Petrel-amfibion speksit HKS700E moottorilla

Aloittaja Karoliina, tammikuu 21, 2009, 16:00:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Päätinpä kuitenkin kysyä kun en netistä löytänyt, mitkä ovat Petrelin speksit tuolla HKS700E moottorilla.
Nimenomaisesti kiinnostaa Toman koneen suoritusarvot.

Erityisesti kiinnostaa:
- tyhjäpaino
- siipipinta-ala
- maksimi lentoonlähtöpaino (tekninen tuolla moottorilla)
- lentoonlähtömatka maasta ja vedestä 50 jalan esteen yli
- nousukyky merenpinnan tasolla täydellä kuormalla

Muut kokemukset moottorista (mm. jäähdytys pusher-asennuksella) ja moottorin känti (täriseekö vai onko tasainen käynniltään) kiinnostavat.
Moottorin käyntiominaisuudet tehoalueen yläpäässä (tuntuuko lähes täydellä teholla ajaminen koneen rääkkäämiseltä vai ei, HKS lupaa 57 hp sallituksi jatkuvana tehona webbisivulla) ovat myös mielenkiintoisia niinikään.

Toma

Tässä spexejä:

Tyhjäpaino: 266kg (SIL tarkkuusvaalla punnittu)
Siipipinta-ala: En ole muuten laskenut... ja tähän hätään ei löydy mistään tarkat mitat.
MTOW: 450 (tällä yksilölla) tehdas on sallinut 500Kg asti, Toinen petrel (U360) on tälle painolle hyväksytty, olen vain ollut liian laiska hakeakseni korotusta...
Lentoonlähtömatka 450kg, 15m esteen yli:
Maasta: ~250m
Vedestä ~350m
Nousukyky: 2,3 m/s 450Kg kuormalla (lämpötila +10 astetta)

Tein yhden extrme testin vedestä, ahtasin 515Kg  edestä läskiä ja bensaa kuormaksi ja sillä kuormalla vesikiito oli arviolta noin 500m jonka jälkeen nousukyky oli 1.5 m/s. Keli oli +5 astetta ja noin 3 m/s tuulta.

Tuon saisi nousemaan vielä hieman paremmin muutta potkuri on säädetty "matkalento" asetuksiin (jos nyt siitä voi puhua koneella joka kulkee 110-120 km/h :) Moottori ottaa starttikiidon aikana nyt noin 5700 rpm. Sen voisi nostaa siihen 5900-6000 pintaan (6200 max) mutta tällä asetuksella matkalentotehoilla (5300-5400) se 8 l/h on aika miellyttävä lompakolle.

Moottori käy oikeastaan yllättävän tasaisesti ja resonointi on olematon matkatehoilla. Jäähdytys on toiminut aivan loistavasti vaikka minkäänlaisia ilmaohjureita en ole asentanut. Tosin sylinterit ovat aika hyvin ilmavirrassa tuossa minun konfiksessa. Öljy käy liian kylmänä ja jäähdytin on "muurattava" umpeen kesälläkin (jos auki niin öljynlämpö ei nouse yli 45 astetta). Olen aikonut asentaa siihen öljytermostaatin.

Täysillä ajelu ei tunnu pahalta ja aika kovillahan se tuossa onkin kun kaksi normaalia suomalaista karjua kyydissä kuumana kesäpäivänä.

Mainittakoon vielä että sen käynnistys on yhtä herkkua, olkoon sää mitä vaan niin se pärähtää aina käyntiin saman tien, olen ottanutkin käytännöksi että veivaan sitä ensin startilla niin kauan että öljynpaine näkyy mittarissa ja sitten contact.
Kerran olen joutunut heittämään sen käyntiin potkurista kun unohtui virta päälle saarella ja sekin onnistui yhdellä heitolla, tosin korkean puristuksen ja terävän potkurin takia on suositeltavaa käyttää nahka-hanskoja...
Terveisin
Tom Arppe

Karoliina

Kiitos hyvästä vastauksesta, tätä extreme-aluetta vähän hainkin. Keräilen mm. eri koneiden power loadingeja, ja Petrel HKS:llä tuntui hyvältä kandidaatilta listaan.

Toma

Tuota vesistarttia saisi huomattavasti lyhennettyä jos tekisi kylkiin nousulistat kuten uudessa super petrelissä on. Tällä hetkellä kaikki vesi ruiskii hukkaan ja vaaditaan paljon enemmän aikaa ja energiaa saada se kovalla kuormalla plaaniin.
Norjalaiset tekivät omaan amfibioprojektiinsa semmoiset ja se kuulemma lyhensi dramaattisesti vesikiitoa.
Terveisin
Tom Arppe

Karoliina

Ok, joo.
Jos muuten on vastaavalla tarkkuudella koelentodataa myös muista koneista, sitä saa pistää minulle vaikka sähköpostiin, karoliina piste t piste salminen at gmail.com.
Yritän pistää mitoitussoftaani jonkinlaisen tietokannan noista historical datoista.



lamsah

HKS 700E Yarroe arrowissa:

Meillä on nyt hieman reippaat 200 h tuntia takana ko. moottorilla ja voisin lisätä että johtuen lentolaitteen suurista siivistä ja käyrästä siipiprofiilista on vastus ihan mieletön -> eli tulee lennettyä matkalennot 110 km/h käytännössä aina maksimitehoilla, samoin, johtuen hyppykäytöstä, kone huutaa nokalla kaasu auki... kun on tottunut siihen, että kone käy kokoajan maksikierroksila niin tuo Toman 5500 on jopa leppoisan oloinenja miellyttävä käyntinopeus. Öljynlämmöt olen saanut nousemaan kesällä 100 C ja talvellakin 70 asteeseen, kun jäähdytin on asennettu 45 asteen kulmaan ilmavirtaan nähden, tarkoitus oli tehdä ilmanohjan, mutta se on osoittautunut tarpeettomaksi. Käynti moottorilla on tasaista (tosin jotain kierroslukualueita on vältettävä, koska joillain resonoi), kun kaasarit on säädetty hyvin... on muuten etvaksen verran tarkka säädöistä. Sitten, Bing kaasareissa (ainakin meidän HKS:ssä)on sellainen ongelma, että ovat tehtaalla lukinneet neulaa pitelevän ruuvin loctitellä paikoilleen...vaikea, ellei mahdoton avata) onneksi saimme tehtyä tehtaan vaatiman neulansäädön, ilman uusien luistien ostamista. Kaasarien mukana tulevat sähkövastukset on käytännössä aivan surkeat, joten jos olet hankkimassa HKS:ää, suosittelen harkitsemaan niiden ostoa...rakenna ennemin kunnollinen etulämmitys. Meillä esim. hörii sylinterien jäähdytysilmaa, eikä koskaan ole ollut merkkejä kaasarin jäätämisestä.

Jeh! LIsää HKS;siä taivaalle!
T: Antti Kääriäinen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod