Kumiosien (5 vuotta) kalenteriaikarajoitus

Aloittaja Kari Aspiola, helmikuu 18, 2009, 10:35:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kari Aspiola

En tiedä kuinka hyvin asia on yleisesti harrastajien tiedossa, itse olen pyrkinyt tietoa levittämään huoltokursseilla ym tilanteissa.

Mihin kaikkeen tätä ohjetta/määräystä tulis soveltaa?

- ainakin niihin kohteisiin mitkä moottorin valmistaja on erikseen maininnut, kuten....

http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d04140.pdf

Käytännössä monet lentokonevalmistajan konehuoneeseen asentamat kumiletkut ovat valmista tavaraa jo ennen 5 vuoden aikarajaa. Eli jokaisessa huollossa letkujen kuntoa pitää arvioida aina erikseen vaikka 5 vuoden raja ei oliskaan täyttynyt.

Juuri konehuoneessa olevat letkut tuntuvat olevan kovalla koetuksella lämpötilavaihteluiden, öljyroiskeiden, hiilivetyhöyryjen ym olosuhteiden takia. Muualla koneessa letkut yleensä kestävät huomattavsati paremmin.

Lisäksi monista koneista löytyy konehuoneesta (lujittamattomia) muovisia (nylon) letku ym jatkosliittimiä, jotka usein hajoavat jo käsiin kun niitä yrittää irrottaa koppuraisesta letkusta pois. Metallisia Y-haara/T-haaraliittimä on aika huonosti saatavilla(?)

Toinen huolenaihe varsinkin jäähdytysletkujen kanssa on jos moottorista vuotaa öljyä letkujen päälle. Öljyiset jäähdytysletkut muistuttavat lujuudeltaan suunnilleen keitettyä makaroonia.
Jonkinmoinen ristiriita on myöskin mustien jäähdytysletkujen kanssa lämmönkestossa. Kun olen muutamilta letkujen toimittajilta tiedustellut jäähdytysletkujen maksimi sallittuja jatkuvia käyttölämpötiloja. Vastaus on yleensä että +100C astetta. Rotaxissakin (912) nesteiden lämmöt ovat helposti toisella sadalla.
Tähän löytyy kyllä ratkaisu silikonipohjaisista jäähdytysletkuista, jotka kestävät +170C jatkuvia lämpöjä. Ilmankos kilpa-autojen rakentajat käyttävät näitä (yleensä sinisiä) letkuja. Letkut vaan ovat huomattavasti kalliimpia, mutta käsittääkseni niitä ei koske aikarajoitukset. Niiden lentokelpoisuutta arvioidaan pelkästään kunnon mukaan.

Olen joihinkin koneisiin laittanut näitä sinisiä silikoniletkuja rikkoutuneiden mustien tilalle ja niistä yksikään ei ole vielä mennyt uudelleen vaihtoon.

Laittakaa tähän jatkoksi lisää muiden moottori-/konevalmistjien/viranomaisten ohjeita (linkkejä) kumiosiin liittyen! Saadaan kattavampi tietopaketti aikaan.

Ps. On muuten aikamoiden homma laittaa kaikki konehuoneen kumi/letkutavara uusiksi kertaalleen!

Kari Aspiola

Bensaletkuina näyttäis menestyvän Gates:in valmistamat (multifuel) letkut!

http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=232

Moottorin/öljysäiliön huohotinletkuakaan ei pidä rakennella ihan miten sattuu (katso Rotax IM kohdasta 13.4)

http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d04050.pdf

Onkohan yhdessäkään tehtaan rakentamassa koneessa homma tehty "oikein", eppäilen......

Vesa Pehkonen

Nykyään käytän ainoastaan noita sinisiä silikoniletkuja. Tilaan netillä englannista, ohessa pari osoitetta.
Saa niitä suomestakin mutta valikoima on yleensä rajallinen joten isolta toimittajalta halvemman hinnan
lisäksi löytyy riittävä valikoima ja samalla saa jatkoholkit ja kunnon klemmarit.

http://www.venairsport.co.uk/index.php?cPath=40
http://www.rallydesign.co.uk/catalog/index.php?cPath=147_553

Kari Aspiola

Tähän vois vielä lisätä kokemuksia laadultaan/toiminnaltaan hyviksi osoittautuneista letkuklemmareista. Ja miksei myös listaa huonoista sellaisista ja mielellään perusteluiden (ja kuvien) kera molemmat.

Kari Aspiola

Yks huomio letkuklemmareista tuli viikonloppuna eteen. Jousityyppiset klemmarit kuten 912 Rotax:issa on niissä 3/4 tuumasissa vesiletkuissa (16 kpl) alkuperäisinä. Ne ovat erikoisen tarkkoja letkun ulkomitan suhteen, jos uusi letku on hiukankin ulkomitoiltaan pienempi kuin alkuperäinen, niin liitos jää helposti vuotamaan. Koska jousilkemmari ei purista riittävällä voimalla letkua paikalleen. Voi olla että klemmarin avaus/irrotus myös hukkaa klemmarin jousivoimaa(?)

Toinen seikka mikä kannattaa huomioida erityisesti silloin kun asentaa käytettyä letkua takaisin koneeseen. Letku kannattaa huuhdella kunnolla kuumalla puhtaalla vedellä vaikka hanan alla. Koska jos letkun sisäpintaan jää glygolia letkuliitoksen kohdalle se toimii voiteluöljyn tavoin ja (varsinkin löysä) liitos voi liukua kokonaan pois paikaltaan lämmön ja paineen avittamina. Sitä varten se olake on tehty liitoskappaleeseen, mutta voi se letku päästä silti irti kesken lennon.

Kunnollinen koekäyttö paljastaa tehdyt virheet....... :mellow:

Gerhard Barkhorn

Katselin tuota uutta versiota Rotaxin Line Maintenance Manualista ja siellä on liitteen kaltainen kohta.

Nyt en itse oikeen ymmärrä mitä tuo lause "Fuel pump and insulating flange , if this is fixed with fuel hoses" tarkoittaa? Polttoainepumppu pitää vaihtaa jos mitä?

On niin hassusti tuossa eri sarakkeessakin tuossa manuaalissa.

Lisäksi jo on tiedossa paikkoja mistä voi tilata nk. "Rubber Parts Kitin", missä siis kaikki kumiosat letkuineen mitkä tässä 5 vuoden välein pitää vaihtaa, niin voisi laittaa tänne jakoon. Suomalaiselta Rotax jälleenmyyjältä olen jo tarjouksen saanutkin.

Sakari Kivistö

Kaikki osoitteet kumiosatoimittajista otetaan enenmmän kuin suurin  kiitoksin vastaan!
Tämä " fixed with fuel pump"- asia lienee niin, että on olemassa polttoainepumppuja, joissa letkut ovat pumpun kiinteänä osana eikä ruuvimeisseli  riitä letkujen irroitukseen.
Sakke

Kari Aspiola

Tuo Ollin kysymys teetti vähän "salapoliisityötä" selvitäkseen, mutta hyvä kun kysyit samalla selvisi monta muutakin asiaa.

Rotax 912 LMM on revisioitu (sept 01./2009) tai oikeastaan siitä on tehty kokonaan uusi painos (edition 2/ rev 0). Vaikuttais entistäkin selkeämmältä luettavalta näin käyttäjän näkövinkkelistä, samalla kun moni asia on muuttunut.

Olli kysyi, että mikä on tuo "insulation flange"?

- vastaus löytyy Rotax 912 IPC:stä sivulta 21-2  item 2 (p/n:950227)
- kyseessä on se mekaanisen bensapumpun ja lohkon väliin tuleva "bakeliittilaippa" (eristelaippa)
- osan funktiona on estää lohkon lämmön siistyminen pumpun runkoon
- kuvasivun oikeassa reunassa taulukosta selviää että montako ja minkä tyypin moottorissa ko osia löytyy
- tässä tapauksessa sama osa (1 kpl) löytyy kaikista 912 malleista
- status sarakkeessa oleva koodi N aukeaa sivun 2-3 selostuksesta (N= uusi tieto, tai jotain sinnepäin)
- elikkäs tuo ko osa on nyt lisätty luetteloon aikavalvotuista osista (ennen se ei ollut ko listalla) 

Muistutus vielä manualien nettikäyttöön liittyen:

Jos olet tallentanut manualin linkiksi koneellesi suoraan ko julkaisun failin, niin et tule koskaan näkemään tai tietämään uusista revisioista mitään. Mutta kun avaat rotaxin kotisivujen "dokumentation" painikkeen alta kyseisen manualin niin sieltä saat aina tuoreimman julkaisun auki.

HarriL

#8
Itsellänikin on edessä tuo savotta ensi kesänä. Lyconin webstoressa nuo kaasareiden osat näyttäisi maksavan yhteensä n. 258? + alv + rahti. Letkua saanee jostain autotarvikeliikkeestä täältä kotimaastakin.

Kari, ei kai tuo mainitun listan kohta tarkoita sitä, että ko. bakelliittieriste pitäisi vaihtaa kaikissa tapauksissa vaan ainoastaan jos letkut+eriste+pumppu ovat kiinteä kokoonpano kuten Sakari yllä arveli? Pikaisesti katsomalla ipc:stä en kyllä moista vaihtoehtoa löytänyt..

Kari Aspiola

Kun tuota manuaalin taulukkoa lukee uudestaan ja ajatuksen kanssa, niin se käy entistäkin sekavammaksi.......(?)  En osaa todellakaan varmuudella sanoa mitä siinä oikeasti ajetaan takaa. Voi olla paino-/käännösvirhekin, alkuperäinen ja lainvoimainen teksti löytyy saksankielisestä.  Joku kuka taitaa tekniikan niksmannia, niin vois tarkistaa asian?

Pitää myös muistaa että Rotax 912-manuaalit on  tehty ensisijaisesti tyyppihyväksyttyjä pelejä varten.

Kannattaa myös muistaa että kaikissa konemalleissa ei välttämättä tarvita bensapumppua lainkaan.  Se mitä ei ole ei voi mennä rikki.. (b)

Gerhard Barkhorn

Laitetaan tähän vielä se teksti siitä saksankielisestä manuaalista, jos joku vaikka ymmärtäis....

Kraftstoffpumpe und Isolierschlauch, sofern diese fix mit Kraftstoffschläuche verpresst ist.

Reijo Österberg



Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - joulukuu 27, 2009, 20:46:36
Kraftstoffpumpe und Isolierschlauch, sofern diese fix mit Kraftstoffschläuche verpresst ist.


Polttoainepumppu ja eristeletku,mikäli nämä ovat liitetty polttoaineletkuihin "prässäämällä".
Englannin kielisessä tekstissä on virhe.
Isolierschlauch, ei ole eristelaippa, vaan eristeletku (= bensaletkun palosuoja)
Tyyppihyväksytyn moottorin pumpussa (varaosaluettelon no 892546) on pumpussa prässäämällä kiinni bensaletku suojaletkuineen, UL moottoreissa pumppu (varaosano 892542) on ilman letkuja.
-Reijo Österberg-

Gerhard Barkhorn

Itse siis päättelisin että UL/ULS moottoreiden polttoainepumppua ei tarvitse vaihtaa 5 vuoden välein? Eri asia tietenkin että kannattaisiko se vaihtaa?

P.Lehtinen

Kaikki ohjeet jotka on annettu tyyppihyväksyttyyn 912-moottoriin KOSKEVAT myös UL-moottoreita.

Mitä tulee polttoainepumppuun, vaihto koskee myös UL-moottoreita.
WHB(MMline) kohta 2.1 sanoo selvästi "polttoainepumppu JA siihen puristetut palosuojat ja polttoaineletkut" tämä lisäys letkuista siksi, koska pumppuja on käytössä erilaisia ja ettei kukaan kyläseppä ala vaihtamaan prässättyjä letkuja uuteen pumppuun joka on "normaalilla" letkulähdöllä.

Gerhard Barkhorn

Niin, itseasiassa tässä taidetaan just keskustella tuosta kohdasta 2.1. Kun siinä ei ainakaan mun mielestä ole kauheen selvästi sanottu että se pumppu pitää vaihtaa.

P.Lehtinen

Eipä tuossa kenenkään mielipiteitä tarvita kun herrat BRP:llä on selvästi sen tuohon alkuperäiseen saksankieliseen kirjoittanut...

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - joulukuu 27, 2009, 16:20:32
Kannattaa myös muistaa että kaikissa konemalleissa ei välttämättä tarvita bensapumppua lainkaan.  Se mitä ei ole ei voi mennä rikki.. (b)

Tämä ei ehkä ole ihan yksioikoinen juttu.  Noin yleiselläkin tasolla, kannattaa katsoa moottorin valmistajan asennusohjeista mikä on minimi polttoaineen paine, että kaasuttimet toimisivat halutulla tavalla. Yläsäiliöllisen pa-järjestelmän putouskorkeus ei välttämättä riitä.

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: P.Lehtinen - joulukuu 28, 2009, 11:30:45
Kaikki ohjeet jotka on annettu tyyppihyväksyttyyn 912-moottoriin KOSKEVAT myös UL-moottoreita.

Mitä tulee polttoainepumppuun, vaihto koskee myös UL-moottoreita.
WHB(MMline) kohta 2.1 sanoo selvästi "polttoainepumppu JA siihen puristetut palosuojat ja polttoaineletkut" tämä lisäys letkuista siksi, koska pumppuja on käytössä erilaisia ja ettei kukaan kyläseppä ala vaihtamaan prässättyjä letkuja uuteen pumppuun joka on "normaalilla" letkulähdöllä.

Ei suinkaan sano, että "polttoainepumppu JA siihen puristetut palosuojat ja polttoaineletkut" vaan

Kraftstoffpumpe und Isolierschlauch, sofern diese fix mit Kraftstoffschläuche verpresst ist.

Polttoainepumppu ja eristeletku, mikäli nämä ovat liitetty bensaletkun kanssa prässäämällä, ja UL sekä ULS moottoreissa näin ei ole tehty. Siten em. moottoreissa vaihdetaan vain polttoaineletkut!
-Reijo Österberg-

P.Lehtinen

Kysyin BRP-Rotaxin tulkintaa pumpun vaihdosta jotta ei tarvitse arvailla.

Reijo on oikeassa, että polttoainepumppua EI tarvitse vaihtaa mikäli siinä ei ole prässättynä mainittuja letkuja.
Polttoainepumpun ikä on sama kuin moottorin peruskorjausjakso eli pumppu vaihtuu peruskorjauksen yhteydessä.

Kari Aspiola

No voihan hitsinpimpulat..!

  Sitten olen vaihtanut turhaan jokusenkin mekaanisen bensapumpun!  Oletko Pertti nyt ihan satavarma, onhan siellä prässätyn pumpun sisällä ainakin se kumikalvo, joka ottaa itseensä kalenteriaikaa?
  Tosin ei niitä kaasareidenkaan kumikalvoja ole tullut vielä yhtään kappaletta vastaan joissa olis ollut mitään suurennuslasilla havaittavaa vikaa viiden vuoden jälkeen(?)  Lähes samanlaiset kumikalvot löytyy minun prätkän kaasareista (4 kpl) joilla on ikää jo 19 vuotta ja edelleen ovat ihan ehjät. Mutta toki lentsikka on aina vähän eri asia, kun haetaan moottorille luotettavuutta.

P.Lehtinen

Kyllä vastaus oli, että pumppu vaihdetaan peruskorjauksen yhteydessä  :o . Kyllä olen itsekin pumppuja vaihtanut ja jatkossakin suosittelen sen vaihtoa koska sen kuntoa ei pysty millään kontrolloimaan.
Kuten Kari totesi siellä on sisällä kumikalvo joka on edestakaisessa liikkeessä aina moottorin käydessä ja näinollen kuluva osa(lisäksi vielä bensiinin kanssa tekemisissä).
Ja jos tämä kalvo puhkeaa loppuu Rotaxin laulu melko lyhyellä varotusajalla...Sama koskee kaasuttimen kalvoja...

Toma

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - helmikuu 18, 2009, 10:35:28

... Laittakaa tähän jatkoksi lisää muiden moottori-/konevalmistjien/viranomaisten ohjeita (linkkejä) kumiosiin liittyen! Saadaan kattavampi tietopaketti aikaan.

Ps. On muuten aikamoiden homma laittaa kaikki konehuoneen kumi/letkutavara uusiksi kertaalleen!

Näitten tekemiä kumioisa, kaasuttimien kurkut ym. on kehuttu kovasti erinnäisillä palstoilla:

http://www.jbmindustries.com/

Terveisin
Tom Arppe

P.Lehtinen

Vaikka kuinka saatte hienoja kokemuksia foorumeilta näistä harakiriosista niin ÄLKÄÄ LAITTAKO niitä lentokoneisiin :eiei:

tuomoh

Teflonista valmistettujen polttoaineletkujen viiden vuoden jakso poistuu. Tarvitsee vaihtaa vasta peruskorjauksen yhteydessä http://legacy.rotaxowner.com/si_tb_info/serviceinfo/si-912-022.pdf.
Ihmettelen, että muunlaisia polttoaineletkuja vielä kaupataan lentävän laitteen konepellin alle, vastuutonta. Toki maahantuojien varastot pursuaa nitriilikumiletkuja, kuten tämäkin: http://mediakone.luovanet.fi/aineistot/1050/s75.pdf, jota Ares tuo maahan. NBR on nitriilikumi, jonka etanolikestosta Trafikin on varoitellut.
Teflon polttoaineelle ja öljylle sekä silikoni jäähdytysjärjestelmään, kaikki muu on amtöörimäista puuhastelua.

-Tuomo

jkettu

Mistäs teflonia saa ja miten arc-tarkastaja suhtautuu jos tyyppihyväksyttyyn laittaa tuota sen alkuperäisen kumip*skan tilalle?

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: jkettu - tammikuu 25, 2014, 18:30:09
Mistäs teflonia saa ja miten arc-tarkastaja suhtautuu jos tyyppihyväksyttyyn laittaa tuota sen alkuperäisen kumip*skan tilalle?

Teflonletkuja rosterisella verkkovaipalla voi ostaa hydrauliikka liikkeistä, sekä niitä sinisiä silikoniletkuja myös.

Seppo Koivisto

Rotaxin video 912i:n polttoainepumpun kumiletkujen vaihtamisesta.

https://youtu.be/c24hfQS62hk

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod