Maailman ensimmäinen "open source" lentokone

Aloittaja Toma, lokakuu 10, 2008, 20:41:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Näin nuo ainakin väittävät, minun mielestä meillä oli täällä keskustelu jo tuosta konseptista aikasemmin, mutta tämä onkin edennyt ehkä ajatuksesta hiemen pidemmälle. Joka tapauksessa mielenkiintoinen projekti

http://www.ligetistratos.com/concept.htm

Terveisin
Tom Arppe

dunp

Kyllä on kauniskone.. :) mistäköhän löytyisi papereita tuohon?
mitenköhän tuo toimisi sähköllä? :D


backland

#2
Lainaus käyttäjältä: Toma - lokakuu 10, 2008, 20:41:08
Näin nuo ainakin väittävät, minun mielestä meillä oli täällä keskustelu jo tuosta konseptista aikasemmin, mutta tämä onkin edennyt ehkä ajatuksesta hiemen pidemmälle. Joka tapauksessa mielenkiintoinen projekti

http://www.ligetistratos.com/concept.htm



Kehittelin hieman vastaavaa siipeä työntikselle 6 vuotta sitten. Huomasin myöhemmin, että teoria on jo vanhempaa perua..ellei jopa Neuvostoliiton buroosta.

Tuo yksi työntömoottori on tietty taloudellinen ja pilotti ei tarvi monimoottorikelpuutusta.

Kehitelmä jäi luonnosasteelle ( kuten sadat muutkin ). Sen verran tuosta innostuin, että tein siitä puumallinkin. Mikäli en väärin muista se oli lentokelpoinen...sivuperäsimet taaksepäin ja ok.



Juha Karjalainen

Lainaus käyttäjältä: cumulus - lokakuu 12, 2008, 23:05:01

Jos "perinteinen" koneen suunnittelu käy jo helposti, niin tässä hieman lisää haastetta:

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=35252


No en nyt väitä että perinteinenkään olisi mitenkään naurettavan helppoa, mutta tuossa sitä olisi haastetta tosiaan, jollei jopa "Mission Impossible". Sukellusvene ja lentokone ovat vähän niin kuin eri maailmoista. Tuollainenhan oli muuten jo kuvattu vanhassa Minä Mikkihiiri -jättikirjassa olleessa jutussa "Merten kauhu". Sarjakuvissa tuo kyllä onnistuu, mutta miten lie reaalimaailmassa? Mutta mistä sitä tietää, jos oikein kovasti yrittää?

Merkittävä ongelma tuossa tulee olemaan rungon saaminen riittävän kestäväksi eri suuntiin vaikuttavia painevoimiea vastaan ja samalla riittävän kevyeksi, jotta laite myös lentäisi. Jos runko on paineistettu lennon aikana, vaikuttaa painevoima rungon sisältä ulospäin; sukelluksissa vastaavasti painevoima on ulkoa sisäänpäin ja vieläpä moninkertainen lennossa vallitsevaan nähden. Rakenteet pitäisi siis optiomoida kahteen suuntaan, samoin tiivistykset. Ei ihan helppo nakki.  Ja sitten se voimalaitepuoli. Moottorien ilmanotot pitäisi sulkea sukelluksen ajaksi, mutta toisaalta olisi haaskausta kuljettaa mukana eri moottoreita sukellusta ja lentämistä varten. Kaasuturbiini lienee poissuljettu mahdollisuus, ehkä joku dieselkäyttöinen potkurisysteemi saattaisi toimia...? Mutta kun ympäröivä väliaine on näissä eri ympäristöissä tyystin erilainen, ei sama potkuri oikein toimi sekä lennossa että sukelluksissa - Reynoldsin luvut ovat täysin eri suuruusluokkaa. Vähintäänkin potkurin välityksiä olisi pakko muuttaa ja sittenkin voisi tulla ongelmia kavitaation kanssa, sillä lentämistä silmälläpitäen potkuri pitäisi optimoida toimimaan ilmassa. Mutta ylimääräinen vaihteisto toisi mukanaan ylimääräistä painoa jne...

Kaikkea sitä halutaankin. Tuskin tuo ihan turistien kuskaamiseen koralliriutoille tulisi, DARPA viittaa vahvasti militäärisovellukseen jollaisessa tuollaisella laitteella voisi ehkä saavuttaa jotain etua.

Aki Suokas

Kierrätys idea.

Venäläisillä oli vastaava suunnitelma tekeillä jo 50 vuotta sitten.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

backland


Karoliina

Tuossa Stratoksessa muuten on huomionarvoinen seikka: paino.


Empty:
78 kg (172 lbs)

(Ja siinä on korkea liitoluku ja kone on kevyt, todennäköisesti pieni teho riittää -> voisi saada toimimaan myös sähköllä)

Että mistä papereita tuohon? Tarkoitatko piirustuksia?
Sieltä webbisivulta kun kirjoittaa sähköpostia sille henkilölle jonka email-osoite on listattu Contacts-alasivulla. Sillä tavalla open source toimii, adhoc way, otat vaan yhteyttä sähköpostilla rohkeasti ja homma alulleen.

Minunkin mielestä aika hieno kone. Joined wing designejä taitaa muitakin olla kyllä, tuohan on vaan erikoistapaus tandemista. Sillä ehkä selittyy koneen pieni massa kun siivet on voitu yhdistää kärjestä ja ehkä säästää siipisalon vahvuudessa. Tosin by definition, tykkään koneista joissa on ainakin kaksi penkkiä ja tilaa romulle, ja mielellään saisi olla 2 moottoriakin, joten en ehkä ihan ekana itse lähtisi tuota rakentamaan (mutta yksipaikkaisten koneiden saralla, varmasti on yksi styleimmistä piirustussarjakoneista jonka voi tehdä).

backland

Ote Stratuksen sivuilta:

The Ligeti Stratos, a strikingly beautiful joined-wing microlight which cruises at 112 kts on 1.3 gph was originally designed and flown 20 years ago in Australia by Charles Ligeti. His tragic death while test flying a modified design, aerodynamically different than the original, brought the project to a halt in 1987.

Aika taloudellinenkin.

Siiven tunneliefekti lienee sukua laatikkoleijalle..koneesta ei voi tehdä kovin nopeaa mutta 112 kts on jo aika haipakkaa.

Kyllä ja sivuperäsimellä tuettu/yhdistetty etu- ja takasiipi on rakenteena ns. nivelkehä, joka nimenomaan säästää painossa.

Hieman raskaampi kuin Cri Cri, mutta jos sen painosta sais muutaman kilon pois sitä ei tarvis katsastaa ollenkaan..muistan Hiedanpään joskus maininneen tämmöistä ...oliko alle 70 kiloset vai alle 75 kg ?

Toma

Lainaus käyttäjältä: BACKLAND - lokakuu 17, 2008, 09:34:30
...Hieman raskaampi kuin Cri Cri, mutta jos sen painosta sais muutaman kilon pois sitä ei tarvis katsastaa ollenkaan..muistan Hiedanpään joskus maininneen tämmöistä ...oliko alle 70 kiloset vai alle 75 kg ?

Aircraft referred to in Article 4(4)

Aircraft to which Article 4(1), (2) and (3) does not apply are aircraft that are within one or
more of the categories of this annex set out below:

(a) historic aircraft meeting the criteria below:
(i) non complex aircraft whose:
– initial design was established before 01.01.1955 and
– production has been stopped before 01.01.1975.
or
(ii) aircraft having a clear historical relevance, related to:
– a participation in a noteworthy historical event; or
– a major step in the development of aviation; or
– a major role played into the armed forces of a Member State

() aircraft specifically designed or modified for research, experimental or scientific purposes,
and likely to be produced in very limited numbers;

() aircraft of which at least 51 % is built by an amateur, or a non-profit making association of
amateurs, for their own purposes and without any commercial objective;

(d) aircraft that have been in the service of military forces, unless the aircraft is of a type for
which a design standard has been adopted by the Agency;

(e) aeroplanes, helicopters and powered parachutes having no more than two seats, a
maximum take-off mass (MTOM), as recorded by the Member States, of no more than:
(i) 300 kg for a land plane/helicopter, single seater; or
(ii) 450 kg for a land plane/helicopter, two seater; or
(iii) 330 kg for an amphibian or floatplane/helicopter single seater; or
(iv) 495 kg for an amphibian or floatplane/helicopter two seater, provided that, where
operating both as a floatplane/helicopter and as a land plane/helicopter, it falls below
both MTOM limits, as appropriate;
(v) 472.5 kg for a land plane, two seater equipped with an airframe mounted total
recovery parachute system;
(vi) 315 kg for a land plane single seater equipped with an airframe mounted total
recovery parachute system.
and, for aeroplanes, having the stall speed or the minimum steady flight speed in landing
configuration not exceeding 35 knots calibrated air speed (CAS)

(f) single and two seater gyroplanes with a maximum take off mass not exceeding 560 kg;

(g) gliders with a maximum empty mass, of less than 80kg when single seater or 100kg when
two seater, including those which are foot launched;

(h) replicas of aircraft meeting the criteria of (a) or (d) above, for which the structural design
is similar to the original aircraft;

(i) unmanned aircraft with an operating mass of less than 150 kg;

(j) any other aircraft which has a maximum empty mass, including fuel, of less than 70 kg."


Eli 70 Kg, 8 kg poistaminen 78 kiloisesta koneesta voi kyllä valitettavasti osoittautua aika haastavaksi, mutta onhan tosin materiaalit kehittyneet tuon suunnittelun ajoilta. Ja jos tuossa voisi käyttää vaikka vankelia moottorina (paino noin 15 kg /50hv) http://www.woelfle-engineering.com/ ja sieltä Products --> Development, Se Konig taitaa olla hieman vaikeasti saatavilla nykyään
Terveisin
Tom Arppe

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Toma - lokakuu 17, 2008, 09:45:55
Lainaus käyttäjältä: BACKLAND - lokakuu 17, 2008, 09:34:30
...Hieman raskaampi kuin Cri Cri, mutta jos sen painosta sais muutaman kilon pois sitä ei tarvis katsastaa ollenkaan..muistan Hiedanpään joskus maininneen tämmöistä ...oliko alle 70 kiloset vai alle 75 kg ?


(j) any other aircraft which has a maximum empty mass, including fuel, of less than 70 kg.”


Eli 70 Kg, 8 kg poistaminen 78 kiloisesta koneesta voi kyllä valitettavasti osoittautua aika haastavaksi, mutta onhan tosin materiaalit kehittyneet tuon suunnittelun ajoilta. Ja jos tuossa voisi käyttää vaikka vankelia moottorina (paino noin 15 kg /50hv) http://www.woelfle-engineering.com/ ja sieltä Products --> Development, Se Konig taitaa olla hieman vaikeasti saatavilla nykyään

70 kg:n painoon pitää sisältyä myös polttoaine, joten 8 kg:n poistaminen ei vielä riitä, jos otetaan esim. 10 litraa autobensaa, painaa se 7,5 kg, Painoa pitäisi tässä tapauksessa pudottaa 15,5 kg!
-Reijo Österberg-

Karoliina

Ligeti stratoksen rakenne on lasikuitua webbisivun mukaan. Ehkäpä vaihtamalla materiaalin hiilikuituun, siitä voisi viilata jonkin verran pois, ehkäpä jopa tuon 15 kg.  Tosin se saattaisi tarkoittaa että kahden kerroksen sijaan pistetään vaan yksi kerros kuitua. Aika arka (maa)käsittelylle koneesta tulee.
Tietysti prosessia voi myös parantaa, käsinlaminoinnin jos korvaa Prepregeillä, ei tule ainakaan liian märkää laminaattia, ja siitä voi saada pientä säästöä.

Tietenkin, tuossa on vielä sitten yksi juttu: siiven pinta-ala näyttäisi olevan suurehko. Ei kun pienentämään siipeä ja suurentamaan siipikuormitusta. Turvallisuus heikkenee julmasti, mutta ehkä menee speksiin (siitä muuten aasinsillalla: luin tuossa FAA experimental amateur built -juttuja, ja mielenkiintoinen seikka on että 51% sääntöä tai mitään siihen liittyvää, ei koskaan oltu suunniteltu turvallisuuden kannalta, turvallisuus on original intentin kannalta aivan yhdentekevää. Sama pätee luokkarajoihin täälläkin, painorajat rajoittavat turvallisuutta sen sijaan että ne parantaisivat sitä).

Martti Mattila

Tuota koneenkuvaa katsellessa tulee mieleen ainakin kaksi asiaa:
Yksi, siipiprofiilien tuulitunnelikokeet ja tietokone simulaatiot
tehdään kaksiulotteisilla siivillä eli siivenpätkä tuulitunnelin laidasta laitaan,
kärkipyörre hommat jäävät pois.Tähän on tietysti järkevät perusteet.
Noi siivet lentää ikään kuin lähellä tuollaisia olosuhteita.
Toinen mielenyhtymä on tandem siipiset koneet yleensä,taivaankirpusta alkaen.
Ne pyytävät pieniä moottoritehoja spekseissä,en tiedä toteutuuko käytännössä.
Siiven kärkien pois jättämistä on harrastettu kaksikymmentä luvulta alkaen,
tekemällä renkaan muotoisia siipiä, renkaita on pantu pystyyn ja vaakaan.
Martti

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod