Suomalaisomisteisen lentokoneen rekisteröinti USA:n ilma-alusrekisteriin

Aloittaja jpkinos, joulukuu 31, 2008, 05:47:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jpkinos

Tällä foorumilla on usein käyty keskustelua lentokoneen ostamisesta USA:sta ja sen tuomisesta Suomeen ja lentämisestä Suomessa USA:n rekisteritunnuksin. Muistaakseni Tampereella lensikin yksi puujalka-cardinaali aika pitkään N-tunnuksin, lentäneekö vieläkin, en tiedä. Niimpä ajattelin että joku varmaan osaisi antaa minulle hieman USA-rekisteröintiin liittyvää tietoa.

Toivoisin oikeata tietoa joltain asiaa tuntevalta miten suomalaisomisteisen koneen saisi kohtuudella rekisteröityä N-tunnuksiin. Olen yrittänyt, mutta FAA ilmoittaa että ulkomaalainen omistaja, tai jopa amerikkalainen yritys jos sen omistaa ulkomaalaiset ja toimitusjohtajakaan ei ole amerikkalainen, joutuu hakemaan poikkeuslupaa saada omistamansa lentokone Yhdysvaltojen ilma-alusrekisteriin. Kuulosti sen verran hankalalta että en sitten tutkinut enempää. Onko tämä se tapa jota muut suomalaiset ovat käyttäneet?

Itse asun Ohiossa ja minulla on suomalainen experimental koneeni täällä myös, Suomen rekisterissä. Saan lentää sillä täällä kyllä suomen rekisterissä kunhan vain muistan anoa "luvan ilmailuun", sen saa aina 180 päiväksi kerrallaan. On vain pahuksen työlästä ja aiheuttaa monta muutakin hankaluutta, esimerkiksi täkäläiset lupakirjamekaanikot eivät halua koskea sormellaankaan ulkomaalaiseen koneeseen, kun heidän lisenssinsä ei sitä salli, jne, jne ... En siis varsinaisesti ole tulossa Suomeen lentämään USA:ssa rekisteröidyllä koneella vaan vaan haluaisin lentää sillä täällä USA:ssa paikillisin tunnuksin.

Kaikki ohjeet otetaan kiitoksella vastaan.

J.P. Kinos

Markku Hiedanpää

Tuskin saat apua pulmaasi tältä foorumilta, erilaisia arvailuja saattaa tulla, mutta onko niillä muuta kuin viihteellistä arvoa ratkaisee viime kädessä FAA. Eli tähän kysymykseen USA:n rekisteröintivaatimuksista pystyy vastaamaan vain ao. ilmailuviranomainen.  :thumbsup:

Mikko Nikunen

Moi

Oletko EAA:n jäsen?, siellä on varmasti painittu saman ongelman kanssa aikaisemmin.

www.eaa.org

kate

Lainaus käyttäjältä: jpkinos - joulukuu 31, 2008, 05:47:30
Tällä foorumilla on usein käyty keskustelua lentokoneen ostamisesta USA:sta ja sen tuomisesta Suomeen ja lentämisestä Suomessa USA:n rekisteritunnuksin. Muistaakseni Tampereella lensikin yksi puujalka-cardinaali aika pitkään N-tunnuksin, lentäneekö vieläkin, en tiedä. Niimpä ajattelin että joku varmaan osaisi antaa minulle hieman USA-rekisteröintiin liittyvää tietoa.

Toivoisin oikeata tietoa joltain asiaa tuntevalta miten suomalaisomisteisen koneen saisi kohtuudella rekisteröityä N-tunnuksiin. Olen yrittänyt, mutta FAA ilmoittaa että ulkomaalainen omistaja, tai jopa amerikkalainen yritys jos sen omistaa ulkomaalaiset ja toimitusjohtajakaan ei ole amerikkalainen, joutuu hakemaan poikkeuslupaa saada omistamansa lentokone Yhdysvaltojen ilma-alusrekisteriin. Kuulosti sen verran hankalalta että en sitten tutkinut enempää. Onko tämä se tapa jota muut suomalaiset ovat käyttäneet?

Itse asun Ohiossa ja minulla on suomalainen experimental koneeni täällä myös, Suomen rekisterissä. Saan lentää sillä täällä kyllä suomen rekisterissä kunhan vain muistan anoa "luvan ilmailuun", sen saa aina 180 päiväksi kerrallaan. On vain pahuksen työlästä ja aiheuttaa monta muutakin hankaluutta, esimerkiksi täkäläiset lupakirjamekaanikot eivät halua koskea sormellaankaan ulkomaalaiseen koneeseen, kun heidän lisenssinsä ei sitä salli, jne, jne ... En siis varsinaisesti ole tulossa Suomeen lentämään USA:ssa rekisteröidyllä koneella vaan vaan haluaisin lentää sillä täällä USA:ssa paikillisin tunnuksin.

Kaikki ohjeet otetaan kiitoksella vastaan.

Millä stauksella olet Ohiossa. FAA:n m sivulla http://www.faa.gov/licenses_certificates/aircraft_certification/aircraft_registry/register_aircraft/
sanotaan että rekisteröinti on mahdollista jos olet USA:n kansalainen tai Resident Alien.
Eli mahtaisiko tuon jälkimmäisen perusteella onnistua ? Samaisen sivun perusteella onnistuu myös jos koneen omistaa
ulkomainen yritys mutta 60% lennoista pitää alkaa tai päättyä USA:han.

Siis, ainakaan FAA:n sivujen mukaan et tarvitsisi edes poikkeuslupaa.

Tilanne on sitten ihan erilainen jos asut Suomessa ja haluat tänne koneen N-rekkariin. Silloin et
täyttäisi mittän näitä ehtoja. Tähän taasen ratkaisuksi on että kone on USA:laisen säätiön hallinnassa.
Tätä säätiöintiä taasen tarjoaa joukko yrityksiä, esimerkiksi  http://www.southernaircraft.co.uk/ .
Käytännössä tämä on lähes ainot keino, jos N-koneen haluaa eurooppaan. Firmat ottavat säätiöinnistä
pienen vuosimaksun mutta se on varmasti vähemmän kuin olisi tyyppihyväksytyn OH-rekkarissen koneen
Part-M yms kulut.

Kun sinulla on OH- experimental ja sen kotipaikka on USA niin tämä tuntuu vähän liian raskaalta
proseduurilta etkä saavuta huoltojen suhteen mitään säästöäkään mutta vuosimaksu menisi.

Hyviä vihjeitä (tyyppihyväksytyn) koneen konvertoinnista löytyy http://www.peter2000.co.uk/aviation/faa-nreg/index.html.
Tuo http://www.peter2000.co.uk/aviation/ on muutenkin erinomainen kokoelma FAA asiaa.

Kate

jpkinos

Moi Kate kiitos vinkeistä.
Olen täällä E2-viisumilla eli Resident alien ei toteudu. Sen sijaan tuo valtaosan lennoista alkaminen ja päättyminen kyllä joten minäpäs tutkin sieltä lisää. Sinänsä outoa että FAA:n kaveri joka minua auttoi asiassa pari vuotta sitten ei löytänyt kyseistä kohtaa. Ihan mielenkiintoinen tuo tieto säätiöistäkin kun olen usein asiaa ihmetellyt.

Hyvää uutta vuotta sinne kaikille.

t. J.P.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod