Kaasuttimien synkronointi

Aloittaja Toma, kesäkuu 26, 2009, 09:28:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 26, 2009, 00:02:41

Itselläni ongelma on taasen hoidettu kahden Cessnan kaasunappulan avulla,
jossa kummassakin on oma "friction lock"insa. Ei karkaile ei.

Kiitos muuten vieläkin noiden myyjälle!

Yksi kummallekin kaasarille vai, silleenhän saa samalla hoidettua synkronointi  ;D
Terveisin
Tom Arppe

teemu

Synkronisointi ei suju korvakuulolla eikä ilman mittalaitetta, tehonmenetys on ilmeinen jos eivät ole synkassa. Samoin käynnistys on ongelmallista.

Toma

Nojuu, se olikin olevinaan huuli....

Tosin... kun lisää pari "sika"tarkkaa alipainemittaria niin...
Terveisin
Tom Arppe

teemu

Kyllä, käyhän se niinkin.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: teemu - kesäkuu 26, 2009, 18:08:08
Synkronisointi ei suju korvakuulolla eikä ilman mittalaitetta, tehonmenetys on ilmeinen jos eivät ole synkassa. Samoin käynnistys on ongelmallista.

Kaasarin ruuveja rotax koulutuksen mukaisesti pyörittämällä + tulppien värien &
karstan/noenmuodostuksen seuraamisella pariin otteeseen/kaasaripuoli + korvakuulolta.

Hyvin pelaa ja käyntiin heti kun hiukkakin starttinappulaa vain kutittaa.

Sataheppaisilla voi olla hieman enemmän työtä tehtävänä. Luulen.

teemu

Niin, helppoa kuin heinän teko. Hyvä juttu.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: teemu - kesäkuu 27, 2009, 09:00:04
Niin, helppoa kuin heinän teko. Hyvä juttu.

Ei helppoa, mutta jos osaa edes pikkirillin verran kuunnella / lukea
ohjeita, niin ei tuo mikään ylitsepääsemätön homma ole kellekkään.

Ihmiset nuo koneet ovat suunnitelleet. Ihmiset niitä lentävät ja
ihmiset niitä myöskin korjaavat ja huoltavat.

Niin pitkään kuin sana "ihminen" on luettelossa mukana, on
suunnittelu, rakentaminen ja huoltaminen käytännössä jokaisen
normaaliaivoilla ja fyysisesti raajoiltaan riittävästi toimivan
hoidettavissa. Mm. rotaxin kaasareille ei tarvita ensimmäistäkään
mittaria mihinkään kohti, mikäli kyse on vain kaasarien synkronoinnista,
eikä todellisen vian syyn etsinnästä tahi jopa suuresti yleistyvästä HIFISTELYSTÄ.

Ei tässä ny helkuta soikoon avaruussukkulasta puhuta, vaikka
se välillä alkaa siltä vaikuttamaan kaikenmaailman määräyksien
vuoksi.

Saakutti että rupeaa aina joskus jurppimaan, kun karataan
"ilmailusta" "avaruusteknologiaan".

Burb. Konjamiini oli kodassa hyvää. Nyt tutimaan.

teemu

No ajattelin vaan jos moottorissa on kaksi puolikasta joilla on yhteinen kampiakseli niin olisi hyvä, että molemmat puolikkaat tekisivät yhteistyötä,
näin saadaan paras teho lentotoimintaa ajatellen.

Make

Tässä on yks paikka josta löytyy mittari synkronointiin.
http://www.carbtune.com/

Make


Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: teemu - kesäkuu 28, 2009, 00:08:09
No ajattelin vaan jos moottorissa on kaksi puolikasta joilla on yhteinen kampiakseli niin olisi hyvä, että molemmat puolikkaat tekisivät yhteistyötä,
näin saadaan paras teho lentotoimintaa ajatellen.

Kyllä kyllä! Aivan oikea homma. Kuitenkin: Jos kaasuvivusto on oikein
suunniteltu ja rakennettu, sekä kaasarit ovat identtisiä, niin eipä tuo
ole homma eikä mikään säätää kaasuttimien vivustoja/vaijereita, sekä
kaasuttimien keskinäisiä asetuksia ruuveistaan identtisiksi.

Kyllähän sen nyt käsittää jokainen, että jos kaikki on ok, niin millin liike
toisessa kaasarissa merkkaa myös millin liikettä toisen kaasarin läpässä.

Mikäli näin ei ole, on vika rakenteessa, jota ei edes alipainemittareilla /
bensaletkukapillaareilla koskaan hyväksi saada.

Juu, herkistyi eilisiltana konjamiinin voimalla  ;)

Toma

Yksi kotimittariviritys on semmoinen missä tuo nesteen imeytyminen toiseen imusrajaan ei ole ongelma vaikka synkkaus olisi alkuperin miten pielessä tahansa.

Tarvitaan kaksi lasipurkkia (tai kovaa/jäykkää muovia) pari kumitulppaa jotka sopivat niihin pulloihin. Neljä pätkää putkea ja läpinäkyvää letkua.

...piirretään kuva... (klikka sitä niin suurenee)



Kumikorkkeihin porataan tiukat reijät ja putket ja letkut asennetaan kuvan osoittamalla tavalla, litkuksi kelpaa mikä vaan mutta suositus on että olisi aika juoksevaa ja värjättyä näkyvyyden parantamiseksi.
Tässä kostruktiossa ei ole riski että mitään nestettä imeytyy moottoriin ja siitä näkee todella helposti mihin suuntaan neste liikkuu.
Sitten kun ei liiku mihinkään niin kaasarit ovat synkassa.
Terveisin
Tom Arppe

P.Lehtinen

Uskomatonta kuinka yksinkertaisesta asiasta osataan tehdä monimutkaista...Ilmankos näitä päin persettä säädettyjä kaasareita tulee eteen vähän väliä :crazy2:

teemu


Juhannus

Joo, mutta periaate on vissiin ainakin sinnepäin...kaupallinen säätäjä ei tietenkään tykkää siitä, että markat viedään nokanedestä:)siis centit...

teemu

Kaupallinen säätäjä tekee työtänsä ja ei jätä tätäkään tarkastamatta, kysymys on huolto-ohjeesta ja lentoturvallisuudesta.
Ilmailupiireissä on aina keskusteltu asenteesta, joka tässäkin keskustelussa esiintyy.

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: teemu - kesäkuu 30, 2009, 08:09:45
Ilmailupiireissä on aina keskusteltu asenteesta, joka tässäkin keskustelussa esiintyy.

Seliittäisitkö ilmailupiiriin kuulumattomalle
1) Mikä on ilmailupiiri ja ketä siihen kuuluu
2) Lyhyt referaatti keskustelun sisällöstä (kommentistasi saa käsityksen, että "ilmailupiiri" ei itse puhu ja kirjoita tällä palstalla.
3) Mikä on ilmailupiirin havaitsema vahingollinen asenne piiriin kuulumattomien keskuudessa? Kaasuttimen säätö kotikonsteinko?


JariS

Jaha, täällä säädetään karporaattoreita oikein tunteella.
Epäbalanssi kyllä kuuluu äänestäkin tyhjäkäynnillä. Mitä suurempi tehoasetus, sitä pienempi epäbalanssi. Minulla on vaijerisäätö ja vaijereina jonkun Yamahan kytkinvaijerit. Näyttävät esivenytetytkin vaan venyvän. Silloin tällöin saa säädellä. Ei säätö ole mitään salatiedettä, joskus vain vähän turhauttavaa. Mittareista on kylä apua (Louisin haplikset).

jari s
Lennän hitaasti ja nauttien

Toma

Lainaus käyttäjältä: Tommi K - kesäkuu 30, 2009, 09:05:58
Lainaus käyttäjältä: teemu - kesäkuu 30, 2009, 08:09:45
Ilmailupiireissä on aina keskusteltu asenteesta, joka tässäkin keskustelussa esiintyy.

Seliittäisitkö ilmailupiiriin kuulumattomalle
1) Mikä on ilmailupiiri ja ketä siihen kuuluu
2) Lyhyt referaatti keskustelun sisällöstä (kommentistasi saa käsityksen, että "ilmailupiiri" ei itse puhu ja kirjoita tällä palstalla.
3) Mikä on ilmailupiirin havaitsema vahingollinen asenne piiriin kuulumattomien keskuudessa? Kaasuttimen säätö kotikonsteinko?


Pitää myöntää että minäkään nyt oikein mitään asennevammaisuutta tässä nimenomaisessa keskustelussa havaitse. Jos minun epätoivoinen yritys huulenheittoon tuossa alussa katsotaan semmoiseksi niin olen pahoillani, lupaan parantaa tapani. Aina tahtoo unohtua että harrastelentäminen olikin vakava asia, eikä siinä touhussa ole paikkaa huville.
Terveisin
Tom Arppe

teemu

Kuka on puhunut vahingollisesta asenteesta tai asennevammasta ?

Kari Aspiola


Jarin kommentti:

..........Kyllä kyllä! Aivan oikea homma. Kuitenkin: Jos kaasuvivusto on oikein
suunniteltu ja rakennettu, sekä kaasarit ovat identtisiä, niin eipä tuo
ole homma eikä mikään säätää kaasuttimien vivustoja/vaijereita, sekä
kaasuttimien keskinäisiä asetuksia ruuveistaan identtisiksi......

Tässä lausumassa on mielestäni liikaa jos-sanoja!

Kukas on nähnyt sellaisen ultran jossa kaasuvivusto olisi kunnolla rakennettu, saati toimisi symmetrisesti läpi koko tehoalueen, sekä ylös että alaspäin? Oon jokusenkin synkrosäädön (912 UL/ULS) tehnyt ja sellaista ahaa elämystä en vielä ole saanut kokea. Mielellään sellaisen haluaisin vielä joskus nähdä *0*

  Onkos kukaan pannut merkille miten pienikin epäbalanssi pitkään jatkuessaan syö ja rasittaa koneen rakenteita? Katkoo korvakkeita ja rikkoo moottoripukkeja ja pakoputkistoja?

  Itse teen huoltoja ja säätöjä valtaosan kaupallisesti, enkä kokemuksen (siis tehtyjen virheiden) opettamana halua hukata yhtään hetkeä turhiin pähkäilyin/arvailuihin korvakuulon perusteella. Mittarit näyttää heti mikä mättää ja mitä tarvii tehdä ja asiakaskin näkee heti itse miten homma pelittää.

  Onhan noita monenmoisia eri vaihtoehtoja miten voi itsekin rakennella vesiletkuja/mehumaijoja mittaustarkoituksiin ja niiden kokeilu voi olla jopa hauskaa, mutta ovat vähän hankalia roudata takakontissa mukana maakuntaan......

  Yksi perushuomio mihin tahansa "prosessin" mittaukseen:  Mittaus pitää järjestää niin, että se ei vaikuta mitenkään mitattavan kohteen toimintaan.

Ja ihan kaikki mittaustavat eivät täytä tätä vaatimusta!

  Tuohon korvakuulolla säätämiseen yksi käytännön oma kokemus:

  Kun viimeksi aloin säätelemään prätkäni (rivi nelonen, neljä kaasaria) kaasareita synkroon. Mielestäni siis korvakuulon/perstuntuman perusteella kaasarit eivät olleet ihan balanssissa keskenään. Pyysin kaverin mielipidettä asiaan (hän on ajanut samanlaisella pelillä yli 200 thkm) ja hänen mielestään säädöt OK. Mainittakoon vielä että hän on "aurinkoakin" tarkempi näissä koneasioissa!
Mittarit kuitenkin paljastivat, että selviä eroja on ja säädin ne kohdalleen. Säädön jälkeen ei enää korvallakaan erottanut mitään virhettä. Säätöhomma kesti puheineen alle 1/2 tuntia....... :thumbsup:
Tämäkin todisti sen että korvalla voi kuulla (tai sitten ei) jotain mutta epäselväksi jää miten asia saadaan kohdalleen.

Kojootti

Minkähänlaisen keskustelun olisi saanut aikaan jos tämä asia olisi alkanut vanhan "Möhkö" kavasakin kaasuttimien (6 kpl) säädöistä käynnistyskin keväisin muistutti AN-kakkosen herättelyä. (guru)

Kari Aspiola


Kojootti

Oikeassa olet mutta säätöjä löytyy mielestäni 6 reijän edestä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod