Trabantin moottori ilmailukäytössä

Aloittaja SamiM, tammikuu 07, 2009, 19:17:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiM

Sattuipas silmään Leisure Aviationista kivannäköinen matalan budjetin experimental, Tsekkiläinen ultrakevyt 1-paikkainen SD-1 Minisport. Kone muistuttaa hiukan Mini-Sytkyä mutta tässä on t-pyrstö. Erilaisia kittejä myydään myös.

Ainakin proto lentää Trabantin moottorilla ja sen käyttöä perustellaan mm. edullisuudella, kuinkahan toimintavarmoja ne sitten ovat, ei taida täälläpäin hirveästi olla osia ?

http://www.i-spacek.com/sd1a.htm


Toma

Aikoinaan Unkarissa Ultra MM kisoissa näin aika mielenkiintoisen moottorin Nelipaikkaisessa trikessä (joka jo sinänsä oli aika mielenkiintoinen). Siinä käytettiin kaksi trabantin mootttoria jotka olivat hitsattu yhteen niin että lopputuloksena oli nelimukinen Boxeri, hyvin se näytti toimivan mutta en silti välttämättä suosittele kokeilemaan...
Terveisin
Tom Arppe

Martti Mattila

Ivopropin valmistaja pakeni ihanasta idästä eli Tsekeistä Wieniin Trabin työntämällä trikellä.Kone on museossa Wienissä.Ei vissiin osannut laskea propelliin nousuja ja tuli keksineeksi sen sen Ivoprop säätöpotkuri homman.
Itelle kävi niin että kuuskytluvulla sattui käteen kirja (ADOLF AARNO SUOMEN MOOTTORILENNON ISÄ)Mikä kannattaisi
jokaisen ilmailun historiaa tietämättömän ää..n lukea.Ihastuin SANTOS DUMONTin Demoiselle koneen yksinkertaiseen kauneuteen.ja päätin rakentaa moisen vehkeen.Olin nähnyt Trabant moottorin Ammattikoulua käydessäni(autonasentajalinja) ja totesin sen oleva ainoa mihin olemattomat rahani riittäisivät.Ostin rompparista
pari moottoria ensimmäisellä tililläni.50mk.kappale molemmat. Hyviä mäntiä kaivattiin, ne olisikin maksaneet 200mk.
kappale(Mahle)halvempia ei ollut myynnissä,Trabin tyyppivika oli silloin avartaa männäntapin reikä männässä
väljäksi 10 000km.ajon aikana.Myöhemmin kiertokangen yläpäähän on tullut neulalaakeri ja tulpa kierre on vaihtunut
18mm 14mm.Motti painaa ilman vauhtipyörää 25kg.600cm3 23 hv.ilman virittämistä.Itäsaksa oli kaksitahtitekniikan
edelläkävijä 60 luvulla.Japsit osti sen MZ.tin neron Kadenin japaniin Kawasakille.Siellä alkoi sen jälkeen voittokulku.
Trabin kampikammio ja sylinterit on tosi tyylikästä työtä.Saksassa on jatkuvasti myynnissä uutta moottoriosaa
Ebay.de ssä Kurbelwelleä,Zylinder und kolbensaztseja hinta aika kova.Parisataa aina vaikka eihän se ole mitään
Rotax osien hintoihin verrattuna.Niin back to the busines Päätin siis tehdä Demoisellen näköisen lentolaitteen
Trabant moottorilla kuuskytyheksän eli "keksin" ultrakevyet taas kerran maailmassa.Siihen aikaan ilmapiiri
tuskin olisi antanut rakennuslupaa moiselle värkille, en edes yrittänytkään sellaista hakea.Olihan tarkoitus lentää
vain oman ja naapurin maiden päällä.ja alle 15m korkeudessa.Moottorista tuli todella kallis jos laskee työtunnit,
3000e.Simonini on nykyisin varmasti parempi vaihtoehto.Mikä siitä koneesta tuli. en kerro, mutta varmaa on
että olen ensimmäinen suomalainen joka on katsellut kotimaataan 150metrin korkeudesta Trabin täristessä
nokalla.Potkuri veti 115kg.eli heppoja oli silloin jo yli 40.Johnsonin Marvel kaasarilla ja alennusvaihteella.
Trabi voisi olla melkeimpä järkevä suoraveto moottorina 4000r./min.vain alle 30kg.massa.Ebayssa on myynnissä
Fitchel/ Sachs drone moottoreita (Bundeswehr) 320cm3 30 hv paino10kg pari niitä yhtä potkuria pyörittämään.
hinta 800e. kpl.Myös Hietasen veljekset harkitsivat Trabin moottoria experimentaliinsa mutta onneksi löysivät
65hv.n Contin sanotaan että lentokone voi olla vain yhtä hyvä kuin sitä kuljettava moottori se pitää paikkansa.
Tässä artikkelissa on mainittu kolme itse suunniteltua ja rakennettua ilma alusta.
Jos on suunnitellut "lentokoneen" katsoo toisten suunnittelemia yksityikohtia aivan eri tarkkuudella.Sen soisi kaikille.
Ehkä jokaiselle on yhteistä se että jo ennen valmistumista valkenee mitä olisi pitänyt tehdä toisin.Sitä sanotaan
OPPIMISEKSI learning curve on tosi jyrkkä lentokonetta suunnitellessa,ja jos katsoo mitä muut on tehneet, niin
voi todeta että ne kaikki vaihtoehdot on jo käytössä,valitse niistä paras.Kun on vanha kuin minä, tietää paljon,
osaa paljon, nähnyt paljon, mutta "whats the point".Kuolema on aina siivellä virnistelemässä.

Martti Mattila

Nyt vasta poikkesin katsomaan tota Tsekkien Minisytkyä veto on tosiaan suoraan kampiakselilta, noin Trabi on edukseen.Mulla on vielä
tallella se 120cm potkuri minkä veistin suoravetoa varten.Mutta sylinterit alaspäin aiheuttaa tulppien kastumista seisokkien aikana,lennossa siitä ei ole ongelmaa.Eli aina ennen starttia joutuu tulpat kuivaamaan.tulppien kierteet ovat kovan kulutuksen kohteina,
tosin uudet kannet ei maksa paljon ja teräskierteet auttavat asiaa.Mutta on se työlästä veivata tulpat irti kiinni irti kiinni.Toinen on
se pilkka minkä kohteeksi joutuu jos sulla on lentsikassa Trabin kone,luullaan kommunistiksi(tiedä vaikka olisinkin)Ei Trabia kyllä
juuri kukaan tunnista ulkomuodosta, ei ne usko että se voi olla niin sivistyneen näköinen.On se Supersytky nopea,tehkää niitä lisää.
Martti

Make


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod