Ähtärin Ilmailukerho...vai mikä se oli ?

Aloittaja Hero, tammikuu 20, 2009, 13:38:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hero

Muistaako kukaan minkä niminen kerho tämä mahtoi olla ja onko yhdistys vielä hengissä vai lakkautettu ?

josok

Muistitietoa ähtäriläiseltä alan 70-80 luvun harrastajalta.
Kentän nimi oli Sileekangas, nyt paikalla varmaan kasvaa nuori metsä.  Todennäköisesti ei ollut olemassa rekisteröityä ilmailukerhoa, vain ryhmä innokkaita alan harrastajia, jopa noin 20.
Lentokoulutusta antoivat  Lentokoulut Lentotoimi  Tampereelta ja  Laasonen Lapualta.
Ainakin yksi kone oli moottoripurjekone Falce.

Jos

Toma

Tässä Ähtärin kenttä vuonna 2004, silloin se vielä näytti melkein ultralaskukelpoiselta.

Terveisin
Tom Arppe

Armin Züger

Lainaus käyttäjältä: Hero - tammikuu 20, 2009, 13:38:18
Muistaako kukaan minkä niminen kerho tämä mahtoi olla ja onko yhdistys vielä hengissä vai lakkautettu ?
Tässä pieni palikka:
http://www.netikka.net/vlpcommon/layouts/vertical/vertical_index.php?hname=paulisalo&page=ord&mid=5

LainaaÄhtärin lentopaikka ei ole käyttökunnossa.
Kentän toiminta lakkasi lento-onnettomuuteen, jossa lentokerhon puheenjohtaja sai surmansa.
Samalla tuhoitui myös kerhon moottoripurjekone.
// Armin

juhan

Ähtärissä oli virallinen yhdistys ÄHTÄRIN ILMAILUYHDISTYS RY, mutta koulutusta ei ollut omasta takaa. Käsittääkseni yhdistyksellä oli paljonkin lentäviä jäseniä (yli 20 moottori- ja mopu lentäjiä) Koulutus tapahtui ostopalveluna Tampereelta ja Kauhavalta...jonkunen kouluttautui myös osaksi menkijärvellä. Yhdistyksen tämän hetkisestä tilasta ei tietoa. :dontknow:

MBK

Ähtärissä joskus -80-luvulla tapahtu onnettomuus, jossa Falke-mopusta katkes siivet.. vai mites se oli..
Onko tietoo...?

MBK

Ähtärissä näyttäs kuitenkin olevan kelpo lentokenttä jäljellä.

Toma

Falken onnettomuudesta en tiedä mutta yksi aika outojen tapahtumien sarja siellä tapahtui 28. marraskuuta 1992.
Beaver RX550 oli pelottelemassa hirviä metsästysseuran apuna, sää oli puuskainen ja ylipainoinen kone sakkasi metsään, ohjaaja menehtyi ja  kaiken kukkuraksi sitten ambulanssi ajoi kolarin koneen pelästyttämän hirven kanssa matkalla sairaalaan.
Terveisin
Tom Arppe

Jouni Laukkanen

Ähtärissä oli koneena Slingsby T.61C Falke (s/n 1768), joka rekisteröitiin 31.7.72 tunnuksella OH-416 omistajanaan Falke-Lento /Lantonen & Co Ähtäristä. Onnettomuuslento tapahtui 11.10.80. Onnettomuus tapahtui kun eräs kerholainen, kerhon puheenjohtaja kyydissään, lähtivät lentämään taitolentoa. Pystykäännöksen rajussa oikaisussa 150 metrin korkeudessa oikean siiven alakorvake pääsi luistamaan irti puutteellisesti asennetun oikean päätapin takia (tappia ei ollut painettu riittävän syvälle) ja siipi taittui irti. Kone iskeytyi selkäsyöksyssä maahan Hankaveden kylässä, surmaten molemmat koneessa istujat.

Ohjaajalla ei ollut matkustajien kuljetusoikeutta ja koneesta puuttui kiihtyvyysmittari. Ohjaaja itse ei ollut alkoholin vaikutuksen alainen, mutta matkustaja oli. Puhetiedon mukaan Ähtärin ilmailukerhon toiminta henkilöityi pitkälti puheenjohtajaan ja hänen myötään kerhon toiminta kuihtui pois.

Lentopaikka on tasainen ja autolla ajettavissa. Halli on luhistunut kentän laidalla. Pinta on kuitenkin hyvin pehmeää - jopa pehmeämpää kuin esimerkiksi Pistohiekan kentällä taannoin - koska se sijaitsee hiekkakankaalla. En kovin kapeilla renkailla varustetulla koneella lähtisi tekemään laskua kiitotielle.

Toma

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - tammikuu 23, 2009, 23:23:33
Lentopaikka on tasainen ja autolla ajettavissa. Halli on luhistunut kentän laidalla. Pinta on kuitenkin hyvin pehmeää - jopa pehmeämpää kuin esimerkiksi Pistohiekan kentällä taannoin - koska se sijaitsee hiekkakankaalla. En kovin kapeilla renkailla varustetulla koneella lähtisi tekemään laskua kiitotielle.

Tuo radan kunto tuli todettua vuonna 1990 kun tehtiin sinne välilasku, oli sen verran tiukkaa nimismiehenkiharaa että amalgaamit meinasi irrota leegoista. Voin vain kuvitella että viime 18 vuoden aikana sen kunto ei ainakaan ole parantunut.
Terveisin
Tom Arppe

temeli

Tämä Beaverille sattunut onnettomuus tapahtui Ylikiimingin Hirvisuolla. Pilotti sai surmansa ja kyydissä ollut poikansa loukkaantui. Putoamispaikka oli lähellä  Oulu -Kuusamo valtatietä.

Toma

Tosiaan näinhän se oli, nyt löytyi siitä jotain tietoakin, paikat meni hieman sekaisin
Terveisin
Tom Arppe

pimattil

Lainaus käyttäjältä: MBK - tammikuu 24, 2009, 14:10:16
ja surmansilmukoita väännettiin sitten melkein joka paikallislennolla.... *0*

Ei ole tainnut mennä surmansilmukat ihan putkeen, kun olet täällä niistä kertomassa. Taisi jäädä vajaiksi ja nk. "tavallisiksi silmukoiksi".  ;)
- Pirkka -

Sakke

Lainaus käyttäjältä: MBK - tammikuu 24, 2009, 14:10:16
Mukava kone lentää...ja sillähän piti tietenkin sitten nuorena sällinä kokeilla, että miten se silmukka tehdään....
Hyvinhän se onnistui.. ja surmansilmukoita väännettiin sitten melkein joka paikallislennolla.... *0*

Minäkin olin nuorena poikana 70-luvulla Henry Sandinin kyydissä, kun pyöriteltiin Falkella OH-401 silmukoita. Siinä oli Falke täynnä lihaa. Ja laskuvarjot päälle. Mutta Henry oli hyvä lentäjä, ei hän enää lentämällä kuormittanut konetta.

Falkessa on yksi päätappi, joka menee ylhäältä alas. Salkojen tyvet eivät mene lomittain, niin kuin nykyisissä purjekoneissa.

Muistelen, että Ähtärin Falken päätappi olisi ollut liikaa pyöristynyt alapäästään; väärän muotoinen. Vaikka suurin syy taisi olla hirveä G. Joskus on liika vitamiinikin pahasta.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Sakke - tammikuu 24, 2009, 20:05:08
Lainaus käyttäjältä: MBK - tammikuu 24, 2009, 14:10:16
Mukava kone lentää...ja sillähän piti tietenkin sitten nuorena sällinä kokeilla, että miten se silmukka tehdään....
Hyvinhän se onnistui.. ja surmansilmukoita väännettiin sitten melkein joka paikallislennolla....
Minäkin olin nuorena poikana 70-luvulla Henry Sandinin kyydissä, kun pyöriteltiin Falkella OH-401 silmukoita. Siinä oli Falke täynnä lihaa. Ja laskuvarjot päälle. Mutta Henry oli hyvä lentäjä, ei hän enää lentämällä kuormittanut konetta.

Falkea ei ole suunniteltu eikä rakennettu taitolentoon, eli ne silmukat olivat valmistajan antamien rajoitusten (lentokäsikirjan) vastaisia ;-(

pärinäpoika

Lainaus käyttäjältä: Toma - tammikuu 21, 2009, 19:48:06
Tässä Ähtärin kenttä vuonna 2004, silloin se vielä näytti melkein ultralaskukelpoiselta.

[ Invalid Attachment ]

valok. aarno isomäki ::)

ensimmäisen kerran elämässäni muuten starttasin moottoroidulla varjoliitimellä juuri tuolta! hinaamalla ilmaan ja kone käynnistettiin vasta irroituksen jälkeen. onnsitunut lasku vielä jäälle kaverin mökin rantaan n. kilometrin päähän *0* sen jälkeen lentokenttiä on tullut käytettyä harvemmin...

muutama vuosi sitten yhden kerran kokeilin kouluttaakin varjoliitoa tuolla joutomaalla, mutta totesin paikan liian ahtaaksi koulutushommiin.

pari vuotta sitten käsiini sattui divarista ilmailulehti, jossa tuota onnettomuutta ja kerhokulttuuria analysoitiin kovin sanoin.

eräs asiakkaani näytti mulle pari viikkoa sitten mukanaan tuomaa käyttämätöntä kangasmerkkiä, jossa luki-ähtärin ilmailuyhdistys. keräilyharvinaisuus taitaa jo olla.

kerrottakoon vielä epävirallisesti, että ähtärissä on meneillään hanke lentopaikan perustamiseksi paikkakunnalle.   

Toma

Lainaus käyttäjältä: pärinäpoika - helmikuu 02, 2009, 17:23:44

kerrottakoon vielä epävirallisesti, että ähtärissä on meneillään hanke lentopaikan perustamiseksi paikkakunnalle.  

Kuulin tuosta hankkeesta, se kenttä taisi kuitenkin olla jossain muualla kuin tällä alkuperäisellä kenttäpaikalla vai?
Terveisin
Tom Arppe

pärinäpoika

joo. yksi vaihtoehto on kuulemma tuon kuvassa näkyvän keltaisen neliön sisällä.

pärinäpoika

Lainaus käyttäjältä: pärinäpoika - helmikuu 02, 2009, 17:23:44
eräs asiakkaani näytti mulle pari viikkoa sitten mukanaan tuomaa käyttämätöntä kangasmerkkiä, jossa luki-ähtärin ilmailuyhdistys. keräilyharvinaisuus taitaa jo olla.

tänään minäkin sain oman kappaleeni. näitä oli kuulemma myynnissä melkeen 30 vuotta sitten...


jyrkipr

Hei

Skannasin vanhoja valokuvia Ähtärin ilmailupäivistä vuosilta 1977-1979. Ei mitään huippulaatuisia, onhan ne kuvattu Kodakin pokkarilla ja aika on tehnyt tehtävänsä väreille.

http://picasaweb.google.fi/jyrkipr/AhtarinIlmailupaivat19761979AhtarinIlmailuyhdistysRy#

terv. Jyrki

Toma

Hienoa nähdä kuvia menneiltä ajoilta, toivottavasti tulevat ajat ovat yhtä ilmailutäytteisiä...

Muuten noita ajan hampaiden syömiä kuvia saa aika monella ohjelmalla siedettävälle tasolle, eikä edes ole kauhian vaivalloista. "Tuunasin" yhtä noista sinun kuvista ihan kuvankäsittelyohjelman vakioasteuksilla, siitä tuli tämän näköinen...

"A Kodak moment" vai miten se vanha mainos meni ;-)


Terveisin
Tom Arppe

jyrkipr

hei

Hienoa, että kuvat herätti kiinnostusta.

Jyrki

Tomppa

Moi.
Veikkaisin, että kopteri on OH-HIY Hughes 300 C.
Piper 140 näyttäisi olevan OH-PJL.
Arvaili Tomppa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod