Kai te olitte lentämässä...

Aloittaja Toma, marraskuu 18, 2007, 00:45:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Oli upea sää tänään! Nummelassa oli enemmän vipinää kuin monena kauniina kesäpäivänä, oli lennokkeja, mopua, ultraa trikea ja moottorikoneita. loistavaa!
Tuli räpsittyä muutama kuva toiminnasta lentämisen lomassa...(klikatkaa niitä niin ne suurenee)


Tässä monet ilmailumuodot sulassa sovussa...


Oli muuten jännä lennokki, tehty parkettilattian alle tulevasta vaimennusmatosta, MTOW noin 220g täysin suora lankku siipi, eli aeromystiikan oppikirjojen mukaan se ei voi lentää, mutta hyvin se vaan lensi.


Kuvasin hieman videota myös... kameraraukka.


Nummela ylhäältä 17.11.2007, kuva on otettu kabiinin läpi joten hieman vääristää...


Arrowin ohilento, lähdössä talvitelakoille...

[ Invalid Attachment ]
Illan viimeinen lento, hallikeikka.
Terveisin
Tom Arppe

Lentokapt:Hujane

Kelihän oli ihan jees,myös savossa!!

Aamulla pakkasta hallilla -11,päivällä viidestä seitsemään.


Toma

Nyt on taas luvassa hyvää säätä lauantaiksi, eiku lentämään, jos olette maisemissa niin tervetuloa Nummelaan...
Terveisin
Tom Arppe

auranen

Lainaus käyttäjältä: Toma - marraskuu 22, 2007, 22:52:09
Nyt on taas luvassa hyvää säätä lauantaiksi, eiku lentämään, jos olette maisemissa niin tervetuloa Nummelaan...

Tuona aiemmin mainitsemanasi lauantaina lensin siitä Nummelan ohi mennen tullen, tosin paluu taisi olla auringonlaskun jälkeen. Tänä lauantaina ovat samat kujeet mielessä, joten täytyypä ottaa kutsusta kiinni ja tehdä välilasku sinne katsomaan!

t. tero

Toma

Tervetuloa!

Tänään aamulla kun ajeli töihin niin on tosin vaikea kuvitella että sää olisi hieno huomenna mutta näinhän ne pilvet ovat aiemminkin väistyneet...
Älä sitten ihmettele... Nummelan kenttä on tätnykyään myös "kyläläisten" suosittu ulkoilupaikka, joten siellä on aika paljon ihmisiä ja koiria välillää baanallakin, mutta hyvin ne osaavat väistää...
Hyvä puoli tuossa on että nummelalaiset puolustavat nyt kentän olemassaoloa eikä päinvastoin.
Terveisin
Tom Arppe

taotao

Uskomatonta mikä sää kaksi viikonloppua peräkkäin :)
Joskus vuosia sitten oli samanlaista...pistäisitkö muistin virkistämiseksi muutaman historia kuvan Toma :) ???vuosien takaa! *0*
Ja Trikestä nykypäivästä !

Timo

Toma

#6
Nyt ei historiakuvia löytynyt tähän hätään mutta pitää kaivella...

Oli tosiaan hieno keli, niin tyyntä että ei uskaltanut mennä edes veteen laskuun kun se oli kuin peili eikä kiviä sattunut taskuun mukaan ;-)
Tällä kertaa videokamera oli nokassa kiinni ja hienoa liikkuvaa kuvaa tuli nauhalle. jossain vaiheessa pitää leikata lyhyt pätkä näytille.

Tässä kuitenkin muutama kuva tämän viikonlopun toiminnasta:


Uusi siipi mutta hieman iäkkäämpi trike...


Uudempaa trike sukupolvea itänaapurista Huom! uudemmalla sukupolvella tarkoitan konetta en sisältöä :D


Hyvin lentää, valitettavasti vaan taas kuva kabiinin läpi


OH-U460 kävi tekmässä läpärin, pysähdy nyt edes juttelemaan hieman seuraavan kerran :)


Tässä se kamera oli tällä kertaa kiinni


Tyyntä oli, ja hieman jäätäkin on havaittavissa.

Nyt pitää vain toivoa samnlaista ihmettä sääjumalalta ensi lauantaille myös (sunnuntaikin käy)
Terveisin
Tom Arppe

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Toma - marraskuu 26, 2007, 21:33:58

[ Invalid Attachment ]
OH-U460 kävi tekmässä läpärin, pysähdy nyt edes juttelemaan hieman seuraavan kerran :)


Eihän Nummelaan uskalla tulla, kun ei siellä ole ratoitakaan muilla kuin lennokkiporukoilla. Ja niilläkin vain kuuntelulla :thumbsup:
My mind is willing, but purse is weak.

masal

Lauantaina oli tosiaan hieno lentokeli. Tuli käytyä ostosreissulla Barkarbyssä, Arigolta hakemassa hieman tarviketta talven kuluksi.

Markku Salminen

nuutihe


Toma

Tänään pääsi taas uhmaamaan painovoimaa, on kyllä aika ihmeellinen talvi katsokaa vaikka tätä kuvaa, on vaikea uskoa että kohta on Helmikuu... Tämä kuva voisi yhtä hyvin olla huhti-toukokuulta




Toisaalta Nummelassa maisema olikin sitten hieman talvisempi, harju tekee sen että sinne ne lumipilvet dumppavaat sisältönsä. Vaikka missään muualla eteläsuomessa ei olisi lunta, niin EFNU:ssa sitä piisaa...
Muistan kun kerran monta vuotta sitten lähdin himasta kohti Nummelaa aikomuksena lentää, taisi olla huhtikuu, himassa oli 15 astettä lämmintä ja kaunis auringonpaiste, Nummelassa tuli kaatamalla lunta...

Ja ainoa paikka missä lumi roikkui katosta oli tietenkin koneen kohdalla...

Terveisin
Tom Arppe

Toma

Oli hieno sää, hieman tuulista tosin, ja ne termiikit... nyt olisi kyllä purjelentokelit parhaimmillaan, Petrel nousi moottori tyhjäkäynnillä 4.5 m/s ja lentelin yli 30 minuuttia tinteissä ilman moottoritehoa, oli hauskaa.

Tässä hieman kuvia tämän päivän retkestä:


Aika ruskeahkoa tämä kolera-altaan vesi


tässä sen rajan näkee vielä paremmin, johtuukohan tuo laivojen myllerryksestä vai sadeveden mukana huuhtoutuvista hiekoitusjätteistä jotka päätyvät mereen?


Veneilykausi ei vielä ihan ole parhaimmillaan, olisipa näin helppoa löytää paikka kesälläkin...

Terveisin
Tom Arppe

Karoliina

#12
Tämän päivän tarina: Ensimmäistä kertaa lentämässä Dynamicilla tyyppilennon jälkeen.



Oli loistosää, hiljan hankin Dynamicciin tyypit ja päätin sitten käydä huvilentämässä hieman. Star kun tuli myytyä, niin jollainhan sitä pitää lentää. Ultralla lentämisestä en oikein hyödy tiiman suhteen mitään, koska sitä ei lasketa minnekään eduksi, mutta eipä ollut tiimankeruu tavoitteenakaan vaan ihan hupilento, ja onhan sitä hyödyllistä välillä veivata haastavampaa konetta kun Cirruksella lentely on helppoa, ja mukavaa vastapainoa. Jotain hyötyä UPL:stäkin vaikka se ei jatkokoulutuksen kannalta ole missään arvossa.

Milkin kerhopäivien päätteeksi sitten otin Dynamicin käyttöön ja ajelin EFHV-EFRY-EFHV. Upeassa kevätsäässä, hauskalla koneella, mikä olisi mukavampaa. GPS:n kanssa jouduin vähän sompailemaan kun joku oli asettanut omituisen näkymän missä ylöspäin ei ollut koneen reittiviivan suunta. Eli sen näyttämä oli täysin toisin päin kuin Avidynen MFD:ssä. Takaisintulomatkalla jo maassa sitten onnistuin virittämään järkevämmän näytön gepsuun kun menomatkalla se ei ollut kovin hyödyllinen omituisen näyttämänsä takia kun en ollut sellaista tottunut katselemaan. 

Dynamic kulki hienosti, paitsi että tuulta piisasi, kun ilmanopeutta oli vastatuulessa takaisintulomatkalla 220 km/h, niin GPS näytti 167 km/h maanopeutta. Luonnollisesti menomatkan maanopeudella joutui.

Räyskälässä tein matalaa lähestymistä 08 rightille tarkastaakseni tuulen tarkan suunnan tuulipussista - ilmoitin peruksen, ilmoitin finaalin, ja kun olin kynnyksellä, hämmästyksekseni edessäni olevalta kiitotieltä lähti "välitön lentoonlähtö" Cessna ilmaan vaikka olin ilmoittanut finaalin. Ok, ylösveto, uusi kierros, tällä kertaa laskuun, vaikka matala lähestyminen meni vähän mönkään - kai se luuli että takana on joku Ikarus. Lapakulmat nousuasentoon (joo, lapakulmat oli maksimissa ja meinasin ajaa hieman lujaa, toisin sanoen aavistuksen "räimiä", pitäähän lentämisen olla hilpeää puuhaa), kaasua, nokka ylös ja ylös mentiin kuin hissillä, tämä kone nousee. Helppoahan tämä, vaikka on verraten outo kone, ja ei se mitään vaikka tulikin ylösveto. Edellä ajanut Cessna jäi kuin kärpänen p*skaan hinaamaan itseään ylöspäin kuin propellin pyörittämä väliaine olisi ollut hyytelöä.

Seuraava kierros: Tällä kertaa oli kiitotie 08 right ristiin rastiin purjekoneita. Olisin ekan laskun mieluummin tehnyt leveämmälle baanalle kun takana on vasta muutama lasku tyypillä, mutta suosiolla päätin sitten käyttää kapeampaa ja lyhyempää kiitotietä 08 left joka sekään ei nyt niin kovin lyhyt ole. Ilmoitin että vaihdan 08 leftille kun rightillä on näemmä ruuhkaa ja sinne ajoin, rata oli vapaa eikä kukaan ollut tulossa perässä.

Tuolla säällä Dynamic menee täysillä laipoilla hitaalla nopeudella melko rauhattomaksi (kiemurtelee) ja loppuveto on hieman haasteellinen tehdä kun peräsinteho loppuu kesken ja lasku on tehtävä moottorilaskuna + samaan aikaan pitää sitten vatkata sauvaa ja polkimia jotta kone menee suoraan. Se ei ole mitään Cessna-miehen hommaa. Valitsin laippa-asetukseksi ykköslaipat. Siinä kun sorvasin Dynamiccia sitten laskuun 08 leftille, joku besserwis... eikun Erittäin Kokenut (Purje?) Lentäjä 08 rightiltä sanoi radioon että "Kyllä sinulla on lentämisessä vielä paljon opeteltavaa kun ei lyhyelle kiitotielle edes alas konetta saa". Siinä vaiheessa olin saanut tämän MILK:in Lancair-look-a-liken jo melkein maahan ja hetken kuluttua kone oli laskussa kymmenen pisteen vedettynä laskuna keskilinjalle. Onhan näitä tullut jo hieman harjoiteltua, tosin ei tällä koneella, tällä koneella vasta muutama. Ilmeisesti jos laskuissa on tämän herran mielestä (Ääni ei ollut tuttu) opiskelemista, niin niitä ei ainakaan saa harjoitella heidän kentällään, njotta ei ole Purjekoneiden Tiellä ja ilmeisesti tällä maassa olleella lentäjällä oli paljon vaikeampaa kuin minulla Dynamiccia sorvatessa alas. Kumma että ihmisten elämä on niin kauhean ikävää ja vaikeata, onneksi minun elämä ei ole ja osaan ottaa siitä ilon irti. 

Teki mieli sanoa Erittäin Kokeneelle Lentäjälle jotain erittäin rumaa, mutta jätin sanomatta kun radiopuhelimenhoitajan kelpuutuksen omaavan pitää hieman rajoittaa mitä asiatonta jaksolle ulos suoltaa ja matkustajakin sanoi tuon miessukupuolta halventavan kommentin vaan intercomiin ja meillä oli hauskaa.  :plrt: Herra yrittää itse veivata kylmiltään Dynamiitin laskuun kun tuulta on 16 solmua, termiikkiä ja puuskia on, ilman aikaisempaa kokemusta konetyypistä arvioisin että epäonnistumistodennäköisyys ilman harjoittelua on suurehko. Ykköslaipoilla Dynamicin loiva vajoamisgradientti aiheutti sen että en ihan kynnykselle konetta saanut pysytellessäni lento-ohjekirjan mukaisessa lähestymisnopeudessa sivuluisuttamatta kun 08 leftin edessä on reunaeste (metsä), mutta ei ollut tarviskaan, rullattavaa kuitenkin yhä jäi satoja metrejä, ja lievemmällä laippa-asetuksella koneen ohjausominaisuudet pysyivät varsin hyvinä.

Tee ja munkki kahvilassa ja takaisin ilmaan. Malmin tuuli oli 16 solmua kuulemma. Vähän hämmästelinkin Hyvinkäällä että hei tätähän joutuu ohjaamaan. No ei se mitään, lasku oli täysin pehmeä vaikka joutui kaasulla aika lailla avittamaankin moottorilaskuna etenkin kun oli enemmän laippoja ulkona kuin tuolla Räyskälässä ja tuuliolosuhteet olivat hieman erikoiset, mm. finaalin alussa yksi puuska heilautti konetta yllättävänkin paljon. Ultrallamelko tavanomaista, sitä se matala siipikuormitus teettää. Ei näkynyt muita koneita vaikka tuntui melkein kuin olisi lievään jättöpyörteeseen ajanut (kerran muodostelmalennossa tuli Antonovin takana havaittua tuo efekti).

Keli oli hieno ja hauska lentää välillä vähän sporttisemmalla koneella. Ohjausominaisuuksiltaan kone ei ole ehkä ihan paras ja helpoin mahdollinen ainakaan laskuasussa, sakkausominaisuudet jättää toivomisen varaa ja sen sellaista, mutta hauska kone kuitenkin on eikä sillä nyt aina tarvitse sakata, eikä äärikesyyskään tämän koneen poitti liene, pikemminkin päinvastoi, lievä rouhevuus ominaisuuksissa ehkä tuo vähän sitä hauskuutta, ja vastapainoa toisenlaisiin koneisiin.

Sporttikone ei liene kaukainen termi, vaikkakin USA:n sportplane-kategoria hieman latistaakin tästä sanasta tulevaa mielleyhtymää. Ei nyt mene ihan niin lujaa kuin ulkonäkönsä esikuva (Lancair) toki johtuen siipien ultralle sovitetusta aerodynamiikasta (aika huimasti matalampi siipikuormitus tässä versiossa) ja pienemmästä moottoritehosta, mutta erittäin hauska vekotin tämä kuitenkin on, kuin urheiluauto vaikka ihan täydellinen ei voikaan olla. Ja onpa taas yksi konetyyppi jonka kanssa on sinut, minä kun keräilen näitä tyyppejä.

K: Mikä on ehdottomasti vaikeinta Dynamicilla lentämisessä? V: Kuomun lukituksen avaus ulkopuolelta. On meinaan jäykkä.

Toma

Meinas jo alkaa ketuttaa kun joutui lauantiana olemaan  sukupäivällisellä ja keli oli mitä parhain, onneksi sääjumala suosi tänäänkin, oikeistaan vieläkin paremmalla kelillä.

Löysin mielenkiintoisen kaivoksen Siuntiosta:



Kaunis smaragdinvihreä väri tuossa vedessä, se ei erotu oikein edukseen kuvassa mutta oli todella hieno "live"

Tässä kun olin juuri noussut lohjanjärvestä niin ajattelin että...



...tänään on kyllä loistava kuumailmapallokeli, ja kyllähän niitä näkyi sitten myöhemmin kauramopolenkillä oikein kaksin kappalein, ei vaan sattunut oleen kamera mukana.


Aah, elämä hymyilee, kuikat huutaa vastarannalla ja kesä tulee sittenkin



Vain kuikka huusi
kaipuunsa yli järven.
Kaiku väräjöi
vesien pintaa pitkin...

Jos on Suomessa joku joka ei kuikkaa ole kuullut niin tässä ääninäyte:
* Kuikka.mp3 (Filesize: 115.72 kt, Downloads: 579)
on kyllä niin kesäinen ääni että...

ja sitten takaisin maan pinnalle ja huomenna duuniin  :crybaby:
Terveisin
Tom Arppe

Karoliina

Tänään ajelin Tampereelta Espooseen ja Hyvinkään kohdalle päästyäni päätin poiketa Hyvinkään kentällä. Yllättäen siellä oli Asko ja CTSW.
Ja mikä hauskinta, pääsin tyyppilennolle! 45 minuuttia väänsin CT:tä ympäriinsä. Hieno kone.

Ja illalla oli kippapalaveri Cirrus-kimpasta.

Toma

Samainen herrasmies kävi Nummelassakin moikkaamassa meikäläistä, tai lähinnä meikäläisen konetta, niillä kun on samanlainen...



Liukkaasti se liikkuu, olikohan se nyt 18 minuuttia hyvinkäältä...
Terveisin
Tom Arppe

mikko lohi

Timo kyseli vanhoja kuvia.Tunnistatko tämän Hiwayn?

mikko lohi

Lisää trikejä,joskus 80-luvulla Ranualla.

arvo_taupila

Kevyellä gyroliitimellä lentoa Kihniön Nerkoojärvellä.

Autogyrolupakirjaan alkeiskoulukoneeksi tarkoitettu nykyään 2-paikkainen rinnakkain istuttava pyöriväsiipinen.

Toma

Viime viikonloppuna tuli käytyä tutkimassa mistä ne kaikki venäläiset rekat oikein saavat kuormansa ja löytyihän se "lähde"



Aika kiitettävä määrä autoja odottamssa itäänpäin menoa, kait niitä jokunen jää Suomeenkin.

Ettei vaan loppuisi kesken,  niin löytyipä niitä veilä hieman lisää Suomen aivan eteläisimmästä kärjestä



Tietääkö joku viisas, miksi se on fixumpaa roudata noita peltilehmiä Hangosta Venäjälle, sen sijaan että ne ajettaisiin paatilla vaikka Pietariin, joka näin maalaisjärjellä ajatellen olisi hieman lähempää :huh: Ehkä siellä ei ole säilytystilaa...



Terveisin
Tom Arppe

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: Toma - toukokuu 16, 2008, 22:12:55

Tietääkö joku viisas, miksi se on fixumpaa roudata noita peltilehmiä Hangosta Venäjälle, sen sijaan että ne ajettaisiin paatilla vaikka Pietariin, joka näin maalaisjärjellä ajatellen olisi hieman lähempää :huh: Ehkä siellä ei ole säilytystilaa...




Venäjällä ei ole satamia jotka voisivat vastaanottaa tuollaisia automääriä. Ovat kyllä rakenteilla.

taotao


inkavuori

Kyllä sitä on oppilaan ominaisuudessa yritetty lentää n.20 h , mutta ei jää aikaa noita kauniita kuvia
luonnosta ottaa kun täytyy harjoitella, jos jonkin moista kiekuraa jne. :o
Tänä aamuna EFKU jo seitsemän aikaan aamulla oli kaunis sää ja on vieläkin  *0*

taotao

5.5 tai yli nostoja *0*
Repikää siitä...eikä purtsikalla :2funny:

Toma

Tänä viikonloppuna ei sitten käyty lentämässä vaan veneilemässä mutta vesilentäminen tuli vastaan tälläkin reissulla. Oltiin juuri lähestymässä Suinon salmea Suomenojan kohdalla kun OH-CTE tuli väylällä vastaan...


Vedessä veneen tavoin eli väylää pitkin


Ja ohituksessa ylväs sivuprofiili.

Lentoonlähtö, meni sen verran kauas että 300mm putkella keikkuvassa veneessä ei oikein tahtonut tulla julkaisukelpoista kuvaa mutta laitetaan näillä varoituksilla nyt kuitenkin näytille...



Jossain vaiheessa pitää saada omastakin koneesta ulkoo lentoonlähtö/lasku kuvia, pitää kysellä hovikuvaaja Mikolta apua...



Terveisin
Tom Arppe

Armin Züger

#25
Vesi houkutteli vaikka on jo syksy, ja kävin Hiiden  :crazy2: sillalla (Nummelasta vähän länteen).
Hiidenpirtti (kauppa/kahvila) on valitettavasti jo kiinni, mutta kioskilta [tien yli] saa kahvia.
[attachthumb=#1][/attachthumb]

Onko tietoa Lohjanjärvellä olevasta ravintolalauttasta ('Kaljaasi'), onko se vielä siellä/auki?
EDIT: vastaan itselleni: Kaljaasin weppisivujen mukaan ei enää :crybaby:
// Armin

Toma

Tänään oli kyllä aivan loistokeli, näitä päiviä lisää kiitos!

Käytiin pörisemässä meitsin landelle kun se kerran sattumoisin on saarella ja vesikone tykkää vedestä

Tässä hieman kuvasatoa...


Armin saapuu "Die Hannalla" Nummelaan


Matkalla Karstuanlahdelle hakemaan Timppa


Arminin tyylinäyte karstuanlahdella


Muoviset limsapullot fendareina, kevyt ja toimiva ratkaisu ja ennen kaikkea halpa  ;D



Rantautuminen meitsin saarelle


Makkaranpaiston jälkeen takaisin... on se meidän saaristo kaunista, joskus se porkkalanselkäkin on näin tyyni...


Ja sitten hieman korkeammalle ja  pilven vierestä. Kivan näköinen "sädekehä"


Armin starttaa viimeiselle legille Nummelasta Malmille. Mielenkiintoinen valo, lämpimät syksyiset värit




Terveisin
Tom Arppe

Lentokapt:Hujane

Muistittekos lentää? Keli oli mitä mahtavin suurimmassa osassa suomenmaata...pikkupakkanen ja lähes tyynni keli,aurinkokin paistoi täydeltä terältä-sieltä se kevät tulee!!!

Mukavaa välillä pörätä;)))

Toma

Vihdoin pääsi kokemaan täydellistä kevättalvisäätä (noh, tuulta olisi saanut olla hieman vähemmän) noin 100km näkyvyyttä ja aivan loistavat hanget, parasta suksilentämistä.

Tuossa aikaisemmin (kun ei ollut kunnon jäitä) piti päästä landelle joka on saarella ja kyselin paikalliselta taxivenefirmalta jolla on ilmatyynyalus että paljonko kustantaisi matka sinne ja takaisin. Hyväksi onneksi kaveri oli tekun aikainen koulukaveri ja heitti minut saarelle ja takaisin hyvin siedettävällä hinnalla. Lupasin sitten vastapalveluksi käydä  lennättämässä häntä jos tilanne sallii. Ja nyt salli...



Tässä hyvin matalalla lentävä alus ja yksi hieman korkeammalla viihtyvä.


Koulukaverini tervehdys, kyllä ilmatyynyaluskuski korkeammallakin viihtyy.

 

Hankea ja jäätä oli kyllä tarjolla silmänkantamattomiin.


Ankaran lentorupeaman keskivaiheilla piti hetkeksi pysähtyä nauttimaan, kevätauringon paahtaessa, Pirkka Tonnikalaa satay kastikkeessa suoraan purkista, nam nam :)

Paluumatkan aikana näkyi hyvin missä jääraja kulkee, hieman tämän jälkeen tuli myös ilmavoimien Hawk pelästyttämään minut puoli kuoliaaksi, lentämällä aivan samalla korkeudella nenäni ohitse noin 800m päästä, meni niin nopsaan että ei ehtinyt saada siitä edes kuvaa. Tämä ei ole eka kerta kun joku lähetetään tunnistamaan kevätpörriäisiä, lähellä on tutka-asema jossa ovat varmaan ihmetellet mikä siellä menee kun välillä näkyy ja välillä ei. 


Avomerihan siellä pilkistää


Ja varjo seuraa...

Kaiken kaikkiaan oli loistava retki, nyt jaksaa taas puurtaa duunissa, suosittelen.





Terveisin
Tom Arppe

Savilaakso Harri

Ja taas oli niin mukavaa.....

temeli

Ootko muuten  Harri huomannu, että sulla on trapetsiputki poikki... :crazy2:

Savilaakso Harri

>Ootko muuten  Harri huomannu, että sulla on trapetsiputki poikki... crazy2

No ilmankos pystyinkin lentämään ilman käsiä pitkät tovit. Hyvä
että vika selvisi.   *0*

Olin muuten matkalla tänne

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod