Ultra-A vuosikulut

Aloittaja Veksi, marraskuu 11, 2004, 14:55:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veksi

Paljonkohan ultra-A:n pakolliset vuosikulut on vuodessa? Mitä kaikkia tarkastuksia tulee teettää ja mitkä vakuutukset ovat pakolliset? Onko vakuutukset pakolliset vai vapaaehtoiset?

Olen käsittänyt, että myös A-ultrissa on katsastus kolmen vuoden välein? Olenko oikeassa? Entä vaaditaanko erillistä punnitustodistusta? Vuositarkastuksen voinee omistaja tehdä itse. Onko siihen olemassa erillistä ohjetta/kaavaketta?

Korkeusmittarille vaadittaneen viiden vuoden välein testaus. Jos kuitenkin ultrassa ei ole tai poistaa korkeusmittarin ja käyttää erillistä korkeusmittaria (esim. ns reisimallia), toimitaanko tällöin määräysten mukaan. Pitääkö korkeusmittarin olla kiinteästi asennettu?

Samoin ihmetyttää moottorin jakso. Jos moottorin jakso on esim. 600 tuntia, niin tarkoittaako tämä sitä, että tämän jälkeen koko moottori on purettava osiin ja asennettava uudet osat vai tarkoittaako tämä sitä, että moottorilla ei tämän jälkeen tee mitään. Missä vaiheessa tietää, että moottorin elämänkaari on lopussa. Ei kai sitä kuitenkaan ihan loputtomiin voi käyttää? Mistä saa lisäksi selville määräaikaishuolloissa tehtävät toimenpiteet ja niiden ajankohdat?

Mitä muita maksullisia tai maksuttomia toimenpiteitä ultra-A:n kanssa tulee vuosittain tehdä?

Veksi

#1
Kiitos vastauksesta. Määräyksistä selvisi paljon. Kuitenkaan vastausta ei löytynyt tuohon aikaisempaan moottorinjaksoon liittyvään kysymykseen. Osaisiko joku selvittää siitä tarkemmin?

Ansis

Yleensä kalenteriaika tulee a-ultrissa nopeammin eteen eli kone on syöpynyt rikki.
Aspiola osannee kertoa virallisesti, mutta moottorin valmistaja antaa huoltojaksot jonka jälkeen tavara on romua ilmailu käytön kannalta katsottuna.  
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Hirth mainostaa 1000 tunnin tbota. Rotaxeissa eroaa muistaakseni tyypihyväksytyn ja tyypppihyväksymättömän jaksot toisistaan, joskus muistelen kuulleeni  tyyppihyväksymättömällä kalenterijaksojen puuttumisesta eli OC laite ja tyypihyväksytyissä 10 v.
My mind is willing, but purse is weak.

Veksi

Käsitinkö siis oikein, että viiden vuoden päästä moottorin voi heittää roskikseen eli sillä ei sen jälkeen ole mitään käyttöä? Luulisi, että tuon 300h tai viiden vuoden jälkeen riittäisi kun uusittaisiin vain kaikki kuluvat osat. Rotaxin moottori maksanee uutena varmaankin monta tuhatta euroa. Tuntuu vain huikealle, että viisi vuotta vanha moottori olisi tämän jälkeen romua.

Onko itse rungolla mitään varsinaista ikää tai käyttötunteja, jolloin siinä tulee tunnit täyteen? Luulisi, että jos runko on hyvin pidetty tai siinä ei päällepäin näy vaurioita/syöpymiä, niin se olisi aivan käyttökelpoinen.

Ansis

Jakson päätyttyä koneeseen vaihdetaan ne osat mitkä valmistaja määrää ja tarkastetaan kaikki palikat valmistajan ohjeen mukaan.
Yksi hyvä vaihtoehto on myydä jakson käynyt perusmoottori esim. kelkka tai ilmatyynyalus harrastajalle.
Rungolle pätee edelleen valmistajan huolto-ohjeet ja jaksot.
My mind is willing, but purse is weak.

Tapani Kokkonen

Käytännössä 300 tunnin huolto Rotaxin kaksitahdissa käsittää kampiakselipaketin, tiivisteiden ja stefojen vaihdon. Kaasariin sisään uutta osaa ja kärjelliseen sytytykseen kärjet ja konkat (joiden vaihtoväli on 150h) mäntien ja sylinterien mittauksen, mikäli rajoissa niin niille ei toimenpiteitä. Alennusvaihdettakin kannattaa joskus vilasta.
Nollauksen hinta pyörinee 2000 euron nurkilla virallisessa liikeessä. Sen jälkeen moottori on parempi kuin uusi. Paitsi pakoputki, joka pehmenee ajan saatossa. Siinä karkeasti käytäntö.
Rotaxissahan on 50 tunnin huolto, joka käsittää karstanpoiston, jolloin tietysti uusitaan yläpään tiivisteet.
Tulpat piti vaihtaa 25 tunnin välein ja 150 huollossa kaasarin sisukset ja kärjellisen sytytyksen osat. Muitakin huoltoja ja tarkastuksia on, mutta tässä piti olla merkittävimmät.
Rassuuta ja hintaa tahtoo kertyä. Huoltokurssitkin kannattaa käydä.

Traikin vakuutukset on samat, kuin B-vehkeissä. Kolmannen osapuolen vakuutus, kaksipaikkaisissa ilmakuljetusvakuutus ja koulukoneissa istuinpaikkavakuutus ovat pakollisia, näistä kertyy noin 400€. Yksipaikkaisella säästää paljon.

Tapani

Veksi

Kaikki huollot voi käsittääkseni tehdä omistaja itse. Miten nollauksen yhteydessä? Jos osaamista löytyy ja vaihtaa kaikki tarvittavat osat, niin onko moottori tällöin nollattu? Tarvitseeko nollauksesta ilmoittaa ilmailulaitokselle erikseen vai riittääkö, että kuittaukset löytyvät konekirjasta. Pitääkö huoltokurssit olla käytynä, jotta moottorille saa tehdä edes määräaikaishuoltoja?

Tapani Kokkonen

Peruskorjauksen saa tehdä  Ilmailulaitoksen hyväksymä huolto-organisaatio. Käytännössä Aerotecno, poikkeustapauksissa myös erikseen hyväksytetty huolto-organisaatio, eli joku joka väittää osaavansa lupakirjamekaanikon valvonnassa.
Tulkinta on ollut, että kampiakselia ei saisi omin luvin laitella.
Muu on ollut luvallista. Huoltokurssia ei missään edellytetä, mutta ilmeisesti se ainakin antaa kuvaa, kuinka lentoRotaxin kanssa pitäisi menetellä ja myös että paperityöt tulee tehtyä.

Tapani

Ansis

Mutta jos sulla on kelkkakone tms.  jota ei ole tyyppihyväksytty ja koneen valmistaja olet sinä niin jaksot ja listat määrittelet itse koelentovaiheessa. Laitos sitten antanee koelentoluvan?
...tana kun vittuilitte Miukun pois foorumilta :devil:  
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

"Parker" rules :devil:  :devil:  :devil:  :devil:  
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod