Yksityisilmailun huolto-ohjelmat, IH:n ohjeet

Aloittaja Markku Hiedanpää, huhtikuu 20, 2009, 11:19:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Hiedanpää

Huolto-ohjelma

EASA-tyyppihyväksytyn yksityisilmailuun käytettävän ilma-aluksen jatkuvan lento-kelpoisuuden ylläpitämiseksi tulee kullakin ilma-aluksella olla 28.9.2009 jälkeen hyväksytty huolto-ohjelma.

Huolto-ohjelman sisältö

Huolto-ohjelman tulee vastata ilma-alusta sen valmistenumeron, varustuksen, muutosten ja muiden yksilöominaisuuksien mukaisesti. Ohjelma olisi hyvä laatia samaan rakenteeseen kuin ´ELA1 huolto-ohjelman hyväksyntähakemus ja tarkastuslista´, mutta ohjelma voidaan jaotella myös toisin. Oleellista on, että kaikki tarvittavat asiat ilmenevät huolto-ohjelmasta.

Huolto-ohjelman hyväksyttäminen


Huolto-ohjelman hyväksyy hakemuksesta ilma-aluksen rekisteröintimaan viranomainen, Suomessa Ilmailuhallinto.´ELA1 huolto-ohjelman hyväksyntähakemus ja tarkastuslista´ tulee liittää ohjelma-hakemuksen mukaan. Hakijan tulee rastittaa tarkastuslistasta ne kohteet, jotka koskevat nimettyä ilma-alusta ja allekirjoituksellaan vahvistaa hakemus, sekä että on tarkastanut kaikkien rastittamiensa kohteiden sisältyvän ohjelmaesitykseen. Hakemuksen mukana tulee toimittaa kaikki se materiaali, johon huolto-ohjelmassa viitataan, jotta voidaan varmistua jokaisen kohteen tultua huomioiduiksi ja että esitettyjä huoltovaltuuksia (lentäjä-omistaja/mekaanikko/huolto-organisaatio...) voidaan noudattaa. Materiaali palautetaan ohjelman tarkastuksen jälkeen.

kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/huolto-ohjelmat

ari

Onkohan IH:lta tulossa ohjeistusta

  • ELA2 ilma-alusten huolto-ohjelman hyväksyttämisestä
  • ilma-alusten, jolla ei ole EASA-tyyppihyväksyntää, huolto-ohjelman hyväksyttämisestä

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: ari - toukokuu 09, 2009, 12:49:44
Onkohan IH:lta tulossa ohjeistusta

  • ELA2 ilma-alusten huolto-ohjelman hyväksyttämisestä
  • ilma-alusten, jolla ei ole EASA-tyyppihyväksyntää, huolto-ohjelman hyväksyttämisestä

Nämä ohjeet sopivat pienin tarkennuksin myös yli 1000 kg:n tyyppihyväksytyille lentokoneille:
http://www.ilmailuhallinto.fi/huolto-ohjelmat

Liite II koneilta ei vielä vaadita huolto-ohjelmaa, sen saa kyllä laatia ja joissain tapauksissa se voi olla helpoin tapa osoittaa koneen lentokelpoisuuden ylläpidon olevan omistajan hallinnassa.

ari

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 10, 2009, 00:13:09
Lainaus käyttäjältä: ari - toukokuu 09, 2009, 12:49:44
Onkohan IH:lta tulossa ohjeistusta
- ELA2 ilma-alusten huolto-ohjelman hyväksyttämisesta
- ilma-alusten, jolla ei ole EASA-tyyppihyväksyntää, huolto-ohjelman hyväksyttämisestä

Nämä ohjeet sopivat pienin tarkennuksin myös yli 1000 kg:n tyyppihyväksytyille lentokoneille:
http://www.ilmailuhallinto.fi/huolto-ohjelmat

Liite II koneilta ei vielä vaadita huolto-ohjelmaa, sen saa kyllä laatia ja joissain tapauksissa se voi olla helpoin tapa osoittaa koneen lentokelpoisuuden ylläpidon olevan omistajan hallinnassa.

Tällä
- ilma-alusten, jolla ei ole EASA-tyyppihyväksyntää, huolto-ohjelman hyväksyttämisestä
hain lähinnä lentokonetta, jolla on esim FAA TC, mutta ei EASA TC. Esim Cessna 152.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: ari - toukokuu 10, 2009, 19:12:58
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 10, 2009, 00:13:09
Lainaus käyttäjältä: ari - toukokuu 09, 2009, 12:49:44
Onkohan IH:lta tulossa ohjeistusta
- ELA2 ilma-alusten huolto-ohjelman hyväksyttämisesta
- ilma-alusten, jolla ei ole EASA-tyyppihyväksyntää, huolto-ohjelman hyväksyttämisestä
Nämä ohjeet sopivat pienin tarkennuksin myös yli 1000 kg:n tyyppihyväksytyille lentokoneille:
http://www.ilmailuhallinto.fi/huolto-ohjelmat
Liite II koneilta ei vielä vaadita huolto-ohjelmaa, sen saa kyllä laatia ja joissain tapauksissa se voi olla helpoin tapa osoittaa koneen lentokelpoisuuden ylläpidon olevan omistajan hallinnassa.
Tällä
- ilma-alusten, jolla ei ole EASA-tyyppihyväksyntää, huolto-ohjelman hyväksyttämisestä
hain lähinnä lentokonetta, jolla on esim FAA TC, mutta ei EASA TC. Esim Cessna 152.

Cessna 152 on EASA hyväksytty lentokone koska se on tyyppihyväksytty jossain EU valtiossa ennen syyskuuta 2003, kts listaus hyväksytyistä NON-EU ilma-aluksista: http://www.easa.europa.eu/ws_prod/c/doc/ptf/non_eu_aircraft.pdf (sivu 24/61).

ari

OK.
Sitten pitääkin kaivaa esille sen jonkun EU maan antama tyyppihyväksyntä ja verrata sitä valmistajamaan tyyppihyväksyntään, ja sitä kautta huomioida valmistajan huolto-ohjelmaan mahdollisesti tehtävät (EU-tyyppihyväksynnästä) johtuvat muutokset.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod