Warp Drive 4-lapaisen potkurin ongelmat O-360/XP-360 moottrin kanssa

Aloittaja Kari Aaltonen, helmikuu 23, 2009, 15:13:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kari Aaltonen

Tiedoksi, että meillä Oulun Ilmailukerhossa oli vajaa kolme kesää käytössä Warp Drive Inc. 70" ja 74" tuumaiset 4-lapaiset potkurit hinauskoneessamme experimental Rallye Commodoressa Superior XP-360 180 hp (= paranneltu Lyc. O-360) moottorin kanssa.

Potkuri oli tehokas ja hiljainen sekä toimi aluksi muuten hyvin, muuta lapakulmat pyrkivät hiukan ryömimään, vaikka lapojen pulttien kiinnitysmomentit tarkastettiin säännöllisesti. Noin 250 käyttötunnin kohdalla alkoivat sitten hiukan isommat ongelmat: pari lapojen kiinnityspulttia katkesi huollossa, lapojen tyvissä havaittiin säröjä ja "elämisen merkkejä" sekä lopulta havaittiin potkurin napojen metallilevyissä murtumia. Palautimme molemmat vaurioituneet potkurit valmistajalle ja valmistajan kanssa kävimme pitkät keskustelut sähköpostitse, faxilla, puhelimitse ja lopputulos oli, että valmistaja maksoi hyvityksen palautetuista potkureista. Tätä kirjoitettaessa emme ole kuitenkaan saaneet valmistajalta mitään kunnon selvitystä mikä johti ko. ongelmiin.
Johtopäätöksenä olemme todenneet ainakin, että ko. potkuri ei valmistajan vakuutteluista huolimatta kestänyt ainakaan tuollaista raskasta hinauskäyttöä ko. koneessa. Onneksi mitään vakavampaa ei ehtinyt sattua ja jatkamme tästä eteenpäin taas toimintaa perinteisellä potkurilla.


Ohessa käyttöhistoria (sori "amerikan murre"):

OH-SDA MS983A Mod. XP-360 180hp with Warp Drive 70"/74" 4-Blade HP propeller history log:

0-227h (70" HP s/n N15070):
- no harmonic damper installed (Warp did not even inform us about the availability or the need)
- pitch setting after test flights: 10 degrees in glider towing activity
- normal usage: up 110-130 km/h, 2450-2550 RPM (26-28.5"), down: 180-200 km/h, 2500-2600 RPM (19-20")
- pitch settings were checked and adjusted frequently as well as bolt torques
- the blades did not seem to keep their pitch settings properly and re-adjusting was needed frequently
- no problems or cracks detected in the root of the blades
 
227h, ca. 1500 st :
- the harmonic damper was installed (suggested by the manufacturer)

258h (+31h from previous):
- first clamping bolt (inner) broke up when retorqueing the bolts
- another clamping bolt (inner) broke up when opening the bolt during the bolt change
- some cracks detected in the root of the blades

288h, ca. 2000 st (+30h from previous):
- the face plate broke up starting from the hole of the inner clamping bolt (the same as broken bolts before)
- bad cracks detected in the root of the blades
- the prop was disassembled and sent back to Warp Drive for analysis

New propeller installed :

0h (74" HP, s/n N15447):
- New propeller 74" HP installed: pitch setting 9 degrees and then after a couple of hours 8.5 degrees
- normal usage: up: ca. 110-130 km/h, 2400-2450 RPM (26-28.5"), down: 180-200 km/h, 2400-2500 RPM (19-20")

36h with the new propeller:
- the pitch were re-adjusted twice and the bolts were retorqued four times during the operating time
- the pitch setting was noticed to have changed +0.5?over 2 degrees from original settings
- bad cracks detected in the root of the blades
- very bad crack was detected in the engine side plate starting from mounting bolt hole
- 1.0 mm dimensional error was measured between spacers (too long?) and clamping blocks (too flat?)

Voin toimittaa tarvittaessa lisätietoja ja kuvia yms. asiasta kiinnostuneille.

  t. Kari Aaltonen, Oulun Ilmailukerho ry
  p. 050 3131 215
  puheenjohtaja ( atta ) oulunilmailukerho.fi
 

Aki Suokas

Aiheeseen liittyen olen koettanut löytää valmistajaa, jolla olisi maasäätöinen potkuri tuollaisiin moottoreihin.
Poikkeuksetta kaikki ovat sanoneet, että heidän potkuria ei saa asentaa suoravetoiseen moottoriin.
Saattaa olla sama syy.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Sensenich ainakin valmistaa suoravetoisille komposiittihuiskia, IO-240 asti ($2676.00)

http://www2.sensenich.com/direct/propdir.htm

Terveisin
Tom Arppe

meglin

We have also started producing composite propellers for direct-drive engines for 5 years. We did this at the request of the American pilots operating the O-320 engines. For this purpose, we have developed particularly strong blades made of pure carbon fiber with a spar inside and steel protection. We supplied these propellers to various aircraft with engines with a capacity of 100 to 160 hp. For five years of operation, no questions arose.
Sincerely, Vladimir Meglinsky
Omat kotisivut: http://propeller.mozello.com/

Martti Mattila

Kollegan iloksi uusi kolmelapa Ukrainan väreissä, no on ne Porin Prikaatin ja Ruotsinkin värit. Olen kova maalaamaan pirua seinälle, mitäs jos tyyliin, välillä tuntuu että maalaustaidot rajoittuvatkin siihen. Ainakin kokemusta puuttui Veikkolalaistehtaan spray automaalin käytöksestä.
Martti

meglin

Sincerely, Vladimir Meglinsky
Omat kotisivut: http://propeller.mozello.com/

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod