Ilkivaltaa ultralle Tuorlan kentällä Kaarinassa

Aloittaja EHa, kesäkuu 26, 2008, 12:22:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EHa


Vai oliskohan pitänyt laittaa otsikoksi  TÄYSTUHO     :crybaby:

Edellisyönä eli 25.06 aamulla 05:00 ( naapurin äänihavainto ) murtauduttiin Kaarinassa Tuorlan kentällä Kojoottiin OH-U299 , ohitettiin päävirtakytkin ja käynnistettiin moottori.
Kaasu laitettu täysille ja kone päästetty karkuun.
Sukelsi ojaan ja möyri potkurin paskaksi, ojassa metrin verran vettä.
Vasen siipi vioittunut kiinnityksiltään, runko hiukan vääntynyt siiven kohdalta, kaikkia vahinkoja en vielä edes tiedä, ainakin moottori oli
täynnä vettä koska öljyjä tyhjennettäessä ämpäri tuli melkein täyteen.
-  tiedä sitten onko kampiakseli ihan kiero ...

En ottanut täksi vuodeksi sitten vakuutusta ... aina voi säästää väärässä paikassa.

V...uksen määrää ei voi sanoin kuvailla.  Ostin koneen vasta viime syksynä ja puunasin sitä koko talven, ehdin lentämään vasta 15 tuntia.

Lisää kuvia löytyy osoitteesta http://www.kolumbus.fi/eero.harmala/

       Hyvää kesää ja parempaa onnea kaikille muille


                   Eero Härmälä




Antti Laukkanen

Syvät tuskanvalittelut. Ei kenties kykene edes kuvittelemaan, miten pahalta tuollainen tuntuu. Toivottavasti nilkit saadaan kiinni ja kaakinpuuhun ja ennen kaikkea korvaamaan edes taloudelliset menetykset. Ei voi ymmärtää, miten paljon vahinkoa tuollainen keskenkasvuisten (henkisesti ainakin) puuhastelu voi saada aikaan. Tässä taitaisi olla solidaarisilla ilmailuihmisillä pikku kolehdinkeruun paikka.

-A-
Fly high in the sky and die...

Juho

Osanottoni ! !

Tuollainen ilkivalta on säälittävää ja alhaista toimintaa. Olen ollut siinä uskossa, että lentolaitteita kohtaan ihmisillä olisi edes jonkinlaista kunnioitusta.... Autokin on sentään vain pelkkä peltiä, mutta lentolaite on jotain paljon "arvokkaampaa".

Oma koneeni sijaitsee lukitulla kenttäalueella, mutta päivätarkastukset varmaankin kannattaa tehdä nykyisin melkoiselle huolellisuudella. Koskaan ei voi tietää, minkälaisen ansan joku lentokoneista "kiinnostunut" tulevaisuuden lupaus on voinut siellä käydä laatimassa.

-J-

EHa


    "Ansoja"  minäkin olen pelännyt ja siksi suorittanut päivätarkastuksen aina erityisellä huolella.  Samalla Tuorlan
     kentällä kylläkin luonto järjesti viime kesänä edellisen koneen kanssa oman ansansa .... ja tämä ilmestyi yhdessä vuorokaudessa.

     Eero Härmälä

Toma

Todella pahoillani minäkin tuosta tapahtuneesta Eero.

Minulle on käynyt aika monta kertaa vuosien varrella pieniä ilkivaltatapauksia mutta ei mitään noin järkyttävää.
Ihmetyttää myös nämä äidin pikku kullannuput ja njiitten ajattelemattomuus. Eivätkö ne ymmärrä että jos vaikka "lainaa" nyloc mutterin lentokoneen ohjaus-sauvan siivekevaijerin kiinnityksestä niin siinä voi oikeasti joku kuolla!! Siellä ilmassa kun ei voi pysähtyä pientareelle ja korjata viat.

Vuosien varrella on meikäläiselle sattunut:

- Tulpanhatut viety
- Tulpat viety (sama tulppa kävi silloiseen Solfierin SM -77:aan)
- Bensatankin korkki (jolloin ei auta kun tyhjentää koko systeemi kun ei tiedä mitä muuta sinne on pantu)
- Tuo yllä mainittu siivekevaijerin sauvakiinnitys mutteri (se ei ollut hauska kokemus)
- Renkaat tyhjennetty

...ym kaikkea pientä kivaa

Toivotaan että tämä ei muodostu epidemiaksi
Terveisin
Tom Arppe

Jonny Majava

 :crybaby: Ikävä juttu, Eero!

Ruotsissa poliisi pitää lentokoneen sabotointia murhayrityksenä. (jos se on sellainen että sitä ei heti huomaa ja voi olla hengenvaarallinen.)
www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

HarriL

Aivan uskomatonta toimintaa  :uglystupid2: . Mikä tuollaiseen voisi johtaa? Tekeekö joku tuollaista hetken mielijohteesta vai löytyisikö tekijä jostain kentän lähistöltä.. Joku sellainen jonka mielestä siitä ei saisi lentää tai on vaan kateellinen kun ei ymmärrä ettei perusultrilla lentäminen ole yhtään sen elitistisempää touhua kuin muukaan päristely esim. moottoriveneellä tai -pyörällä. Ei muuta kuin tervatynnyriin ja höyheniin pyörimään. Sen jälkeen sitten lukkojen taakse miettimään tekosiaan. Korvausrahoja tuollaisilta tuskin löytyy.

Onko muuten olemassa jotain kenttävakuutusta, joka korvaisi moisen vai onko kasko ainoa vaihtoehto jos ei saa konetta lukkojen taakse? No, onhan lukkojakin murrettu.

EHa

Olen tutkiskellut vaurioita ja kampiakseli ei taida olla vääntynyt.  Mittasin heittokellolla ja näyttää olevan OK.
Sylintereihin ei päässyt vettä, ovat aivan kuivat.  Sain lainaksi potkurin ja huomenna käytän moottoria varovasti ja
kokeilen toimiiko se kunnolla.  Magneetto, laturi ja startti eivät kastuneet, ovat onneksi tarpeeksi ylhäällä.
Spinneri ei ole ottanut vastapäiseen ojanpenkkaan ja moottoripukissa ja kiinnityksissä ei löydy vaurioita eikä vääntymiä.

Nokkapyörä ja kiinnitykset rungossa ovat OK, samoin päälaskutelineet.

Kertokaapa viisaammat miten oikaisen siiven takapään kiinnityksen ?  U:n muotoinen kiinnityspala on menettänyt muotonsa,
se kai pitää uusia mutta ongelmana on enemmänkin U-palan kiinnitys runkoon.  Pultti on hiukan taipunut alaspäin koska
pystysuora runkoputki on pikkasen taipunut. Todella vähän mutta taipunut kuitenkin.

Siivet sinänsä eivät näytä vaurioituneen. Vaikka kuinka tutkin niin en löydä niistä minkäänlaisia vaurioita.

Oikeastaan tämä johtaa kysymykseen että saako noita juttuja korjata itse, pitääkö ottaa joku valvoja ja pitääkö anoa jotain korjaus-
lupia ?
En oikein tiedä näistä jutuista.  Teen mitä vaan mutta saanko oikeasti tehdä - en tiedä.

    Eero Härmälä

ps.  Kaveri näytti äsken Siivet-lehteä, olisko ollut 04/2008 .....joku artikkeli lentokoneille sattuneista vahingoista ja siellä
       oli kohta   " vandalismi on todella harvinaista" .....just niin  -  lotto on jo sisällä...

Markku Hiedanpää

Katso AIR M5-10:

7.3 Suuret korjaukset ja peruskorjaukset
UL-lentokoneen peruskorjaus. Rakenteen ja järjestelmien korjaus. UL-lentokoneen peruskorjauksen tai kantavien rakenteiden tai ohjainjärjestelmien korjauksia saa tehdä huoltomekaanikon lupakirjan haltija, ilmailuvälinehuolto-organisaatio, UL-lentokoneen valmistaja tai muu organisaatio Lentoturvallisuushallinnon erillisellä luvalla. Harrasterakenteisen UL-lentokoneen korjaustyöt saa tehdä myös rakennusluvassa mainittu organisaatio.

Peruskorjauksen ja lentokelpoisuuteen vaikuttavan vaurion korjauksen jälkeen UL-lentokone on katsastettava
ennen lentotoiminnan jatkamista.


Moottorin korjaus ja peruskorjaus
Moottorin suuren korjauksen ja peruskorjauksen saa tehdä huoltomekaanikon lupakirjan haltija, hyväksytty
huolto-organisaatio, UL-lentokoneen rakennusluvassa mainittu organisaatio tai muu organisaatio
Lentoturvallisuushallinnon erillisellä luvalla. Huoltotyön tekijällä on oltava siihen riittävät edellytykset
ja toimenpiteet on tehtävä valmistajan ohjeita noudattaen

backland

#9
Lainaus käyttäjältä: HarriL - kesäkuu 29, 2008, 18:35:25
Aivan uskomatonta toimintaa  :uglystupid2: . Mikä tuollaiseen voisi johtaa? Tekeekö joku tuollaista hetken mielijohteesta vai löytyisikö tekijä jostain kentän lähistöltä.

Kerran Oulussa näin Radissonin viertä kulki n.14-16 v poika ja tyttö..maiharit jalassa ja ketjua taskussa..yhtäkkiä kaveri hyppäs ilmaan ja monotti siistin uuden Passatin peruutuspeilin irti ja jatkoi matkaa.
Jotenkin jääneet ilman hoitoa päiväkodissa nuo tuollaiset. Otan osaa.

jaoksa

Eihän tuollaiselle toiminnalle löydy ymmärrystä eikä kavereilla ole hitustakaa itsesuojeluvaistoa puhumattakaan toisen omaisuuden tuhoamisesta, "sakin hivutusta " tarvitsisivat, onneksi sait hillittyä itsesi kun tuntuu että tällaisia termiittejä vain suojellaan   :tickedoff:
Kurjaa kun lentokelit menee sivu suun vandaalien vuoksi.


Hansakse

Toivottavasti saavat tuntuvan rangaistuksen :tickedoff:, et ei tuu sit heti jollekkin mieleen lähtee terrorisoimaan lentokalustoa! :police:
Ensin jännitti, sitten sitä halus lisää, ja nyt tuntuu et kaikki ne on vähän saman laisia, eri näkösiä vaan??

Gerhard Barkhorn

Mikähän tuo 'ilmailuvälinehuolto-organisaatio' käytännössä on? Onko esimerkiksi olemassa joku lista missä mainitaan suomessa toimivat?

Jonny Majava

www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - elokuu 29, 2008, 10:57:29
Mikähän tuo 'ilmailuvälinehuolto-organisaatio' käytännössä on? Onko esimerkiksi olemassa joku lista missä mainitaan suomessa toimivat?

Kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/toimiluvat_ja_valtuudet

mikaha

Minä suosittelisin kameran laittamista lentokoneiden säilytys paikalle. Markkinoilta löytyy kameroita, jotka alkavat lehettämään kuvia tietokoneen levylle talteen, mikäli kuva-alueella tapahtuu liikettä. Tämä äly on kamerassa. Lähetys esim 1s välein. Itse hankin tällaisen kameran (alle 100e). Vaikka kameroita hankkisi useammankin, ei sillä hinnalla ole mitään merkitystä hengen menetyksen tai koneen romuttumisen rinnalla. Kameran osaa konfiguroida käyttöön pienellä asiaan perehtymisellä ja joltakin tutulta hiukan neuvoja kysellen. Mikäli matka on pitkä langattomaan lähiverkkoon, voi tarvittaessa käyttää erillistä antennia etäisyyden kasvattamiseksi.

En ole kiireessä ehtinyt laittaa omaa kameraani vielä oikeisiin töihin. Kameralle saa halutessaan sähkön vaikka akusta. Kuvan voi siirtää langallista tai langatonta verkkoa pitkin.

Tietenkin alue pitäisi virallisesti varustaa kameravalvonnasta varoittavilla kilvillä, jotta poliisi hyväksyisi kuvat todistusaineistoksi. Sehän taas yllyttää vandaalit kameroiden särkemistalkoisiin. Mutta vaikkei sitä kilpeä olisikaan, niin olisihan niistä kuvista hieno näyttää jollekin isukille, kuinka valokuvauksellista nuorempi sukupolvi on!!!  *0*

Vehkeitä on erimerkkisiä ja niitä voinee kysellä kakista tietokonekomponentteja myyvistä liikkeistä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod