Erikoisia lentopaikkoja

Aloittaja Savilaakso Harri, joulukuu 28, 2008, 11:15:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Savilaakso Harri

Heippa lentäjät.
Suomi on aika tasainen maa lentää mutta löytyy täältäkin "erikoisia" lentopaikkoja. Yksi parhaimmista (ja pahimmista) taitaa olla Posion Korouoma. Se on noin 30 kilometriä pitkä ja 150-500 metriä leveä kanjoni, jonka ominaispiirre on 100-150 metriä putoava maapohja. Pohjalla virtaa Korojoki. Siis ikäänkuin hautavajoama (vrt. Grand Canyon).

Paikka on aivan mainio valokuvauskohde. Ainakin Hannu Vallas on kuvanut kohdetta, mutta "liian" korkealta. Itse olen ollut paikalla kerran triken kyydissä yrittäen ottaa mainoskuvia. Ei siitä oikein tullut mitään, kun tuuli kävi poikki kanjonin ja pyörteet olivat sen mukaisia, rullallinen filmiä eikä yhdessäkään horisontti suorassa! Oli tosin mahtavaa lentää itse uoman sisällä.

Kerran taas olin paikalla turistien kanssa pienen harjun päällä aivan uoman alussa, kun Hawk tuli takaa ja laskeutui alas uomaan. Enpä ole ennen nähnyt lentävää Hawkia ylhäältä alas päin ja noin 150 metrin päästä! Kyseessä oli ilm. lennoston ns. Lapin kaste. Hieno homma, voi lentää 20-30 km varmassa tutkakatveessa.

Käykääpä paikalla kun lentelette Posiolla päin. Koordinaatit 7340,4 : 3523,4 (KKJ).

tv. Harri

Toma

Vaikutta kartalla katsottuna todella hienolta paikalta, saatko laitettua kuvan siitä, ei haittaa vaikka horisontti on vinossa :)

Pitkään on ollut suunnitelmissa lapin reissu lentäen, ehkä ensi kesänä...
Terveisin
Tom Arppe

Juha Karjalainen

Lainaus käyttäjältä: Savilaakso Harri - joulukuu 28, 2008, 11:15:36
Oli tosin mahtavaa lentää itse uoman sisällä.

Kerran taas olin paikalla turistien kanssa pienen harjun päällä aivan uoman alussa, kun Hawk tuli takaa ja laskeutui alas uomaan. Enpä ole ennen nähnyt lentävää Hawkia ylhäältä alas päin ja noin 150 metrin päästä! Kyseessä oli ilm. lennoston ns. Lapin kaste. Hieno homma, voi lentää 20-30 km varmassa tutkakatveessa.

Yhteentörmäysvaara ilmassa? Kuka tuota liikennettä tuolla räimiessä kontrolloi? Ettei vaan tulisi ikävää lööppiä iltapäivälehtiin... Epäilemättä silti vaikuttava fiilis lentää tuollaisessa rännissä, mutta ainakin itseäni hirvittäisi jos joku tulisi yllättäen vastaan tai Hawkki sukeltaisi mutkasta selän takaa päälle... Ja mitä sanoo lentosäännöt tuollaisesta uomassa lentämisestä? Taitaa olla siviileiltä kiellettyä herkkua, mutta ilmavoimailijoita sen sijaan ei siviilisäännöt koske, voivat räimiä muutenkin mielin määrin jos "tehtävä" vaatii...?

Savilaakso Harri

>Vaikutta kartalla katsottuna todella hienolta paikalta, saatko laitettua kuvan siitä, ei haittaa vaikka horisontti on vinossa....

Valitettavasti tämä tapahtui diakuva-aikaan yli kymmenen vuotta sitten,
eli eipä ole näitä "epäonnistuneita" digimuodossa. :crybaby:

>Yhteentörmäysvaara ilmassa? Kuka tuota liikennettä tuolla räimiessä kontrolloi?

Eipä kontrolli kukaan, ei kun on G-ilmatilaa ja osaksi MIL-CTA:n alla (2000 MSL) .
Kyllä uomassa voi lentää 150 m:n korkeudella maanpinnasta
(tarvittaessa myös sivusuunnassa selvästi irti kalliosta)
ihan lentosääntöjä noudattaen ja silti ollaan normaalin maanpinnan alapuolella.   :wacko:
Tosin Lapin lennosto ei lennä enää ainakaan kotkien pesimäaikaan, eli siis
kevättalvella.

Itse olen ottanut tavaksi ilmoittaa alueelle lentotoiminnasta, jos se tapahtuu virka-aikana,
ja kuten täällä, tunnetulla Lapin Lennoston harjoitusalueella. Kyllä se Hornettikin tulee
joskus tosi matalla ja lujaa myös G-ilmatilassa. Hornetlentäjäkin tuntee olonsa
turvallisemmaksi, kun tietää, että myös se härpätin lentää Kemijoen päällä. :thumbsup:

Harri

Harri

Jyrki Viitasaari

MITÄH!

Sitä vaan sesnoilla ja sensellasilla lennellään, eikä tunneta lentosääntöjä! Taidanpa soittaa tuttavalleni Oberstdorffissa ...
*0*

Hyvää uutta vuotta 2009!
Jyrki Viitasaari

Ventti


Voinpa muistaa väärinkin, mutta eikös siellä ainakin yksi puhelinjohto mene Korouoman yli, siinä keskivaiheilla missä tie tulee uoman reunalle idästä? Varmaan syytä tiedustella nuokin etukäteen. Tosin kiinteitä piuhojahan tulla Suomen kulmalla vedetään rullalle kiihtyvään tahtiin, joten voi olla jo poiskin...

-ventti

Savilaakso Harri

Enpä muista menikö lankaa tuon tien kohdalla lähellä Auttijärveä. Muistaakseni ei, koska tienpäässä ei ole
mitään asutusta. Tuo tienkohta on jo kovin kaukana varsinaisesta ihannepaikasta (Purnuvaaran seutu).
Aikoikaan Purnuvaaran kohdalta on mennyt puhelinlanka uoman yli Vohon taloille. Yhä vieläkin voi maastosta
löytää vanhoja langan pätkiä.

Tietenkin täytyy sanoa, että jos ollaan puhelinlankojen tasalla Korouomassa, ollaan jo aivan liian matalalla.  :eiei:
Korkeuseroahan tuolta löytyy maksimissaan lähes 300 metriä (onko riittävästi Jyrki?)


Jyrki Viitasaari

Lainaus käyttäjältä: Savilaakso Harri - tammikuu 01, 2009, 19:40:18
Clip

Tietenkin täytyy sanoa, että jos ollaan puhelinlankojen tasalla Korouomassa, ollaan jo aivan liian matalalla.  :eiei:
Korkeuseroahan tuolta löytyy maksimissaan lähes 300 metriä (onko riittävästi Jyrki?)



Juu, ehdottomasti liian matalalla silloin ollaan, jos lankojen tasalla lennetään! Loitompana pitää niistäkin lentää. Ja kyllä, Korouomasta löytyy varmasti riittäviä korkeuseroja. Oi, kun pääsisi joskus omin silmin näkemäään!
Jyrki Viitasaari

Ventti

Lainaus käyttäjältä: Savilaakso Harri - tammikuu 01, 2009, 19:40:18
Enpä muista menikö lankaa tuon tien kohdalla lähellä Auttijärveä. Muistaakseni ei, koska tienpäässä ei ole
mitään asutusta. Tuo tienkohta on jo kovin kaukana varsinaisesta ihannepaikasta (Purnuvaaran seutu).
Aikoikaan Purnuvaaran kohdalta on mennyt puhelinlanka uoman yli Vohon taloille. Yhä vieläkin voi maastosta
löytää vanhoja langan pätkiä.

Tietenkin täytyy sanoa, että jos ollaan puhelinlankojen tasalla Korouomassa, ollaan jo aivan liian matalalla.  :eiei:
Korkeuseroahan tuolta löytyy maksimissaan lähes 300 metriä (onko riittävästi Jyrki?)



Joo, just tuota lankaa muistelin, paikkaa vaan vääräksi kun taisi olla edellisellä vuosituhannella kun tuolla kuljin  :)

-ventti

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod