Viroon voi nykyään lentää ilman ennakkolupaa

Aloittaja veikko, toukokuu 15, 2009, 12:05:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

veikko

Kärdlan lentoaseman päällikkö Stanislav Sharkovski ilmoitti, että suomalaiset ultrat ovat tervetulleita pelkällä FPL:llä .
Ennakkoon Eestin CAA:lta anottava lupa on hänen mukaansa historiaa.
Ilmeisesti sama käytäntö koskee myös muita EE-kenttiä. Onko kellään tietoa?
Stanislav toivotti kaikki tervetulleiksi Kärdlan Fly Inniin 1.8.  Myös telttamajoitusmahdollisuus on tarjolla "vihreästi aajtteleville ilmailijoille"

Veikko Turuust

Toma

Terve Veikko,

Tein kyselyn tuosta Eestiin Raivo Kaskille ja vastaus tässä:

Lainaus käyttäjältä: Raivo KaskDear Mr Arppe,

According to AIP Estonia GEN 1.2  Ch 3.1.10  the foreign experimental aircraft in Estonian airspace can be operated with the permission of CAA. Find please the attached  AIP Estonia, Part 1 - GEN 1.2  Entry, Transit and Departure of the Aircraft.

Best regards

Raivo Kask
Senior Inspector
Flight Operations Department
Estonian Civil Aviation Administration
phone +372 610 3584
fax +372 610 3501

AIP:n tuo osa löytyy tästä
* AIP ESTONIA Part 1 - GEN 1 2.pdf (Filesize: 74.06 kt, Downloads: 879)


Ja ote siitä:
3.1.10 The flights of foreign experimental aircraft that enter Estonian airspace, also the test flights of aircraft, and demonstration flights can be operated only with the permission of CAA.

Mitä ilmeisemmin ultrat lasketaan tuohon kategoriaan, eli vielä näyttäisi siltä että lupaa on haettava, tosin se prosessi ei ole mikään vaikea ja vastauskin tulee todella vikkelään. Lisää siitä prosessista täällä: http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=529.0

Terveisin
Tom Arppe

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Toma - toukokuu 18, 2009, 11:53:53
Mitä ilmeisemmin ultrat lasketaan tuohon kategoriaan, eli vielä näyttäisi siltä että lupaa on haettava, tosin se prosessi ei ole mikään vaikea ja vastauskin tulee todella vikkelään.

Ultrat kuuluvat niin kutsuttuun "experimental-kategoriaan", jota kutsutaan nykyisin myös EASA määritteellä "Liite II ilma-alukset". Näiden ilma-alusten "lupa-ilmailuun" on joitain poikkeuksia lukuun ottamatta voimassa vain rekisterivaltion alueella. Joten nämä koneet tarvitsevat ao maan ilmailuviranomaisen luvan toimiessaan muualla kuin kotivaltion alueella.

Armin Züger

Pyysin itse luvat noin 2 kk sitten sähköpostitse. 36 tuntia myöhemmin Raivo Kaskin vastaus oli jo sähköpostilaatikkossa.
Kannattaa tarkistaa että koneen vakuutus on voimassa ulkomailla.
// Armin

Eero Ropo

Parissa päivässä tuli lupa U509:llekin reipas viikko sitten.

t. Eero

veikko

????

Kuressaarenkin lentoasemalle toivotetaan suomalaiset ultrat tervetulleeksi pelkällä FPL:llä ja C-mooditransponderilla.

Tässä sieltä saamani vastaus:

.............

Hello!


If You are worried about transponder stuff, when: According to EST AIP GEN
1.5-2, You need to have Mode A/3 and C SSR switched on during the flight in
the controlled airspace. No special additional permissions needed, FPL ahead is good enough.

Advise: Before DEP to EEKE, please check the NOTAM-info from
http://euro.wx.propilots.net/ .


With best regards,

Moonika Käst
Kuressaare ATS/MET
Tel. +372 45 30 315
Fax.+372 45 30 314
[email protected]
www.eeke.ee

...............

Eli joko heimoveljien CAA:n  ohjeet ovat epäselvät, taikka asian suhteen on joustovaraa paikallistasolla (jollaista olen havainnut olevan heidän merirajojensakin valvojilla, aivan toisin kuin suomalaisilla virkaveljillään)

Kohtahan asia tulee testatuksi kun lähdetään yrittämään...


Veikko


Armin Züger

#6
Voisitko laittaa myös kysymyksesi tänne, johon Moonika vastasi?
Hyviä lentoja
// Armin

Markku Hiedanpää

#7
Lainaus käyttäjältä: veikko - toukokuu 26, 2009, 21:49:25
????
Kuressaarenkin lentoasemalle toivotetaan suomalaiset ultrat tervetulleeksi pelkällä FPL:llä ja C-mooditransponderilla.
Tässä sieltä saamani vastaus:
.............
Hello!
If You are worried about transponder stuff, when: According to EST AIP GEN
1.5-2, You need to have Mode A/3 and C SSR switched on during the flight in
the controlled airspace. No special additional permissions needed, FPL ahead is good enough.
Advise: Before DEP to EEKE, please check the NOTAM-info from
http://euro.wx.propilots.net/ .
With best regards,
Moonika Käst
Kuressaare ATS/MET
Tel. +372 45 30 315
Fax.+372 45 30 314
[email protected]
www.eeke.ee
...............
Eli joko heimoveljien CAA:n  ohjeet ovat epäselvät, taikka asian suhteen on joustovaraa paikallistasolla (jollaista olen havainnut olevan heidän merirajojensakin valvojilla, aivan toisin kuin suomalaisilla virkaveljillään)
Kohtahan asia tulee testatuksi kun lähdetään yrittämään...
Veikko

Tällaisella "luvalla/vastauksella" sinulla ei ole voimassa olevaa "lupaa ilmailuun" viron alueella. Suomalainen ultran "lupa ilmailuun" on voimassa vain suomen alueella eikä sillä saa lentää vieraan valtion alueella ilman paikallisen ilmailuviranomaisen erillistä hyväksyntää (vastauksen on antanut kentän henkilökunta, ei ilmailuviranomainen, joka olisi ollut oikea osoite kyselyllesi).
Ihan neuvoksi vaan: Aika riskin otat jos näillä vastauksilla lähdet, koska viimeistään vakuutusyhtiön vahinkotarkastajat katsovat oliko kone muodollisesti "lentokelpoinen" ja voivat todeta että sillä lennettiin ilman voimassaolevaa lentokelpoisuustodistusta tai vastaavaa ja kieltäytyä korvauksista.

ps. kts Viron AIP
3.1.10 The flights of foreign experimental aircraft that enter Estonian airspace, also the test flights of aircraft,
and demonstration flights can be operated only with the permission of CAA.

ps2. kannattaa myös katsoa ultrakevyen lentokoneen luvassa ilmailuun kohdassa 5 oleva teksti:

5. Tämä lupa ilmailuun on annettu ilmailulain (1242/2005) 27 §:n nojalla. Ilma-aluksen katsotaan täyttävän lentoturvallisuuden vaatimukset sen suunniteltu käyttötarkoitus huomioon ottaen ja sitä voidaan käyttää ilmailuun Suomen alueella edellyttäen, että sen huollossa ja lentotoiminnassa noudatetaan Suomessa voimassa olevia määräyksiä sekä lento-ohjekirjaa OH-Uxxx. Tämä lupa ilmailuun on voimassa toistaiseksi ja lupaan on liitettävä voimassa oleva lentokelpoisuuden tarkastustodistus. Ilmailu vieraan valtion alueella edellyttää kyseisen valtion ilmailuviranomaisen hyväksymistä.
This permit to fly is issued according to Section 27 of the Finnish Aviation Act (1242/2005). The aircraft is considered to meet the relevant flight safety requirements for its intended use. The aircraft may be operated within the Finnish territory provided that it is maintained and operated in accordance with the Finnish regulations in force and the accompanying Pilot's Handbook OH-Uxxx. This permit to fly is valid until further notice and a valid Airworthiness Review Certificate must be attached to it. This permit to fly does not authorise flights over foreign countries except with permission of the state concerned.



Kyösti Salo

Eikös Eesti ole edelleenkin ECAC -valtio? Ainakin takavuosina ajeltiin Sakotalla ympäri Eurooppaa luottaen siihen, että ECAC-valtiot hyväksyvät toistensa myöntämät rajoitetut lentokelpoisuustodistukset. Ilmailu on näköjään "vapautunut" entisestään.

Markku Hiedanpää

#9
Lainaus käyttäjältä: Kyösti Salo - toukokuu 28, 2009, 20:50:13
Eikös Eesti ole edelleenkin ECAC -valtio? Ainakin takavuosina ajeltiin Sakotalla ympäri Eurooppaa luottaen siihen, että ECAC-valtiot hyväksyvät toistensa myöntämät rajoitetut lentokelpoisuustodistukset. Ilmailu on näköjään "vapautunut" entisestään.

Eesti ei ole antanut AIP:ssä lupahakemuksesta poikkeusta edes koe- ja harrasteluokkaan kuuluville harrasterakenteisille ilma-aluksille kuten useat muut ECAC:n maat ovat tehneet.
Keskustelussa on käsitelty kaupallisesti rakennettuja ultria (ei harrasterakenteisia) joten niiltä tämä lupa edellytetään useimmissa EU-maissa lentämiselle.  

kts esimerkiksi Suomen AIP:

        3. LENNOT SUOMESSA ULKOMAISILLA                  
               HARRASTERAKENTEISILLA                                        
                     ILMA-ALUKSILLA
ICAO:n yleissopimuksen artiklan 40 mukaisesti ilma-aluksella, joka ei täytä tiettyjä artiklan 33 lentokelpoisuusvaati-
muksia, saa lentää vieraan valtion alueen yllä vasta kyseisen valtion myönnettyä tähän luvan.                        
Tämän laatuiset ilma-alukset on yleensä hyväksytty 'experimental'-luokkaan tai vastaavaan. Harrasterakenteiset          
ilma-alukset merkitään yleensä 'experimental'-luokkaan.        
ECAC:n (European Civil Aviation Conference) jäsenvaltiot ovat kuitenkin julkaisseet suosituksen INT S/11-1 siitä, että  
ne hyväksyvät toistensa 'experimental'-luokkaan kuuluvien harrasterakenteisten ilma-alusten lentokelpoisuustodistuk-
set. Tämän johdosta llmailuhallinto on päättänyt, että harrasterakenteinen ilma-alus, jolla on ECAC:n jäsenvaltion      
myöntämä lentokelpoisuustodistus tai lupa ilmailuun ("permit to fly"), saa ilman eri lupaa lentää Suomen alueella    edellyttäen, että ilma-alukselle määrätty koelento-ohjelma on loppuunsuoritettu.

Kyösti, kyllä ne säännöt ovat vieläkin ennallaan, mutta aina pitää tarkastaa kohdemaan AIP:stä millä säännöillä siellä pelataan ;-)                                          

Ansis

Menee jonkin verran offtopic, mutta voisi olla aika järjestää joku (kertaus)koulutustapahtuma koskien liite II laitteita niiden operatiivisen käytön sekä huolto- ja korjaustoiminnan suhteen. Liian monet mieltävät sen "experimental" tekstin koneen kyljessä antavan vapauden toteuttaa omia ideoitaan ja menetelmiä ehkä hyvän tavan vastaisesti?
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - toukokuu 29, 2009, 12:59:59
Mainio oli myös toteamus että riskinotto kuuluu Experimental-henkeen, se ei sitten paljoa auta se hyvä henki kun kävyt alkaa "suureta". Eräässä tapauksessa tapauksessa sanoin että tän moottorin/cabiinin sähköjohdot tulisi vaihtaa. MIKSI, oli kiukkuinen vastaus. Totesin että eivät ole ilmailulaatua. Nyt jo turnipsi punaiseksi muuttuneena äkäistiin että EIHÄN Ultrissa oo koskaan mitään ilmailulaatua tarvinnu ollakkaan. Sellaista ei kyllä missään lue - oiskohan enämmänkin MUTU-teoriaa. Tällaisia nämä asenteet on - mahdollisimman halvalla tarttis päästä ilmaan - alas pääseekin sitten jo ilmatteeks kun kone piiputtaa. Cavokkia kaikille, Veka.


Riskinotosta olen kanssasi samaa mieltä, mutta ei ne ilmailulaatuiset vermeetkään tee elämää välttämättä turvalliseksi ollessaan OC-käytössä experimentaaleissa. Enemmänkin soisin yleistyvän tapaamiset ja höhöilyt joissa jokainen uskaltaisi kertoa omia havaintojaan ja kämmejään joutumatta ristiinnaulituksi. Samalla voisi kerrata oikeita menetelmiä hommien tekemisestä turvallisesti, varsinkin koskien muuta kuin lekolaatukamaa, niistähän on jo kirjoitettu esim. AC43-13..

Omalta osaltani kerron viimeisen vuoden pahimman kämmin, ei onneksi liity ilmailuun; Las Palmasissa stuuvattiin paattia n. 3 viikon merimatkaa varten eikä kukaan kauppaan lähteneistä ollut opetellut las palmasin kieltä. Seurauksena oli hemmetisti kofeiinitonta kahvia ja kahvin korvikkeita :stupidme:  Onneksi mukana oli presidenttiä tarkoitettuna juhlahetkiin pitemmälle reissulle, mutta kaikki taisi kadota ennen St. Luciaa?

Hyvää kesää ja tuoreita tuulia/termoja jne.. jokaisen maun mukaan. nauttikaa elämästä ja tehkää siitä pitkäikäistä
My mind is willing, but purse is weak.

Esa Virtanen

#12
Lainaus käyttäjältä: Armin Züger - toukokuu 20, 2009, 00:43:29
Pyysin itse luvat noin 2 kk sitten sähköpostitse. 36 tuntia myöhemmin Raivo Kaskin vastaus oli jo sähköpostilaatikkossa.
Kannattaa tarkistaa että koneen vakuutus on voimassa ulkomailla.

Onkos kellään ko. herran sp-osoitetta?

EDIT: Jaa, se löytyikin täältä http://www.ecaa.ee/atp/index.php?id=231

EDIT: Pyysin experimentalille lupaa sähköpostilla ja lupa tuli 1h 10min kuluttua - nopsaa toimintaa!!!
HUOM.
- pyysin 4kk tai pidemmäksi ajaksi, tuli vuoden loppuun.
- kun kone on 'kimppakone', niin en yksilöinyt pilottia, vaan laitoin yleisesti 'yksi omistajista'


Mikhou

Suunnitelmissa olisi koululento Viroon (tallinnaan ainakin).

Näistä viesteistä on tovi vierähtänyt, joten tarvitseeko jotakin lupaa anoa etukäteen vai ei ?
Transponderi on ilmeisesti pakollinen varuste ?

EDIT; Koneena siis ultrakevyt, Eurostar

Timo Hyvönen

KÄSITTÄÄKSENI normaali plaani riittää. Täältä Tsadista jengi tuntuu pörräävän sinne ihan noin vaan, ja pari viikkoa sitten oli Pyhtään jääkentällä kone suoraan Tallinnasta.

Transponderipakkoa voi lukea Eestin AIP:sta, jonka osoitetta mulla ei ole.

FYI - Malmin fly inin yhteydessä elokuussa harkitaan kimppalentoretkeä Kärdlaan, ks. www.helsinkiflyin.fi. Lisätietoa tulee sitten.

t. Timo
Lentoon!

Armin Züger

#15
Lainaus käyttäjältä: Mikhou - maaliskuu 26, 2013, 10:50:38
Suunnitelmissa olisi koululento Viroon (tallinnaan ainakin).

Näistä viesteistä on tovi vierähtänyt, joten tarvitseeko jotakin lupaa anoa etukäteen vai ei ?
Transponderi on ilmeisesti pakollinen varuste ?

EDIT; Koneena siis ultrakevyt, Eurostar
Moi,
alkuperäinen ketju on edelleen voimassa pienillä muutoksilla. Tilanne 1.5.2013:

lupa tarvitaan (edelleen), se on ilmainen ja se tulee todella nopeasti (meillä tuli samana päivänä). Kaikki hoituu sähköpostitse.
Yhteyshenkilö Viron viranomaisilla on tällä hetkellä Martin Vali (sähköposti: martin.vali ät ecaa.ee)
vapamuotoinen hakemus jossa koneen tyyppi, tunnus, varustus (transponderi, radio,...)
Kerrot myös halutun jakson (enintään kolmeksi kuukaudeksi), ja laitat liitteenä vakuutustodistuksen ja voimassa oleva luvan ilmailuun.

Transponderi vaaditaan valvotussa ilmatilassa (AIP GEN 1.5), muistaakseni aikaisemmin oli vain Tallinnn TMA:n sisällä.

Maksut:
Huom myös laskeutumis jne. maksut Tallinnan kentällä, ultralle yhteensä noin 95eur (toukokuu 2013). (kesän pakettihinta 30eur+ ALV kaikilla isoilla Viron kentillä PAITSI Tallinna):
LainaaFROM 01ST OF MAY TO 01ST OF SEPTEMBER THE UNIFIED CHARGE IN THE SUM OF 30 EUR IS APPLIED AT KURESSAARE, KARDLA, PARNU AND TARTU AERODROMES TO AIRCRAFT WITH MTOW UP TO 2700KG (INCLUDED), REF ESTONIAN AIP GEN 4.1.1.3 FIRST SENTENCE.FROM: 06MAY13 1413 TO: PERM (A0631/13)

Yleensä kannattaa tarkistaa (kuten aina) NOTAM:it ja bulletinit hyvin, välillä on tilapäisiä (ei karttaan merkattuja) vaara-alueita.

EDIT: ...ja Ultra ei tarvitse ELT (emergency loc. transmitter)
// Armin

Armin Züger

#16
Vaikka alkuperäinen ketju käsittelee Viroa, tässä tuorein tilanne Latviasta (kysytty 20.3.2014): ultra ei tarvitse Latviaan enää erillisen luvan, lentosuunnitelma riittää.
// Armin

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod