Autobensan koostumus - muutoksiako tulossa?

Aloittaja Hanu, marraskuu 25, 2008, 20:42:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hanu

Moi.
Onkos kellään faktaa tiedossa:
Lekobensan korkean hinnan vuoksi eri puolilla Suomea harkitaan autobensan käyttöönottoa niissä moottoreissa, jossa STC sen sallii. Alkoholipitoisuudeksi on käsittääkseni suositeltu 2-3 % max? (Dieseliähän ei uskalla tällä hetkellä toistaiseksi lähteä hankkimaan)

Nyt kuuluu huhuja, että mm. V-Powerin koostumus alkaisi ensi vuoden puolella muuttua siten, että alkoholipitoisuus kasvaa n. 5-7 %:iin. Perusteluna olisi mm. EU:n vaatimukset ympäristöystävällisemmän polttoaineen tuottamisesta?

Mikäli asiassa perää, mitä tapahtuu esim. Lycomingin tiivisteosille pitkäaikaisen käytön yhteydessä?

Onko kyseessä ilmailuhuhu, vai faktaa?

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Hanu - marraskuu 25, 2008, 20:42:16
Moi.
Onkos kellään faktaa tiedossa:
Lekobensan korkean hinnan vuoksi eri puolilla Suomea harkitaan autobensan käyttöönottoa niissä moottoreissa, jossa STC sen sallii. Alkoholipitoisuudeksi on käsittääkseni suositeltu 2-3 % max? (Dieseliähän ei uskalla tällä hetkellä toistaiseksi lähteä hankkimaan)

Nyt kuuluu huhuja, että mm. V-Powerin koostumus alkaisi ensi vuoden puolella muuttua siten, että alkoholipitoisuus kasvaa n. 5-7 %:iin. Perusteluna olisi mm. EU:n vaatimukset ympäristöystävällisemmän polttoaineen tuottamisesta?

Mikäli asiassa perää, mitä tapahtuu esim. Lycomingin tiivisteosille pitkäaikaisen käytön yhteydessä?

Onko kyseessä ilmailuhuhu, vai faktaa?

Aika pahalta näyttää.

Tuo lentomoottoreille STC:iden määrittämä suurin sallittu alkoholimäärän osuus käytettävässä autobensiinissä on vain 1 %.

Suomessa ja yleisesti Euroopassa tällä hetkellä käytössä olevaan EN228 normin mukaiseen autobensiinissä saa olla enintään 5 % alkoholia. Siihen EU tällä hetkellä myös tähtää, että siihen se 5 % pantaisi, en nyt muista mihin vuoteen mennessä noin tulee olla, olisiko ollut vuoden 2009 loppuun mennessä. Toistaiseksi mm. Suomessa saa autobensiiniä, jossa ei ole lainkaan alkoholia, mm. Shell V-Power:ia. Sen valmistaa Nesteen Naantalin jalostamo.

Poliittinen uhkakuva EU:ssa on, että määrättäisi pakolliseksi normi autobensiinille, jossa olisi oltava vielä 5 %:ia enemmänkin alkoholia, aina 15 %:iin saakka (vähän myöhempään vuioteen mennessä kuin tuo 5 %). Selvitin aiemmin tuolla toisessa viestiketjussa "Moottorit: Vastaus 67, VS: Autobensan sopivuus ilmailumoottoreihin", mitä tämä merkitsee ilmailumoottorien toiminnalle ja ennen kaikkea toimintavarmuudelle.

Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että mitään ongelmaa ei ole, jos autobensiinissä on varsin vähän alkoholia eli STC:n mukaisesti < 1 % (ehkä vähän enemmänkin, kun ottaa huomioon STC:t myöntävän ilmailuviranomaisen konservatiivisuuden ja "ylivarovaisuuden"). Mitään ongelmaa ei myöskään ole, jos autobensiinissä on riittävän paljon alkoholia (> 10 %), mm. pelkkää alkoholia polttoaineena käytettäessä ei ilmailumoottorilla ole ongelmia (mm. Brasiliassa lentävät pölytyslentokoneet pelkästään alkoholia polttoaineena käyttäen.

Käyntivarmuusongelmien kannalta tuo alue 1+ % ... 10- % alkoholia sisältävä autobensiini on pahin ja ~6 % kaikkein pahin. Tuolloin mahdollinen höyrylukkojen muodostumistaipumus polttoainejärjestelmässä on pahimmillaan.

Tiivistemateriaalit sen paremmin moottoreissa kuin muuallakaan polttoainejärjestelmässä eivät muodosta ylipääsemättömiä ongelmia, joskin voivat vaatia joissain tapauksissa joidenkin tiivisteiden ja letkujen materaalivaihtoa ja mahdollisia polttoainesäiliöiden pinnoitteiden lisäämistä tankkien sisäpinnoille. Soveltuvia materiaaleja kyllä on saatavissa, eikä tarvittava työmääräkään tolkuton ole.

Suomen Ilmailuliiton Moottorilentotoimikunta selvittää tuota autobensiiniasiaa parhaillaan, samoin kuin mahdollisuuksia saada sitä toimitetuksi ja säilytettäväksi saataville myös Suomen lentopaikoille ja lentoasemien alueille ilmailun harrastajien käytettäväksi koneisiin, jotka soveltuvat sen käyttöön. Samoin MT selvittelee myös lentopaikkojen ympäristölupa- ja riskienhallinta-asioita ja vaatimuksia mm. tähän polttoaineasiaan liittyen.

MT tulee antamaan aiheesta tietoa selvityksen edistyessä. Sen tiedon MT on jo saanut, ettei Naantalin jalostamo toimita alkoholitonta autobensiiniä enää vuonna 2010, ei myöskään Shell:lle ja kun vaatimukset alkoholilisäyksestä tulee EU:lta lienee selvää, ettei alkoholitonta sitten muualtakaan saa.

No josko sitten jotain muuta biovaihtoehtoa kehiin, tiedä häntä? Kyllä tässä poliitikkojen biohuumassa näitä haasteita näyttää ilmailijarassukoille kimpoavan vaikka loputtomiin! 
   

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod