Opekoulutus vuonna 2009

Aloittaja skuosman, lokakuu 01, 2008, 20:57:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

skuosman

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy kouluttaa taas 2009 lisää opettajia. Jos Sinulla ei ole mitään opekelpuutusta vielä niin 100h on se alaraja jonka lähestyessä tai sen ohitettuasi voisit miettiä itsesi jalostamista opettajaksi. Moni vanha opettaja on sanonut, että lennonopettajana on oppinut lentämisestä PALJON! Tämä johtuu varmaan siitä, että opettajana joudut analysoimaan jokaisen osasuorituksen lennolla ja myöskin perustelemaan oppilaalle jokaisen liikkeen lennolla - se jos mikä kehittää lentäjää!
Tarkemmat ohjeet opekurssille hakeutumisesta www.suio.fi. Huomatkaa, että nykyisin ei tarvitse olla kerhoa taustalla suosittelemassa kuka voi hakeutua opekurssilla ja kuka ei. Toki kerho on mielestäni hyvä kannuste, mutta johtokunta/hallitus ei saa olla se jarru joka pysäyttää innokkaan ilmailijan kehityksen.
5.-8.2. on ns. aloitusviikonloppu. Lento-osa on pidennetty viikko 8.-17.5.. Kurssilaiset majoitetaan Kaartjärven rantaan mukavaan hirsimökkiin.

sakari kuosmanen
www.suio.fi

skuosman

#1
Ultraopekurssille on jo 4 henkeä eli 100% enemmän kuin vuonna 2008 kurssille! Vielä mahtuu. Ilmoittautumisaika joulukuun loppuun 2008. www.suio.fi
Jos opepahvi on mennyt vanhaksi niin Opistolla voi suorittaa tarvittavat opekokeet uudestaan+tarkkari päälle (PEL M2-71). Nyt laittamaan myös vanhat kelpoisuudet voimaan.
Hyvä pointti myös vanhoille opettajille aloittaa tietojen päivityksellä: Lentokoulutusseminaari 13.-14.12.2008, Nummela - uutta tietoa paljon!

sakari

SamiM

Karoliinan kanssa olen samaa mieltä että varmasti olisi enemmän tulijoita jos aikataulut olisi joustavammat.

Käytännössä kuitenkin ajatus lienee mahdoton koska opekurssien opettajat tulevat ympäri Suomea ja heidänkin täytyisi varmaan olla töissä joskus.

Jos opistolla olisi vakituiset opettajat niin silloinhan tuo olisi toteutettavissa. Uskoisin kuitenkin että kurssihinta olisi siinä tapauksessa jo sitä luokkaa että kerhot eivät enää pystyisi lähettämään ketään opekursseille, nytkin on jo se tilanne  että sopiva "uhri" olisi mutta ei ole varaa lähettää koulutukseen.. :yyh:




Andrei Simonievits

Jos aika on noin kortilla niin miten sitten ehtisi opettaa. Parempi että kurssille menevät ne jotka pystyvät aikaa irrottamaan.

Armin Züger

#4
Lainaus käyttäjältä: Karoliina - marraskuu 29, 2008, 02:42:34
(snip)
.Joka päivä ei ole edes lentosäätä, joten intensiivikurssi muualla kuin Floridassa tai Kaliforniassa on minusta hieman kyseenalainen.
Off-Topic mut olkoon
Olen aika varma että löytyy paikkoja lähempänä joissa on yhtä hyvä lentosää.
// Armin

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - marraskuu 29, 2008, 02:42:34
Itse voisin (yhä) olla muutoin kiinnostunut, mutta minun aikatauluihin ei sovi aamusta iltaan intensiivijakso jossa on käytössä yksi kone ja monta lentää -> suurin osa ajasta kuluu muuhun kuin lentämiseen.

Onko tuohon tulossa jonakin vuonna parannusta sellaisille joiden pitää viettää lomaa perheenkin kanssa ja käydä töissä silloin kun ei ole lomalla? Nuo lennot kun olisi kiva suorittaa iltasella (voisin jopa ajaa joka päivä Räyskälään ja takaisin tehdäkseni sen) ja teoriat viikonloppuisin. Jos aikataulu olisi joustavampi, voisi olla kovastikin suositumpi kurssi. Olen miettinyt joskus palkattoman loman ottamista kurssia varten, mutta se tulee niin kalliiksi että pitäisi olla kovasti dedikoitunut siihen että haluaa maksaa näin välillisesti ultraope (=harrastus) -kurssista enemmän kuin mitä maksaa FAA CPL + CFI yhteensä.

Jos olisi joskus "omaa tahtia" -kurssi tarjolla, minä voisin sellaiselle ilmoittautua. Joka päivä ei ole edes lentosäätä, joten intensiivikurssi muualla kuin Floridassa tai Kaliforniassa on minusta hieman kyseenalainen.


Käytännössä opekurssia on mahdoton toteuttaa järkevästi muuten kuin intensiivikurssina. Ja miksikö? Jokainen opetettava asia priiffataan ensin kaikille. Sitten lopetetaan paskan puhuminen ja lähdetään lentämään. Jokainen opetteva asia lennetään kolmeen kertaan.Ensin opettaja näyttää miten jokin asia opetetaan. Seuraavalla lennolla sinä opetat opettajaa.(Mielellään eri opettajaa). Kolmannella lennolla opetat kurssitoveriasi. Ja vielä istut saman lennon neljännen kerran kurssikaverisi pakettina.
Miettikääpä onnistuuko opekurssi silleen että käympä tuossa iltasella lentämässä kun muilta kiireiltä ehdin.

Harri Heikkilä

Ihan vaan uteliaisuudesta asiaa kohtaan: Millä mallilla jo useamman vuoden käynnissä ollut SUIO:n moottorilento-opekoulutusprojekti on?

//Harri

skuosman

Rojekti on ollut käynnissä yhden vuoden ja asia etenee. Tulevassa (joulukuu) Ilmailussa etsitään lennonopettajia ja lentokoneita mahdolliselle kurssille. Käsikirjat on tehty ja on aika käynnistää lupaprosessi. Lopullisen toteutuman muoto on vielä auki, mutta toive ja tavoite on järjestää moottorilennonopettajakoulutus kesällä 09. Asiasta tiedotetaan kyllä tälläkin palstalla kun faktaa on lisää ja oikeasti voimme ottaa oppilaita sisään. Kaikki halukkaat voivat laittaa jo nyt minulle emailia ja ilmoittautua oppilaaksi, opettajaksi ja lentokoneen (C150/152) vuokraajaksi.

saku
www.suio.fi

Edit: työryhmä joka asiaa vie eteenpäin SUIO:n vetämänä on: Kimmo Rantanen (MT), Risto Niemi(MT), Suksi (SIL), Ismo Aaltonen(SLPS), Sakari Kuosmanen(SUIO).

Harri Heikkilä

Kiitos vastauksesta! Hankehan on tosi mielenkiintoinen.

Onko siis niin, että SUIO:lle tulee JAR-FTO vai millaisesta järjestelystä on kysymys? Ja jos kyseessä on JAR-FTO niin onko aikomuksena laajentaa koulutustarjontaa myös muihin koulutusmuotoihin jotka lähtökohtaisesti edellyttävät JAR-FTO-tasoista organisaatiota?

Osaatko kommentoida sitä millä tavoin kerhojen PPL-lentäjistä saadaan teoriatiedoiltaan ja -taidoiltaan sellaisia, että viranomaisen CPL-teoriakokeet sujuvat hyväksyttävällä tasolla?

Terkuin,

Harri

skuosman

En aio ryhtyä vielä suuresti asiaa selvittelemään tällä foorumilla. Sanoin, että tietoa annetaa myös täällä kunhan asiassa on valmista kerrottavaa.
Kuten totesin asia on siinä vaiheessa, että tulevassa Ilmailussa pyydetään opettajia, oppilaita ja koneenomistajia ilmoittamaan halunsa opettaa, olla oppilaana ja tarjota koneita.

Tämänlaatuista asiaa ei voi ryhtyä selvittämään vielä nyt yleisillä foorumeilla. Halusin kuitenkin tuoda asian nykytilasta hieman valaisua.

saku

pimattil

Harrin viimeinen kysymys oli kyllä mielestäni erittäin hyvä. On turha luulla että niitä opettajaksi haluaviakaan löytyy pilvin pimein jos paria viikkoa ennen kurssi yritetään ilmoitella koulutuksesta. Varsinkin tuon CPL:n hoitaminen tarvittavaan kuntoon voi kuitenkin viedä oman aikansa, jota ei kannattaisi aliarvioida. Tämän vuoksi kaikki tieto mahdollisimman aikaisin ei varmasti olisi pahitteeksi. Ymmärrän toki, ettei mikään ole vielä varmaa, mutta hoiti koulutuksensa missä tahansa, niin kysymys tuon CPL:n osalta on validi.

PS. Mitä siellä CPL:ssä on sellaista, ettei ilman sitä pysty kouluttamaan PPL:ää?!
- Pirkka -

Harri Heikkilä

Pirkalle voin vastata siltä osin kuin asiaa tunnen. Lähtökohtaisesti kyse on CPL(A)-lupakirjaan vaadittavien viranomaisekokeiden läpäisystä ennen FI(A)-kurssille osallistumista. Tämä on viranomaisvaatimus, joten sen voi nähdä asiana "joka vain on niin" tai sitten voi katsoa JAR:n lupakirjojen ja kelpuutusten olevan sillä tavoin rakennettu järjestelmä, että on katsottu CPL-teorioiden antavan riittävän lähtötason lennonopettajana toimimiselle. Itse ehkä pitäisin tätä jälkimmäistä mielekkäämpänä.

Isoin kysymys käytännön kannalta on mielestäni se, että keskitasoa edustava kerho-PPL-lentäjä ei välttämättä suoriudu viranomaisen CPL-teoriakokeista järin kaksisesti ilman opiskelua ja valmennusta. Siksi asia on mielestäni kiinnostava koko tässä lennonopettajakoulutusasiassa.

Minustakin on hieman hassua, että asiasta ei voi enempää kertoa koska kuitenkin mainittiin, että tarkoitus on aloittaa koulutus jo vuonna 2009 ja kun kuitenkin ketju sitä käsittelee.

Terveisin,

Harri


Nuutti

Heräsi tässä sellainen hassu kysymys, että mitä niin suuria etuja oman koulutusluvan hankkiminen tuo SUIO:lle, että sen hankkiminen on perusteltua esimerkiksi ulkomaisen yhteistyökumppanin hankkimisen sijaan? Luvan hankkiminen ja ylläpito on ilmeisen vaivalloista ja tästä aiheutunee merkittäviä kuluja, jotka lienee tarkoitus kerätä kurssien hinnoissa takaisin oppilailta. Halukkaita yhteistyökumppaneita voisi olettaa löytyvän JAR-maista ja mikäli haluttaisiin taata suomenkielinen opetus, niin tämäkin lienisi tarvittaessa mahdollista ulkomaisen luvanhaltijan kanssa ja taitavat JAR-säädökset mahdollistaa tietyin edellytyksin opetuksen antamisen myös luvanmyöntäjävaltion ulkopuolella.

-Tero-

skuosman

Ottamatta yhtään enempää kantaa moottorilennonopettajakoulutukseen täsmennän, että tämän säikeen aloittajana tavoitteeni oli kertoa mopu-, ultra- autogiro- ja purjelennonopettajakoulutuksesta vuonna 2009. Hakuaika noille koulutuksille on joulukuun loppu 2008. Aloitusviikonlopu on jo tammi-helmikuun vaihde. Lento-osa toukokuussa. Tarkemmat tiedot www.suio.fi .
Samalla tahdoin kertoa, että uudet lupakirjamääräykset mahdollistavat suhteellisen helpon tavan siirtyä eri luokkien välillä opettajanakin.

saku

skuosman

Ultrakevytlennonopettajakoulutukseen on tulossa jo 7 oppilasta. Enää 3 otetaan kurssille. Aikaa ilmoittautua joulukuun loppuun. Aloitusviikonloppu 29.1.-1.2.2009.

saku
www.suio.fi

skuosman

Kun kirjoitin tuota edellistä niin ajettelin, että kurssilla olisi joku maksimiraja. SIL:n juhlavuoden kunniaksi olemme ottaneet kaikki ehdokkaat (ultrapuolelle 14 ja mopuihin 2 sekä purjelennonopettajaksi 8 ) aloitusviikonloppuun. Toivotaan, että kaikki saavat peruskurssin kokeet läpi osaamisprosentilla 80%.

Näyttää hyvältä koulutuksen tulevaisuus!

Ja kaikki vanhat opettajat!!! Laittakaa pahvit taas voimaan. Menetelmä on se, että otatte yhteyden Opistoon, teette opekurssin loppukokeet ja päälle lennonopettajatarkkari (lentokoe). Toisaalta jos haluatte vaihtaa lajia opettajana niin siihenkin Opisto antaa apuja. Ottakaa yhteyttä.

sakari kuosmanen
www.suio.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod