Europa-koneen tapaturma viime kesällä Itävallassa

Aloittaja Armin Züger, tammikuu 24, 2009, 18:27:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Armin Züger

koneesta ja tapaturmapaikkasta löytyy lisäkuvia www.europaowners.org sivuilla.
Kuvissa ja toisen forumin threadissa viittataan potkuriin / potkurin säätömekanismiin.
Onko tästä lisätietoa/virallinen onnettomuusraportti?
// Armin

josok

Lisätietoa sen verran,että onnettomusraportti viivästyy valitettavasti tutkijan kiireiden vuoksi ainakin maaliskuulle asti.

Lento:
Lähti numero kakkosena, kolmen Europan mono parvesta, oli normaali.
Crosswindin käännöksen jälkeen asetin potkurinohjausyksikön matka-asentoon ja tehon 115 %:sta 100 %:iin.
Huomasin että ohjaus oli viela pitkää laskua varten asettu 4200 kierrokseen, ja map oli siis liian korkea.
Vedin kaasun sopivaan, 4200 asentoon, ja ohjaus kierrokseen 5000, ja kaasu takaisin 100%
Torni käski vaihta tajuuutta, vaikka olin vielä kentän päällä ja korkeus vasta 500 jalkaa msl.
Kesken radiohomman huomasin että Europa no 1 oli häipumässä nopeasti ja korkealle, moottori huusi 6200 kierrokseen, ja ohjaus oli pimeä.
Suojaus oli lauennut, resetoin  ja ohjaus boottasi, ja suojaus laukesi uudestaan.
Suoraan edessä katsoin korkeaa rakennuksen seinää, oikealla oli puita ja käänsin ja laskin sinne.

Muita vaikuttavia asioita voivat olla:
Tein pari kuukautta ennen tätä mahalaskun ja tuloksena potkuri rikki.
Tilasin uuden, mutta Woodcomp tarjosi että olisi halvempaa ja nopeampaa korjata entinen hubi. Suostuin.
Pyysin säätämään  karkean limiitin  karkeammaksi, sen takia että korkealla lapojen säätöraja oli liian vähän jo 75% teholle.
Woodcom halusi vaihta minimi rajaakin, ja oli vaikea selittää että siihen ei olisi syytä, staattiset maximi kierrokset oli helppo saavuttaa.

Sähkömoottorikin oli vaihdettu. Tasapaino lyijyt, samaa tyyppiä kuin auton aluvanteissa käytetään, oli lisätty
Korjauksen jälkeen Smart Avionics ohjausyksikkö ei pystynyt kääntämään lapoja.
Sain ohjeet ja vaihdoin PCM leveyden 30 % ja 50 %: sta 60 % ja 80 %:een, ja lavat pyörivat taas.
Koetestasin Europan  köydellä kiinnitettynä täysteholla ja köysi katkesi.
12.000 jalan korkeudessa täysteholla lavat pystyivat vielä estämään ylikierroksen.
Minikulma ei tullut testattua.  

Matkalle Itävaltaan oli ennatus määrä huonoa säätä, lensin vähintään 6 tuntia vesisateessa.
Onnettomuuspäivän lämpötila oli 27 astetta ja kone oli ollut koko päivän auringon paisteessa ilman suojausta.

Potkurin rajakytkimet, microswitches, eivat ole ulkokäyttöön tarkoitettu. Paluudiodi speksi on 5 A maximi virta,
sähkömootori vetää 15 A kun on kunnon vastus. Tarralle liimatut tasapainot 3-4 rivissä voivat irrota.
En ole löytänyt sähkömoottorin specifikaatiota, luulen, että se on 6 V tarkoitettu ja Woodcomp olettaa että PCM hoitaa homman.
Tämä potkuri oli reverssillä varustettu, reversi toimii  12V:lla, ohjausyksikkö poiskytkettunä.

Toivon että mietit mukana ja että muut SR3000 omistajat katsovat asiat hyvin tarkasti läpi!  Pienikin idea voi olla hyvä.

Jos Okhuijsen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod