DA-40D teki pakkolaskun. Thieleritin ongelmat näköjaan jatkuvat.

Aloittaja Toma, huhtikuu 08, 2009, 17:26:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Pakko laittaa "oikeiden" lentokoneiden pakkolaskuja, ei ne aina ultrille tapahdu  :wacko:

Tällä kertaa oli uusi 2 litranen thielertti joka sanoi sopimuksensa irti, aika tiukkaan paikkaan, jäiseen vuonoon, kaverit sai koneensa lykättyä. Ympäri mentiin mutta molemmat kävelivät pois joten kaiken kaikkiaan onistununt pakkolasku.







Täältä löytyy lisää kuvia
Terveisin
Tom Arppe

jkettu

Onko tarkempaa tietoa mikä petti?  Kuvissa näkyy paljon öljyä ja tulipalon jälkiä moottoritilan vasemmalla alareunalla.

Toma

Missään ei ole edes spekulaatioita asiasta vielä, Kuvista voi vain päätellä että öljyä on karannut mutta ei tiedä onko mahdollinen tulipalo aiheuttanut öljyvuodon vai oliko se öljyvuoto joka aiheutti palon. Tuo alapuoli näyttäisi kyllä sen verran mustalta että voisi olettaa että jotain paloa on ollut (jos ei kovlinki ole hiilikuitua), tai muten thielertti on todella ollut öljynvaihdon tarpeessa...

Tässä vielä ilmakuva laskupaikasta:

Terveisin
Tom Arppe

Andrei Simonievits

Eipä näy enää valtavaa hehkuttelua näiden tiisseliromujen puolesta eri ilmailufoorumeilla jota alkuun oli havaittavissa. Ei käy kateeksi niitä jotka kyseisen myllyn ovat nokalle suurella rahalla ostaneet.

Toma

Juuh, kuten tuossa taannoin jo sanoin, niin hyvän lentokonemoottorin suunnittelu ja valmistus ei kyllä ole helppoa.
Saataisiin varmaan kelpo moottori suhteellisen helpolla tehtyä jos ei tuo teho/paino suhde olisi niin kriittinen.
Onhan noita meridiisseleitä jotka toimivat samanlaisen "stressin" alla monet tuhannet tunnit, mutta se paino...

Discoverilta tuli ohjelma kaverista joka asui aallottomassa paikassa ja täten tietenkin halusi suunnitella surffilautaan moottorin. Moottorin piti tietysti olla erittäin kevyt sekä laudan muodosta johtuen myös hyvin litteä (se oli siis sisäperämoottori) Hän käytti lohkon tekemiseen, metalliseoksessa 4% metallia nimeltä Renium. Renium on mielettömän sitkeä ja joustava metalli jonka avulla hän pystyi tekemään todella kevyen ja tehokkaan moottorin lujuudesta tinkimättä.
Mutta kuten kaikessa yleensä, niin myös tässäkin on se mutta...  Renium on yhtä harvinaista kuin kulta tai platina joten hinta on varmaan sen mukainen ja koko maailman varanto lasketaan olevan noin 3500 tonnia.

Ja jos surffilauta piiputtaa niin entäs sitten, odotetaan aaltoa, jos ei tuu, niin sitten melotaan käsillä ;-)
Terveisin
Tom Arppe

Kepatius

Lainaus käyttäjältä: Andrei Simonievits - huhtikuu 09, 2009, 08:41:48
Eipä näy enää valtavaa hehkuttelua näiden tiisseliromujen puolesta eri ilmailufoorumeilla jota alkuun oli havaittavissa. Ei käy kateeksi niitä jotka kyseisen myllyn ovat nokalle suurella rahalla ostaneet.
Mielenkiintoinen kommentti.....thilertille on tullut kaputteja ,mutta ei kait se nyt koko moottoria romuksi tee....lycomeja ja muitakin merkkejä on mennyt romuksi vähintään yhtä paljon kehityksen alkuvaiheessa,eriasia on sitten kuka on maksamassa tätä kehityksen vaihetta.Valitettavasti itsekkin olen pienen siivun osallisena.Kaikesta huolimatta TAE lentää dieselillä.
-KeijoK-

Toma

Lähin paikka taitaa olla UK http://www.strategicmetals.co.uk/ jos ei halua kiinasta hakea, voi olla että sitä saa sieltä huokeammin
http://www.chinarhenium.com/?gclid=CIC378a28JkCFYND3god8xguQw

Tuo seos-suhde on muistaakseni jopa 6% jossain jenkkihävittäjien moottoreissa, ilmeisesti se parantaa aika lailla kestävyyttä jo noinkin pienissä määrissä.
Terveisin
Tom Arppe

ekorki

Ei meitä giisseli pilotteja kannata säälimään alkaa. Joka ikinen kerta kun Thielertillä tarvinnut mennä johonkin, niin kone on sen tehnyt moitteettomasti. Tuotakin onnettomuutta kannattaa hiukan "hutkia" ennen kuin tyrmää ihan kokonaan taas Dieselit  :thumbsup:

Oulussa tullut viimeisen kolmen vuoden aikana tunteja moninkertainen määrä dieseleihin verrattuna muihin bensa yleisilmailukoneisiin...Ei riitä 1000 tuntia :)

Tosin havereita tullut muutama, mutta ei moottorin takia. Kytkin / polttoaine ongelmista johtuneita enemmänkin....

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod