Liite II ilma-alusten ja harrastehuoltajien listaukset.

Aloittaja Markku Hiedanpää, tammikuu 06, 2009, 18:33:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


SamiM

Moi!

Harrastehuoltajat- lista on ilmeisesti vielä keskeneräinen kun muutama nimi ja tiedot puuttuvat?

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: SamiM - tammikuu 07, 2009, 17:55:23
Moi!

Harrastehuoltajat- lista on ilmeisesti vielä keskeneräinen kun muutama nimi ja tiedot puuttuvat?

Kaikkien niiden henkilöiden nimet on julkaistu, jotka ovat antaneet siihen ilmoituslomakkeessa luvan.  :thumbsup:

Ilmailuhallinnon ylläpitämään harrasteilmailun huoltajatietoihin on merkittynä 922 henkilöä, näistä 563 on lisätty ja julkaistaan näillä sivuilla ao. henkilön täyttämän "Harrasteilmailun huoltajatietojen kerääminen" lomakkeen (LU3526) perusteella. Jos listattujen henkilöiden tiedoissa on virheitä, pyydetään niistä ilmoittamaan: [email protected]

Eli miltei 400 huoltajaa ei näy listalla. Osa näistä on ns vanhoja huoltajia ja osa niitä joiden nimeä ei ole saanut julkaista.

Karoliina

Eikös tuo määräpäivä ollut myöhemmin, eli voiko noita tietojaan ilmoittaa, vai menikö se jo?  :huh:
Mehän ollaan Katen kanssa huollettu Staria lähes koko ajan kun se meillä oli + ollaan käyty useampia kursseja aiheesta.
Me vaan ei olla palautettu sitä lomaketta kun ei ole ollut ilmailuhallintoon muuten asiaa ja ei ole tuntunut akuutilta kun tällä hetkellä ei ole omaa konetta.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - tammikuu 07, 2009, 21:58:41
Eikös tuo määräpäivä ollut myöhemmin, eli voiko noita tietojaan ilmoittaa, vai menikö se jo?  :huh:
Mehän ollaan Katen kanssa huollettu Staria lähes koko ajan kun se meillä oli + ollaan käyty useampia kursseja aiheesta.
Me vaan ei olla palautettu sitä lomaketta kun ei ole ollut ilmailuhallintoon muuten asiaa ja ei ole tuntunut akuutilta kun tällä hetkellä ei ole omaa konetta.

Koska Part-M voimaantulo siirtyi vuodella, myös ilmoitusaikaa jatkettiin 28.9.2009 saakka.

Karoliina

Kiitos tiedosta!
Kertoisitko vielä että mistä löytyy lomake, vanha lomake taitaa olla jo hukassa kun se jäi pyörimään pöydille.

Toma

Terveisin
Tom Arppe

SamiM

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 07, 2009, 21:08:45

Kaikkien niiden henkilöiden nimet on julkaistu, jotka ovat antaneet siihen ilmoituslomakkeessa luvan.  :thumbsup:

Ilmailuhallinnon ylläpitämään harrasteilmailun huoltajatietoihin on merkittynä 922 henkilöä, näistä 563 on lisätty ja julkaistaan näillä sivuilla ao. henkilön täyttämän "Harrasteilmailun huoltajatietojen kerääminen" lomakkeen (LU3526) perusteella. Jos listattujen henkilöiden tiedoissa on virheitä, pyydetään niistä ilmoittamaan: [email protected]

Eli miltei 400 huoltajaa ei näy listalla. Osa näistä on ns vanhoja huoltajia ja osa niitä joiden nimeä ei ole saanut julkaista.


Ok, Kiitos vastauksesta,  [email protected] osoitteeseen laitoin kaksi kysymystä 28.11.08 mutta sitä kautta en vastausta saanut. Karoliina tuossa jo sitä toista asiaa kysyikin.

Eli olen ilmeisesti sitten "vanha huoltaja" koska en ole kieltänyt tietojeni näkymistä? :crazy2:

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: SamiM - tammikuu 08, 2009, 05:12:46
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 07, 2009, 21:08:45
Kaikkien niiden henkilöiden nimet on julkaistu, jotka ovat antaneet siihen ilmoituslomakkeessa luvan.  :thumbsup:
Ilmailuhallinnon ylläpitämään harrasteilmailun huoltajatietoihin on merkittynä 922 henkilöä, näistä 563 on lisätty ja julkaistaan näillä sivuilla ao. henkilön täyttämän "Harrasteilmailun huoltajatietojen kerääminen" lomakkeen (LU3526) perusteella. Jos listattujen henkilöiden tiedoissa on virheitä, pyydetään niistä ilmoittamaan: [email protected]
Eli miltei 400 huoltajaa ei näy listalla. Osa näistä on ns vanhoja huoltajia ja osa niitä joiden nimeä ei ole saanut julkaista.
Ok, Kiitos vastauksesta,  [email protected] osoitteeseen laitoin kaksi kysymystä 28.11.08 mutta sitä kautta en vastausta saanut. Karoliina tuossa jo sitä toista asiaa kysyikin.
Eli olen ilmeisesti sitten "vanha huoltaja" koska en ole kieltänyt tietojeni näkymistä? :crazy2:

Tietojen syötöstä puuttui yksi päivämäärä (jonka lisäsin), seuraavassa päivityksessä nimesi löytyy listalla.  :thumbsup:


kmarkkuvv

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 06, 2009, 18:33:06
Liite II listaus 31.12.2008:
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Harrasteilmailu/Hiedanpaan_lista_2.1.09.pdf

[

Tyhmä Kysymys:
Omistan koneen joka täyttää ,ainakin omasta mielestäni, allaolevan liitteen ehdoista vähintäänkin punaisella korostetut ehdot ja siksi kysyn, kuinka saan koneeni edellä mainitulle listalle?
Ja toinen kysymys; kuka viimekädessä päättää ehtojen toteutumisen/toteutumattomuuden?

LIITE II 4 artiklan 2 kohdassa tarkoitetut ilma-alukset

Ilma-alukset, joihin ei sovelleta 4 artiklan 1 kohtaa, ovat ilma-aluksia, joiden tyyppihyväksyntätodistusta tai lentokelpoisuustodistusta ei ole annettu tämän asetuksen ja sen täytäntöönpanosääntöjen mukaisesti ja jotka kuuluvat johonkin seuraavista luokista:
a) ilma-alus, jolla on selkeä historiallinen merkitys, joka liittyy
i) osallistumiseen merkittävään historialliseen tapahtumaan, tai
ii) huomattavaan vaiheeseen ilmailun kehityksessä, tai
iii) merkittävään asemaan jäsenvaltion asevoimissa,
ja joka täyttää yhden tai useamman seuraavista perusteista:
i) ilma-aluksen alkuperäisestä tyyppisuunnittelusta on yli 40 vuotta;
ii) ilma-aluksen tyypin valmistaminen on lopetettu ainakin 25 vuotta sitten;
iii) jäsenvaltioissa on edelleen rekisteröitynä vähemmän kuin 50 alkuperäiseltä suunnittelultaan samanlaista ilma-alusta;
b ) ilma-alus, joka on erityisesti suunniteltu tai muutettu tutkimus-, kokeilu- tai tieteellisiin tarkoituksiin ja jota valmistetaan todennäköisesti hyvin rajoitettu määrä;
c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon amatööriyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita;
.......

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: kmarkkuvv - tammikuu 14, 2009, 09:28:19
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 06, 2009, 18:33:06
Liite II listaus 31.12.2008:
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Harrasteilmailu/Hiedanpaan_lista_2.1.09.pdf

[

Tyhmä Kysymys:
Omistan koneen joka täyttää ,ainakin omasta mielestäni, allaolevan liitteen ehdoista vähintäänkin punaisella korostetut ehdot ja siksi kysyn, kuinka saan koneeni edellä mainitulle listalle?
Ja toinen kysymys; kuka viimekädessä päättää ehtojen toteutumisen/toteutumattomuuden?

LIITE II 4 artiklan 2 kohdassa tarkoitetut ilma-alukset

Ilma-alukset, joihin ei sovelleta 4 artiklan 1 kohtaa, ovat ilma-aluksia, joiden tyyppihyväksyntätodistusta tai lentokelpoisuustodistusta ei ole annettu tämän asetuksen ja sen täytäntöönpanosääntöjen mukaisesti ja jotka kuuluvat johonkin seuraavista luokista:
a) ilma-alus, jolla on selkeä historiallinen merkitys, joka liittyy
i) osallistumiseen merkittävään historialliseen tapahtumaan, tai
ii) huomattavaan vaiheeseen ilmailun kehityksessä, tai
iii) merkittävään asemaan jäsenvaltion asevoimissa,
ja joka täyttää yhden tai useamman seuraavista perusteista:
i) ilma-aluksen alkuperäisestä tyyppisuunnittelusta on yli 40 vuotta;
ii) ilma-aluksen tyypin valmistaminen on lopetettu ainakin 25 vuotta sitten;
iii) jäsenvaltioissa on edelleen rekisteröitynä vähemmän kuin 50 alkuperäiseltä suunnittelultaan samanlaista ilma-alusta;
b ) ilma-alus, joka on erityisesti suunniteltu tai muutettu tutkimus-, kokeilu- tai tieteellisiin tarkoituksiin ja jota valmistetaan todennäköisesti hyvin rajoitettu määrä;
c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon amatööriyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita;
.......

M Arkku

Liiite II määrittelysi ei ole ajan tasalla, uusitun perustamisasetuksen Liite II määritelmät ovat:
(kts: http://www.easa.eu.int/ws_prod/g/doc/Regulation/reg_216_2008/BR216_2008_FI.pdf )

LIITE II
4 artiklan 4 kohdassa tarkoitetut ilma-alukset Edellä olevaa 4 artiklan 1, 2 ja 3 kohtaa ei sovelleta ilma-aluksiin, jotka kuuluvat yhteen tai useampaan seuraavista luokista:

a) historiallinen ilma-alus, joka täyttää seuraavat vaatimukset:
i) muu kuin vaativa ilma-alus, jonka
— alkuperäinen tyyppisuunnittelu on tapahtunut ennen 1 päivää tammikuuta 1955 ja
— valmistaminen on lopetettu ennen 1 päivää tammikuuta 1975;
tai
ii) ilma-alus, jolla on selkeä historiallinen merkitys, joka liittyy
— osallistumiseen merkittävään historialliseen tapahtumaan, tai
— huomattavaan vaiheeseen ilmailun kehityksessä, tai
— merkittävään asemaan jäsenvaltion asevoimissa;

b) ilma-alus, joka on erityisesti suunniteltu tai muutettu tutkimus-, kokeilu- tai tieteellisiin tarkoituksiin ja jota valmistetaan todennäköisesti hyvin rajoitettu määrä;

c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon harrasteyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita;

d) ilma-alus, joka on ollut asevoimien käytössä, lukuun ottamatta ilma-aluksia, joiden tyyppisuunnitteluvaatimukset virasto on hyväksynyt;

e) enintään kaksipaikkaiset lentokoneet, helikopterit ja moottoroidut laskuvarjot, joiden suurin sallittu lentoonlähtömassa on jäsenvaltioiden rekisterien mukaan enintään:
i) 300 kilogrammaa yksipaikkaisten maalentokoneiden/-helikoptereiden osalta; tai
ii) 450 kilogrammaa kaksipaikkaisten maalentokoneiden/-helikoptereiden osalta; tai
iii) 330 kilogrammaa yksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta; tai
iv) 495 kilogrammaa kaksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta
edellyttäen, että toimiessaan sekä vesi- että maalentokoneena/-helikopterina se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;
v) 472,5 kilogrammaa kaksipaikkaisten maalentokoneiden osalta, joihin on asennettu koko lentokoneen kantava pelastusvarjo;
vi) 315 kilogrammaa yksipaikkaisten maalentokoneiden osalta, joihin on asennettu koko lentokoneen kantava pelastusvarjo;
ja joiden sakkausnopeus tai pienin vakaa lentonopeus laskuasussa on lentokoneiden osalta enintään 35 solmua kalibroitua ilmanopeutta;

f) yksi- ja kaksipaikkaiset autogirot, joiden suurin sallittu lentoonlähtömassa on enintään 560 kilogrammaa;

g) liitimet, joiden rakenteellinen massa yksipaikkaisina on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisina alle 100 kilogrammaa, mukaan luettuina jaloilta lähtevät liitimet;

h) jäljitelmät ilma-aluksista, jotka täyttävät a tai d kohdan perusteet ja joiden rakennesuunnittelu vastaa alkuperäistä ilma-alusta;

i) miehittämättömät ilma-alukset, joiden toimintamassa on enintään 150 kilogrammaa;

j) muut ilma-alukset, joiden rakenteellinen massa polttoaine mukaan luettuna on enintään 70 kilogrammaa

Ilmailuhallinto määrittelee suomen rekisterissä olevat ilma-alukset, joille se ei voi myöntää EASA-lentokelpoisuustodistusta. Jos olet määrittelystä eri mieltä asia voidaan saattaa EU-oikeuden ratkaistavaksi. Jos ilma-alus täyttää jonkin edelläolevista määrittelyistä ja sitä ei ole IH:n listalla voi omistaja esittää sen lisäämistä ao. listalle. Jos kyse on Phoebus C1:sta sitä ei ole määritelty EASA:n listalla liite II ilma-alukseksi (kts: http://www.easa.eu.int/ws_prod/c/doc/ptf/Annex_II-25-Feb-2008.pdf  Table 3 : Sailplanes and Powered Sailplanes (EU and non-EU)), joten sitä ei ole myöskään lisätty suomen listalle.

kmarkkuvv

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 14, 2009, 13:07:21

Liiite II määrittelysi ei ole ajan tasalla, uusitun perustamisasetuksen Liite II määritelmät ovat:
(kts: http://www.easa.eu.int/ws_prod/g/doc/Regulation/reg_216_2008/BR216_2008_FI.pdf )

......

Ilmailuhallinto määrittelee suomen rekisterissä olevat ilma-alukset, joille se ei voi myöntää EASA-lentokelpoisuustodistusta. Jos olet määrittelystä eri mieltä asia voidaan saattaa EU-oikeuden ratkaistavaksi. Jos ilma-alus täyttää jonkin edelläolevista määrittelyistä ja sitä ei ole IH:n listalla voi omistaja esittää sen lisäämistä ao. listalle. Jos kyse on Phoebus C1:sta sitä ei ole määritelty EASA:n listalla liite II ilma-alukseksi (kts: http://www.easa.eu.int/ws_prod/c/doc/ptf/Annex_II-25-Feb-2008.pdf  Table 3 : Sailplanes and Powered Sailplanes (EU and non-EU)), joten sitä ei ole myöskään lisätty suomen listalle.

Jalo pitkäsiipihän se mielessä oli.  Jos kerran OH-438 , suuniteltu -59 valmistettu -74,  on  a) i) vanha ilma-alus,  niin jotenkin tuntuu että OH-941, suuniteltu -62, valmistettu -68, olisi myös  a) i) vanha ilma-alus.

Vaan kerrankos sitä ihminen väärässä on. :dontknow:

M Arkku

P.S. EU-oikeuteen , :2funny: :2funny:
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Markku Hiedanpää

#13
Lainaus käyttäjältä: kmarkkuvv - tammikuu 14, 2009, 16:15:01
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 14, 2009, 13:07:21

Liiite II määrittelysi ei ole ajan tasalla, uusitun perustamisasetuksen Liite II määritelmät ovat:
(kts: http://www.easa.eu.int/ws_prod/g/doc/Regulation/reg_216_2008/BR216_2008_FI.pdf )

......

Ilmailuhallinto määrittelee suomen rekisterissä olevat ilma-alukset, joille se ei voi myöntää EASA-lentokelpoisuustodistusta. Jos olet määrittelystä eri mieltä asia voidaan saattaa EU-oikeuden ratkaistavaksi. Jos ilma-alus täyttää jonkin edelläolevista määrittelyistä ja sitä ei ole IH:n listalla voi omistaja esittää sen lisäämistä ao. listalle. Jos kyse on Phoebus C1:sta sitä ei ole määritelty EASA:n listalla liite II ilma-alukseksi (kts: http://www.easa.eu.int/ws_prod/c/doc/ptf/Annex_II-25-Feb-2008.pdf  Table 3 : Sailplanes and Powered Sailplanes (EU and non-EU)), joten sitä ei ole myöskään lisätty suomen listalle.
Jalo pitkäsiipihän se mielessä oli.  Jos kerran OH-438 , suuniteltu -59 valmistettu -74,  on  a) i) vanha ilma-alus,  niin jotenkin tuntuu että OH-941, suuniteltu -62, valmistettu -68, olisi myös  a) i) vanha ilma-alus.
Vaan kerrankos sitä ihminen väärässä on. :dontknow:

Valmistajamaan ilmailuviranomainen (Saksa) eikä EASA ole määritelleet Phoebusta Liite II ilma-alukseksi, näitä päätöksiä on seurattu.
Sitävastoin valmistajamaan viranomainen (Suomi) on määritellyt Vasaman vanhaksi ilma-alukseksi koska siihen EASA antoi siihen määrittelyhetkellä (syksy 2007) mahdollisuuden. Tämä Pori Ilmailukerhon kerhotyönä rakentama Vasama voidaan myös luokitella 51% säännön mukaiseksi harrasterakenteiseksi ilma-alukseksi kohta c).
EASA:n lista on "elävä", toivotaan että Phoebus sinne aikanaan ilmestyy.  :thumbsup:

kmarkkuvv

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 14, 2009, 16:59:01

.....
Sitävastoin valmistajamaan viranomainen (Suomi) on määritellyt Vasaman vanhaksi ilma-alukseksi koska siihen on EASA antanut mahdollisuuden. 
.....


Vallan mainiosti toimittu. (guru)

All sailplanes designed
before 1955,
manufactured before
1975


(New Annex II: EASA list
Issue 10; 25-Feb-2008 Page 1 of 7)

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Markku Hiedanpää

Ote EASA-tyyppihyväksyttyjen listauksesta:

                               
Ottobrunn EADS Deutschland GmbH Military Air S Germany

   Project Name                Ref TC or SAS

   FS 24 "Phönix T"            LBA 207
   FS 24 "Phönix TO"          LBA 207
   FS 24 "Phönix"               LBA 207
   Phoebus A0                   LBA 252
   Phoebus A1                   LBA 252
   Phoebus B2                   LBA 252
   Phoebus C                     LBA 252

kts: http://www.easa.eu.int/ws_prod/c/doc/Design_Appro/eu_prod.pdf
http://www.easa.eu.int/ws_prod/c/c_tc_aircraft.php


Markku Hiedanpää

Listaus on koneryhmäkohtainen, eli jos olet huoltanut purje- ja moottoripurjekoneita saa huoltaa niitä edelleenkin.  :thumbsup:

Huoltaa saat omistajan valtuuttamana, niinkuin aiemminkin.


kmarkkuvv

Lainaus käyttäjältä: kmarkkuvv - tammikuu 15, 2009, 08:29:31
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 14, 2009, 16:59:01

.....
Sitävastoin valmistajamaan viranomainen (Suomi) on määritellyt Vasaman vanhaksi ilma-alukseksi koska siihen on EASA antanut mahdollisuuden. 
.....


Vallan mainiosti toimittu. (guru)

All sailplanes designed
before 1955,
manufactured before
1975


(New Annex II: EASA list
Issue 10; 25-Feb-2008 Page 1 of 7)

M Arkku


Nyt iski tyhmyys.
Tarkoittaahan tuo pilkku tuossa aiemmassa lontoonkielisessä lainauksessa "tai" eikä "sekä".
Lähinnä kiinnostaa suomessa valmistetun K8b:n kohtalo (OH-344)

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Markku Hiedanpää

Kts, Liite II

a) historiallinen ilma-alus, joka täyttää seuraavat vaatimukset:
   i)    muu kuin vaativa ilma-alus, jonka
         —      alkuperäinen tyyppisuunnittelu on tapahtunut ennen 1 päivää tammikuuta 1955 ja
         —      valmistaminen on lopetettu ennen 1 päivää tammikuuta 1975;

K8 ei ole liite II ilma-alus.


t.a.t.u

Hei Markku,

Onkohan tämä harrastehuoltajien listaus johtamassa tulevaisuudessa jonkin tasoisen huoltolupakirjan myöntämiseen, vai miten homma tulee kehittymään jatkossa? Onko aikatauluista vielä mitään käsitystä?

Markku Hiedanpää

PEL M3-4 on työn alla, siinä määritellään kansallisen huoltajan vaatimukset ja oikeudet. Harrastehuoltaja on esitetty pidettäväksi koulutustodistus pohjaisena, jolloin lupakirjaa ei olisi ja oikeudet näkyisivät koulutustodistuksista ja huoltokirjanpidosta. Kansallinen huoltomekaanikko on sitten eri asia, koska häneltä edellytetään ICAO-vaatimukset täyttävää huoltomekaanikon lupakirjaa (vrt. liite II vanhat ICAO ilma-alukset). Veikkailisin vuotta 2011.  :thumbsup:

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod