912:n öljysumppu ja Sunny Side down

Aloittaja kvide, toukokuu 08, 2009, 21:43:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kvide


Kysymys teille jotka olette purkaneet Rotaxin 912 pienempiin osiin kun mitä 100h:n huolto vaatii. Mistä kohtaa öljyt "karvataan" sumppusta? Vai valuuko se (jostakin) öljypumppuun?

Operators manualissa seisoo epämäärästi näin:

  "The surplus oil emerging from the points of lubrication accumulates on the
  bottom of the crankcase and is forced back to the oil tank by the blow-by
  gases"


"The Kitfox Speedster in the video used an 81 hp Rotax 912ul..."

[yt=425,350]http://www.youtube.com/v/513UTHqoZBc[/yt]


... Videoon liittyen, niin tyhmempi voisi luulla että Bingin koho jumittuisi paljon pienemmästä, mutta näköjään ei.


   http://www.murphyair.com/murphyair/Aircraft/Renegade/RenegadeFAQ.html#a13

13. Can the Rotax engine be used for aerobatic flight?
What you really want to know is if the Rotax will fly in negative G situations. With the addition of pumper carburetors the Rotax will fly in any attitude. With standard Bing slide carburetors there is no problem doing loops, rolls, hammerheads or any other positive G maneuvers.

t. Kvide

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: kvide - toukokuu 08, 2009, 21:43:29

Kysymys teille jotka olette purkaneet Rotaxin 912 pienempiin osiin kun mitä 100h:n huolto vaatii. Mistä kohtaa öljyt "karvataan" sumppusta? Vai valuuko se (jostakin) öljypumppuun?

Operators manualissa seisoo epämäärästi näin:

  "The surplus oil emerging from the points of lubrication accumulates on the
  bottom of the crankcase and is forced back to the oil tank by the blow-by
  gases"

Mitä tarkoitat sanalla "karvataan"?

Öljy virtaa pumpun imemänä erillisestä öljyäsäiliöstä öljynjäähdyttimen kautta pumpulle ja pumpun painamana moottorin voitelukohteisiin, josta se valuu kampikammion pohjalle (accumulates on the bottom of the crankcase), josta sylinterien vuotopaine (the blow-by gases) painaa öljyn takaisin öljysäiliöön. Öljysäiliöstä on huohotusputki ulos, jota kautta kampikammion vuotopaine pääsee purkautumaan ulos.
-Reijo Österberg-

kvide

Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - toukokuu 09, 2009, 10:23:52
Mitä tarkoitat sanalla "karvataan"?

Kiitos, oli erittäin selventävä kuvaus... Jotenkin oli saanut päähäni että se olisi pumppu joka poistaa "karvaa" öljyt kampikammiosta. (Oma moottorien purku-/kasauskokemus rajoittuu Daxin ja kuplan moottoreihin noin 25 vuoden takaa.)

Mietin tätä siitä syystä, että öljyjäähdytin vuotaa hieman liitoksestaan ja nyt vuositarkastuksen yhteydessä ajattelin irrottaa ja putsata sen.

Viime vuoden huoltokurssilla Aspiolan Kari ja Husan Pertti kertoivat, että öljyvaihdon yhteydessä moottori ei saisi seistä kuivana kovin pitkään. Johtuuko se siitä syystä, että pumpun imupuolelle voi jäädä ilmakuplia, jotka estävät öljyn kiertämisen?  Jos näin, niin miten öljyjäähdytin tulisi vaihtaa oikeaoppisesti?

Ja jos jonnekin jää ilmakuplia, niin näkyykö se silloin siitä, että öljyn paine ei nouse? Vai onko teoriassa ja käytännössä mahdollinen sellainen tilanne, että öljy ei kierrä vaikkakin anturin kohdalla on painetta riittävästi? Vai näkeekö sen kenties siitä, että öljyn lämpötila nousee liikaa?

Tyhmiä kysymyksiä moottoreista, niin Toma voi ehkä siirtää oikeaan otsikon alle.

t. Kvide


Jonny Majava

www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod