Miten tehdä kevyt ja toimiva äänenvaimennin

Aloittaja Toma, toukokuu 17, 2007, 20:09:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Kertokaapas miten saisin aikaiseksi hyvän, toimivan, kevyen ja edes jotenkuten ääntäkin vaimentavan änkkärin?

HKS:än mukana tuleva änkkäri on sen verran iso että sitä ei saa sijoitettua mihinkään järkevästi. Netistä en löytänyt muuta kuin tämän ns. "Swiss style mufflerin" http://www.piteraq.dk/flight/muffler.html joka sinänsä on hyvä mutta toimiakseen hyvin niin tuota pituutta pitää olla, ja puolitoista metriä pitkä putki nyt ei tuuppariin oikein sovi :)
Parhaiten tuonne menisi kaksi erillistä pientä änkkäria molemmille sivuille, onko jollain kokemusta mikä toimii.

MItes se nyt menikään kun aikaisemmin piirrettiin suunnitelmat club-77 takakannelle (huom, se oli röökiaski, niille jotka eivät sitä tienneet) niin tässä nyt samanlainen luonnos tosin powerpointilla tehty...

Toinen kuva näyttää nuolella sitä osaa pakosarjasta mitä meinasin käyttää...
Terveisin
Tom Arppe

Aki Suokas

Äänenvaimentimen toimintaa voi arvailla vaikka
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/software.htm
olevalla  Silencer Application ohjelmalla.
(muistaen että se on kaksitahtiselle, eli kierrosluku pitää jakaa kahdella)

Ei se ainakaan ihan poskelleen mene, kun tuolla mitoittaa
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Tuon ohjelman mukaan tuommoinen Diffuser tyyppinen ratkaisu mitä tuossa yritin kuvailla, olisi aika tehokas...
Terveisin
Tom Arppe

Teppo Miettinen

Itse kun tässä etsiskelin äänenvaimenninrakennetta, niin eksyin selailemaan patenttitietokantaa ja sieltähän niitä erilaisia innovaatioita löytyy lähes riittävästi. Hakusanalla muffler tuli 12926 osumaa  ;D
Hieman tarkemmalla haulla törmäsin aika yksinkertaiselta vaikuttavaan rakenteeseen jota voisi kokeilla lisävaimentimena pakoputken päässä. US Patent 4315560, http://freepatentsonline.com/4315560.html

"The noise damping device for piston motors in aircrafts, which allows the simultaneous cooling of the exhaust gases, offers a square cross section and a variable configuration according to the direction of the exhaust."

Koko patentin kuvineen pääsee näkemään kun rekisteröityy (ilmaiseksi) tuonne freepatentsonlineen, mutta periaate on jokseenkin oheisen kuvan mukainen (pahoittelen piirroksen laatua  :-X). Ei pitäisi olla kovin vaikeaa tehdä tuollaista itse.


Teppo Miettinen

Päätin sitten tehdä lopulta tehdä tuon "Sveitsiläisen" mallin äänenvaimentimesta.
Se on kyllä todella helppo rakentaa. Vaimennustehosta en vielä tiedä.

Pituutta aparaatilla on tällä hetkellä tasan metri, mutta mahtuu sitä vielä pidentämään.

Ohessa pari huonolaatuista kännykuvaa asennuksesta ja vaimentimen sisuksista.

Terveisin
Teppo

PS. Sain moottorin viime viikolla ensimmäistä kertaa käyntiin. Eli jotain valoa tunnelin päässä.


Toma

Nauhoita vähän ääntä ja liitä tänne MP3:na niin voidaan päätellä :D
Terveisin
Tom Arppe

viper

Lainaus käyttäjältä: Teppo Miettinen - heinäkuu 31, 2007, 11:52:13
Päätin sitten tehdä lopulta tehdä tuon "Sveitsiläisen" mallin äänenvaimentimesta.
Se on kyllä todella helppo rakentaa. Vaimennustehosta en vielä tiedä.

Pituutta aparaatilla on tällä hetkellä tasan metri, mutta mahtuu sitä vielä pidentämään.

Ohessa pari huonolaatuista kännykuvaa asennuksesta ja vaimentimen sisuksista.

Terveisin
Teppo

PS. Sain moottorin viime viikolla ensimmäistä kertaa käyntiin. Eli jotain valoa tunnelin päässä.



Minkä moottorin olet asentanut tuohon koneeseen, joka on ilmeisesti renegade 2? Laitatko lisää kuvia tuosta asennuksesta ja koneesta, näyttää mielenkiintoiselta -_-

Teppo Miettinen

Lainaus käyttäjältä: viper - elokuu 01, 2007, 19:10:38

Minkä moottorin olet asentanut tuohon koneeseen, joka on ilmeisesti renegade 2? Laitatko lisää kuvia tuosta asennuksesta ja koneesta, näyttää mielenkiintoiselta -_-

Konetunnistus meni aivan nappiin.
Mutta kuka tunnistaa moottorin ensimmäisenä? Ohessa kuva kokonaisuudesta.
Moottorin toinen puoli olisi kyllä mielenkiintoisemman näköinen, mutta kun ei oikein mahdu sille puolen kuvaamaan  :(.

Mutta kun saan tuon äänenvaimentimelta tulevan letkun kytkettyä pakosarjaan, niin varmaan pitää käydä koekäyttämässä ulkona. Pitää kuvata lisää sitten.

-T


Jari Kaija

#8
Lainaus käyttäjältä: Teppo Miettinen - elokuu 02, 2007, 08:30:14
Mutta kuka tunnistaa moottorin ensimmäisenä? Ohessa kuva kokonaisuudesta.

Suzuki (geometro) swiftin 100hp? Nyt täytyy mennä vaihtamaan tytölle
vaippaa, ei kerkeä tarkemmin ihan vielä tutkimaan  :)


EDIT: Sehän se. Päädyit sitten ratasversioimaan. Itse tuota
suunnittelin hihnavetoiseksi, koska rattailla olisi potkurin napa
jäänyt itselläni liian alas.

Laitoitko alkuperäisen ruiskuohjausboxin?


Teppo Miettinen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - elokuu 02, 2007, 12:09:53
Suzuki (geometro) swiftin 100hp?

No sehän se.
Eli Suzuki Swift GTi, tilavuudeltaan 1.298 cc, teho on virallisesti kait 97hp.

Ja sitten joku kysyy että paljonko tuo painaa.
No ihan liikaa  :'(


Teppo Miettinen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - elokuu 02, 2007, 12:33:38
Lainaus käyttäjältä: Teppo Miettinen - elokuu 02, 2007, 12:27:24
Ja sitten joku kysyy että paljonko tuo painaa.

;D
http://www.project-ch701.net/ch701_engine/old_construct_engine.php

Ai niin, unohdin ihan että sinulla oli tuo G13B jemmassa. Myytkö varaosiksi?  :)
Tosin on vähän liian paljon ajettu niin ei siinä taida montaa varaosaksi kelpaavaa palikkaa olla.

Mutta 80kg on kyllä aikalailla optimistinen luku. Tai saattaa pelkkä moottori mennäkin siihen.
Itse olen laskeskellut sellaista sataa kiloa alennusvaihteineen ja nesteineen.
Puntarin mukaan kaikkine hiluineen siitä tuli noin 92kg (kuivana). Ja sitten kaikenmaailman tilpehöörit päälle.

Sitten kun joskus saan oman rakkineeni kunnolla toimimaan, niin voisi ajatella keventämistä. Ensimmäinen kohde on todennäköisesti imusarja. Se kun painaa vakiona 5.5kg  :o. Siitä luulisi lähtevän pari kiloa helposti kun tekisi ohuesta putkesta vastaavilla mitoilla oman. Ja lisäboonuksena voisi siirtää kaasuläpän toiseen päähän imusarjaa. Nyt kun pitää ilma kierrättää hankalasti tulipellin ja moottorin välistä...

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Teppo Miettinen - elokuu 02, 2007, 12:53:08
Ai niin, unohdin ihan että sinulla oli tuo G13B jemmassa. Myytkö varaosiksi?  :)
Tosin on vähän liian paljon ajettu niin ei siinä taida montaa varaosaksi kelpaavaa palikkaa olla.

Myyty jotain 2003 paikkeilla ilmatyynyalukseen.

Tuo 150 000 ei ole vielä mitään noilla koneilla. Hoonausta, laakerien uusinta,
hiekkapuhallusta visuaalisen ulkonäön parantamiseksi. Uusia tiivisteitä jne.

Silloin kun tuota painoa laskeskelin, niin oli työjonossa imusarjan kevennys,
ylimääräisten alumiininysvien poistattaminen lohkosta. Venttiilikoppien
ohennuttaminen, öljypohja alumiinista, vauhtipyörästä suuri osa pois
jnejnejnejne... Aijuuh, myös syyläri rungon takaosaan.

Teppo Miettinen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - elokuu 02, 2007, 13:04:32

Silloin kun tuota painoa laskeskelin, niin oli työjonossa imusarjan kevennys,
ylimääräisten alumiininysvien poistattaminen lohkosta. Venttiilikoppien
ohennuttaminen, öljypohja alumiinista, vauhtipyörästä suuri osa pois
jnejnejnejne...

Aika samat suunnitelmat on minullakin. Tosin ne nysvät siinä lohkossa ovat itseasiassa aika tarpeelliset. Niihin on hyvä ruuvailla kaikenmaailman apulaitteiden kiinnityksiä.
Ja vauhtipyörä on vaihdettu alumiiniseksi. Vanha 2.8kg, uusi 0.8kg.

viper

Lainaus käyttäjältä: Teppo Miettinen - elokuu 02, 2007, 08:30:14
Lainaus käyttäjältä: viper - elokuu 01, 2007, 19:10:38

Minkä moottorin olet asentanut tuohon koneeseen, joka on ilmeisesti renegade 2? Laitatko lisää kuvia tuosta asennuksesta ja koneesta, näyttää mielenkiintoiselta -_-

Konetunnistus meni aivan nappiin.
Mutta kuka tunnistaa moottorin ensimmäisenä? Ohessa kuva kokonaisuudesta.
Moottorin toinen puoli olisi kyllä mielenkiintoisemman näköinen, mutta kun ei oikein mahdu sille puolen kuvaamaan  :(.

Mutta kun saan tuon äänenvaimentimelta tulevan letkun kytkettyä pakosarjaan, niin varmaan pitää käydä koekäyttämässä ulkona. Pitää kuvata lisää sitten.

-T



Kaikin puolin hieno asennus. Säilyykö kone ultrana yksi tai kaksi paikkaisena vai joutuuko sen katsastamaan experimentaliksi?

Teppo Miettinen

Lainaus käyttäjältä: viper - elokuu 02, 2007, 16:49:42

Kaikin puolin hieno asennus. Säilyykö kone ultrana yksi tai kaksi paikkaisena vai joutuuko sen katsastamaan experimentaliksi?

Kaksipaikkaista ultraa olen siitä tekemässä. Laskelmien mukaan pitäisi painoraja riittää, mutta toivotaan parasta, pelätään pahinta.

Tässä rakennellessani olen kyllä pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen että experimentaalikoneen rakentajilla on kyllä elämä helpompaa. Ei tarvitse ihan joka grammaa laskeskella. Tosin saahan siitäkin aina jonkinlaista tyydytystä.

Noin yleisesti, tuo Swift Gti on kyllä painava. Suzukin kolmepyttyinen voisi olla paljon parempi valinta. Siihen kun pistäisi turbon kylkeen ja polttoaineen ruiskutuksen, niin pääsisi samoille teholukemille...
No, sitten seuraavaan. ;D

Toma

Tässä nyt vihdoin pakoputki asennettuna... rosteri on kaunista... naarmutkin kiiltää ;-)
Suuri kiitos Markku Niskaselle avusta  (guru)


Kerron piakkoin enemmän tuosta pöntöstä mutta todettakoon tässä heti alkuun että se on kevyt, hiljainen ja ikuinen...


Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 14, 2007, 01:18:16
Tässä nyt vihdoin pakoputki asennettuna... rosteri on kaunista... naarmutkin kiiltää ;-)

No mutta! Saumat rälläköity. Hienostelua  :2funny:

Toma

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - elokuu 14, 2007, 10:23:55
No mutta! Saumat rälläköity. Hienostelua  :2funny:

Se on vain siitä syystä ettei kukaan näkisi mitä räpellystä se oli alkuperin  ;D (ja säästyihän siinä muutama gramma)



Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 14, 2007, 11:20:27
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - elokuu 14, 2007, 10:23:55
No mutta! Saumat rälläköity. Hienostelua  :2funny:

Se on vain siitä syystä ettei kukaan näkisi mitä räpellystä se oli alkuperin  ;D (ja säästyihän siinä muutama gramma)


Huh. Viimeinenkin putkenpätkä heftattu uudelleen paikoilleen. Huomenna
vedänkin sitten 3-vaihesyötöt vielä talliin, jotta saan TIGin laulamaan.
Ja kylläpä nuo saumat tulee sitten itsekkin rälläkällä hiottua.





Jari Kaija

#20

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod