Merkintätätarrat kaapeleille

Aloittaja PFL, helmikuu 01, 2009, 21:56:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Seppo Koivisto

On näköjään silläkin väliä, mistä autojohtonsa ostaa. FLRY-autojohtimen lämpötila-alue on -40 ... +105°C. Esim. Bilteman (ja monen muun) myymän RKUB-kaapelin 0 ... +70°C. Taitaa olla Hifi-laatua.
http://www.nelco.se/infobase/IB_ProductViewer.php?nodeId=731&web=1
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-en/navigate_182154/RKUB_50V.html#top

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Tommi K - helmikuu 16, 2009, 10:09:05
Lainaus käyttäjältä: masal - helmikuu 15, 2009, 22:01:36
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - helmikuu 15, 2009, 20:50:26
Asianomaisia vaatimuksia ja suosituksia on luultu olevan harrastajien tiedossa, koska ne on kerrottu Sil:n laatimassa ja Lentoturvallisuushallinnon hyväksymässä Ultrakevyiden ja harrasterakenteisten tarkastuskäsikirjassa, kohdassa:

"1365 Mikäli koneessa on sähkölaitteita on niiden asennukset tehtävä FAA AC 43.13-1A, luvun 11 ohjeiden mukaisesti."


Tämä käsikirja on laadittu harrastekatsastajille tarkastusohjeeksi Suomessa kaupallisesti rakennettavien ja
myytävien ultrakevyiden lentokoneiden tyyppitarkastuksiin. Tarkastuskäsikirjassa määritellään ne lentokelpoisuusvaatimukset,
jotka kaupallisesti valmistettavan ultrakevyen lentokoneen tai sen osan on ilmailumääräyksessä
AIR M5-1 asetettujen lentokelpoisuusvaatimusten lisäksi täytettävä. Kaupallisesti valmistettavalle
ultrakevyelle lentokonetyypille tai yli 50% valmistusasteen ylittävälle rakennussarjalle on tehtävä tyyppitarkastus
ilmailumääräyksen AIR M5-10 mukaisesti ennen kuin ao. UL-lentokonetyyppi voidaan hyväksyä
Suomessa.
Tarkastuskäsikirjan ohjeita suositellaan noudatettavaksi, myös harrasterakennettavia ultrakevyitä lentokoneita
ja muita harrasterakennettavia lentokoneita rakennettaessa ja tarkastettaessa.

..... suositus on kyllä hyvä ja sitä kannattaa noudattaa jos ei itse ole varma mitä on tekemässä, mutta harrasterakenteiselle tuo ei ole ehdoton vaatimus.

Mulla lukee rakennusluvan ehdoissa, että rakennussarjan valmistajan ohjeita on noudatettava. Niin pyrin tekemäänkin, vaikka parannusehdotuksia tulee pyytämättäkin ja kiusaus muutosten tekoon rakennusvaiheessa on tietenkin suuri.
Valitettavasti, sähköt ohjaamosta moottorille on valmistajan ohjeissa selvästi ohjeistettu tekemään tuollaisella moninapaisella ajoneuvojohdolla; päätellen johtimien määrästä, värityksesta ja käyttämättömien johtimien eristämisohjeista. Liitoksiin käytettävät liittimet on eristämättömia, Abikon näköisiä. Muita speksejä ei ole, paitsi tietenkin kaapelikanavien asennus runkoon ja kaapelien kiinnikkeiden ohjeet moottoripukissa.
Kumpikohan lienee vahvempi, rakennusluvan ehto, vai suositukset?
Nimimerkillä  "Vahinko on jo tapahtunut"

Venäläiset sähköasennusohjeet ovat ilmeisen eksoottiset  :thumbsup:

Pääsääntöisesti noudatetaan suunnittelijan/valmistajan antamia ohjeita, terveen järjen käyttö ja muutostyöt eivät ole kiellettyä, mutta silloin pitää neuvotella rakennustyön valvojan kanssa ja saada häneltä hyväksyntä.

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - helmikuu 16, 2009, 12:58:48
Pääsääntöisesti noudatetaan suunnittelijan/valmistajan antamia ohjeita, terveen järjen käyttö ja muutostyöt eivät ole kiellettyä...

Phuh! Kyllä helpotti, pelkäsin jo että autojohtojen käytöstä ammutaan ilman oikeudenkäyntiä, tai vähintään lähetetään leirille Siperiaan viideksi vuodeksi, ilman kirjeenvaihto-oikeutta...

Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - helmikuu 15, 2009, 21:38:07
Kupari on AINA KUPARIA, ja sen kuparin pitoisuus on aina niin lähellä toistaan riippumatta valmistajasta, että vain ja ainoastaan kaapelin suojavaippa tekee
varsinaisen eron.

Onpahan sitä aika monenmoisia kupariseoksia käytössä erilaisissa johdoissa. Maalaisjärjellinenkin seikka on se, että halvassa piuhassa kalleimman materiaalin osuus on vähäisempi. MIL-speksatuissa piuhoissa käytetään kuparille myös erilaisia pinnoitteitta; on tinaa, nikkeliä, hopeaa... Johtojen ominaisuuksissa on eroja, jo ihan sisäpuolellakin. Eristeet ovat sitten juttu erikseen.

Oikeastaan lähdin kysymään, vieläkö sellaisia johdonleimausmasiinoita käytetään? Jossain vaiheessa olin tuolla erään suurehkon kotimaisen liikennelentoyhtiön ropelliosaston sähköpajalla hetken töissä, tai oikeastansa työharjoittelussa. Siellä väkerrettiin monenlaisia piuhasarjoja. Taisin tehdä ensimmäiseen ATR:n EGPWS-retrofittiin johtosarjat ja joitakin niin salaisia puolustustarkoituksellisia piuhanippuja, ettei niistä saa ees puhua ampumatta lukijaa... No joka tapauksessa, piuhat vedettiin semmoisen masiinan läpi, joka lämmitti snadisti eristettä ja leimasi siihen halutun koodin yhdistäen syntyneeseen jälkeen väriainetta. Tämmöistä leimasarjaa vedettiin säännöllisin välein koko johdon mitalle, jolloin kyseinen naru oli erotettavissa mistä tahansa kohtaa valmista sarjaa, joka saattoi olla aikamoisen pitkä. Näin ei syntynyt ylimääräistä painoa tai mittaa eikä ollut myöskään tarvetta värikoodaukselle, vaan kaiken saattoi tehdä eri AWG-mitoilla varustetusta valkoisesta tai keltaisesta lentsikkapiuhasta (joka on muuten helevetin huonoa materiaalia autostereoasennuksiin :D ). Muistaakseni perusliittimet, erilaiset jako- ja maadoitushässäkät sekä kutisteet olivat Raychemin tuotteita. Erityisen laadukkaita ja helppokäyttöisiä joka tapauksessa.

- A-
Fly high in the sky and die...

Make

Johtimista
Elfalta löytyy lämmön kestäviä eristeeltään moitteettomia johtimia,liittimiä sekä kutistesukkia jotka toimii varmasti myös lentokoneessa.

klindell

Ennen kuin nyt lähdette käyttämään mitä tahansa Elfan, Farnellin, Ye:n etc. "laatu"kaapelia, palaisin näihin perusasioihin.
Vertailtaessa lämpötilakestoa, ympäristön lämpötila on alueen alapäässä merkityksetön.
Lentolaitteissa käytettävissä CB:ssä on ylivirransuoja ns. lämpölaukaisin, jonka toiminta on hitaampi, kuin esim. ns. magneettilaukaisimen. Näille on vielä siis olemassa omat "käyränsä", millä säädellään, onko suoja sopiva moottorikuormalle, lamppu- etc. Mutta kun suoja on lämpösuoja, täytyy vikatapauksessa suojan lämmetä vähän aikaa, riippuen ylivirransuuruudesta, välillä 1-60s, jotta laukaisu tapahtuu. Tämän ajan myös kaapelin lämpö nousee. Jos otetaan standandi Biltema PVC kaapeli, käy todennäköisesti, että eriste jo pehmenee tässä ajassa, lämpötila nousee ja sen jälkeen ko. kohta kaapelista saa aikaan (yhdessä heikon mekaanisen kestävyyden kanssa) oikosulun lentokoneen rungon kanssa ja sit mentiin.
Varsinkin kun kaapelit eivät ole palamattomia, eivätkä edes paloa estäviä. Eli jos mittaatte, että moottoritila on esim. max 70 deg ja laskette, että kyllähän siihen sitten 105 deg kaapeli riittää, niin mennään metsään.
Ajoneuvoissa, joissa käytetään johdonsuojia, jotka laukeavat nopeasti, sulakkeet, lattasulakkeet etc. on mitoitus toinen.
Toinen asia, Bilteman kaapelin pinnoitteet ja toisaalta liittimet! ovat ennenkaikkea korrosiokysymys. Eli kupari ei ole pelkkää kuparia, riippuu millaista seosta, mitä lisäaineita ja että mitä toisaalta on pinnassa kosteutta ja elektrolyysiä vastaan.
Olen nähnyt useita harrasteilmaaluksia, joihin on laitettu ns. abiko liittimiä, joissa sitten, esim. maadoitusjohtimessa tuliseinää vasten, on vihreätä korrosiomönjää ja kun kaapeliin koskee, niin se tipahtaa pois. Myös päinvastoin, kun kaapelikenkään koskee, niin pultti tipahtaa pois.
Nämä asiat eivät tule esiin esim. kaapelisarjan mittaajien testissä, jossa katsotaan vain itse kaapelin laatua eikä sen vanhenemista.
Hopeaa käytetään pinnassa nimenomaan eristämään kuparia galvaanisesti.
Eli vielä kerran, käyttäkää ilmailuun (tai sukellusveneisiin...:)) speksattuja kaapeleita, palamaton, halogeenivapaa (jotta kabiinissa voi hengittää palon/kaapelin kuumentumisen jälkeen), mekaanisesti + galvaanisesti kestävä.
Sitten kun mennään merkintätarvikkeisiin, eristeisiin, etc., niin myös niiden pitää olla palamattomia/palamista estäviä minimissään. Ei ole ensimmäinen kerta, kun kaapeli on oikeaa, mutta liimakutistesukan liima on suorastaan herkästi syttyvää ja sytyttänyt ympärillään olevia instrumentteja.
Sinällänsä aina yleinen referointi "lentokone"laatuun on huono referaatti. Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeata lentokonekaapelia, kaapeli, joka on esim. jossain LDG:n johtosarjassa joutuu ihan eri rasituksille kuin mittataulun takana. Tämän takia kai sitten STC:stä varsinaisille valmistajille tyyppihyväksyttyihin koneisiin maksetaan? :-\

Make

Vielä johtimista
Ainakin Raychem SPEC 55 EFTE-eristetty kytkentä lanka (150 C) noista "ELFAn" johtimista väittää teknisissä tiedoissaan sitä käytetyn lukuisissa lentokone sovellutuksissa.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Make - maaliskuu 12, 2009, 13:59:26
Vielä johtimista
Ainakin Raychem SPEC 55 EFTE-eristetty kytkentä lanka (150 C) noista "ELFAn" johtimista väittää teknisissä tiedoissaan sitä käytetyn lukuisissa lentokone sovellutuksissa.

Tämä alkaa oikeasti näyttämään hyvältä. Bongasin myös kutistesukkia, jotka eivät muodosta myrkyllisiä palokaasuja eivätkä edistä palamista. Tosin hinta näillä oli lähes kymmenkertainen tavalliseen PVC-roskaan verrattuna.

Mutta katsotaanpa näitä kaapeleita. Tuollainen 100 metriä jos laittaa tuota AWG20:stä valkoisena ELFAlta koneeseen (niin, värejä sekä kokojahan on vähän niukalti) niin sille tulee hintaa:

1,96e/metri * 100 m * 1.22 (ALV) = 239 euroa.

Jos taasen katsotaan rapakon taakse, jo aiemmin mainitsemaani sattumanvaraiseen kauppaan www.steinair.com:

$ .19 / ft * 100 m / 0.305 m/ft = $62. Tähän päälle rahti ja niiden yhteissummasta vielä ALV.


Myös Sprucella päästään samoihin hintoihin ja edustuskin on Suomessa. Toinen Ruotsalainen Arigo Teknik tarjoaa myös naruja...
- Pirkka -

PFL

Lainaus käyttäjältä: Tommi K - helmikuu 16, 2009, 13:36:02
Phuh! Kyllä helpotti, pelkäsin jo että autojohtojen käytöstä ammutaan ilman oikeudenkäyntiä, tai vähintään lähetetään leirille Siperiaan viideksi vuodeksi, ilman kirjeenvaihto-oikeutta...

Arvatkaas vaan, mihin nuo jutun juurena ollet tarrat päätyi...    ;D (b)
Kevät se oli sielläkin, joten hyvin tarkeni  :)
"Omalla luvalla, Herra Majuri" - AL
"Tilallisen konseptin formulointia koon optimoimiseksi" -JT
"Kun sä pääset irti käsitteistä, sä näät kaiken gradiensseina, väreinä ja kontrasteina - siis taiteena!" - T.Sandström, Taksipuhetta.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod