittain silloin on ihan eri juttu.

Koneen käyttö- ja säilytysolosuhteethan pitää muutenkin huomioida koneen huoltoja suunniteltaessa ja huoltoja tehtäessä.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - elokuu 04, 2009, 11:12:35

Etteikö suorastaan salapoliisihommaksi(?)  Jos asiaa kysyy viranomaiselta, vastaus on luultavasti että toimitaan raskaimman rajoituksen ehdoilla. Eipä ole mikään ihme, että näistä saa helposti kädenväännön aikaan(?)

Jos koneella lennetään yli 100 tuntia vuosittain, niin vuositarkastus (eikä vuosihuolto) ei välttämättä tuo mitään lisäarvoa koneen lentoturvallisuuteen tai lentokelpoisuuteen. Paitsi että kyseinen kuittaus pitää papereista löytyä. Jos koneella lennetään reilusti alle 100 tuntia vuosittain silloin on ihan eri juttu.

Koneen käyttö- ja säilytysolosuhteethan pitää muutenkin huomioida koneen huoltoja suunniteltaessa ja huoltoja tehtäessä.

Jos se logiikka kuitenkin olisi se, että koska ultrakevyet ovat liite II:n mukaisia ilma-aluksia, niitä huolletaan kansallisten määräysten mukaan. Sama tilanne on toistaiseksi (28.9.2009 asti) EASA -ilma-alusten kohdalla.

Jos tuo mainittu 100 h huolto tulee syksyllä viimetipassa, niin tosiaan: mikä estää sitä nimeämästä myös vuosihuolloksi (jos sellainen koneella on) ja mahdollisesti vuositarkastukseksi (jos resurssit riittävät), jolloin nämä voidaan unohtaa seuraavan vuoden ajaksi.

Lauri

Tyyppihyväksytyissä jaksojen ylityksiä ei enää ole, näin minulle ainakin ilmoitettiin. Ei laturille, startille, ymm. osille. Vuosittaisessa "katsastuksessa" uusi nimi lentokelpoisuuden valvonta ei enää myönnetä jatkoaikoja. Kone voidaan kylläkin "valvontatarkastaa" 90 päivää ennen edellisen valvonta-ajan päättymistä. Se on esim. 28.08 päivälleen eikä kuukauden loppuun.

Hieno homma.. kyllä tästä lentoturvallisuus paranee...

Lauri

PS: On huhu myös liikkumassa moottorien tunneista/jatkoaikatarkastuksista. 2000h moottorille ei enää saa kerho/yksityiskäytössä 50% ylitystä vaan ne perustuu moottorinvalmistajan määräämiin jaksoihin esim. lycomin 320 2000h tai 10v. Äkkiä noin euroopassa 30% koneistä jää kentille, kuka tietää korjata tämän huhun?
Lauri

teemu

Lauri, tätä AIR M 1-5, ei ole kumottu.
Nämä asiat pitää tarkentaa huolto-ohjelmassa, mm. ELA 1 kone, joka sinulla on.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Lauri - elokuu 08, 2009, 01:33:02
Tyyppihyväksytyissä jaksojen ylityksiä ei enää ole, näin minulle ainakin ilmoitettiin. Ei laturille, startille, ymm. osille. Vuosittaisessa "katsastuksessa" uusi nimi lentokelpoisuuden valvonta ei enää myönnetä jatkoaikoja. Kone voidaan kylläkin "valvontatarkastaa" 90 päivää ennen edellisen valvonta-ajan päättymistä. Se on esim. 28.08 päivälleen eikä kuukauden loppuun.

Hieno homma.. kyllä tästä lentoturvallisuus paranee...

Ööö... eikös laitteilla ole aiemminkin noudatettu valmistajan huoltojaksoja? Ja että millä pavuilla ilmailuviranomainen on voinut jatkaa aiemmin laitteiden käyttöjaksoja jos niiden asiantuntija (= valmistaja) on kerran määritellyt turvallisena pitämänsä jakson. Menettelyhän kuulostaa paitsi hullulta, myös vaaralliselta.

Entä milläs tavalla tuo lentokelpoisuuden valvontatodistuksen päättymispäivä huonontaa asioita? Aiemminhan katsastus tuli hoitaa päättymiskuukauden aikana, muutoin päättymispäivä ryömi taaksepäin. Nyt saman asian hoitamiseen on 90 päivän ikkuna entisen max. 31 sijaan...

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: teemu - elokuu 08, 2009, 10:42:25
Lauri, tätä AIR M 1-5, ei ole kumottu.
Nämä asiat pitää tarkentaa huolto-ohjelmassa, mm. ELA 1 kone, joka sinulla on.

Teemu, AIR M1-5 on kansallinen huoltotoimintamääräys, joka koskee 28.9.2009 jälkeen vain liite II ja valtion ilma-aluksien huoltotoimintaa.
EASA hyväksyttyjen ilma-alusten (ne joilla on EASA-lentokelpoisuustodistus) huoltotoiminnassa on noudatettava valmistajan antamia ja IH:n huolto-ohjelmassa hyväksymiä ohjeita. Jos IH:lle esitetyssä ja sen hyväksymässä huolto-ohjelmassa on komponenteille (moottori yms.) hyväksytty jatkoaikamenettely tai huolloille joustoa, niitä voidaan noudattaa. Tässä yhteydessä täytyy jälleen muistuttaa, että EASA ilma-aluksella on oltava 28.9.2009 jälkeen IH:n hyväksymä huolto-ohjelma.

Kari Aspiola

Tarkennetaas vähän, aloitusviesti oli ultrakevyt otsikon alla, nyt mennään jo raskaammassa luokassa. Kohta puhutaan jo liikennekoneiden huolloista tätä menoa.......    :yyh:

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - elokuu 10, 2009, 08:04:20
Tarkennetaas vähän, aloitusviesti oli ultrakevyt otsikon alla, nyt mennään jo raskaammassa luokassa. Kohta puhutaan jo liikennekoneiden huolloista tätä menoa.......    :yyh:

Hyvä korjaus, pysytäänpä asiassa  :thumbsup:

Eli ultran huoltaminen:

AIR M5-10
"7.1 Yleistä
UL-lentokoneen huoltotoiminnassa on noudatettava tämän määräyksen lisäksi ilmailumääräystä AIR M1-5, jollei kohdissa 7.2 - 7.8 ole annettu tästä poikkeavia määräyksiä."



Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod