lentokoneen ylläpitokustannukset

Aloittaja lamsah, kesäkuu 10, 2009, 22:35:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lamsah

Elikkäs: Koska itsellä ei ole kosketuspohjaa "lentokoneiden" ylläpitokustannuksista (ainoastaan ultrista) kysyisin, onko teistä arvon ilmailijoista  (guru) kellään oman käden tietoa siitä, kuinka paljon maksaa vakuutukset (pakolliset + kasko, lähinnä koulutustoiminnassa) C150/C152 ja paljonko joutuu pulittamaan huolloista (koska itsellä ei ole tietoa yhtään mitä saa saa tehdä itse ja mitä ei)

Toiseksi onko kukaan hakenut 150/152:seen stc:tä (lisätyyppihyväksyntää) MOGAS:lle.. siis autobensalle.... että kuinkahan paljon tuosta joutuu pulittamaan

Ei nyt muuta tällä kertaa...vielä :D

Antti
T: Antti Kääriäinen

pimattil

Lainaus käyttäjältä: lamsah - kesäkuu 10, 2009, 22:35:43
Toiseksi onko kukaan hakenut 150/152:seen stc:tä (lisätyyppihyväksyntää) MOGAS:lle.. siis autobensalle.... että kuinkahan paljon tuosta joutuu pulittamaan
http://www.eaa.org/autofuel/
http://www.autofuelstc.com/

eli muutaman satasen jos kone vain löytyy listalta. Ongelmahan näissä on tuo etanoli eli sen jälkeen pitäisi löytää vielä autobensaa ilman etanolia. Jos joka tapauksessa aikoo tankata sitä autobensaa mitä eteen tulee, niin miksi sitten edes hankkia koko STC:tä...? Ruotsin puolelle voi aina lentää tankkaamaan heidän matalaoktaanisempaa, lyijytöntä ja etanolivapaata 91/96UL:ää.

Jos lyhyesti noihin ylläpitokustannuksiin vielä, niin nehän riippuvat hyvin paljon myös siitä, paljonko kone lentää vuodessa eli tuleeko niitä 50 ja/tai 100 tunnin huoltoja useita vuodessa. Lisäksi lasketaanko ylläpitokustannuksiin esimerkiksi moottorin kuluminen, koska loppujen lopuksi lentäminen loppuu kun tunnit ovat täynnä.
- Pirkka -

Mikko Nikunen

Hankittiin talvella AA5:lle autobensa STC Innovative Aero gmbh:lta. Hinta muodostuin jotenkin näin:

Costs :

STC/EMZ = CHF. 2.60/HP * 150 HP = CHF. 390.00

EMZ validation costs = CHF. 180.00

Freight & handling = CHF. 91.00

Total = CHF. 661.00 eli noin 430 eur.

Bensalle annettiin määritelmä:

autofuel 98/100 RON (acc. EN228, with max. 1% alcohol/ethanol) or a mixture of both can be used. E85 may not be used, but MTBE/ETBE in the fuel is approved up to 15%.





Lauri

No olipa noussut rajusti. Mulla oli eka lupa täällä ja se makso 280 euroo. Onko kukaan selvitellyt tätä uutta huolto hommelia.. saatiin tästä taas ylimääräinen kustannus lentäjille/omistajille. Vähän selvitellyt hintoja, huoltoohjelman teko 500-600e, joillakin AD:t nostaa hintaa 60e kappale, ylläpito 45-90e/kuukausi. Noilla kuukausi hinnoilla, miettii kovasti jos hallintopalvelun tekee itse, saati sitten koko huoltoohjelman, mutta vastaavasti tulee taas katsastuskustannus. Lisäksi Ilmailulaitos rohmuaa 400e luvasta. Ois mielenkiintoista tietää kellä on jo hyväksytty huoltoohjelma ja sen tuomat ongelmat. Ja miten ylläpito hoidettu oma/yritys. Tuntuu kuin euroopassa ei olisi mikään hoppu tämän kanssa, täytyypä kysellä... Tällä palstalla aika vähän kirjoituksia huollosta, vaikka lennot loppuu 28.09 jos ei valmis... Ja sitten kun Finaviasta tulee Oy niin sitten on lopullinen lupa rahastaa minkä kerkiää, kunnes toiminta kentillä hiipuu rahastukseen... :yyh:

Lauri
Lauri

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Lauri - kesäkuu 11, 2009, 23:33:29
No olipa noussut rajusti. Mulla oli eka lupa täällä ja se makso 280 euroo. Onko kukaan selvitellyt tätä uutta huolto hommelia.. saatiin tästä taas ylimääräinen kustannus lentäjille/omistajille. Vähän selvitellyt hintoja, huoltoohjelman teko 500-600e, joillakin AD:t nostaa hintaa 60e kappale, ylläpito 45-90e/kuukausi. Noilla kuukausi hinnoilla, miettii kovasti jos hallintopalvelun tekee itse, saati sitten koko huoltoohjelman, mutta vastaavasti tulee taas katsastuskustannus. Lisäksi Ilmailulaitos rohmuaa 400e luvasta. Ois mielenkiintoista tietää kellä on jo hyväksytty huoltoohjelma ja sen tuomat ongelmat. Ja miten ylläpito hoidettu oma/yritys. Tuntuu kuin euroopassa ei olisi mikään hoppu tämän kanssa, täytyypä kysellä... Tällä palstalla aika vähän kirjoituksia huollosta, vaikka lennot loppuu 28.09 jos ei valmis... Ja sitten kun Finaviasta tulee Oy niin sitten on lopullinen lupa rahastaa minkä kerkiää, kunnes toiminta kentillä hiipuu rahastukseen... :yyh:

Lauri

Se ei ole Ilmailulaitos, joka ottaa 400€ huolto-ohjelman hyväksynnästä, vaan Ilmailuhallinto. Finavian yhtiöittäminen voi vaikuttaa lähinnä laskeutumis- ja navigaatiomaksuihin.

Oletko kysynyt mitä huoltojärjestelyt voisivat maksaa Suomen Urheiluilmailuopiston kautta hoidettuna?

lamsah

vakuutus ja hallimaksuthan joo pienenee per lennetty tunti jos lennetään paljon, mutta osaako kukaan sanoa paljonko maksaa 50/100 h huolto edes suuruusluokassa?
T: Antti Kääriäinen

Lauri

Suomen Urheiluopiston hinnat:

alle 2000kg 600e/kone, kuukausimaksu 75e/kk ja lisämaksu harvinaisemmasta 150 - 400e/kone.

Eli Easan holto-ohjelmalla vanhaan verrattuna saatiin yksityislentäjille yli 1000e kustannus vuosittain. Tuskin Ilmailuhallintokaan jättää perimättä vuosittaista hallintomaksuakaan, vaikka katsastustoiminta heiltä väheni. Tulihan heille valvottavaksi nuo uudet organisaatiot. Vanha katsastusmenettely oli ihan hyvä, nyt on noita "organisaatioita" taas luotu lisää.

Huoltohintoihin ei suoraan pysty vastaamaan, riippuu mitä huollossa tehdään. Omassa olleet 1300e - 2300e ja 6v välein potkuri joka tuo lisäkustannuksia 1200e. Mutta noissa mukana vuositarkastus+jatkoaikatarkastus ja 100h huolto osineen. Myös osia tulee vaihdettua huoltojen ulkopuolella, mikä ei näy noissa hinnoissa. Mutta on niitä huoltoja kalliimpiakin, kerhon kone 6600e mikä oli rosvousta, mutta enpä mainitse huoltopaikkaa  :crybaby:

Eli hintahaitari on varsin laaja, myös riippuu konetyypistä.

Lauri
Lauri

Lauri

Vakuutus jäi mainitsematta, vain pakolliset yhteensä 760e vuodessa :yyh: vois alla halvempikin...
Lauri

marquise

En osaa tarkkaan sanoa C152 kuluista, mutta periaatehan on seuraava:

Seuraavia kiinteitä kuluja kertyy vuositasolla - lennettiin koneella tai ei

- vuositarkastus (siis vähintään 1 kpl 100 h huolto + vuositarkastuskohteet lisäksi), hinta ehkä 1500 eur
- kausikorttimaksu  http://www.finavia.fi/files/finavia/ilmailulaitos_pdf/AIP_GEN_4_Liikennemaksut.pdf
  - koko vuosi n 700 (tai 1700 jos myös Malmi)
- vakuutusmaksut, kasko suurimpana, riippuu täysin vakuutusarvosta.  Voisi olla yhteensä luokkaa 1000 ... 2000 euroa.  Ehdotan soittamaan Juha Silvennoiselle Colemont Oy:lle ja kysymään hintaindikaatiota 040 754 7950
- radiolupa/taajuusmaksu
- lentokelpoisuuden valvontamaksu
- muut huolto-organisaation veloittamat kiinteät maksut
- hallipaikkamaksu jos koneella sellainen
- sähkömaksut jos kone sähkölämmityksessä
- pääomakulut (lainan korko tai koneessa kiinni olevan rahan korko), esim. 30.000 arvoisessa koneessa helposti 1500 €/v

Muuttuvia kertyy

- 50 h huolto (noin 300 euroa C152:lle)
- 100 h huolto (noin 1000 euroaC152:lle) joka on tehtävä vuositarkastuksena aina 12 kk välein, riipppumatta lentotunneista
- vikakorjaukset (budjetoi vaikkapa 15 euroa/lentotunti)
- varaus moottorin ja potkurin peruskorjaukseen (budjetoisin 10 euroa/h jos C152)

Olisiko näistä apua ensi alkuun ?  Tietävämmät tarkentakaa.  Itselläni ei ole koskaan ollut C152:ta joten nämä ovat suuntaa-antavia arvioita


Se todellinen lentotunnin kustannus on siis hyvinkin monen tekijän summa, joka riippuu ratkaisevasti siitä, montako tuntia vuodessa lennetään ja mitä yllätyksiä ja vikoja eteen tulee.

Peter Tähtinen

Jukka Mäkelä

Herra Markiisi kirjoittaa asiaa lentokoneen kulurakenteesta. Tuosta on helppo rakentaa eksellitaulukkoon kuluseurantalaskelma.  :thumbsup:

Ihan uteliaisuudesta kysyn - kuuluuko noihin kaikenmoisiin lentokoneisiin, millä Herra Markiisi lentelee, mukaan myös kannuskoneet ?

marquise

Oijoi.
Nyt jäin kiinni.

Taitavat ainoat lentämäni kannuskoneet olla Maule ja C170. :)
Vaan miksipä kysyit?

Peter

Lauri

Ilmailuhallinto tulee sitten vielä lisäksi ottamaan 400e ARC kirjoittamisesta kun tulee se kolmivuotistarkastus. 1 ja 2 vuosi ARC:n maksut sille joka tarkastaa omavalvonnan, tai vastaavasti valvontayritykselle kuukausittain jos ei omavalvontaa. Entinen lennonvalvontamaksuhan katto nuo vanhat katsastukset. Lennonvalvontamaksuhan tuskin poistuu. Saa nähdä, kirjoittavatko  muihin kuin ELA1 (yli 1000kg) luokkaan kuuluville koneille ARC:tä jos ne ei ole heidän valvonnassaan, eli tulisi pakolliset kuukausimasut. Osalla tämä on jo mietinnässä. Eli näitä pieniä rahareikiä alkaa tulla vähän sinne sun tänne EASA:n takia. Tais olla se vanha systeemi parempi...
Lauri

Lauri

Tällä viikolla "katsastettiin" 4 lentokonetta tai oikeastaan lentokelpoisuuden valvonta (ARC). Jokaisen koneen valvontakustannus oli 400euroo. Vuosittaiseen lennonvalvontamaksuun on tulossa jokin "pienennös", mutta en tiedä paljoako. Kaikkien koneiden huolto-ohjelmat on laitoksella hyväksyttävänä ja kesken. Näiden koneiden lento loppuu 28.09 koska huolto-ohjelma ei ole valmis. Vähän ihmetyttää kun lento tökkää tuohon päivään, kun sillä ei ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä tällä hetkellä. Kun huolto-ohjelma hyväksytään helsingissä, 500km päässä olevan lentokoneen mekaaninen kunto paranee hetkessä se on taas lentokuntoinen. Tuohon päivämäärään pitäs olla joustavuutta, kun kerran huolto-ohjelma on valmistumassa. Ois mielenkiintoista tietää montako ohjelmaa on tällä hetkellä hyväksytty, vai onko ultrat "lähes" ainoat jotkä pörisee taivaalla. Kerhon yhden koneen lentokelpoisuuden valvonnan teki muu kuin laitoksen katsastaja ja hänelle riitti tieto, että huolto-ohjelma on hyväksyttävänä ja kone on lentokelpoinen. Kaks eri käytäntöä käytössä  :huh:

Tänne vois kommentoida, löytyykö hyväksyttyjä huolto-ohjelmia ja miten lentokelpoisuuden valvonnan kanssa on mennyt.

Silleen...

Lauri
Lauri

Flying_Finn

Lauri,

AYO katsastus oli myös kuluvalla viikolla. Tuli B-huomautus huolto-ohjelman hyväksyttämisestä 28.9 mennessä. Kuulemma kukaan ei ole kentän päässä pysäyttämässä lentoja tuon päivän jälkeen mutta onkohan vakuutus voimassa lentokelvotonta konetta operoidessa? Eli käytännössä sen jälkeen kone on maadoitettu. Tarkastajilla on kuulemma metrin kokoisia pinoja hyväksyttäviä ohjelmia ja yhtäkään ei ole vielä hyväksytty ilman lisäselvityspyyntöä. Jos olisin uhkapelaaja niin voisin veikata huolto-ohjelmien hyväksynnän venyvän ensivuoden puolelle..

-tuomo
**********************************
Lentoreissujen YouTube Kanava

ari

Ei ole vieä edes jätetty  :eiii:

Lentokelpoisuuden tarkastuksia tehty ja saatu ARC:t. Yhdessä B-huomautus huolto-ohjelman hyväksyttämisestä 28.9 mennessä. Koska ARC:t voimassa pitkälle vuoteen 2010, ja koska katsastuspöytäkirjalla ei ole merkitystä Part-M maailmassa, lennetään, mutta huolletaan vasta huolto-ohjelman hyväksymisen jälkeen (28.9. jälkeen).

lamsah

onko kukaan tutustunut tarkemmin easan part-m liite VIII mukaiseen pilot owner maintenaceen(esim omassa huolto-ohjelmassa)?
itse olen jonkin verran silmäillyt tuota englannin kielistä versiota. Onko kellään tarkempaa hajua asiasta? Siellä luetellaan koko liuta asioita jota pilot owner saa tehdä ja ilmeisesti niin, että huolto-ohjelmassa määritellään ko. työn tekijäksi pilot owner?

toiseksi onko kellään kokemusta ja halua vinkata huolto-ohjelman teossa? Eihän se nyt periaatteessa ole monimutkainen(ainakan tuolla IH:n sivuilla olevat pursikoneidenhuolto-ohjelmat), mutta kuitenkin suhteellisen työläs prosessi, voisi tuossa vaan säästää kun ei tarvitsisi maksaa jollekin ulkopuoliselle taholle ko. työstä (omalle ajallehan ei lasketa hintaa kun kun on kyse harrastamisesta :) Maksaisi sitten vaan niitä viranomaismaksuja.....

Siitä tulikin mieleeni, IH:han on tehnyt viimevuosina hyvää tulosta, koskakohan näitä rahoja "jaetaan" ilmailijoille esim pienempinä maksuina, vai liekö nuokin rahat jonkun "optiomiljonäärin" taskussa....
T: Antti Kääriäinen

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: lamsah - elokuu 17, 2009, 18:28:25
Siitä tulikin mieleeni, IH:han on tehnyt viimevuosina hyvää tulosta, koskakohan näitä rahoja "jaetaan" ilmailijoille esim pienempinä maksuina, vai liekö nuokin rahat jonkun "optiomiljonäärin" taskussa....

Oman tulkintani mukaan IH on tehnyt yhteensä 1M€ persnettoa kahden viimeisen vuoden aikana. http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Suunnittelujaseuranta/Tilinpaatos_2008_090313_Final.pdf

Arto

Vielä vähän kustannuksista...

Vakuutusmaksu on iso osa vuosittaista kustannusta. Se riippuu kuitenkin vakuutuksen kattavuudesta. Perusvakuutus on kohtuullinen. Jos koneella koulutetaan, nousee vakuutuksen hinta. Myös lentäjien määrä ja kokemus vaikuttavat vakuutuksien hintoihin. "Kaskovakuutus" tuo tietysti oman lisänsä. Turha on ylivakuuttaa, mutta koneen arvon aliarvioimista pitää myös varoa.

Nämä kannattaa miettiä tarkkaan ja sitten kilpailuttaa!
Arto

JaJa99

Oliskohan kellään tähän aiheeseen tuoreempia summia antaa?

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod